Definition af at være forsørger for et bar~
Fra : Martin

Dato : 18-10-07 10:23

Hvornår er man det?

Jeg tænker på om definitionen er at man har samme adresse som barnet, eller
om det går på om man har forældremyndighed og barnet.

Hvad med fx 2 fraskilte som bor 200 meter fra hinanden, har fælles
forældremyndighed og varetager i fællesskab barnets tarv som det hedder.

Er de nu begge enlige forsørgere så?

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-10-07 21:06

Hej Martin!
"Martin" skrev i meddelelsen:
> [...]
>
> Hvad med fx 2 fraskilte som bor 200 meter fra hinanden, har fælles
> forældremyndighed og varetager i fællesskab barnets tarv som det hedder.

Først skal jeg lige understrege, at jeg _ikke_ har nogen juridisk uddannelse
eller lign. - jeg svarer udelukkende ud fra egne erfaringer!

Der findes nok nogle klare paragraffer for, hvornår man er forsørger/har
forsørgerpligt, men dem kender jeg ikke.
Men fra min egen verden:
Jeg flyttede sammen med en enlig mor, og det er ikke umiddelbart nok til at
få forsørgerpligten - det var det derimod da hun og jeg blev gift.
Der var det både hende og børnene, som jeg fik forsørgerpligt over. Iflg.
Horsens Kommune, hvor vi bor.

Men et mere nøjagtigt svar må du få af juristerne...

M.h.t. situationen med de fraskilte, så er mit umiddelbare svar/gæt ja!
Men jeg er ret overbevist om, at det er et kvalificeret gæt, og at det også
ville være tilfældet, selv om de boede lige ved siden af hinanden i hvert
deres hus.

Men ellers korrigerer juristerne mig forhåbenligt...?!?

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Thomas

Dato : 18-10-07 21:43

On 18 Okt., 11:23, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvad med fx 2 fraskilte som bor 200 meter fra hinanden, har fælles
> forældremyndighed og varetager i fællesskab barnets tarv som det hedder.

At være enlig far eller for gør ikke en til enlig forsørger. Enlig
forsørger er et meget sjældent fænomen idet de fleste jo modtager
børnepenge fra den biologiske mor/far.

Så svaret på dit spørgsmål må være at i det øjeblik at det er juridisk
afgjort at man er forældre til et barn så har man også pligt til at
medvirke til at forsørge det.

VH

Fra : Lasse

Dato : 19-10-07 07:30

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad med fx 2 fraskilte som bor 200 meter fra hinanden, har fælles
> forældremyndighed og varetager i fællesskab barnets tarv som det hedder.

Kan du uddybe, er det om I begge kan modtage fulde ydelser fra det
offentlige hvis i begge er "enlige forsørgere" ?

Fra : Martin

Dato : 19-10-07 10:37

> Kan du uddybe, er det om I begge kan modtage fulde ydelser fra det
> offentlige hvis i begge er "enlige forsørgere" ?

Både og.

Man kan nok ikke få 2 børnechecks af den grund idet den "følger barnet". I
eksemplet må manden altså "punke" damen for halvdelen.

Men det kunne jo også handle om hvorvidt de så kunne søge om hel eller
delvis friplads fx i dagpleje/børnehaven.

Det har vel også betydning for udregning af fx boligsikring om man er enlig
eller ej, og om man er forsørger eller ej?

Hvis man siger de er skilt men samarbejder fint om tingene omkring barnet og
har det ½-delen af tiden hver og der IKKE betales penge fra faren til moren
(fordi de er enige om bare at betale halvdelen hver i dagligdagen), er der
så begge enlige forsørgere (seføli under forudsætning af at de ikke bor
sammen med en anden istedet).

Ja og hov der var også noget. Hvis man antager man har et parcelhus som
egenligt er blevet for stort. Man lejer derfor et værelse ud til en
kammerat. Er man så pludeslig ikke enlig mere, idet der jo så bor 2 personer
på samme adresse?

Fra : per christoffersen

Dato : 19-10-07 11:03

> Både og.

Hvis man ansøger om ordinært og ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
skal man underskrive en erklæring, som har disse forudsætninger:

"Idet jeg ansøger om ordinært og ekstra børnetilskud, erklærer jeg, at jeg
ikke samlever med faderen/moderen til et eller flere af mine børn.
Ligeledes erklærer jeg, at jeg ikke samlever i et ægteskabslignende forhold
med en anden mand eller kvinde.
Samtidig erklærer jeg mig bekendt med, at et sådant samliv foreligger, når
hver af parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden
måde bidrager til fælles husførelse, eller når den ene af parterne helt
eller delvis underholdes af den anden.
Ved samliv forudsættes i almindelighed, at parterne har samme bopæl. Den
formelle tilmelding til folkeregistret er ikke afgørende."

Det giver et meget godt billede af hvordan tolkningen er.
På andre ydelser som institutionsfriplads er der andre forhold i spil
(feks.husstandindkomsten), så her er 'enligheden' ikke en faktor.

I begge tilfælde skal barnet dog have adresse hos ansøgeren.

/Per

Fra : Martin

Dato : 19-10-07 11:55

Ok hvad så i denne situation:

Manden og damen bliver uvenner og manden smides ud. Konen beholder barnet.
Manden har intet job og er ikke i a-kasse og søger derfor om kontanthjælp.
Har han stadig forsørgerpligt overfor barnet så? For det giver jo stor
forskel i størrelsen på kontanthjælpen.

Det jeg vil frem til er om man kan sige at så længe man har et mindre-årigt
barn så har man forsørgerpligt overfor det, om så man selv bor i kina og
moren og barnet på månen, og mor og far kan ikke udstå hinanden og har i
øvrigt intet med hinanden at gøre i dagligdagen.

Eller bortfalder forsørgerpligten for faderen i det øjeblik han begynder at
betale moren børnepenge - det er vist ca 1000 kr pr mdr??

Det er nogle ret indviklede regler, som jo også giver helt andre problemer i
praksis:

Tag en enlig mor på 22. Hun får i hoved og røv af kommunen af den ene eller
anden grund. En dag møder hun en jævnaldrende som hun godt kunne tænke sig
at være kæreste og bo sammen med. Manden er dog på SU og studerende. Alene
af den grund må moren afvise manden idet det samlede rådighedsbeløb nu
bliver lavere hver måned, for nu mister hun fripladsen, en stor del af
boligsikringen, den store børnecheck osv. Et beløb som mandens SU ikke
opvejer. Dermed ville de faktisk miste penge ved at slå pjalterne sammen.

Dette er så i høj grad med til at fastholde den enlige mor i at være enlig
(medmindre hun kan finde en rig mand altså, men den slags mænd har en
tendens til at løbe skrigene væk når en kvinde fortæller ham at hun er enlig
med 2 småbørn)...

Fra : per christoffersen

Dato : 20-10-07 19:15

> [...]
> Manden har intet job og er ikke i a-kasse og søger derfor om kontanthjælp.
> Har han stadig forsørgerpligt overfor barnet så? For det giver jo stor

Der skal en afklaring til om forældremyndighed, barnets bopæl, børnepenge
osv. før omfanget af mandens (og kvindens) reelle, konkrete økonomiske
forsørgerpligt kan opgøres.

> [...]
> bor i kina og moren og barnet på månen, og mor og far kan ikke udstå
> hinanden og har i øvrigt intet med hinanden at gøre i dagligdagen.

Til en vis grad ja. Hvorfor er det egentlig så væsentligt at slå fast?
Hvis vi taler jura er der nogen specifikke regler, der skal
opfyldes/overholdes i specifikke situationer, så det har ikke så megen
juridisk mening at tale i generelle termer.

> Eller bortfalder forsørgerpligten for faderen i det øjeblik han begynder
> at betale moren børnepenge - det er vist ca 1000 kr pr mdr??

Børnepengene er hans konkrete juridiske forpligtigelse.

> [...]
> en stor del af boligsikringen, den store børnecheck osv. Et beløb som
> mandens SU ikke opvejer. Dermed ville de faktisk miste penge ved at slå

Nu er det sjældent at finde nogen, der får i hoved og røv.
Derudover er de færreste sociale ydelser entydigt afhængige af at man er
enlig. Jeg har ikke fuldt overblik over alle ydelser, men den eneste jeg kan
komme i tanke om, er ordinært og ektraordinært børnetilskud (Her er der til
gengæld mulighed for børnetilskud for uddannelsessøgende)..
Institutionsfripladser er feks. udelukkende afhængige af
husstandsindkomsten, og vil ikke blive voldsomt berørt af en SU-indkomst, og
det samme gælder en række andre ydelser som boligtilskud.

Men ydelserne vil nok falde. Til gengæld vil de to parters samlede udgifter
også falde, så regnestykket er ikke så simpelt.

> Dette er så i høj grad med til at fastholde den enlige mor i at være enlig

Det kommer an på definitionen af enlig. Intet afholder jo de to fra at være
kærester.
Men dit udgangspunkt er meget teoretisk, og som sagt så bliver det nok svært
at finde nogen, som får i hoved og røv, som du kalder det.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 19-10-07 10:34

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvornår er man det?

Det kommer an på hvilken sammenhæng vi taler om.
Hvis det er tale om en bestemt sammenhæng (feks. bestemte offentlige
ydelser), så fortæl om det, - så er det meget nemmere at hjælpe.

/Per

Fra : QBIC [6400]

Dato : 21-10-07 00:29

Hvis man har samme adresse som barnet og der ikke bor andre der
så er man enlig forsørger.

Modparten betaler således børnebidrag uanset hvilken stilling man har
og ydelsen kan variere med indkomsten.

Børnecheken tilfalder den som har samme adresse som barnet, der kan søges om
ekstra bevilling til alle hjemboende børn under 18 år ( 22 år --> studie
ordningen )

Det har ingen betydning hvor langt væk modparten bor eller om der er enighed
omkring varetagelsen af barnets tarv, det var før omlægning af kommunerne
amtet der
enerådigt bestemte hvorledes barnets tarv bedst blev opfyldt, nu er det din
kommune der
har fået den opgave,

( svar til dit spørgsmål den 19 - 1 )

Det er kommunen der bestemmer om en evt lejer skal med på budgettet eller ej

Fint nok er det at de kan enes, det er der mange der ikke kan.

( svar til dit spørgsmål den 19 - 2 )

Korrekt er det at en af parterne skal betale forsørger på de ca. 1000 kr.

Korrekt er det også at modparten hvis man har en inkomst der høj, kan
blive tvunget til at betale modparten bidrag, det afgøres nu hos kommunen.

I samme øjeblik der flytter en anden ind på adressen så ophører bidraget
til modparten, men ikke til barnet.

Enlig mor med 2 børn, tja måske får de rimeligt, eller for meget det
kan jeg ikke kommentere, det kan du måske syntes, andre ikke.

Niels Pedersen
enlig far med 3 børn