to håndværker
Fra : Peter K

Dato : 18-10-07 09:51

Hej

vi har lige haft to forskellige håndværkere til at lave lidt arbejde hjemme
hos os.

Håndværker A burde have lavet noget som håndværker B skulle bruge, men det
gjorde håndværker A ikke. Håndværker A blev gjort opmærksom på problemet og
derfor leveret noget, som dog viste sig at være utilstrækkilig.

Det betød at håndværker B blev nødt til at lave det, og har selvfølglig
krævet at vi betale et par tusinde for hans ekstra arbejde.

Må vi så uden videre betale håndværker A's regning minus de 2.000,-
håndværker B kræver?

Jeg er enig med håndværker B at han har skullet levere mere end tilbudt for
at dække manglen fra håndværker A. Og jeg synes håndværker A ikke har
leveret de han skulle (og selvom han prøvede var det forkert lavet).

Jeg har iøvrigt billeder af håndværker A's mangelfulde leverance.

/Peter

Fra : Henning

Dato : 18-10-07 12:11

On 18 Oct 2007 08:50:48 GMT, Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gjorde håndværker A ikke. Håndværker A blev gjort opmærksom på problemet og
>derfor leveret noget, som dog viste sig at være utilstrækkilig.
Blev A konfronteret med det, fik han tilbudet om at lave det om?

>Det betød at håndværker B blev nødt til at lave det, og har selvfølglig
>krævet at vi betale et par tusinde for hans ekstra arbejde.
Var både A og B klar over kravene? Havde de talt sammen på forhånd og
aftalt præcis hvem der lavede hvad?

>Må vi så uden videre betale håndværker A's regning minus de 2.000,-
>håndværker B kræver?
Næppe, hvem siger B ikke lavede fejlen?

> [...]
>leveret de han skulle (og selvom han prøvede var det forkert lavet).

>Jeg har iøvrigt billeder af håndværker A's mangelfulde leverance.

Du må lige forklare lidt nærmere hvad der er foregået? Taler vi
tømrer/blikkenslager eller hvad siden B umiddelbart kunne udføre A's
arbejde?

Fra : Peter K

Dato : 18-10-07 12:41

Henning <nej@tak.invalid> wrote in

> [...]

For at være konkret, handler det om en blikkenslager (A) og en glarmester
(B). Glarmesteren skulle lave et ovenlysvindue i vores zinktag, og derfor
var der behov for nogle zink-arbejde for at lave en "inddækning" han
kunne forsegle/vandtætne vinduet på.

Blikkenslageren lavede inddækningen på 3 kanter - men ikke den fjerde.
Det betød at vinduet ikke kunne gøres vandtæt hele vejen rundt.

> Blev A konfronteret med det, fik han tilbudet om at lave det om?

Da glarmesteren opdagede han ikke kunne gøre arbejdet færdigt fordi
blikkenslageren ikke havde lavede den sidste del af inddækningen,
kontaktede vi blikkenslageren for at opfordre ham til at færdiggøre
tingene.

Blikkenslageren leverede derefter en sidste del til inddækningen, men den
viste sig at være for kort - der var tydelige mellemrumme (2 - 3cm på
hver side) hvor den ikke var sammensat med resten af inddækningen.

Så kom glarmesteren igen for at færdiggøre hans del af arbejdet. Men det
var stadigvæk ikke muligt at lave en rigtig afslutning, så glarmesteren
lavede den sidste del af inddækningen selv.

I denne omgang fik blikkenslageren ikke besked - han havde sådan set fået
2 chancer. Vi (som kunder) vidste ikke glarmesteren ville gøre det på den
måde, men vi er sådan set glad for han gjorde det og glad for resultatet.

> Var både A og B klar over kravene? Havde de talt sammen på forhånd og
> aftalt præcis hvem der lavede hvad?

De mødtes her og diskuterede sammen hvordan det skulle laves. Jeg var
også med da de snakkede sammen. Jeg har ikke forstand på de tekniske
detaljer og gik bare ud fra de havde en fælles forståelse for hvad der
skulle laves - faktisk spurgte jeg dem om de begge vidste hvad de skulle
lave, og de sagde ja.

> Næppe, hvem siger B ikke lavede fejlen?

Efter min beskrivelse ovenover, er det ikke klart at det var
blikkenslageren (A) der lavede fejlen? Han lavede ikke inddækningen
færdig i første omgang, og selv da han indrømmede dette ved at levere den
manglende inddækning var den lavede forkert.

En arkitekt ven har sagt at i hans mening var den sidste del af
inddækning ikke udført korrekt.

> Du må lige forklare lidt nærmere hvad der er foregået? Taler vi
> tømrer/blikkenslager eller hvad siden B umiddelbart kunne udføre A's
> arbejde?

Ja, åbenbart havde glarmesteren medarbedjere der var dygtig nok til at
kunne udføre den sidste manglende del. Vores arkitekt ven har ikke set
det endlige produkt endnu.

/Peter

Fra : Codexx

Dato : 18-10-07 13:40

Peter K wrote:
> [...]
> den viste sig at være for kort - der var tydelige mellemrumme (2 -
> 3cm på hver side) hvor den ikke var sammensat med resten af

Er der aftalt noget specielt omkring blikkenslagerens arbejde? Har i aftalt
særlige betingelser skal gælde? Hvornår skulle blikkenslageren være færdig?

Udgangspunktet må være at hans arbejde ikke har været af god faglig standard
og desuden forsinket, hvilket må berettige jer til et forholdsmæssigt
afslag, som passende kan udgøre de 2.000.-. Skynd jer at betale A's regning
fratrukket de 2.000.- og gør samtidig A skriftligt opmærksom på
hændelsesforkøbet, herunder at i har reklamaeret og at A har fået mulighed
for at udbedre det mangelfulde arbejde.

/Bacher

/Bacher