Gentagne krav om straffeattest.
Fra : -= JF =-

Dato : 16-10-07 20:04

Hej.

Dette spørgsmål stilles på vegne af en bekendt uden internetadgang (de
findes virkelig

I det firma han er ansat i, er det et krav at man kan fremvise ren
straffeattest samt gyldigt kørekort ved ansættelse. Dette har været
praksis de sidste mange år.

Nu har firmaet sendt en skrivelse til samtlige medarbejdere om at man
pr. 1/1 vil kræve at medarbejderne en gang om året fremviser kørekort
samt straffeattest. Kopi af kørekort samt straffeattest vil blive lagt i
vedkommendes personalemappe. En plettet straffeattest vil betyde
øjeblikkelig bortvising, og et mistet kørekort vil ligeledes betyde
bortvisning hvis der ikke kan findes arbejde hvor kørekort ikke er
nødvendigt.
Med til historien hører at firmaet ligger i lufthavnen, så samtlige
ansatte checkes grundigt hvert 2. år i.f.m. fornyelse af havnekort.

Hans spørgsmål er om fimaet kan stille disse krav?

(Mit personlige, og meget ujuridiske, gæt er at firmaet er i sin gode
ret, så jeg er også spændt på svaret

--
Mvh. John

Fra : Ole Christiansen

Dato : 17-10-07 09:39

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh. John
>
> The only reason I would take up exercising is
> so that I could hear heavy breathing again.

Sådan noget går man vel til fagforeningen med.?

Hilsen Ole

Fra : alexbo

Dato : 17-10-07 11:06

"-= JF =-" <null@null.null> skrev

> Hans spørgsmål er om fimaet kan stille disse krav?

Når det er et krav i forbindelse med ansættelsen at man i hele
ansættelsesperioden skal være i besiddelse af kørekort og ren straffeattest,
kan firmaet også forlange at få det forevist med jævne mellemrum.

Desværre kan firmaer ikke, heller ikke med medarbejderens accept, tilmelde
sig en opdatering, således at de automatisk får besked om ændring i disse
betingelser.

Der er forbløffende mange erhvervschauffører der har mistet kortet, men
selvfølgelig bare kører videre, netop fordi arbejdsgiveren ikke med jævne
mellemrum kontrollerer deres kørekort.

Ganske vist kører chaufføren jo ikke ringere fordi kortet er fradømt, men
som passager risikerer man at strande midt i Tyskland fordi chaufføren er
hevet ud af bussen af det lokale politie.

Nu er fremvisning af et kørekort ikke noget problem, man kan nemt få et
ekstra, det er under alle omstændigheder en god ting at have, og en ren
straffeattest er heller ikke vanskelig at fremstille.

Jeg ville finde det langt bedre at firmaet fik oplysningerne direkte fra
myndighederne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 17-10-07 15:15

alexbo skrev:
> [...]
> straffeattest er heller ikke vanskelig at fremstille.
>
> Jeg ville finde det langt bedre at firmaet fik oplysningerne direkte fra

Jeg kan ikke se det juridiske grundlag for dit svar, men det forekommer
mig for overfladisk.

Det er ikke sådan, at jeg er sikker på, at du har uret, men jeg ville
gerne se f.eks. henvisning til domme, som underbygger påstanden om, at
et hvilket som helst forhold, der noteres i straffeattesten, kan
berettige til afskedigelse.

I forhold til retssikkerhed ville den slags automatiske afskedigelser
være en ret betændt sag.

Selv tjenestemænd afskediges ikke automatisk på den måde.

Jeg kunne også godt lide at vide, om en arbejdsgiver overhovedet har lov
at afkræve straffeattest af en allerede ansat medarbejder, med mindre
det på forhånd er aftalt i forbindelse med ansættelsen.

Det er en opgave for en fagforening at rydde op i.
Hvis der er tale om et specifikt problem med at få opklaret, om en
erhvervschauffør har begået færdselsforseelser, må man finde en måde at
tjekke dette på. På den anden side er der tale om dobbelt straf, hvis
man afskediger en person der allerede har modtaget sin straf, men af
myndighederne har fået lova t beholde sin licens til at køre bil.

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-10-07 15:49

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne også godt lide at vide, om en arbejdsgiver overhovedet har lov
> at afkræve straffeattest af en allerede ansat medarbejder, med mindre det
> på forhånd er aftalt i forbindelse med ansættelsen.

Ikke helt enig.
Det centrale er, om det er aftalt at kravet om en ren straffeattest også
gælder under ansættelsens forløb (og ikke kun ved indledningen af
ansættelsen).

Er dette aftalt, så kan jeg ikke se nogen problemer i kravet om at
dokumentere dette.
Ulempen ved dette er meget beskeden for den ansatte, og det kan næppe siges
at være en stor ændring af ansættelsesforholdet.
(Hvis der er udgifter forbundet ved det, så vil det så tilgengæld nok skulle
dækkes af arbejdsgiveren).

Derudover er der muligheden for at kravet om fremvisning af straffeattesten
er pålagt virksomheden udefra, og i den situation vil det nok ikke kunne
betale sig at gøre ophævelser.
En nægtelse vil blot betyde en afskedigelse med en lovlig begrundelse i
ændring af virksomhedens forhold.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 17-10-07 16:45

Per Christoffersen skrev:

> Ikke helt enig.
Ikke forstået. Er vi ikke enige?
> [...]
> ansættelsen).
>
> Er dette aftalt, så kan jeg ikke se nogen problemer i kravet om at
Enig.
> [...]
> at være en stor ændring af ansættelsesforholdet.
> (Hvis der er udgifter forbundet ved det, så vil det så tilgengæld nok skulle
Jeg er som sagt enig omkring den tænkte situation, at ette er aftalt ved
ansættelsen.

Problemet opstår, hvor der er indhentet straffeattest forud for
ansættelsen, men ikke aftalt, at virksomheden senere skal opdateres om
straffeattesten.

Det kan lyder meget fornuftigt og indlysende, at en virksomhed vil vide,
om en chauffør er straffet for færdselskriminalitet, men der er tre
ting, der taler imod at gøre dette generelt.

1)
At det går ud over de aftalte vilkår for ansættelsen
2)
Virksomheden vil blive oplyst om straffe, der ikke nødvendigvis er
relevante i forhold til virksomheden. Eksempelvis kan fredelig
deltagelse i en demonstration medføre anmærkninger under uheldige
omstændigheder. Der kan også være andre forhold, som ikke burde angå
virksomheden.
3)
Risikoen for dobbelt straf, f.eks. at en person, som har udstået sin
straf og f.eks. af myndighederne er godkendt til fortsat at køre bil,
alligevel straffes af en arbejdsgiver med afsked.

> [...]
> betale sig at gøre ophævelser.
> En nægtelse vil blot betyde en afskedigelse med en lovlig begrundelse i

Dvs., at det er helt OK at nægte, og afskedigelsen derfor ikke sker på
grund af selve forholdet, men fordi man ikke kan enes om de nye
aftalevilkår for ansættelsen?

Hvornår kræves den slags udefra?

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 13:02

> Der er forbløffende mange erhvervschauffører der har mistet kortet, men
> selvfølgelig bare kører videre, netop fordi arbejdsgiveren ikke med jævne
> mellemrum kontrollerer deres kørekort.

Hvor har du den information fra?
/ Tommy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-07 15:45

On Tue, 16 Oct 2007 21:03:56 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>ansatte checkes grundigt hvert 2. år i.f.m. fornyelse af havnekort.
>
>Hans spørgsmål er om fimaet kan stille disse krav?
Ja, men de bør tænke sig om inden de gør det.

Hvis det er at betragte som meget indgribende i ansættelsesforholdet
bør medarbejderne præsenteres for en ny ansættelselskontrakt som
firmaet beder dem underskrive inden en vis dato, alle der ikke har
skrevet under indenfor tidsfristen præsenteres for en fyreseddel
(selvf. med de varsler der nu hører til).
Ovenstående er en meget giftig operation, firmaet kan jo pludselig stå
uden medarbejdere !

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 17-10-07 17:30

"Hans Kjaergaard" skrev

> Hvis det er at betragte som meget indgribende i ansættelsesforholdet

For mig er det indlysende at et krav om kørekort og ren straffeattest ikke
kun gælder på ansættelsesdagen, men i hele ansættelsesperioden.

Jeg har svært ved at forestille mig at en medarbejder der har mistet
kørekortet, vil henholde sig til at han havde det han blev ansat, det må
være nok til at han kan fortsætte med firmabilen.

Lige så med straffeattesten, enten er den ren eller også er den ikke, og
hvis jobbet kræver en ren, så er det hele tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 17-10-07 18:07

alexbo skrev:
> [...]
>
> Lige så med straffeattesten, enten er den ren eller også er den ikke, og
> hvis jobbet kræver en ren, så er det hele tiden.

Det er vist noget hjemmelavet volapyk.

Krav om kørekort og krav om ren straffeattest er to helt forskellige
størrelser, som du blander sammen.

Hvis kørekortet er en forudsætning for ansættelsesforholdet, kan
arbejdsgiveren naturligvis træffe nogle forholdsregler, når kørekortet
bortfalder, uanset årsagen. At køre videre uden kørekort er kriminelt og
kan formentlig i sig selv betragtes som en forseelse i forhold til
ansættelsen.

Det er noget helt andet med straffeattesten, fordi en straffeattest
oplyser om en lang række andre forhold, som ikke har det fjerneste med
licensen til at køre bil at gøre. Eksempevis diverse bøder eller straffe
i forbindelse med fredelig deltagelse i urolige demonstrationer.
Plakatopklæbning kan vist også medføre anmærkninger!

Bjarne

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-07 21:33

> [...]
> straffe i forbindelse med fredelig deltagelse i urolige
> demonstrationer. Plakatopklæbning kan vist også medføre anmærkninger!

Eklatant vrøvl. Alene forhold, man er dømt for, kan optræde på
straffeattesten. Bøder kommer aldrig på en straffeattest. "Fredelig"
deltagelse i urolig demonstration kan aldrig komme på en straffeattest med
mindre, man har modtaget en dom i dén forbindelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-10-07 08:57

On Thu, 18 Oct 2007 22:32:57 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>deltagelse i urolig demonstration kan aldrig komme på en straffeattest med
>mindre, man har modtaget en dom i dén forbindelse.
Måske man lige skulle kigge på loven:

Et lille uddrag:
****************************
Registrerede personers adgang til oplysninger om sig selv

§ 11. Politiet udsteder straffeattester for private personer, når de
pågældende fremsætter begæring herom. For personer under 18 år
udstedes straffeattester dog kun, når forældremyndighedens indehaver
eller den pågældendes værge har givet samtykke.

Stk. 2. I straffeattester efter stk. 1 optages alene afgørelser,
som er tilført afgørelsesdelen, og som omfatter overtrædelse af
straffeloven, lovgivningen om euforiserende stoffer eller udenlandske
afgørelser med følgende begrænsninger:

1) Tiltalefrafald medtages ikke, hvis der er forløbet 2 år fra datoen
for tiltalefrafaldets godkendelse i retten.

2) Bødestraffe medtages ikke, hvis der er forløbet 2 år fra datoen for
den endelige afgørelse.

3) Andre afgørelser medtages ikke, hvis der er forløbet 3 år fra
datoen for den endelige afgørelse. Hvis den, som afgørelsen vedrører,
har været indsat til afsoning, medtages afgørelsen dog, hvis der ikke
er forløbet 5 år fra den endelige løsladelse.

4) Retsfølger efter straffelovens §§ 68-70 medtages ikke, hvis der er
forløbet 5 år fra retsfølgens endelige ophævelse.

Stk. 3. Er der tale om overtrædelser begået af unge mellem 15 og
18 år, gælder endvidere følgende begrænsninger:

1) Tiltalefrafald med vilkår om ungdomskontrakt medtages ikke, hvis
det er første gang, den pågældende modtager en afgørelse, der omfatter
overtrædelse af straffeloven eller lovgivningen om euforiserende
stoffer, og der er forløbet 1 år fra datoen for tiltalefrafaldets
godkendelse i retten.

2) Bødestraffe medtages ikke, hvis det er første gang, den pågældende
modtager en afgørelse, der omfatter overtrædelse af straffeloven, og
der er forløbet 1 år fra datoen for den endelige afgørelse.

Stk. 4. De i stk. 2 og 3 nævnte tilførsler medtages ikke, hvis den
pågældende straffebestemmelse senere er ophævet.

Stk. 5. Rigspolitichefen kan efter ansøgning fra den registrerede
i særlige tilfælde meddele dispensation fra de i stk. 2 og 3 anførte
tidsfrister.

/Hans

Fra : Bjarne

Dato : 19-10-07 11:22

Hans Kjaergaard skrev:

> 2) Bødestraffe medtages ikke, hvis der er forløbet 2 år fra datoen for
> den endelige afgørelse.
Ergo medtages bødestraffe.
> 2) Bødestraffe medtages ikke, hvis det er første gang, den pågældende
> modtager en afgørelse, der omfatter overtrædelse af straffeloven, og
> der er forløbet 1 år fra datoen for den endelige afgørelse.
Dvs at de medtages, men forældelsesfristen er kortere.

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 19-10-07 10:30

Jens Bruun skrev:
> [...]
> deltagelse i urolig demonstration kan aldrig komme på en straffeattest med
> mindre, man har modtaget en dom i dén forbindelse.

Der burde have stået kolon efter "eklatant vrøvl" i dit indlæg.

Bjarne

Fra : -= JF =-

Dato : 17-10-07 17:22

-= JF =- skrev:

> Hans spørgsmål er om fimaet kan stille disse krav?

Tak for svarene, som jeg vil lade gå videre til spørgeren!

--
Mvh. John

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-10-07 18:25

> [...]
> Mvh. John
>
> The only reason I would take up exercising is
> so that I could hear heavy breathing again.

Den er hørt flere steder bla. inden for taxa og andet hvor der køres meget

Desværre er der jo de sidste år blevet taget både taxa og bus chaufføere
uden gyldig kort (midstet i sprit) samt tømre mure o.l.

Om de har ret til det ved jeg ikke men skulle jeg da mene

Erik

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 18:45

-= JF =- <null@null.null> wrote:

> En plettet straffeattest vil betyde øjeblikkelig bortvising,

Dét vilkår kan komme til at blive ganske kostbart for virksomheden. Ikke
alle forhold, noteret på en staffeattest vil være gyldig grund for en
afskedigelse - endnu mindre for en bortvisning.
--

Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-07 19:39

> Dét vilkår kan komme til at blive ganske kostbart for virksomheden. Ikke
> alle forhold, noteret på en staffeattest vil være gyldig grund for en
> afskedigelse - endnu mindre for en bortvisning.

Kommer det ikke ganske an på jobbet? En murer, er er dømt for bedrageri er
vel knap så katastrofalt som hvis det er bogholderen.

Mvh Maria

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 19:48

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Kommer det ikke ganske an på jobbet? En murer, er er dømt for bedrageri er
> vel knap så katastrofalt som hvis det er bogholderen.

Déraf udtrykket: "Ikke alle."
--

Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-07 20:17

On Wed, 17 Oct 2007 19:45:00 +0200, spam@spam.invalid (Jens) wrote:

>Dét vilkår kan komme til at blive ganske kostbart for virksomheden. Ikke
>alle forhold, noteret på en staffeattest vil være gyldig grund for en
>afskedigelse - endnu mindre for en bortvisning.
Hvis virksomheden kræver "Vis en pletfri straffeattest, hver den
31/12, attesten må maks være 30 dage gammel", ja så er det altså sådan
en man skal vise for at beholde sit job.

Hvis kravet derimod er at der ikke på straffeattesten må være anført
"pletter" af "vold", og man så bliver bortvist fordi der er "pletter"
af "økonomisk svig", ja så er det mere tvivlsomt om
afskedelsen/bortvisningen holder vand.

Lidt OT: Hvis man har en ældre "plet" på sin straffeattest som man
ikke kan lide, ja så kan man ansøge om at tidsgrænserne for
straffeattestens tilbageblik gøres mindre, og er man heldig, vupti
"plet væk".
Man kan sjovt nok ikke ansøge om at tilbageblikket gøres længere.

Så efter min bedste overbevisning er en straffeattest ikke det papir
værd den er skrevet på. (Dette gælder den alm. straffeattest man selv
får udleveret af politiet. Det er lidt bedre med de 2 andre typer der
findes)

/Hans