"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i en meddelelse
news:4714fa03$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Per Christoffersen skrev:
> Så fx sagen med kunden der brændse sin plæneklipper af fordi hun ikke
> specifikt havde fået at vide der sku olie på.. Den var faldet ud til
> sælgers fordel, hvis kunden ikke kunne forstå hvad sælgeren sagde?
Det kommer da an på hvad sælgeren sagde, og på hvilken måde.
Sagen handler jo om, at der slet ikke var givet tilstrækkelige oplysninger
(efter et i flertal i FKNs mening), og ikke i hvilken form informationerne
var givet.
Jeg kan ikke tolke udlægningen på forbrug.dk (som jeg linkede til tidligere)
på anden måde end at det i normalsituationer er tilstrækkeligt at tilbyde
vejledningen på dansk (altså et sprog som modtageren kan forventes at
forstå).
Det påhviler altså ikke sælger at kunne levere en vejledning i et hvilket
som helst sprog, uanset at køber måske kun behersker dette sprog.
Note:
Sælger man særlige varer er det måske lidt anderledes. Feks. ved produkter
målrettet blinde kan det nok ikke være forventeligt, at køberen kan læse
alm. tekst på papir
/Per