(Koncerti)billetter - på lydende værdi
Fra : Gryffe

Dato : 09-10-07 06:45

Hej

Så vidt jeg ved er det ikke lovligt at videresælge billetter til mere
end pålydende værdi.

Hvis man forsøger, hvornår i processen kan køber da bruge juraen imod én?

Når han kontakter mhp. transatkionen (= "give tilbud"?)
I forbindelse med selve transaktionen?
*Efter* transaktionen?!

Og hvad vil konsekvenserne være i de enkelte scenarier? Ophævelse af
købet, er man tvunget til at sælge til pålydende, og/eller egentlig
straf (bøde?) iht. loven?

Tilsidesættes reglerne ikke hvis man videresælger samme billetter over
en netauktion som QXL eller lignende?

På forhånd tak for svar!

--
Mvh Gryffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-07 09:29

Gryffe skrev:

> Så vidt jeg ved er det ikke lovligt at videresælge billetter til mere
> end pålydende værdi.

Billetter har næppe en pålydende værdi. Det er ulovligt at tjene
på videresalg af billetter til offentlige forlystelser. Hvis man
selv gav en 10'er, og de koster 1'000 kr. ved lugen, så må man
ikke tage mere end en 10'er for dem.

> Hvis man forsøger, hvornår i processen kan køber da bruge juraen imod én?

Imod én? Man bruger vel ikke juraen som et våben. Man søger at
opretholde lov og orden. Derfor er det bedst at afværge at der
sker et lovbrud. Sig til fyren at han ikke må tage overpris, og
at du ikke vil give det.

> Når han kontakter mhp. transatkionen (= "give tilbud"?)
> I forbindelse med selve transaktionen?
> *Efter* transaktionen?!

Hvis du er ude på at jorde nogen, skal du vente til der er sket
et lovbrud - altså efter handelen. Og så skal du nok have en ret
god forklaring på hvorfor du medvirkede dertil hvis du vil
forsøge at anmelde fyren for det.

> Og hvad vil konsekvenserne være i de enkelte scenarier? Ophævelse af
> købet, er man tvunget til at sælge til pålydende, og/eller egentlig
> straf (bøde?) iht. loven?

Overtrædelser kan straffes med bøde. Jeg ved ikke hvordan det
stiller sig med handelen, men formoder at den ophæves. Politiet
kan ikke tvinge nogen til at gennemføre en handel.

> Tilsidesættes reglerne ikke hvis man videresælger samme billetter over
> en netauktion som QXL eller lignende?

Nej. Reglerne om skat af fortjeneste tilsidesættes f.eks. heller
ikke ved netauktioner. I det hele taget tilsidesætter
netauktioner ikke nogen som helst lov.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-10-07 11:58

Bertel Lund Hansen skrev den 09-10-2007:

> [...]
> stiller sig med handelen, men formoder at den ophæves. Politiet
> kan ikke tvinge nogen til at gennemføre en handel.

Politiet kan heller ikke ophæve en handel. Handlen vil dog være
ugyldig, idet den strider mod *lov* og ærbarhed, jf. DL 5-1-2.

Sælger vil dog ikke kunne hæve aftalen på baggrund heraf, ligesom en
sælger heller ikke kan påberåbe sig, at han har handlet svigagtigt,
hvis en aftale viser sig at være ufordelagtig.. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-07 12:26

Christian Madsen skrev:

>Sælger vil dog ikke kunne hæve aftalen på baggrund heraf, ligesom en
>sælger heller ikke kan påberåbe sig, at han har handlet svigagtigt,
>hvis en aftale viser sig at være ufordelagtig.. :)

Hvad vil der rent praktisk ske hvis vi nu forestiller os at
politiet bliver tilkaldt efter at en handel er gennemført hvor
billetter er solgt til overpris? Vil handelen stå ved magt og
sælger få en bøde plus evt. konfiskering af fortjenesten?

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-10-07 14:57

> [...]
> billetter er solgt til overpris? Vil handelen stå ved magt og
> sælger få en bøde plus evt. konfiskering af fortjenesten?

jeg kunne forestille mig, at sælger ville få konfiskeret pengene,
ligesom køber evt. vil få konfiskeret biletterne...

Jeg tænkte også mere generelt på, om K kunne komme 10 minutter senere
og sige, at han ville annullere handlen.. :)
Det mener jeg (rent juridisk) godt at han kan.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-07 15:24

Christian Madsen skrev:

>Jeg tænkte også mere generelt på, om K kunne komme 10 minutter senere
>og sige, at han ville annullere handlen.. :)
>Det mener jeg (rent juridisk) godt at han kan.

Hvis han troede at han købte lovligt til normalpris, kan er der
ikke tvivl om at han kan hæve med henvisning til manglende
oplysning af et væsentligt forhold, men kan hæve han hvis han
vidste at handelen var ulovlig?

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-10-07 15:28

> [...]
> ikke tvivl om at han kan hæve med henvisning til manglende
> oplysning af et væsentligt forhold, men kan hæve han hvis han

Jeg vil mene, at han kan hæve med henvisning til DL 5-1-2.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter

Dato : 09-10-07 12:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> på videresalg af billetter til offentlige forlystelser. Hvis man
> selv gav en 10'er, og de koster 1'000 kr. ved lugen, så må man

Er det vidersalg, hvis det f.eks. er en billet vundet i en konkurence,
f.eks. i et blad, et radioprogram eller på internetet.

Jeg mener, hvis man vinder Roskilde Festival billetter, kan man så sælge
dem til den officielle pris, eller kun til det, som det har kostet en,
f.eks. kostprisen for et telefon opkald til et radio program (jeg skal
nok undlade at foreslå, at der også skal betales en del af licensen

Hvad hvis det omvente er tilfældet... Man har brugt 1000kr på at vinde
koncert biletter (til en udsolgt koncert hvor den officielle pris var
500kr) i et lotteri - må man så sælge dem til 1000kr - formålet med at
spille i lotteriet var kun for at vinde de billetter og ikke andre
præmier. Desværre bliver man så forhindret i at gå til koncerten
efterfølgende...

Undskyld hvis jeg stjæler lidt af tråden, samt de måske meget tænkte
eksempler, men jeg synes det kunne være meget spændende, at se et svar
på det.

Mvh Peter Rasmussen