Registering i RKI og ægteskab
Fra : Rikke

Dato : 08-10-07 07:27

Hej NG,

Jeg har et spørgsmål ang registering i RKI, som jeg håber i kan hjælpe mig
med.
Jeg er for nyligt blevet gift med en mand, som står i RKI.
Nu vil vi gerne købe en ny bil som koster 260.000kr. Vi har en bil, som er
betalt, som skal indgå i handlen af en ny bil. Dvs, vi har 95.000kr i vores
gamle bil, som skal derfor låne fra de 95.000kr og op til 260.000.
Bilfirmaet skriver i deres papirer, at der vil være en alm kreditvurdering i
forhold til lånet. Hvis det er mig, som optager lånet, vil de så checke op
på at jeg er gift med een som er i RKI, og er jeg så også automatisk i
RKI???????
Hvor meget checkes der op på, når man har mere end de kræver i udbetaling
til den nye bil???????

På forhånd tak for hjælpen......

/RJ

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-10-07 07:30

"Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> RKI???????
> Hvor meget checkes der op på, når man har mere end de kræver i udbetaling

min vurdering er at I vil få svært ved at få et lån, da et opslag på jeres
adresse vil afsløre at manden står i RKI

Peter

Fra : Rikke

Dato : 08-10-07 07:55

"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i meddelelsen

> "Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i en meddelelse

> min vurdering er at I vil få svært ved at få et lån, da et opslag på jeres
> adresse vil afsløre at manden står i RKI
>

> Peter

Når man ser inde på RKI's hjemmesider står der:

Registrering på min adresse?
Når der søges i RKI registret, sammenholder systemet både navn og adresse,
og det er altså kun den søgte person, der fremstår som dårlig betaler.

Hvis en anden person bliver registreret som dårlig betaler på din adresse,
får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed.

Jeg spørger derfor : Hvad gælder af regler for ægteskab??????????????

Rikke

Fra : Christian Madsen

Dato : 08-10-07 09:24

Rikke skrev den 08-10-2007:
> [...]
> får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed.
>
> Jeg spørger derfor : Hvad gælder af regler for ægteskab??????????????

Hvis der står der, har du jo svaret. Hvis det KUN er dig, som optager
lånet, burde der ikke være nogen problemer. :)

OT: Hvis din mand er insolvent, håber jeg i øvrigt, at du fik oprettet
ægtepagt. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : claus b.p.

Dato : 08-10-07 13:56

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lånet, burde der ikke være nogen problemer. :)
>
> OT: Hvis din mand er insolvent, håber jeg i øvrigt, at du fik oprettet

Hvis bilen i vil bytte ind med står i mandens navn, må man jo håbe at
forhandleren vil tage den, med den risiko der er for at der er gæld i den.
Ellers skal han først sælge den til dig. Det giver ham et beløb som
kreditorerne vil stå i kø for at få fat i.

Ellers vil jeg samtykke med Christian. Hvis ikke i har ægtepagt, så skynd
dig til en advokat. I et ægteskab er "default" fælleseje, og aktiver og
passiver deles ved skilsmisse. Det er ikke forkert at være praktisk selv om
man er forelsket.

/Claus

Fra : Christian Madsen

Dato : 08-10-07 15:08

claus b.p. skrev den 08-10-2007:
> [...]
> Ellers skal han først sælge den til dig. Det giver ham et beløb som
> kreditorerne vil stå i kø for at få fat i.

Det kan sælger vel slå op i bilbogen?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 10-10-07 08:20

Christian Madsen wrote:

> OT: Hvis din mand er insolvent, håber jeg i øvrigt, at du fik oprettet
> ægtepagt. :)

I medgang og modgang til døden jer skiller ?

Det var da en underlig tolkning af det løfte, du giver udtryk for der, det var
da bedre, at hjælpe ægtemanden ud af klemmen i stedet for.

Hvis man vælger af gifte sig med et andet menneske, tager man hele pakken,
ikke kun det man sådan lige synes der er mest belejligt.

--
Ejvind

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-07 08:30

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> I medgang og modgang til døden jer skiller ?
>
> Det var da en underlig tolkning af det løfte, du giver udtryk for der, det
> var
> da bedre, at hjælpe ægtemanden ud af klemmen i stedet for.

Det ene udelukker jo ikke det andet.
Ægtepagten sørger bare for, at man kan opretholde en rimelig livsstil, også
selvom manden løber med en yngre model.

> Hvis man vælger af gifte sig med et andet menneske, tager man hele pakken,
> ikke kun det man sådan lige synes der er mest belejligt.

Nu er der tale om en juragruppe her, så det er nok de juridiske råd, der har
mest relevans.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-10-07 18:57

Ejvind Kruse skrev den 10-10-2007:

> I medgang og modgang til døden jer skiller ?
>
> Det var da en underlig tolkning af det løfte, du giver udtryk for der, det
> var
> da bedre, at hjælpe ægtemanden ud af klemmen i stedet for.

Det ville da være dumt at undgå KÆMPE fordele...

Når folk siger, at de ikke vil oprette en ægtepagt, fordi deres
ægteskab ikke handler om penge, plejer jeg at sige: Hvis det ikke
omhandler penge, hvorfor så ikke oprette ægtepagt, således at
ægteskabet ikke får nogen indvirken på hvordan jeres økonomiske
situation ser ud, således at den er (mest mulig) uændret?

> Hvis man vælger af gifte sig med et andet menneske, tager man hele pakken,
> ikke kun det man sådan lige synes der er mest belejligt.

Hvorfor skulle man ikke undgå at forære alle sine penge til mandens
kreditorer såfremt det går galt (og det gør det jo desværre en del
gange)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-10-07 17:13

On Wed, 10 Oct 2007 09:19:49 +0200, Ejvind Kruse wrote:

> I medgang og modgang til døden jer skiller ?

Hvad har det med sagen at gøre?

- jo hvis du går i kirken, men ikke hvis du går på rådhuset.

> Det var da en underlig tolkning af det løfte, du giver udtryk for der, det
> var da bedre, at hjælpe ægtemanden ud af klemmen i stedet for.

Helt klart, men derfor vil jeg nu stadig mene at det er bedst at overveje
eventuelle problemstillinger før de bliver aktuelle.

> Hvis man vælger af gifte sig med et andet menneske, tager man hele pakken,
> ikke kun det man sådan lige synes der er mest belejligt.

Hvorfor ikke?

Hvem ud over kirken iger at et ægteskab varer uendeligt?

Alt efter situationen kan det være en fordel og en ulempe at være gift, så
ud over den romantiske del er der også nogel praktiske grunde til at blive
gift eller lade være.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-10-07 15:05

> [...]
> får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed.
>
> Jeg spørger derfor : Hvad gælder af regler for ægteskab??????????????

jamen dertil kan jeg kun svare at jeg fastholder mit svar. Så sent som i
week-enden var der en artikkel i enten EB eller BT om en mand der boede
hjemme hos sin mor. Han blev aflist af AL finans med den begrundelse at hans
mor stod i registeret. (at AL så bagefter erkendte at de havde begået en
fejl ved at oplyse sønnen at moderen stod der var en fejl.

og fra et par firmaerjeg har arbejdet i ved jeg at vi søgte på adressen, og
stod dernoget der så var det afslag. men vi fortalte aldrig hvorfor vi gav
afslag (hvislket vist er almindeligt

PEter

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-10-07 15:11

Peter K. Nielsen wrote:

> og fra et par firmaerjeg har arbejdet i ved jeg at vi søgte på
> adressen, og stod dernoget der så var det afslag. men vi fortalte
> aldrig hvorfor vi gav afslag (hvislket vist er almindeligt

Er det tilladt efter RKIs regler (og Datatilsynet) at indhente
kreditoplysninger på andre personer end den potentielle debitor?

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 16:38

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Er det tilladt efter RKIs regler (og Datatilsynet) at
> indhente kreditoplysninger på andre personer end den
> potentielle debitor?

Nej!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-07 18:37

> Nej!

Muligt, men som kreditor kan du søge på adressen, ikke på navnet.

Mvh Maria

Fra : Wilstrup

Dato : 09-10-07 15:17

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Muligt, men som kreditor kan du søge på adressen, ikke på
> navnet.

Nej! Det kan du jo blot ringe til RKI og få afkræftet. Som jeg
allerede har nævnt, så kontaktede jeg RKI telefonisk og den
pågældende jurist der sad der forklarede at det ikke længere
var muligt at søge på adressen via RKI, men alene på navn og
CPR-nummer.

Man kan altså ikke finde x-vej nr. y z'nde sal tv/th og finde
at der bor en registreret person dér. Det vil hverken være
muligt eller lovligt ifølge RKI.

Man kan altså som kreditor IKKE længere søge på adressen. Det
kunne man en gang, men ikke længere.

Enhver kan dog -mod betaling eller på anden måde - finde ud af
hvem der bor på en bestemt adresse, men dog ikke om
vedkommende er registreret som dårlig betaler.

Hvis der bor 5 mennesker på en bestemt adresse, kan man altså
ikke med den begrundelse nægte et lån til en af dem, selvom de
fire andre er registreret som dårlige betalere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-10-07 18:51

> [...]
> sad der forklarede at det ikke længere var muligt at søge på adressen via

Ja, men så finder man bare navnet på Krak vha adressen, og så søger på det.
Fakta i den virkelige verden er at du får afslag hvis en på adressen er i
RKI, hvilket RKI's regler ikke hindrer.

> Hvis der bor 5 mennesker på en bestemt adresse, kan man altså ikke med den
> begrundelse nægte et lån til en af dem, selvom de fire andre er
> registreret som dårlige betalere.

Det kommer du nu nok til at fortælle banker, kreditforeninger og andre
långivere. De afslår nemlig låneansøgningen - dog altid uden begrundelse, så
du har ret i at de ikke må bruge den begrundelse.

Mvh Maria

Fra : Wilstrup

Dato : 13-10-07 10:30

> Ja, men så finder man bare navnet på Krak vha adressen, og
> så søger på det. Fakta i den virkelige verden er at du får
> afslag hvis en på adressen er i RKI, hvilket RKI's regler
> ikke hindrer.

Du forstår det åbenbart ikke - man kan IKKE søge på Krak og
finde at den person der står på adressen er restant.

Det er desuden ikke sikkert at oplysningerne i Krak er
up-to-date - men det er en anden historie.

Det, sagen drejer sig om er om en abonnent på RKIs system kan
anvende en adressesøgning til den pågældende og sige at
vedkommende er restant -og det kan man ikke.

Og man kan heller ikke afvise en person med den begrundelse at
der findes en anden på adressen, der er registreret i RKI -

> Det kommer du nu nok til at fortælle banker,
> kreditforeninger og andre långivere. De afslår nemlig
> låneansøgningen - dog altid uden begrundelse, så du har ret
> i at de ikke må bruge den begrundelse.

Det kan jeg sagtens - banker og kreditforeninger og andre
långivere kan heller ikke slutte at fordi folk bor på samme
adresse, så er de alle sammen skyldnere. De kan hedde noget
forskelligt, der kan være tale om et kollektiv etc.

Hvis det er et hus, der ejes af en person, så er det kun den
pågældende person, der kan hæfte for et lån i huset, og det
påvirkes ikke af at der findes beboere i det hus, der evt. er
skyldnere.

Hvis man selv er registreret som husejer, vil det være
vanskeligere at søge om lån, men ikke umuligt. Denford fx
giver selv folk der er registreret i RKI mulighed for at få
lån - men nok til andre renter.

Men det oprindelige spørgsmål var altså: kan man få lån når
man er gift og ens ægtefælle står anført i Ribers? og svaret
er Ja, det kan man godt, men kun som personlig låntager - den
anden kan IKKE få et lån og dermed heller ikke være
medunderskriver.

Så hvis du har en ægtefælle der er restant eller skyldner på
anden måde, vil du sagtens kun få lån, men hvis långiver
forlanger sikkerhed for lånet og du har hus, så vil du ikke
kunne få lån med sikkerhed i huset, hvis I begge ejer det i
fællesskab (rent bortset fra at man næppe bliver godkendt til
at låne i kreditforeningen hvis man står som skyldner i et
oplysningsbureau.).

Jeg forudsætter her, at man har købt hus førend man blev
registreret i Ribers eller andre bureauer.

En gæld er personlig, hvis den oprettes personligt. Min kone
kan fx ikke gå ud og købe vildt ind og derefter nægte at
betale under henvisning til at jeg i så fald også skal betale.
Kun ting, der med føje kan siges at være købt til at
"opretholde ægteskabet" vil kunne gøres genstand for fælles
betaling.

Jeg tænker her på at hun fx køber et køleskab - så indgår det
i fællesejet og vi begge vil være skyldnere, selvom hun
skriver under alene. Det var det, vi fik at vide for 24 år
siden, da vi blev gift - men det kan meget vel have ændret
sig.

Normalt vil en personlig gæld naturligvis være personlig.

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 16:39

> og fra et par firmaerjeg har arbejdet i ved jeg at vi søgte
> på adressen, og stod dernoget der så var det afslag. men vi
> fortalte aldrig hvorfor vi gav afslag (hvislket vist er
> almindeligt

Det gælder ifølge RKI ikke længere - en forretningsdrivende
kan IKKE søge på adressen og så finde noget "snavs" på
vedkommende. Det var gældende for år tilbage, men altså ikke
længere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-07 18:35

> Registrering på min adresse?
> Når der søges i RKI registret, sammenholder systemet både navn og adresse,
> og det er altså kun den søgte person, der fremstår som dårlig betaler.

Ha!
Vi var for nogle år siden 4 personer, 2 ægtepar, der købte en ejendom
sammen. Vi ejede hver 1/4.
Vi kunne ikke få så meget som 100 kr overtræk eller lån i banken på grund af
hankøn i det andet ægtepar var registreret i RKI. Begrundelsen var "fælles
økonomi" fordi vi havde et fælles kreditforeningslån. Det var i øvrigt ikke
kun banken, men alle steder.

Her fik vi altså afslag på lån pga en helt anden person på adressen var i
RKI.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 08-10-07 21:11

> [...]
> øvrigt ikke kun banken, men alle steder.

> Her fik vi altså afslag på lån pga en helt anden person

Nej Maria, det gjore i jo ikke... du har selv skrevet:

"Begrundelsen var "fælles økonomi" fordi vi havde et fælles
kreditforeningslån"

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 10:57

"Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> som er i RKI, og er jeg så også automatisk i RKI???????
> Hvor meget checkes der op på, når man har mere end de kræver

Kære Rikke - jeg kontaktede for sjovs skyld RKI, der nu hedder
Experian og fik følgnende svar fra omstillingen:

Jeg har spurgt en af vores jurister, og de siger blot at du
skal henvende dig til en advokat.

Efter at have talt med store bogstaver om at jeg så sandelig
ikke skulle tale med nogen advokat, for man måtte da formode
at Experian kendte deres egne regler, blev jeg endelig stillet
om til en jurist, der tålmodigt forklarede mig følgende, som
jeg nu vidergiver til dig:

Du kan som person selv gå ud og handle - hvis du ikke står
registreret, så er det Experian uvedkommende, men din mand kan
ikke handle. Så købet af bilen skal altså alene foretages af
dig og dermed skal undersøgelsen af dine personlige forhold
alene handle om dig.

Selvom du er gift, kan du altså godt handle selvstændigt, men
ved en evt. skilsmisse (synd at bringe det på banen, når I
lige er blevet gift) - vil ægteskabslovens bestemmelser være
gældende. Denne lov vil jeg ikke kloge mig på, men du kan
altså ifølge Experian IKKE forvente at du sammen med din
ægtemage kan købe en bil under de nævnte omstændigheder. Det
er alene dig selv, der skal stå for købet og dermed sikre de
fremtidige betalinger.

Du kan så søge i banken, men det er ikke sikkert at de ser
sådan på det, som Experian gør det.

En anden måde er at betale en hver sit og dermed blive solide
kunder igen, eller vente fem år førend din mands registrering
er ude af verden. (Du bør selv tjekke det når den tid er
gået).

Beklager -men det er vist den eneste mulighed: skal din mand
være medunderskriver, vil hans forhold også blive undersøgt,
og så vil I ikke kunne købe en bil.

Fra : Rikke

Dato : 08-10-07 11:58

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Beklager -men det er vist den eneste mulighed: skal din mand være
> medunderskriver, vil hans forhold også blive undersøgt, og så vil I ikke
Hej Wilstrup,

Tusind Tak for dit svar og hjælp.
Vi prøver at se, om jeg kan købe bilen alene. Går det, er det fedt, og hvis
ikke så har vi en rigtig god bil alligevel, som meget gerne skulle kunne
holde mange år endnu. SÅ må vi også heller se at gøre ham gældsfri, således
det ikke er en hindring fremover

Endnu engang tak for hjælpen

/Rikke

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-07 18:39

> Beklager -men det er vist den eneste mulighed: skal din mand være
> medunderskriver, vil hans forhold også blive undersøgt, og så vil I ikke
> kunne købe en bil.

Der findes vist ikke en eneste kreditor, der ikke vil have begge ægtefæller
med på kontrakten - det er trods alt dobbelt sikkerhed, og når man så ikke
vil, får man afslag.

Mvh Maria

Fra : Wilstrup

Dato : 09-10-07 15:12

> Der findes vist ikke en eneste kreditor, der ikke vil have
> begge ægtefæller med på kontrakten - det er trods alt
> dobbelt sikkerhed, og når man så ikke vil, får man afslag.

Det var ikke det, spørgsmålet gik på - det gik alene på om man
kunne købe bil, når man var registreret i RKI, hvor den ene
var og den anden ikke var.

Og ifølge RKI, som jeg altså kontaktede telefonisk, kan man
ikke længere søge på adressen hos en skyldner. Man kan kun
søge på navn og personnummer.

Fra : alexbo

Dato : 08-10-07 11:50

> [...]

> RKI???????
> Hvor meget checkes der op på, når man har mere end de kræver i udbetaling

Det er kun Bilfirmaet der kan svare på det.

RKI yder jo ingen lån så deres politik er nærmest ligegyldig, bilfirmaet
søger måske i RKI på dig alene, på dig og ægtefælle eller på hele adressen.
Hvilken holdning de så har ved kun de selv.

Alm. kreditvurdering kan også indeholde vurdering af indtægt,
bankoplysninger eller lign. det behøver ikke nødvendigvis at være RKI.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 12:06

> [...]
> ligegyldig, bilfirmaet søger måske i RKI på dig alene, på
> dig og ægtefælle eller på hele adressen.
> Hvilken holdning de så har ved kun de selv.

Man kan ikke søge på adressen længere ifølge RKI. Det er kun
personrelationer, man søger på.

Fra : Rikke

Dato : 10-10-07 18:39

> [...]
> RKI???????
> Hvor meget checkes der op på, når man har mere end de kræver i udbetaling

Blot til info, så er vores billån gået igennem i mit navn, så nu har vi købt
ny bil. Så ergo, selvom jeg er gift med een som er i RKI, så kan jeg godt
optage lån.

/RJ

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-07 18:44

Rikke wrote:

> Blot til info, så er vores billån gået igennem i mit navn, så nu
> har vi købt ny bil. Så ergo, selvom jeg er gift med een som er i
> RKI, så kan jeg godt optage lån.

Jeg tvivler også på at man må indhente kreditoplysninger på andre end
de(n) person(er), som skal være debitorer på gældsbrevet.