Skilles
Fra : Henrik 4100

Dato : 07-10-07 07:53

Hej NG

Et vennepar af os skal skilles, hvilket der jo ikke er det vilde i.
Men M(mand) er lidt bekymret for sit firma, som ikke tjener de helt store
penge, men det får da livet til at køre rundt.
K(Kvinde) har skiftet en del job, har været på dagpenge i kortere og længere
perioder, er pt. syfemeldt pga en depression og tjener ikke de store penge
lige nu.
K har sagt at hun ikke agter at røre M's firma.
De har været samboende i 14 år, gift i 5 år M's firma er 6-7 år gammel.
De har aldrig haft fælles økonomi, K har styret økonomien, M har overført
x-kr fra sin konto til hendes konto hver månede.

Hvordan skal M forholde sig? er der chancer for at hun kan tage af firmaet?
= det kan ikke køre videre, hvis et stort beløb skal trækkes ud (50.000)
eller der over.

Stil spørgsmål, hvis der kræves mere for at i kan svare!

mvh
Henrik

Fra : KN

Dato : 07-10-07 08:06

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan skal M forholde sig? er der chancer for at hun kan tage af
> firmaet? = det kan ikke køre videre, hvis et stort beløb skal trækkes ud

Hvilken værdi har firmaet - og hvilke værdier er der i øvrigt hos såvel M og
K ?

Som udgangspunkt skal værdierne deles ligeligt (men ikke indtægterne)

Knud

Fra : rasmus

Dato : 07-10-07 11:07

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan skal M forholde sig? er der chancer for at hun kan tage af
> firmaet? = det kan ikke køre videre, hvis et stort beløb skal trækkes ud

- med mindre firmaet specifikt er særeje har kvinden krav på halvdelen af
værdien. Hun kan selvfølgelig afskrive sig retten til det, men så skal hun
nok underskrive en erklring til advokat om at hun er indforstået med at hun
fraskriver sig retten til det.

ras

Fra : Klaus H

Dato : 07-10-07 11:14

Cut

cut
> [...]
> nok underskrive en erklring til advokat om at hun er indforstået med at

Er du sikker på det. Firmaet har M jo taget med ind i ægteskabet. Det er
ikke oprettet under ægteskabet?

Klaus H

Fra : Henning

Dato : 07-10-07 14:38

>Er du sikker på det. Firmaet har M jo taget med ind i ægteskabet. Det er
>ikke oprettet under ægteskabet?

Ligegyldigt - i et ægteskab uden særejeregler ejer begge parter
halvdelen af alt, også selv om det senere synes uretfærdigt! Men det
er svært i forelskelsens tåger at tænke logisk og klart

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-10-07 11:46

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev i meddelelsen
> De har aldrig haft fælles økonomi, K har styret økonomien, M har overført
> x-kr fra sin konto til hendes konto hver månede.

På grund af sidstnævnte risikerer manden at han skal betale til konens
underhold i de næste mange år. Hvis der kommer sådan en sag f.eks. på
foranledning af Statsamt eller kvindens advokat, så tag sagen til retten.
Det betaler sig formentlig.

Mænd skal passe på koner der ikke arbejder/arbejder fuld tid. De hænger på
den i tilfælde af skilsmisse. Om det fungerer lige sådan den anden vej ved
jeg ikke, men det andet er jeg sikker på.

--
Per
Golf GTI TDI 110HK 97´er med meget udstyr sælges

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 13:30

> Mænd skal passe på koner der ikke arbejder/arbejder fuld tid. De hænger på
> den i tilfælde af skilsmisse. Om det fungerer lige sådan den anden vej ved
> jeg ikke, men det andet er jeg sikker på.

Netop derfor er det vigtigt IKKE at være gift i DK. Underligt nok ik. Man
skulle mene beslutningen om at blive gift eller ej skulle bygge på kærlighed
men sådan er det altså ikke.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-10-07 21:12

On 7 Okt., 15:37, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Ligegyldigt - i et ægteskab uden særejeregler ejer begge parter
> halvdelen af alt, også selv om det senere synes uretfærdigt!

Nja, det er lidt upræcist udtrykt. Hver ejer sit, så længe ægteskabet
varer, men ved skilsmisse, skal alt deles lige.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : urlex

Dato : 07-10-07 21:35

On 7 Okt., 23:11, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> Nja, det er lidt upræcist udtrykt. Hver ejer sit, så længe ægteskabet
> varer, men ved skilsmisse, skal alt deles lige.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Mange ægtepar bør indgå en ægtepagt om særeje, der bl.a. sikrer, at
begge parter kan forlade forholdet med værdighed og respekt for
hinanden. link fra minadvokat.dk/content/Gifterdudigtilpenge2.htm
som Frederik & Mary (kronprins- /sessen) har fået lavet.
vh urlex

Fra : rasmus

Dato : 11-10-07 13:45

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

Mange ægtepar bør indgå en ægtepagt om særeje, der bl.a. sikrer, at
begge parter ...

- mjae. Hvor meget mon konen (eller manden for den sags skyld) vil hjælpe
ægtefællen med det der nu skal til for at han/hun kan drive eget firma, hvis
det ikke deles ved skilsmisse?

ras