Mastercard = Dankort?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-07 20:16

Hvis man har betalt for en ting på nettet, som man efterfølgende ikke har
fået, gælder samme regler så som for Dankortet - at man henvender sig i
banken, skriver under på at man ikke har modtaget noget og pengene ryger med
det samme tilbage på kontoen?

Eller skal man være forsigtig med at handle med Mastercard på nettet?

--
Per
Golf GTI TDI 110HK 97´er med meget udstyr sælges

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-07 20:26

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> henvender sig i banken, skriver under på at man ikke har modtaget
> noget og pengene ryger med det samme tilbage på kontoen?

Samme regler (se punkt 5 om indsigelser)
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-10-07 20:41

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Eller skal man være forsigtig med at handle med Mastercard på nettet?

Du har fået svar på dit juridiske spørgsmål fra Jesper Lund, men du skal
også være opmærksom på, at beløbet registreres lidt forskelligt på de 2
kort (sådan er det i hvert fald i mine banker).

På et Mastercard reserveres beløbet aktivt, hvis man kan kalde det det.
Har man fx 50.000 kr. kredit på sit Mastercard og derefter bestiller en
vare til fc 10.000 kr., så vil man herefter kun have 40.000 til rådighed
på kortet.

Med dankortet bliver beløbet først trukket når varen er afsendt.

Det er en lille ting, men i nogle tilfælde kan det være godt at være
opmærksom på.

BG

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-07 20:46

Barney Gumble wrote:

> [...]
>
> Med dankortet bliver beløbet først trukket når varen er afsendt.
>
> Det er en lille ting, men i nogle tilfælde kan det være godt at

Hvis du bruger dit Visa/Dankort i udlandet (som Visakort) tror jeg ikke
at der er denne forskel. Jeg er ret sikker på at beløbet bliver
reserveret og dit betalingsmaksimum for Visa-delen bliver nedskrevet
tilsvarende.

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-10-07 21:12

Jesper Lund skrev:

> [...]
> at der er denne forskel. Jeg er ret sikker på at beløbet bliver
> reserveret og dit betalingsmaksimum for Visa-delen bliver nedskrevet

Nu skelede jeg lidt til emnelinjen da jeg skrev mit svar ;)

Personligt kan jeg ikke hæve mere på mit Mastercard end det fastsatte
kreditmax. Til gengæld kan jeg sagtens overtrække min kassekredit med
Visa-betalinger (op til den alt for lave månedsgrænse på 20.000 kr., som
er en grænse der blot følger kortet).

Begge dele har jeg henholdsvis forsøgt og udført stort set ugentligt de
sidste par år. Jeg benytter ofte de 2-3 dages "kredit" en visabetalingen
som regel giver. Samme dag som jeg ved, at betalingen bliver registreret
på min konto sørger jeg så for at der er dækning.

I Danske Bank hvor jeg har Mastercard, er der en seperat konto til
betalinger på Mastercardet, og denne kan altså ikke overtrækkes.
Tilsvarende kan jeg heller ikke "overtrække" mit Visa-Electron.

Jeg mener det er noget med, at et Visa-kort (i hvert fald mit) er et
kreditkort, mens Mastercardet er et debetkort (ligesom fx Visa-Electron)?

BG

Fra : claus b.p.

Dato : 08-10-07 12:57

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Jesper Lund skrev:
>

> Jeg mener det er noget med, at et Visa-kort (i hvert fald mit) er et
> kreditkort, mens Mastercardet er et debetkort (ligesom fx Visa-Electron)?

I mit tilfælde er det nu omvendt, Dankort og Visa trækker beløbet på
bankkontoen umiddelbart, overtræk er et spørgsmål mellem mig og banken, men
der kan kun hæves (3000?) kr. /dag kontant, Master/Eurocard er kreditkort,
og har et maxbeløb for kreditkøb, det trækkes først senere fra bankkontoen
ifølge den aftale der ligger.

/Claus