Kopi af pas lovligt?
Fra : ___P.Sir

Dato : 06-10-07 15:41

Min datter kommer på det lokale diskotek. Har hidtil måtte fremvise pas som
bevis på alder, men passet er allerede forsvundet i forb. med tasketyveri én
gang, så vi synes det var bedre at give hende kopi af pas med i stedet.
Nu bliver hun så overfuset i døren af en gorilla, som påstår at det er
ulovligt at tage kopi af passet, og han truer med bøde på op til 3000 kr.
for sådan en forseelse.
Nu er det jo klart at han ikke er myndighed til at udstede bøder, men har
han ret i sin påstand om kopi af pas?
Og dernæst: Samme diskotek insisterer på at når man betaler med dankort for
at komme ind, så SKAL man hæve 100 kr ektra i kontanter, ellers vi de ikke
acceptere betaling med dankort. Er det mon lovligt?
preben

--
www.granvista.dk
Din feriehacienda i Spanien...

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-07 16:10

___P.Sir wrote:

> [...]
> Nu er det jo klart at han ikke er myndighed til at udstede bøder,
> men har han ret i sin påstand om kopi af pas?

Nej. Du må selvfølgelig ikke forfalske dit pas, men ingen vil regne en
A4 side med kopi (eller PDF fil med indscannet kopi) for et "pas", ergo
kan det ikke være en forfalskning.

Hvis du Google'r lidt finder du 117 steder, herunder nogle offentlige
myndigheder, som vil have kopier af dit pas.

Lidt OT: i betragtning af at de nye pas indeholder en RFID chip, som
giver en vis sikkerhedsrisiko for uautoriseret aflæsning og
identitetstyveri, er det rigtigt god ide at bruge kopier af passet hvor
det er muligt (det bør inkludere alle anvendelser udover indrejse til
andre lande).

> [...]
> dankort for at komme ind, så SKAL man hæve 100 kr ektra i
> kontanter, ellers vi de ikke acceptere betaling med dankort. Er

Ingen er forpligtet til at modtage dankortbetalinger, så diskoteket kan
godt opstille betingelser med minimumsbeløb per transaktion (sålænge der
ikke opkræves betaling hos kortholder).

Det virker som en temmelig stupid regel, men stupiditet er ikke
ulovligt.

Fra : Codexx

Dato : 06-10-07 16:20

Jesper Lund wrote:
> Det virker som en temmelig stupid regel, men stupiditet er ikke
> ulovligt.

Mange diskoteker har en regel om min hævning på f.eks. 200.-. Dette for at
sikre hurtigere barsalg, da kontantsalg er hurtigere end dankort.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 06-10-07 16:15

___P.Sir wrote:
> [...]
> påstår at det er
> ulovligt at tage kopi af passet, og han truer med bøde på op til 3000

Det lyder ikke korrekt. Det er nok nærmere dokumentfalsk der giver en bøde
på 3000.- Så længe der kun er tale om en fotokopi, der tydeligt fremstår som
en kopi er det ikke ulovligt. Men pigen må naturligvis hverken rette i
kopien eller låne kopien til en veninde på 17...

Det anbefales ligefrem at have en kopi af ens pas på sig i udlandet i
tilfælde af tyveri.

> [...]
> dankort for at komme ind, så SKAL man hæve 100 kr ektra i kontanter,
> ellers vi de ikke acceptere betaling med dankort. Er det mon lovligt?

Det er der ikke noget i vejen med. Der er ingen pligt til at tilbyde
betaling med dankort. Derimod skal de også modtage kontanter jf. LVB § 10.

/Bacher

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-10-07 18:26

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som en kopi er det ikke ulovligt. Men pigen må naturligvis hverken rette i
> kopien eller låne kopien til en veninde på 17...

Vil det være dokumentfalsk, hvis man retter i en fotokopi af et pas?
Det er jo tydeligt at det ikke *er* et pas.

OT: Jeg syntes det er forståeligt at et diskotek ikke kan bruge en kopi af
et pas til ret meget, da sandsynligheden for at der bliver rettet i
oplysningerne er ret stor, uanset om det er lovligt elle ej (alligevel kan
man godt afvise gæsten på en ordentlig måde).

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-07 18:51

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> bliver rettet i oplysningerne er ret stor, uanset om det er
> lovligt elle ej (alligevel kan man godt afvise gæsten på en

Hvis du i disse terrortider kan legitimere dig overfor en internetbank
ved at indsende en kopi af dit pas, burde det også række til at komme
ind på et diskotek.

Fra : Bjarne

Dato : 06-10-07 20:20

Jesper Lund skrev:

> Hvis du i disse terrortider kan legitimere dig overfor en internetbank
> ved at indsende en kopi af dit pas, burde det også række til at komme
> ind på et diskotek.

Forskellen er måske, at kontrollen på et diskotek er her-og-nu uden at
man f.eks. sender oplysninger til pågældends bopæl, som det f.eks. er
tilfældet ved udstedelse af hævekort og kreditkort.

Mon ikke det er rimeligt nemt at indscanne et pas, manipulere billedet i
photoshop og derefter printe det i en tilpas ringe kvalitet til at man
ikke opdager manipulationen?

Så kan 17-årige Trine komme ind på sin storesøsters pas uden problemer.
Blot hun husker, at hun hedder Pernille.

Bjarne

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-07 20:39

Bjarne wrote:

> [...]
> billedet i photoshop og derefter printe det i en tilpas ringe
> kvalitet til at man ikke opdager manipulationen?

Selvfølgelig er det muligt at forfalske en kopi af et pas i photoshop.
Men diskotekets eneste forpligtelse er at kontrollere at kunderne ikke
er under 18 år (udskænkningsforbud), og jeg kan ikke forestille mig at
de kan gøres ansvarlig for 17-årige Trines eventuelle forfalskninger af
en kopi af et pas.

Det virker helt ude af proportioner at forlange at gæsterne skal slæbe
deres originale pas med (og det vil medføre en stigning i antallet af
bortkomne pas, samt øget risiko for identitetstyveri og kopiering af pas
via aflæsning af RFID chippen).

Derudover accepteres andre former for foto "id" vel også af
diskotekerne, herunder nogle som er væsentligt nemmere at forfalske end
et pas?

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-10-07 20:53

Jesper Lund skrev:

> Derudover accepteres andre former for foto "id" vel også af
> diskotekerne, herunder nogle som er væsentligt nemmere at forfalske end
> et pas?

Fx et buskort... Man kunne, fx, vise en andens sygesikringsbevis (med
høj nok alder) til dørmanden. Når han så spørger efter noget billede-id,
så kunne man, fx, spille lidt forvirret og så trække sit forfalskede
buskort op. Når dørmanden har kigget lidt på sygesikringsbevis og
buskort og spørger om man ikke har noget andet billed-id, så kunne man,
fx, sige at man desværre ikke har fået taget et kørekort endnu. Herefter
kan man bare gå ind... :)

Ovenstående er, naturligvis, noget jeg blot har hørt, men jeg skulle
hilse at sige, fra dem jeg har hørt det fra, at de 2-3 gange metoden har
været nødvendig har den været effektiv.

Umiddelbart ville jeg, hvis jeg virkelig blev tvunget til at forfalske
én eller anden form for billed-id, langt hellere forfalske et buskort
end et pas.

BG

PS. Forældelsesfristen i ovenstående tilfælde er for længst overskredet ;)

Fra : Bjarne

Dato : 07-10-07 11:28

Jesper Lund skrev:

> [...]
> er under 18 år (udskænkningsforbud), og jeg kan ikke forestille mig at
> de kan gøres ansvarlig for 17-årige Trines eventuelle forfalskninger af
Er det ikke kun en dommer som i sidste ende kan afgøre, hvad de kan
gøres ansvarlige for?

Den naturlige legitimation har altid været sygesikringsbeviset, så
umikddelbart ville jeg begynde med at spørge, om diskoteket kan gøres
ansvarlig for, at nogen viser en andens sygesikringsbevis.

> [...]
> deres originale pas med (og det vil medføre en stigning i antallet af
> bortkomne pas, samt øget risiko for identitetstyveri og kopiering af pas
Enig! Men hvad siger myndighederne så? Diskotekernes interesse er
udelukkende profit og aldersbegrænsningen opfylder et lovkrav, men de
har ingen interesse i at gå længere end myndighederne kræver.

> Derudover accepteres andre former for foto "id" vel også af
> diskotekerne, herunder nogle som er væsentligt nemmere at forfalske end
> et pas?
Men der tales om en fotokopi af et pas?

Bjarne

Fra : Dan Storm

Dato : 08-10-07 08:36

Jesper Lund skrev:
> Derudover accepteres andre former for foto "id" vel også af
> diskotekerne, herunder nogle som er væsentligt nemmere at forfalske end
> et pas?

Der hvor jeg arbejder, accepteres kun kørekort, pas og legimitations id
for unge.

Buskort, studiekort, knallertkørekort og hvad der ellers kan falde ind
under den kategori lukker vi ikke folk ind på. Heller ikke selvom det
afleveres med sygesikringsbevis.

Men det svinger jo fra sted til sted...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Ann

Dato : 07-10-07 10:39

On 6 Okt., 16:40, "___P.Sir" <remove_...@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> at komme ind, så SKAL man hæve 100 kr ektra i kontanter, ellers vi de ikke
> acceptere betaling med dankort. Er det mon lovligt?

Du kunne jo også udstyre din datter med et billedlegimationskort som
fås på kommunen - mener prisen er ca. 150 kr. -

Ved tilfældigt opslag på google.dk fandt jeg flg.:

http://www.furesoe.dk/SkoleUngdomOgUddannelse/Unge/Billedlegitimationskort.aspx

hilsen
Ann

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 20:48

___P.Sir skrev den 06-10-2007 16:40:

> Nu bliver hun så overfuset i døren af en gorilla, som påstår at det er
> ulovligt at tage kopi af passet, og han truer med bøde på op til 3000 kr.
> for sådan en forseelse.

Bullshit.

Men husk lige på, at gorillaen sandsynligvis har ringe juridisk indsigt!

> Nu er det jo klart at han ikke er myndighed til at udstede bøder, men
har
> han ret i sin påstand om kopi af pas?

I Skat bruges kopier af Pas i forbindelse med tildeling af
Kildeskattenummer.
Så hvis det var så frygtelig forbudt som gorillaen påstår, så ville en
masse skattemedarbejdere have et problem, når de laver kopier af
udlændiges pas.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Dan Storm

Dato : 08-10-07 08:48

___P.Sir skrev:
> [...]
> Nu bliver hun så overfuset i døren af en gorilla, som påstår at det er
> ulovligt at tage kopi af passet, og han truer med bøde på op til 3000 kr.

Da jeg selv arbejder som 'gorilla' på et diskotek, kan jeg da fortælle
dig hvorfor din datter bliver 'overfuset'.
På en enkelt aften med 400 gæster oplever vi sikkert 50 gæster som
forsøger sig med lånt/falsk ID. Det svinger lige fra sygesikringsbevis
med forfalskede studiekort til knallertkørekort med udskiftede billeder
og lignende.

Når din datter så kommer med en fotokopi af sit pas er der ingen garanti
for at billedet på fotokopien ikke er skiftet ud. Derfor afvises din
datter med en fotokopi af sit pas.

Derudover tror jeg næppe at dørmanden har påstået han vil give din
datter en bøde for sådan en forseelse, men blot fortalt hende at den
forseelse kan koste hende 3000 kr.

> Nu er det jo klart at han ikke er myndighed til at udstede bøder, men har
> han ret i sin påstand om kopi af pas?

Han har ikke ret i at det er ulovligt at tage en fotokopi af sit pas.

> Og dernæst: Samme diskotek insisterer på at når man betaler med dankort for
> at komme ind, så SKAL man hæve 100 kr ektra i kontanter, ellers vi de ikke
> acceptere betaling med dankort. Er det mon lovligt?

Ja, det er fuldt ud lovligt. Der er ingen der tvinger dig til at bruge
dit dankort på et diskotek. Det er blot en betingelse for at bruge
dankort på diskoteket.

- Så vigtig er du heller ikke!