vedr. skjult optagelse af en samtale
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 06:06

en gang til for prins knud

Hvordan er juraen omkring optagelse af samtaler...

jeg mindes engang at læst at man gerne i det skjulte måtte optage en
samtale, sålænge en part (mig selv ) har viden omkring dette !

Holder dette vand, kan jeg fks. indkalde til et møde med rep. fra mit lokale
boligselskab og mig selv, og så undlade at fortælle at det bliver båndet, så
længe jeg selv ved det ?

Mvh

Anders Skalsted

Fra : alexbo

Dato : 03-10-07 06:50

"Anders" <fornavn(a)kabelmail.dk> skrev

> Holder dette vand, kan jeg fks. indkalde til et møde med rep. fra mit
> lokale boligselskab og mig selv, og så undlade at fortælle at det bliver
> båndet, så længe jeg selv ved det ?

Ja, det er ikke forbudt, og dermed er det tilladt.
Det er derimod forbudt at optage hvis man ikke selv deltager.

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 03-10-07 07:32

alexbo wrote:
> [...]
> samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke
> selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Det gælder dog kun private - politiet skal opfylde andre regler jf.
Retsplejoven.

En sigtet skal fx. gøres bekendt med, at en samtale bliver optaget - ligesom
politiet ikke må foretage en tlf. afhøring og optage denne uden at gøre
vedkommende bekendt hermed.

/ Per

Fra : Bjarne

Dato : 03-10-07 07:49

Per skrev:

> [...]
> politiet ikke må foretage en tlf. afhøring og optage denne uden at gøre

Det gælder dog kun det "almindelige" politi, ordenspoliti,
kriminalpoliti og hvad det ellers hedder.
Det hemmelige politi (PET) behøver ikke fortælle, hvad de snager i, og
tendensen går imod, at deres arbejdsområde udvides.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 03-10-07 08:38

"Bjarne" skrev

> Det hemmelige politi (PET) behøver ikke fortælle, hvad de snager i, og
> tendensen går imod, at deres arbejdsområde udvides.

Det tror jeg ikke, de snager i alt så jeg kan ikke rigtig se hvordan
arbejdsområdet kan udvides.

Jeg har flere gange haft problemer med at indscanne de biblioteksbøger jeg
låner, og er overbevist om at det skyldes at PET's computere er
overbelastet, de kan ikke følge med.

Er dette lovligt, jeg ønsker kun nogle juridiske betragtninger ikke noget
med politik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 03-10-07 09:40

alexbo skrev:
> "Bjarne" skrev

> Det tror jeg ikke, de snager i alt så jeg kan ikke rigtig se hvordan
> arbejdsområdet kan udvides.
Hvad jeg har hørt er, at ressourcer/opgaver gradvis flytte fra det
normale politi til det hemmelige politi.

> [...]
> overbelastet, de kan ikke følge med.
>
> Er dette lovligt, jeg ønsker kun nogle juridiske betragtninger ikke noget

Det er ikke ulovligt at have en paranoid psykose eller lign.
Den slags kan faktisk behandles.

Du skal ikke på nogen måde forvente, at du mærker noget til hemmelig
aflytning m.v., og som sagt er det kun en del af politiet, der
overhovedet skylder dig en forklaring, hvis de gør det.

Bjarne

Fra : Heltfantastiskbambus~

Dato : 03-10-07 14:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Anders" <fornavn(a)kabelmail.dk> skrev

> Ja, det er ikke forbudt, og dermed er det tilladt.
> Det er derimod forbudt at optage hvis man ikke selv deltager.

Men er der ikke noget med, at man skal efterkomme det, hvis man bliver bedt
om at slukke for sit optageudstyr, hvis man befinder sig udenfor offentlig
eller egen grund?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-10-07 15:12

> Men er der ikke noget med, at man skal efterkomme det, hvis man bliver
> bedt
> om at slukke for sit optageudstyr, hvis man befinder sig udenfor offentlig
> eller egen grund?

Næh, ikke umiddelbart.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 03-10-07 16:32

"Heltfantastiskbambuskat" skrev

> Men er der ikke noget med, at man skal efterkomme det, hvis man bliver
> bedt om at slukke for sit optageudstyr, hvis man befinder sig udenfor
> offentlig eller egen grund?

Tja man skal stort set efterkomme de anvisninger man får af grundejeren,
privat eller offentlig, eller forlade grunden.
Man må forøvrigt ikke uden særlig tilladelse optage i en retssal, nu vi er
ved undtagelser.

mvh
Alex Christensen