Arv
Fra : blue

Dato : 02-10-07 16:54

A's far er blevet skilt og har fået en ny kone med hvem han har fået en
datter. A's far dør og boet har en værdi af 2 mio. kr. Hvor meget arver A
(før og efter 2008, hvor jeg har forstået, at der kommer nye regler)?

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 17:15

blue skrev den 02-10-2007:
> A's far er blevet skilt og har fået en ny kone med hvem han har fået en
> datter. A's far dør og boet har en værdi af 2 mio. kr. Hvor meget arver A
> (før og efter 2008, hvor jeg har forstået, at der kommer nye regler)?

Forudsat at der ikke er lavet testamente (som kan ændre *en hel del*,
særligt efter den nye lov), og at vi kun snakker arven efter A og ikke
også efter den nye kone (H), vil A, datteren (D) og (H) efter den nye
arvelov (efter hvad jeg lige hurtigt har regnet ud) arve:

A: 250.000
D: 250.000
H: 500.000

Da H, jf. den nye arvelovs § 9, stk. 2 vil have en *legal* arveret til
1/2, hvor den før var 1/3.

Den gamle arvelov:

A: 333.333,33
D: 333.333,33
H: 333.333,33

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-07 19:19

Christian Madsen skrev:

> arvelov (efter hvad jeg lige hurtigt har regnet ud) arve:

> A: 250.000
> D: 250.000
> H: 500.000

Beløbene skal dobles op da der var 2 mio. at arve.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 19:23

Bertel Lund Hansen skrev den 02-10-2007:

> Beløbene skal dobles op da der var 2 mio. at arve.

Nej, *boet* var på 2.000.000 kr.
Der sker i forbindelse med dødsfaldet et skifte (forudsat at der er
fælleseje, hvilket jo er udgangspunktet). H får herefter 1.000.000,
som det ikke skal betales arv af (og som ikke er arv), og afdøde får
1.000.000 som falder i arv med ovenstående fordeling (250.000, 250.000
og 500.000).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 03-10-07 06:53

"Christian Madsen" skrev

> [...]
> som falder i arv med ovenstående fordeling (250.000, 250.000 og 500.000).

Hvilket beløb vil du bruge til beregning af boafgift?

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-10-07 14:04

alexbo skrev den 03-10-2007:
> "Christian Madsen" skrev

> Hvilket beløb vil du bruge til beregning af boafgift?
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg kender ikke til beregning af boafgift, så jeg må være dig svar
skyldig.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 03-10-07 16:27

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev

> Jeg kender ikke til beregning af boafgift, så jeg må være dig svar
> skyldig.

Det er heller ikke vigtigt, vi ved jo rent faktisk heller ikke hvilken
ejeform afdøde havde.

Fordelingen af arven er i hvert fald som du skrev, om det så er et fælleseje
eller afdødes bo der er 2 M., ved spørgeren nok selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 03-10-07 16:50