garanti
Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 16:19

Hvis man sælger en ny havetraktor og skriver at den er brugt, kan køberen
(mig) så gøre noget hvis den skulle gå i stykker.
Jeg har taget et billede af traktoren i sin papkasse med dagens ekstrablad
og faktura vedhæftet - holder det i retten?

--
Ralph

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 16:36

Ralph skrev den 02-10-2007:
> [...]
> Jeg har taget et billede af traktoren i sin papkasse med dagens ekstrablad og
> faktura vedhæftet - holder det i retten?

Er det en professionel sælger eller en privat?

(Du har under alle omstændigheder ikke nogen garanti, med mindre dette
er oplyst/aftalt).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 16:52

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> Er det en professionel sælger eller en privat?
> (Du har under alle omstændigheder ikke nogen garanti, med mindre dette er
> oplyst/aftalt).

Krejler af Guds nåde - men OK, jeg regner heller ikke med den går i stykker.

--
Ralph

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 16:53

Ralph skrev den 02-10-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
>
> Krejler af Guds nåde - men OK, jeg regner heller ikke med den går i stykker.

?????

Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 17:15

> Er det en professionel sælger eller en privat?

Han er sikkert momsregistreret, sikkert som landmand, men sjældent har jeg
set så mange trailere og havetraktorer samlet et sted. Håndskrevet
kvittering med stempel uden CRV-nummer.

Så ja - ??????

--
Ralph

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 17:21

Ralph skrev den 02-10-2007:
> [...]
> set så mange trailere og havetraktorer samlet et sted. Håndskrevet kvittering

Det er jo svært for mig at sige. Sælger han tingene som led i sit
erhverv, så ja, hvis ikke så nej.

Er det en enkelt ting han sælger, vil det være nej, men har han lavet
en forretning ud at at sælge ting, så ja.

Uanset hvad har du ingen garanti, men hvis han er "professionel"
sælger, kommer du ind under de mere forbrugervenlige regler om
forbrugerkøb (forudsat at du ikke købte traktoren til dit erhverv)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-10-07 20:45

Christian Madsen skrev:
> Uanset hvad har du ingen garanti, men hvis han er "professionel" sælger,
> kommer du ind under de mere forbrugervenlige regler om forbrugerkøb
> (forudsat at du ikke købte traktoren til dit erhverv)

Sagt med al respekt: det er svar som ovenstående, der gør, at menigmand
ofte opgiver at forstå, hvad jurister egentlig snakker om.

Som jurister ved vi godt, hvad forskellen på "garanti" og
reklamationsret er, men det gør spørger ikke nødvendigvis, så lad os for
god ordens skyld svare på en måde, menigmand også kan forstå.

Ved salg af en brugt genstand gælder som udgangspunkt den samme 24
måneders reklamationsret(*) som ved køb af nye ting.
Når det skal afgøres om der er tale om en mangel, skal man dog tage
hensyn til at tingen var brugt, dvs. man kan ikek forlange at sælger
skal reparere fejl, der med rimeligehd kunne forventes at opstå som
følge af at tingen er brugt.

Svaret må derfor være JA - hvis ikke der er aftalt andet har du som
udgangspunkt altid 24 måneders reklamationsret.

Ovenstående gælder uanset om sælger er professionel eller ej... MEN alt
efter om sælger er professionel erhvervsdrivende eller ej, gælder der
to forskellige regelsæt, nemlig for henholdsvis forbrugerkøb (hvis
sælger er professionel og hvis du har købt traktoren til din private
have) - eller civilkøb hvis sælger enten er privat eller hvis du har
købt genstanden til brug i dit erhverv.

(*) Reklamationsret: Ret til at klage over mangler (fejl) og få disse
mangler udbedret. Kaldes af mange "almindelige mennesker" for garanti,
selvom dette ord ikke er korrekt.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-07 20:54

Jesper Brock skrev den 02-10-2007:

> [...]
> udbedret. Kaldes af mange "almindelige mennesker" for garanti, selvom dette

Helt enig med dig. Jeg havde dog tænkt mig at give en mere
"brugervenlig" forklaring, når jeg havde alle oplysninger, men du kom
mig vist i forkøbet. :)

jeg vil dog tilføje en (efter min mening) væsentlig "detalje".

I handels- og civilkøb skal der reklameres hhv. straks og uden ugrundet
ophold, hvorimod reglerne om forbrugerkøb siger inden rimelig tid.
Desuden gælder formodningsregelen (som siger, at man formoder at mangel
var der fra start, hvis den viser sig inden 6 mdr.) kun i forbrugerkøb.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Barney Gumble

Dato : 03-10-07 00:18

Christian Madsen skrev:

> Desuden gælder formodningsregelen (som siger, at man formoder at mangel
> var der fra start, hvis den viser sig inden 6 mdr.) kun i forbrugerkøb.

Jeg kommer altid til at tænke på Merlins 1-årige garanti når jeg læser
om formodningsreglen. Her er den ordrette forklaring jeg fik på deres
garanti:

"Det vores garanti dækker over, er yderligere 6 månders formodningsret
så formodningsretten dækker de første 12 måneder efter købet."

:)

BG

Fra : JBH

Dato : 02-10-07 21:41

> [...]
>
> Han er sikkert momsregistreret, sikkert som landmand, men sjældent har jeg
> set så mange trailere og havetraktorer samlet et sted. Håndskrevet

http://www.chr-rahbek.dk/

?

/JBH

Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 22:21

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.chr-rahbek.dk/

Ja, selvfølgelig, nu var det ikke for at hænge nogen ud, og hvor mange
potetielle trailer/havetraktorkøbere fra vest-jylland frekventerer dette
forum. Derfor min hemmelighedsfuldhed.

--
Ralph