Reklamation og kvittering?
Fra : Main

Dato : 28-09-07 15:33

Hej

Hvis man får brug for sin reklamationsretten i løbet af de 24 måneder på
elektronik, købt over internettet, er det så nok at fremvise
følgeseddel m. navn, vare, specifikationer etc. som dokumentation for køb?
Eller skal det være en regulær (bortkommet) faktura?

Main

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 16:12

Main skrev den 28-09-2007:
> [...]
> følgeseddel m. navn, vare, specifikationer etc. som dokumentation for køb?
> Eller skal det være en regulær (bortkommet) faktura?

Det burde være rigeligt. Du skal blot kunne bevise, at du har købt
varen der. Nogle butikken vil dog nok kræve en "rigtig" kvittering,
selvom de efter min mening ikke har krav herpå.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 16:47

"Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Det burde være rigeligt. Du skal blot kunne bevise, at du har købt
> varen der. Nogle butikken vil dog nok kræve en "rigtig" kvittering,
> selvom de efter min mening ikke har krav herpå.

Kommer an på hvilken slags vare det er, er det mobil telefoner skal
serienummeret fremgå af kviteringen før der laves noget som helst på den
uden beregning.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 16:56

N_B_DK skrev den 28-09-2007:
> [...]
>
> Kommer an på hvilken slags vare det er, er det mobil telefoner skal
> serienummeret fremgå af kviteringen før der laves noget som helst på den uden

Jeg prøver igen:
"Du skal blot kunne bevise, at du har købt varen der"... Hvis et
serienummer er påkrævet, skal det fremgå af din faktura, følgeseddel
eller lignende.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 17:15

> Jeg prøver igen:
> "Du skal blot kunne bevise, at du har købt varen der"... Hvis et
> serienummer er påkrævet, skal det fremgå af din faktura, følgeseddel
> eller lignende.

Ja af ens fakture!, hvorfor skulle serienummret fremgå af følgeseddelen ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-09-07 17:21

N_B_DK wrote:

> Ja af ens fakture!, hvorfor skulle serienummret fremgå af
> følgeseddelen ?

Jeg har masser af fakturaer uden serienummer...

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 17:28

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Jeg har masser af fakturaer uden serienummer...

Suk, du læser åbenbart kun det du vil læse, ellers forstår du det ikke.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 17:45

N_B_DK skrev den 28-09-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Ja af ens fakture!, hvorfor skulle serienummret fremgå af følgeseddelen ?

Enten kan du ikke forstå, eller også så vil du ikke. Det eneste krav
er, at du skal kunne bevise, at genstanden er købt der. Som
udgangspunkt vil serienummer ikke være påkrævet, men man kan da sikkert
foretstille sig situationer hvor det vil.

At en forhandler altid kræver det, betyder ikke, at det er korrekt.

På stort set alt du køber i butikker og lignende, fremgår serienummer
ikke, men du kan stadig bruge din reklamationsret, så længe du kan

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 19:20

> Enten kan du ikke forstå, eller også så vil du ikke.

Enten har du ikke læst hvad jeg skrev tidligere, eller også er det dig der
ikke fatter det.

>Det eneste krav
> er, at du skal kunne bevise, at genstanden er købt der. Som
> udgangspunkt vil serienummer ikke være påkrævet, men man kan da
> sikkert foretstille sig situationer hvor det vil.

Ja og det var netop en af de situationer jeg nævnte, så jeg har på
fornemmelsen det kniber med din evne til at læse og /eller huske, for havde
du læst hvad jeg skrev, kunne du jo netop se at jeg skrev at der er
situationer hvor serienummer er et krav for at kunne benytte ens
reklamationsret.

> At en forhandler altid kræver det, betyder ikke, at det er korrekt.

Kommerr an på hvilket område det er indenfor.

> På stort set alt du køber i butikker og lignende, fremgår serienummer
> ikke, men du kan stadig bruge din reklamationsret, så længe du kan
> bevise at genstanden er købt der.

næsten ved alt forbruger elektronik benyttes serienummeret.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 19:51

N_B_DK skrev den 28-09-2007:
> [...]
> du læst hvad jeg skrev, kunne du jo netop se at jeg skrev at der er
> situationer hvor serienummer er et krav for at kunne benytte ens

Du forstår stadig ikke. Jeg mener egentlig heller ikke, at man kan
kræve det ved mobiltelefoner.

> Kommerr an på hvilket område det er indenfor.

I hvilke situationer mener du, at det faktum at forhandleren gør noget
forkert, bevirker at det er rigtigt?

> næsten ved alt forbruger elektronik benyttes serienummeret.

Ikke på det meste af det, jeg har købt i fysiske butikker. Fordi det
står på, betyder det ikke, at det er et krav for at kunne få det lavet.

Jeg har egentlig ikke lyst til at diskutere det, hvis du ønsker at
svæve i en vildfarelse, er det OK med mig.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 19:55

> Du forstår stadig ikke. Jeg mener egentlig heller ikke, at man kan
> kræve det ved mobiltelefoner.

Og hvorfor skulle man så ikke kunne det ?

> Jeg har egentlig ikke lyst til at diskutere det, hvis du ønsker at
> svæve i en vildfarelse, er det OK med mig.

Jamen fint så svæver jeg i vildfarelse.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 20:55

N_B_DK skrev den 28-09-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Og hvorfor skulle man så ikke kunne det ?

Fordi man efter KBL kun kan kræve, at kunden kan bevise at varen er
købt der, ikke hvilket serienummer den har.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 21:05

Christian Madsen skrev:

> Fordi man efter KBL kun kan kræve, at kunden kan bevise at varen er købt
> der, ikke hvilket serienummer den har.

Nej, nej, nej. LIGE PRÆCIS de varer der har et serienummer er underlagt
helt andre regler end dem uden serienummer. Hvis man står med det samme
produkt, men med to forskellige modeller - den ene med og den anden uden
serienummer - så gælder der naturligvis også forskellige regler for
disse ellers nøjagtige ens produkt. Sådan er det. Serienummeret betyder alt!

OG det er naturligvis ikke sælgerens pligt evt. at knytte et serienummer
til et bestemt køb såfremt sælger måtte ønske dette. Den slags skal
kunden være MEGET opmærksom på!

BG

PS. Ironi kan være benyttet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 22:00

Barney Gumble skrev den 28-09-2007:

> [...]
> et bestemt køb såfremt sælger måtte ønske dette. Den slags skal kunden være

Ja, det håber jeg da virkelig. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 22:05

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message
> Sådan er det. Serienummeret
> betyder alt!

Det kan det nemt ja, prøv du og se hvordan du står ved garanti sager når
forhandleren er gået konkurs, hvis ikke din fakture har serienummeret
påført....

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 22:21

N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Det kan det nemt ja, prøv du og se hvordan du står ved garanti sager når
> forhandleren er gået konkurs, hvis ikke din fakture har serienummeret

http://youtube.com/watch?v=kHnLEE6u4mo

"Reklamation og kvittering"

Men vræl du blot videre. Det er håblyst at diskutere seriøst med dig.

BG

PS. Serienummeret på en pistol er også meget vigtig i forbindelse med
skudsager. Glemte du at bruge dette som argument nu du var i gang?

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 22:31

> [...]
>
> PS. Serienummeret på en pistol er også meget vigtig i forbindelse med
> skudsager. Glemte du at bruge dette som argument nu du var i gang?

Ovenstående viser da du lever op til dit nick, det er ligeså fordrukkent
sludder som det i the simpsons.

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 22:41

N_B_DK skrev:

> Ovenstående viser da du lever op til dit nick, det er ligeså fordrukkent
> sludder som det i the simpsons.

Nej, det viser at du overhovedet INTET aner om reglerne for
reklamationsret og garanti.

Du kunne jo droppe alt det pladder du lukker ud herinde og komme med
nogle juridiske betragtninger.

I det store hele (ja, jeg er bekendt med fx mfl. § 12) bestemmer en
sælger/producent selv hvordan betingelserne for en garanti skal være.
Derfor kan du naturligvis ikke bruge begrebet "garanti" til noget som
helst seriøst i forhold til en debat om, hvorvidt det kræver en
kvittering for at benytte sin reklamationsret. Jeg ved godt at du ikke
fatter det, men sådan er det altså.

Videon synes jeg passede perfekt på din måde at opføre dig på. Dog tyder
det på, at den lille knægt godt er klar over, at der inderst inde ikke
er nogen grund til at vræle.

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 22:47

> Videon synes jeg passede perfekt på din måde at opføre dig på. Dog
> tyder det på, at den lille knægt godt er klar over, at der inderst
> inde ikke er nogen grund til at vræle.

Sjovt jeg synes nu mere det er dig der vræler.

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 23:01

N_B_DK skrev:

> Sjovt jeg synes nu mere det er dig der vræler.

Jeg forsøger at forklare en person der har meget svært ved at opfatte
ting, at han tager fuldstændig fejl i det han skriver. De første mange
gange forsøgte jeg (og andre) med almindeligt dansk. Det forstod du ikke
en brik af! Så forsøgte jeg med billeder, men det forstod du tydeligvis
heller ikke.

Bliver du meget sur hvis jeg kalder dig helt uden for pædagogisk rækkevidde?

Havde du ønsket at diskutere jura havde du svaret på:

[...]

Det gjorde du, som forventet, ikke.

Jeg vil klart opfordre dig til at gøre det, hvis du svarer på denne
tråd, for ellers er du da endnu mere ynkelig end Super Cry Babyen.

Alt hvad du indtil nu er kommet med af "juridiske" betragtninger i denne
tråd er forkert.

BG

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 08:15

N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Det kan det nemt ja, prøv du og se hvordan du står ved garanti sager når
> forhandleren er gået konkurs, hvis ikke din fakture har serienummeret

Kanon argument, især når vi diskuterer reklamationsret. Hint: Prøv at
kigge i emnefeltet.

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 09:35

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Kanon argument, især når vi diskuterer reklamationsret. Hint: Prøv at
> kigge i emnefeltet.

Aha, så du mener at er forhandleren gået konkurs, så er ens
reklamationsret/garanti forsvundet ?

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 12:27

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Aha, så du mener at er forhandleren gået konkurs, så er ens
> reklamationsret/garanti forsvundet ?

I visse tilfælde så ja, der er jo ingen at hænge reklamationsretten op på.

Jesper

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 13:42

N_B_DK skrev:

> Aha, så du mener at er forhandleren gået konkurs, så er ens
> reklamationsret/garanti forsvundet ?

I de fleste tilfælde vil reklamationsretten bortfalde. Garantien kan du
ikke sige noget som helst om. Hvornår mon du lærer, at de 2 ting ikke
har med hinanden at gøre? Prøv at se om du kan opdigte noget hvor
"garanti" ikke indgår. Så må vi tage den derfra.

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 14:58

> I de fleste tilfælde vil reklamationsretten bortfalde. Garantien kan
> du ikke sige noget som helst om. Hvornår mon du lærer, at de 2 ting
> ikke har med hinanden at gøre?

Det er jeg skam ganske udemærket klar over, men alt skal åbenbart skæres ud
i pap for dig før du fatter det mindste, jøsses en klaphat.

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 15:06

N_B_DK skrev:

> Det er jeg skam ganske udemærket klar over, men alt skal åbenbart skæres
> ud i pap for dig før du fatter det mindste, jøsses en klaphat.

Jeg er sikker på at langt de fleste herinde vil mene, at det er dig der
har haft brug for at få tignene skåret ud i pap. Det er formålsløst at
henvise til alle de steder i denne tråd, hvor dét du skriver er direkte
forkert.

Men jeg kan se, at det er en tendens der går igen i samtlige tråde du
deltager i herinde. Er du bror til Knud?

Kunne du ikke undlade at skrive i dk.videnskab.jura, når nu du
tydeligvis intet aner om jura?

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 15:25

> [...]
> der har haft brug for at få tignene skåret ud i pap. Det er
> formålsløst at henvise til alle de steder i denne tråd, hvor dét du

LOL, ja det er mig klar du ikke læser hvad jeg har skrevet, (jo måske et
indlæg), og det jeg har skrevet i indlæggene før har du enten ikke læst,
eller fattet (hælder mest mod du ikke har fattet det)

> Men jeg kan se, at det er en tendens der går igen i samtlige tråde du
> deltager i herinde. Er du bror til Knud?

Næ, er du ?

> Kunne du ikke undlade at skrive i dk.videnskab.jura, når nu du
> tydeligvis intet aner om jura?

Næ.

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 16:03

N_B_DK skrev:
> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message

> Det er jeg skam ganske udemærket klar over, men alt skal åbenbart skæres
> ud i pap for dig før du fatter det mindste, jøsses en klaphat.

Hvorfor er det så du bliver ved med at tale om garanti, når diskussionen
hele tiden har gået på reklamationsret?

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 16:28

> Hvorfor er det så du bliver ved med at tale om garanti, når
> diskussionen hele tiden har gået på reklamationsret?

Jeg skrev garanti EN gang, resten af tiden har jeg skrevet reklamationsret,
men det er da klart man stirrer sig blind på det, istedet for at læse hvad
jeg faktisk skriver, i guder da.

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 16:51

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Jeg skrev garanti EN gang, resten af tiden har jeg skrevet
> reklamationsret.

Ahrrrrrr, det vist ik' helt sandt. Desuden er alle dine svar jo netop
baseret på "garanti" (håber jeg da), for ellers har du da godt nok
misforstået reklamationsretten godt og grundigt.

> men det er da klart man stirrer sig blind på det,
> istedet for at læse hvad jeg faktisk skriver, i guder da.

Det der står mest klart er, at du ikke vil indrømme dine fejl.

BG

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 19:05

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Jeg skrev garanti EN gang, resten af tiden har jeg skrevet

Det er så ikke korrekt, du har nævnt ordet garanti i tre forskellige
indlæg foruden dette.

> reklamationsret, men det er da klart man stirrer sig blind på det,
> istedet for at læse hvad jeg faktisk skriver, i guder da.

Jeg havde faktisk håbet at du havde talt om garanti, for ret meget af du
påstår i dine tidligere indlæg er overhovedet ikke nødvendigt når der er
tale om reklamationsret.

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 20:42

> Det er så ikke korrekt, du har nævnt ordet garanti i tre forskellige
> indlæg foruden dette.

Suk, garanti,garanti,garanti,garanti,garanti, skal du have hjælp til at
tælle det, eller kan du måske uden hjælp også selv finde ud af at jeg
faktisk skrev reklamations ret til at starte med, men af en eller anden
grund fik skrevet garanti senere, og så var der nogle aber der ikke evnede
at se andet end ordet garanti ?

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 20:46

N_B_DK skrev:

> [...]
> faktisk skrev reklamations ret til at starte med, men af en eller anden
> grund fik skrevet garanti senere, og så var der nogle aber der ikke

Så du har hele tiden, hele tråden igennem, ment reklamationsret?

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 20:49

> Så du har hele tiden, hele tråden igennem, ment reklamationsret?

Hvis du nu endnu engang læser tråden fra start til slut, så kan det være du
fanger meningen, ellers må du jo sige til, så må jeg prøve igen...

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 20:57

N_B_DK skrev:
> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message

> Hvis du nu endnu engang læser tråden fra start til slut, så kan det være
> du fanger meningen, ellers må du jo sige til, så må jeg prøve igen...

Sige til:

Har du hele tiden, hele tråden igennem, ment reklamationsret?

__ JA

__ NEJ

__ VED IKKE

Har du på et tidspunkt i tråden blandet "reglerne" for garanti ind i sagen?

__ JA

__ NEJ

__ VED IKKE

Du må gerne nøjes med at sætte krydser. Jeg er utrolig fatsvag og kan
kun finde ud af at læse meget konkrete svar som fx ja eller nej.

BG

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 21:01

Barney Gumble skrev:

> Så du har hele tiden, hele tråden igennem, ment reklamationsret?

Hehe, ved godt hvor den bærer hen

Jesper

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:02

Jesper Juul skrev:

> Hehe, ved godt hvor den bærer hen

Jeps ;)

Men det er nu alligevel sjældent at man oplever én som N_B_DK der i den
grad nægter at indrømme at han tog fejl.

Jeg gætter på han aldrig vil indse det...

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:06

> Men det er nu alligevel sjældent at man oplever én som N_B_DK der i
> den grad nægter at indrømme at han tog fejl.

Altså det er jo svært at tage fejl, når du digter ting ikke ?

> Jeg gætter på han aldrig vil indse det...

Jeg gætter du arbejder som forfatter ? (muligvis med science fiktion som
speciale ?)

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:13

N_B_DK skrev:
> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message

> Altså det er jo svært at tage fejl, når du digter ting ikke ?

Jeg kan ikke rigtig se jeg digter noget. DU har været inde på en masse
spøjse ting, det er korrekt. Om de er helt opdigtede, eller om de bare
har været bestemmelser i lige netop de garantibetingelser du sidste gang
tilfældigvis læste igennem, det aner jeg ikke. Jeg har forsøgt at spørge
dig så direkte om det som overhovedet muligt!

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:20

> Jeg kan ikke rigtig se jeg digter noget.

Sjovt du skrev lige det var sjældent man oplevede folk som i den grad
nægtede at indrømme de havde taget fejl, men kan da se du er en ganske
værdig kandidat.

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:29

N_B_DK skrev:

> Sjovt du skrev lige det var sjældent man oplevede folk som i den grad
> nægtede at indrømme de havde taget fejl, men kan da se du er en ganske
> værdig kandidat.

Pas?

Som med stort set alle dine indlæg i denne tråd er det fuldstændig
umuligt at forstå, hved det egentlig er du mener.

Jeg savner stadig svar på mine 2 helt konkrete spørgsmål stillet i dag
kl. 21.56. Det er 2 små krydser som kunne opklare en del!

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:33

> Som med stort set alle dine indlæg i denne tråd er det fuldstændig
> umuligt at forstå, hved det egentlig er du mener.

Som jeg skrev tidligere til en i tråden, hjælp fra støttepædagog er tilladt.

> Jeg savner stadig svar på mine 2 helt konkrete spørgsmål stillet i dag
> kl. 21.56. Det er 2 små krydser som kunne opklare en del!

Jeg tvivler, dine evner til at forstå minder lidt om vådt bølgepaps
bæreevne.

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:48

N_B_DK skrev:
> [...]

Kom nu frisk, ik!

> Jeg tvivler, dine evner til at forstå minder lidt om vådt bølgepaps
> bæreevne.

Hvis det er mine evner til at forstå hvad dælen det egentlig er du mener
i denne tråd, ja så godtager jeg gerne den beskrivelse.

BG

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 21:27

N_B_DK skrev:
> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message

> Altså det er jo svært at tage fejl, når du digter ting ikke ?

Undskyld men hvad er det BG digter?

> Jeg gætter du arbejder som forfatter ? (muligvis med science fiktion som
> speciale ?)

Når vi er ved gætterier er mit bud at du ikke har noget arbejde?

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:34

> Når vi er ved gætterier er mit bud at du ikke har noget arbejde?

Håber ikke du arbejder som spåkone, så må du da gå sulten i seng.

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-09-07 10:20

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Håber ikke du arbejder som spåkone, så må du da gå sulten i seng.

Tror du ikke hellere du skulle bruge tid på at besvare mit indlæg fra
kl. 22.25 hvor jeg modbeviser alle dine påstande og beviser at du
decideret lyver gang på gang og så derefter kan du bruge tiden på
kreative ordspil?

Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 21:00

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Suk, garanti,garanti,garanti,garanti,garanti, skal du have hjælp til at
> tælle det,

Ja, det er nok også det nemmeste når man bliver grebet i en løgn.

> eller kan du måske uden hjælp også selv finde ud af at jeg
> faktisk skrev reklamations ret til at starte med,

Det er jo så også løgn, du skrev ordet garanti før du overhovedet skrev
reklamationsret. Faktisk er jeg slet ikke sikker på du har nævnt ordet
reklamationsret før du blev fanget i dit garantisludder.

> men af en eller anden
> grund fik skrevet garanti senere, og så var der nogle aber der ikke
> evnede at se andet end ordet garanti ?

Eller er også er du bare en tumpe der ikke selv kan skelne og deruover
er alt hvad du har skrevet i denne tråd jo noget sludder som du har fået
at vide masser af gange. Hvor finder du eks. belæg for at der skal stå
serienummer på ens faktura i købeloven?

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:04

> Ja, det er nok også det nemmeste når man bliver grebet i en løgn.

Ja det kender du jo til kan jeg se.

> Det er jo så også løgn, du skrev ordet garanti før du overhovedet
> skrev reklamationsret. Faktisk er jeg slet ikke sikker på du har
> nævnt ordet reklamationsret før du blev fanget i dit garantisludder.

Det kniber med at læse ?

news:46fd4818$0$90275$14726298@news.sunsite.dk det er første indlæg hvor
garnati eller reklamationsret indgår i, hvilket af de to ord er i indlægget
? (du må gerne få hjælp af din støttepædagog).

> [...]
> fået at vide masser af gange. Hvor finder du eks. belæg for at der
> skal stå serienummer på ens faktura i købeloven?

Det har jeg på INTET tidspunkt skrevet der skal, men jeg har nævnt et
tilfælde hvor det kræves af alle selskaber i dk (men selvfølgelig er det
nemt nok for jer at digte ting der ikke er skrevet, det er også ok, alle ved
jo advokater og lignende ikke står tilbage for en god løgn)

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:19

N_B_DK skrev:

> Det har jeg på INTET tidspunkt skrevet der skal, men jeg har nævnt et
> tilfælde hvor det kræves af alle selskaber i dk

Og det du mener er?

I starten skrev du som svar til Christian Madsen (CM øverst, dig nederst):

> [...]

Kommer an på hvilken slags vare det er, er det mobil telefoner skal
serienummeret fremgå af kviteringen før der laves noget som helst på den

---

Det virker i mistænkelig grad som om du mener, at serienummeret er
påkrævet, men du er sikkert uenig, ik?

Jøsses

BG

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 21:31

> Det virker i mistænkelig grad som om du mener, at serienummeret er
> påkrævet, men du er sikkert uenig, ik?

I det nævnte tilfælde (jeg skrev) ja det vil det i mange tilfælde være et
krav. (uden et serienummer påført kvitteringen nægter producenten at betale
for reperationen, da der har været ALT for meget fusk med reperationer af
mobiltelefoner), ud over det er det ens eneste bevis påa t telefonen faktisk
er ens egen. (men tvivler på du vil kunne se fornuften i at der er
serienumre på)

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-09-07 21:44

N_B_DK skrev:

> [...]
> reperationer af mobiltelefoner), ud over det er det ens eneste bevis påa
> t telefonen faktisk er ens egen. (men tvivler på du vil kunne se

Okay. Jeg tror måske jeg forstår dig nu. Du tog fejl!

Det vil være forhandlerens og ikke kundens problem, hvis producenten
stiller krav om serienummer. Kunden har krav på at få sin reperation
uanset serienummer eller ej på kvitteringen. Længere er den ikke.

BG

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-09-07 10:24

N_B_DK skrev:
> [...]
> reperationer af mobiltelefoner), ud over det er det ens eneste bevis påa
> t telefonen faktisk er ens egen. (men tvivler på du vil kunne se

Lol du fatter stadigvæk ikke et klap, som kunde er jeg da ligeglad med
hvad producenten vil betale for eller ikke, jeg afleverer mit produkt
der ikke virker til forhandleren med et eller andet bevis for at den er
købt der og hvad han har af problemer med producenten er fuldstændigt
ligegyldigt for mig.

Men igen: Hvor står der i købeloven at der skal være et serienummer på
fakturaen?

Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 30-09-07 11:06

> Men igen: Hvor står der i købeloven at der skal være et serienummer på
> fakturaen?

Jeg har ingen steder skrevet at der SKAL stå der ifølge købeloven, men det
vil du jo sikkert påstå jeg har.

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-09-07 11:23

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Jeg har ingen steder skrevet at der SKAL stå der ifølge købeloven, men
> det vil du jo sikkert påstå jeg har.

Du er ret god til at klippe i indlæg, men hvis det ikke SKAL stå på
fakturaen hvorfor i alverden bliver du så ved at tale om det, når vi
taler om købeloven?

Jesper

PS.
Du mangler stadig at besvare en del af mine indlæg, men det kommer der
nok en eller anden dårlig undskyldning for.

Fra : Barney Gumble

Dato : 30-09-07 12:40

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Jeg har ingen steder skrevet at der SKAL stå der ifølge købeloven, men
> det vil du jo sikkert påstå jeg har.

Hvad mente du med din allerførste sætning i denne tråd?

I starten skrev du som svar til Christian Madsen:

Christian Madsen:
> Det burde være rigeligt. Du skal blot kunne bevise, at du har købt
> varen der. Nogle butikken vil dog nok kræve en "rigtig" kvittering,
> selvom de efter min mening ikke har krav herpå.

N_B_DK:
Kommer an på hvilken slags vare det er, er det mobil telefoner skal
serienummeret fremgå af kviteringen før der laves noget som helst på den
uden beregning.

Når nu det ikke er købeloven der siger dette, hvilken anden lov/regel er
det så der kræver serienummeret?

BG

PS. Kunne du ikke droppe de svar, hvor du kun sviner modparten til, og
evt. i stedet forsøge at svare juridisk.

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 21:26

N_B_DK skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Ja det kender du jo til kan jeg se.

Så kan du da lige hurtigt henvise til hvor jeg er blevet grebet i en løg
n, ikke sandt?

> Det kniber med at læse ?

Ja for dig, i dit indlæg kl. 18.21 d. 28-09 nævner du ordet garanti, før
det har du ikke nævnt ordet reklamationsret, så ja du har åbenlyst store
problemer med at læse.

> news:46fd4818$0$90275$14726298@news.sunsite.dk det er første indlæg hvor
> garnati eller reklamationsret indgår i, hvilket af de to ord er i
> indlægget ? (du må gerne få hjælp af din støttepædagog).

Så er det jo en skam at du knap 2 timer før det indlæg, nemlig her:
news:46fd2cdb$0$90272$14726298@news.sunsite.dk skrev ordet garanti, så
jeg tror bare du skal overtage størrepædagogen. Prøv igen.

> Det har jeg på INTET tidspunkt skrevet der skal, men jeg har nævnt et
> tilfælde hvor det kræves af alle selskaber i dk

Og det er præcis det folk har forklaret dig at der ikke er hjemmel til i
købeloven.

> (men selvfølgelig er det
> nemt nok for jer at digte ting der ikke er skrevet, det er også ok, alle
> ved jo advokater og lignende ikke står tilbage for en god løgn)

Lol, siger du som bliver pågrebet i løgn efter løgn.

Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-09-07 20:01

N_B_DK wrote:

> næsten ved alt forbruger elektronik benyttes serienummeret.

Vi kører lidt i ring her. Jeg har en faktura, hvor S/N ikke fremgår. Det
er naturligvis dokumentation for køb alligevel. Men afhængig af
omstændighederne kunne jeg også forestille mig andre ting, eksempelvis
en udskrift af min bankkonto som viser jeg at købte for XX kr hos
forhandler XYZ en given dag.

Visse steder udskrives fakturaer med blæk/toner, som absolut ikke holder
i to år.

Netop fordi S/N må formodes at være registreret hos forhandleren, som du
skriver, må det i øvrigt være meget enkelt for forhandleren at afgøre
(undersøge) om den givne mobiltelefon (eksempelvis) er solgt af
forhandleren og hvornår.

Hvis forbrugeren kan sandsynliggøre at købet er sket hos forhandleren,
f.eks. via en bankudskrift, er det vel ikke urimeligt at forlange at
forhandleren medvirker til at opklare sagen.

Hvis jeg har købt 10 ens telefoner, hvoraf reklamationsretten er udløbet
på nogle, vil mine fakturaer alene (husk: uden S/N) i øvrigt heller ikke
kunne afgøre om reklamation er rettidig eller ej.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 20:09

> Hvis jeg har købt 10 ens telefoner, hvoraf reklamationsretten er
> udløbet på nogle, vil mine fakturaer alene (husk: uden S/N) i øvrigt
> heller ikke kunne afgøre om reklamation er rettidig eller ej.

Korrekt, men netop ved mobiltelefoner har jeg meget få gange oplevet at
serienummeret ikke fremgår af fakturen, netop for at undgå fusk (hvilket der
er meget af)

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-09-07 08:12

N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Korrekt, men netop ved mobiltelefoner har jeg meget få gange oplevet at
> serienummeret ikke fremgår af fakturen, netop for at undgå fusk (hvilket

Det gør det eks. ikke på min faktura.

Jesper

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-09-07 09:57

N_B_DK skrev:

> kunne du jo netop se at jeg skrev at der er
> situationer hvor serienummer er et krav for at kunne benytte ens
> reklamationsret.

Kan du komme med et konkret eksempel på hvor det er nødvenidt med en
kvitering, eller ligende, med oplyst serienummer?

Og det er ikke pr. definition nødvendigt med mobiltelefoner, jeg har en
enkelt gang fået lavet en mobil tlf. på reklamation, havde ikke andet bevis
end at jeg havde hævet det beløb i den forretning, hvor jeg oplyste
værkstedet, at den er købt. (og så at telefon modellen var under 2 år
gammel) (forretningen lavede så en håndskreven kvitering)

Jeg har da også en gang haft en HDD som gik i stykker, kvitering havde jeg
ikke, købstidspunkt kunne jeg ikke huske, forretningen var lukket.
En henvendelse til impotøren, og vi blev enig om at der ikke var gået 2 år
fra produktionsdato (ifl. en af producenten på klisteret markat), jeg fik
byttet den uden problemmer.

I Fredags var jeg i Netto med en kuffert med hjul, købt i sommers, kvitering
findes ikke, jeg fik tilbudt at få pengene tilbage, uden anden købsbevis,
end at han godt kunne huske at de har solgt sådan en kuffert.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-09-07 17:19

Christian Madsen wrote:

> Jeg prøver igen:
> "Du skal blot kunne bevise, at du har købt varen der"... Hvis et
> serienummer er påkrævet, skal det fremgå af din faktura,
> følgeseddel eller lignende.

Kan du ud af købeloven (med kommentarer) læse et krav om at forbrugeren
skal kunne fremvise en dokumentation, hvor serienummer fremgår?

Jeg har købt en del elektronik, og det er langt fra altid at der fremgår
serienummer af fakturaen. Det kan umuligt blive mit problem at
forhandleren ikke gider notere det (eller endnu værre, ikke har styr på
sit lager, så han ikke ved hvilke S/N han har solgt).

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 17:32

> Jeg har købt en del elektronik, og det er langt fra altid at der
> fremgår serienummer af fakturaen. Det kan umuligt blive mit problem at
> forhandleren ikke gider notere det

Det noterer de skam også, men det er DIT problem når du smider beviset væk,
præcis som hvis du smed din registrerings attest væk.

> (eller endnu værre, ikke har styr
> på sit lager, så han ikke ved hvilke S/N han har solgt).

Aha, så har du købt 10 ens telefoner over noget tid hos samme forhandler, så
mener du det stadig er forhandleren der skal vide hvilken en der er hvad ?
(og om der er garanti på den pågældende telefon), og hvordan kan det blive
forhandlerens problem hvis du indleverer telefonen hos et 3 parts firma ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 20:30

N_B_DK skrev:

> Aha, så har du købt 10 ens telefoner over noget tid hos samme
> forhandler, så mener du det stadig er forhandleren der skal vide hvilken
> en der er hvad ?

Hvis dette skulle være et problem, så er der jo problemer med samtlige
varer der ikke har noget registreringsnummer!

Du er ude i en underlig form for logik.

BG

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-09-07 17:42

Jesper Lund skrev den 28-09-2007:

> [...]
> ikke gider notere det (eller endnu værre, ikke har styr på sit lager, så han

Nej, men du skal kunne bevise at varen er købt der. Forestiller man sig
en situation hvor der kan være tvivl, må serienummer være påkrævet,
ellers er det som det helt klare udgangspunkt ikke.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 16:16

Main skrev:

> Hvis man får brug for sin reklamationsretten i løbet af de 24 måneder på
> elektronik, købt over internettet, er det så nok at fremvise
> følgeseddel m. navn, vare, specifikationer etc. som dokumentation for køb?

Man skal kunne bevise at man har købt varen i den givne
forretning. Ellers har de nemlig ingen pligt til at tage sig af
reklamationer.

Der er ingen steder noget juridisk krav til hvordan man beviser
det. En forretning vil heller ikke kunne forlange et konkret
bevis som f.eks. en bon eller en faktura. Det er måske praktisk,
men ingen betingelse.

En følgeseddel er nok. Den får man jo ikke uden at betale.

--
Bertel

Fra : Rea721

Dato : 28-09-07 16:46

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:3lv0lkfemxoy.s5k0ntnsok9p.dlg@40tude.net

> En følgeseddel er nok. Den får man jo ikke uden at betale.

Jo da. En følgeseddel er ikke bevis for køb...den følger blot varen, viser
antal indhold og måske hvad man skal betale.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min