Beregning af max husleje?
Fra : Hans Christiansen

Dato : 26-09-07 20:08

Hej,

Hvordan beregner man hvor meget en udlejer maksimalt må tage i husleje for
en lejlighed?

Udlejer er et boligselskab, som er en almen boligorganisation, der opfører
og udlejer almene familieboliger, ungdomsboliger og ældreboliger.

Så vidt jeg er orienteret er der for almene boligorganisationer ikke den der
retningslinie med et
maksimalt antal kroner per kvadratmeter i leje?

I så fald, vil jeg gerne vide hvilke oplysninger man skal bede udlejer om
for at verificere at huslejen ikke er
for høj?

Tak på forhånd.

Fra : per christoffersen

Dato : 26-09-07 20:52

"Hans Christiansen" <hansi@virkerikke.ck> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg er orienteret er der for almene boligorganisationer ikke den
> der retningslinie med et
> maksimalt antal kroner per kvadratmeter i leje?

Korrekt.
Almene boligselskaber skal opkræve den husleje, der er nødvendig for at
drive den pågældende afdeling.
Huslejen er altså baseret på regnskabs- og budgetmæssige tal for den enkelte
afdeling.

> I så fald, vil jeg gerne vide hvilke oplysninger man skal bede udlejer om
> for at verificere at huslejen ikke er
> for høj?

Du skal bruge regnskabstallene, som bør være tilgængelige ifbm.
beboerrepræsentationen i afdelingen.

/Per

Fra : Hans Christiansen

Dato : 27-09-07 08:35

> Du skal bruge regnskabstallene, som bør være tilgængelige ifbm.
> beboerrepræsentationen i afdelingen.

Tak for svaret.

Når jeg så har regnskabstallene, hvordan finder jeg så ud af hvor meget
en 2-værelses lejlighed skal koste vs. en 4-værelses lejlighed?
Lejlighederne
i afdelingen er jo ikke ens.

Fra : Else Holm

Dato : 27-09-07 09:15

Hans Christiansen wrote:

> [...]
>
> Når jeg så har regnskabstallene, hvordan finder jeg så ud af
> hvor meget en 2-værelses lejlighed skal koste vs. en

Det beregnes i den afdeling, hvor jeg bor, efter areal - det vil
sige, at man på det fremlagte budget kan se, hvor meget huslejen
vil stige pr. kvadratmeter x den pågældende lejligheds areal - og
hvis du mangler oplysninger for selv at kunne kontrollere
tallene, så kontakt afdelingsformanden eller boligforeningens
kontor.

--
Else