/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
bestilling og returret
Fra : duff


Dato : 26-09-07 19:16

hvordan ser den her ud...

Hun kontakter via telefon en butik og vil bestille ram til en bærbar.
Den type/størrelse hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
butikkens ram leverandør.
Kunde informeres om dette, men VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt
andetstedsfra at de fint passer sammen"
Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
hendes maskine af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.
Kunde henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.
Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?

Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.

 
 
Martin Jørgensen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 26-09-07 19:48

>>>>> "duff" == duff <duff@fjerndettenu.com> writes:

duff> hvordan ser den her ud... Hun kontakter via telefon en
duff> butik og vil bestille ram til en bærbar. Den type/størrelse
duff> hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
duff> butikkens ram leverandør. Kunde informeres om dette, men
duff> VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt andetstedsfra at
duff> de fint passer sammen" Butikken går med til at bestille
duff> rammen under forudsætning af nada returret, nada garanti for
duff> at det virker og nada ansvar om det futter hendes maskine
duff> af. Står på bilag og accepteret af kunde via email. Kunde
duff> henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke. Kan hun
duff> gøre nogen krav gældende mod butikken?

duff> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.

Jeg tænker lidt på hvem af de 2 parter, der er den største idiot. På
en måde er det kunden. På den anden måde er det butikken. Eftersom at
butikken ikke normalt beskæftiger sig med fjernhandel, så er kunden
nok egentligt den største idiot (under alle omstændigheder), hvilket
butikken måske vidste...

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/


Best regards
Martin Jørgensen

--
-----------------------------------------------
This space and text line is available for rent.

duff (26-09-2007)
Kommentar
Fra : duff


Dato : 26-09-07 20:00

Martin Jørgensen skrev:
>>>>>> "duff" == duff <duff@fjerndettenu.com> writes:
>
> duff> hvordan ser den her ud... Hun kontakter via telefon en
> duff> butik og vil bestille ram til en bærbar. Den type/størrelse
> duff> hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
> duff> butikkens ram leverandør. Kunde informeres om dette, men
> duff> VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt andetstedsfra at
> duff> de fint passer sammen" Butikken går med til at bestille
> duff> rammen under forudsætning af nada returret, nada garanti for
> duff> at det virker og nada ansvar om det futter hendes maskine
> duff> af. Står på bilag og accepteret af kunde via email. Kunde
> duff> henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke. Kan hun
> duff> gøre nogen krav gældende mod butikken?
>
> duff> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
>
> Jeg tænker lidt på hvem af de 2 parter, der er den største idiot. På
> en måde er det kunden. På den anden måde er det butikken. Eftersom at
> butikken ikke normalt beskæftiger sig med fjernhandel, så er kunden
> nok egentligt den største idiot (under alle omstændigheder), hvilket
> butikken måske vidste...
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/
>
>
> Best regards
> Martin Jørgensen
>

butikken idiot på hvilken måde?
At de accepterer at bestille for kunden?

Martin Jørgensen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 26-09-07 20:28

>>>>> "duff" == duff <duff@fjerndettenu.com> writes:

duff> Martin Jørgensen skrev:
-snip-

duff> butikken idiot på hvilken måde?
duff> At de accepterer at bestille for kunden?

De påtager sig noget bøvl og så er der diskussionen om hvorvidt de
driver fjernsalg og så er der diskussionen om hvorvidt kunden
overhovedet kom og betalte for ram'en og så er der diskussionen om at
stå og spilde tid på en tåbelig kunde der føler sig utilfreds/snydt
eller lignende, fordi vedkommende måske mente at butikken var
forpligtet til at give penge tilbage. Og måske er kunden overbevist om
at det er fjernsalg og hvis der er tvivl om det, så er helvede
løs. Det er ikke sikkert at butikken overhovedet ville tjene penge,
hvorfor det det bl.a. f.eks. langtfra ikke er alle steder at butikker
gider at bestille ting hjem individuelt til (idiotiske og besværlige)
kunder - især når man *ved* at kunden ikke kan bruge varen til noget
som helst - så beder man (måske, ikke sikkert) om problemer, i et
eller andet omfang og skal måske bruge en masse tid på en bagatel. Det
er ofte ren underskud at lave det nummer butikken har gjort og
goodwill er det ikke sikkert man får fra kunden.


Best regards
Martin Jørgensen

--
-----------------------------------------------
This space and text line is available for rent.

N_B_DK (26-09-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 26-09-07 19:56

"duff" <duff@fjerndettenu.com> wrote in message
news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
> returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
> hendes maskine af.

Så er det jo en "specialiseret" vare (i og med den ikke normalt lagerføres),
og derved er der jo normalt ikke returret på varen ? (eller ?)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.


Jonas Kofod (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 26-09-07 22:28

N_B_DK skrev:
> "duff" <duff@fjerndettenu.com> wrote in message
> news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk
>
>> Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
>> returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
>> hendes maskine af.
>
> Så er det jo en "specialiseret" vare (i og med den ikke normalt
> lagerføres), og derved er der jo normalt ikke returret på varen ? (eller ?)

Det har ikke betydning for returretten om butikken ikke normalt
lagerfører varen. Kun en personlig tilpasning har betydning her for. I
denne sag er der ikke tale om personlig tilpasning.
Hvad der kan have betydning er ene og alene om aftalen kan betegnes som
en fjernhandelsaftale.

Bertel Lund Hansen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-07 19:59

duff skrev:

> Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?

> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.

Nej, hun kan ikke stille noget krav til butikken fordi den ikke
normalt driver fjernhandel.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Carsten (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 26-09-07 20:09


"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i meddelelsen
news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> hvordan ser den her ud...
>
> Hun kontakter via telefon en butik og vil bestille ram til en bærbar.
> Den type/størrelse hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
> butikkens ram leverandør.
> Kunde informeres om dette, men VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt
> andetstedsfra at de fint passer sammen"
> Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
> returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
> hendes maskine af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.
> Kunde henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.
> Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
>
> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.

Næ det kan kunden ikke.
Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
varen i butikken.
Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke returret på
bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som butikken tager hjem på
kundens opfordring og som ikke normalt føres i butikken.

Så den må kunden heldigvis selv æde og det manglet det da også bare!


Kim Ludvigsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 26-09-07 20:30

Den 26-09-07 21.09 skrev Carsten følgende:
>> Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
>>
>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
>
> Næ det kan kunden ikke.

Korrekt.

> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
> varen i butikken.

Det kan der nu godt være. Hvis butikken har et system til fjernhandel og
varen bestilles herigennem, er der fortrydelsesret, selvom varen hentes
og betales i butikken. Det afgørende er, hvor aftalen om købet indgås,
se Forbrugeraftaleloven §17:

§ 17. Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret) ved aftaler om fjernsalg og
ved aftaler indgået uden for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk.
2, nr. 2.

> Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke returret på
> bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som butikken tager hjem på
> kundens opfordring og som ikke normalt føres i butikken.

Kan du henvise til en paragraf?
Det lyder som om, du tænker på en tilrettet vare i henhold til
Forbrugeraftaleloven § 18 stk. 6. Det er ikke helt det samme som en
vare, der ikke normalt føres i butikken.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.
http://kimludvigsen.dk

Jesper Lund (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 26-09-07 21:16

Kim Ludvigsen wrote:

> Den 26-09-07 21.09 skrev Carsten følgende:
>> Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke
>> returret på bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som
>> butikken tager hjem på kundens opfordring og som ikke normalt
>> føres i butikken.
>
> Kan du henvise til en paragraf?
> Det lyder som om, du tænker på en tilrettet vare i henhold til
> Forbrugeraftaleloven § 18 stk. 6. Det er ikke helt det samme som
> en vare, der ikke normalt føres i butikken.

Enig med Kim. Det står direkte nævnt et sted på forbrug.dk siden.



Bertel Lund Hansen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-07 22:55

Carsten skrev:

>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.

> Næ det kan kunden ikke.
> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
> varen i butikken.

Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
ikke driver fjernsalg.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Carsten (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 27-09-07 06:20


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:ilbrmigetb3n.uw1z6p4ozdiy.dlg@40tude.net...
> Carsten skrev:
>
>>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
>
>> Næ det kan kunden ikke.
>> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
>> varen i butikken.
>
> Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
> ikke driver fjernsalg.

Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og betalt
i butikken.

Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og kunden
ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå afhenter
den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for at besigtige
varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.


Jonas Kofod (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 27-09-07 08:25

Carsten skrev:
>
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> news:ilbrmigetb3n.uw1z6p4ozdiy.dlg@40tude.net...
>> Carsten skrev:
>>
>>>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
>>
>>> Næ det kan kunden ikke.
>>> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og
>>> betaler
>>> varen i butikken.
>>
>> Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
>> ikke driver fjernsalg.
>
> Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og
> betalt i butikken.
>
> Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og
> kunden ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå
> afhenter den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for
> at besigtige varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.

NEJ! Det er jo netop hvad flere indlægsholdere har skrevet til dig og
givet lovhenvisninger til. Det afgørende er hvor aftalen indgås. Smarte
påfund ala "den var bare lagt til side" er forsøgt og alle afsagte
kendelser har afvist det. Bestillingen er det aftaleindgående moment.
Argumentet "kunden har ret til at besigtige varen og skal derfor ikke
have fjernsalgsrettigheder" er så værdiløst at det ikke engang er værd
at nævne i forbindelse med en juridisk afgørelse.

Erik Olsen DK (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 27-09-07 08:59

Carsten wrote:

> Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og
> betalt i butikken.
>
> Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og
> kunden ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og
> derpå afhenter den selv og betaler den i butikken, så har kunden
> mulighed for at besigtige varen der og har så ikke samme retigheder
> som ved fjernsalg.

Du har ikke læst
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/
ordentligt.

I afsnittet "Fjernsalg":
"Det spiller heller ikke nogen rolle, at du selv henter varen i
forretningen, blot aftalen om køb ikke er blevet indgået der."

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Bertel Lund Hansen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-09-07 12:24

Carsten skrev:

> Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og betalt
> i butikken.

Forkert.

> Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og kunden
> ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå afhenter
> den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for at besigtige
> varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.

Det er noget du gætter dig til, men sådan står der ikke i loven.
Der står:

§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser
   eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når
   aftalen

1)   indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved
   kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
   erhvervsdrivende mødes fysisk, og

2)   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
   erhvervsdrivende.

Der står om aftalens indgåelse. Der står *intet* om hvordan varen
overdrages og betales.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste