Være fritstillet
Fra : jytte jensen

Dato : 26-09-07 07:11

Hej

Er det ikke et lidt drastisk skridt at fritstille en person, istedet
for at lade personen arbejde opsigelsesperioden ud ?

Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
så skal man vel have lavet noget groft ??

VH
Jytte

Fra : El Trabajador

Dato : 26-09-07 07:21

"jytte jensen (slet III8Y)" <mismerkur@III8Ygmail.dk> skrev i

> Hej
>
> Er det ikke et lidt drastisk skridt at fritstille en person, istedet
> for at lade personen arbejde opsigelsesperioden ud ?

Fritstillet betyder vel blot at man får sin løn i opsigelsesperioden, men
at man ikke behøver at stå til rådighed for firmaet.

> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

At blive fritstillet vil jeg da anse som en ønskedrøm, fremfor at skulle
knokle for firmaet i opsigelsesperioden.
--
El Trabajador

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-09-07 08:07

jytte jensen (slet III8Y) skrev:
> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

Du ser helt forkert på det.

Fritstilling indebærer udelukkende, at man ikke skal arbejde i
opsigelsesperioden - man modtager stadig sin sævdnalig løn perioden ud.

Fritstilling bruges ofte til "betroede" medarbejdere (ledere o. lign),
som man ikke ønsker skal have mere viden om virksomhedens drift og
udvikling i opsigelsesperioden.
Hvis du fx skal begynde at arbejde for konkurrenten, er det med at få
dig ud af døren i en fart... for selvom du selvfølgelig ved en del om
firmaet i forvejen, er der ingen grund til at du kan følge med i
udviklingen indtil din sidste arbejdsdag.

Fritstilling er at anse som en slags betalt ekstraferie - nyd det

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Henning

Dato : 26-09-07 09:24

On 26 Sep 2007 06:11:11 GMT, jytte jensen <mismerkur@III8Ygmail.dk>
(slet III8Y) wrote:

>Hej
>
>Er det ikke et lidt drastisk skridt at fritstille en person, istedet
>for at lade personen arbejde opsigelsesperioden ud ?

Absolut ikke, tværtimod Ville du ikke hellere selv ta' imod 3 mdr.
ferie med fuld løn frem for at skulle op hver morgen til noget du
alligvel ikke gider - og hvor firmaet ikke gider dig?
Rent praktisk kunne årsagen netop være kundekontakt - er du opsagt
kunne det nemt gå ud over din opførsel over for bl.a. kunder.

Fra : claus b.p.

Dato : 26-09-07 11:11

"jytte jensen (slet III8Y)" <mismerkur@III8Ygmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

Der er absolut forskel på en fritstilling og en bortvisning. Se sådan på
det: Hvor maeget glæde tror du en arbejdsgiver vil have af en medarbejder
der er blevet fyret? Motivationen er nok ikke den største. Men det er der
selvfølgelig forskellige holdninger til.
Forhåbentlig fremgår det af aftalen at man forstat får sin løn i hele
opsigelsesperioden selv om man får nyt job.

/Claus

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-07 11:36

claus b.p. wrote:

> Forhåbentlig fremgår det af aftalen at man forstat får sin løn i
> hele opsigelsesperioden selv om man får nyt job.

Ellers kan det ikke være en opsigelsesperiode

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-09-07 16:29

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Ellers kan det ikke være en opsigelsesperiode

Jo, der er mange regler for det, men de gælder vistnok kun for det man har
over de første 3 måneder.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-07 16:58

Morten Klostergaard wrote:

> Jo, der er mange regler for det, men de gælder vistnok kun for
> det man har over de første 3 måneder.

Du kan næppe gyldigt aftale en opsigelsesperiode *uden* løn
(i opsigelsesperioden er du stadig ansat, men afhængig af
omstændighederne kan virksomheden vælge ikke at gøre
brug af din arbejdskraft; den mulighed vil typisk stå i din
kontrakt).

Det nærmeste som du kommer på den slags er konkurrence- og
kundeklausuler (restriktioner efter at du er fratrådt), men her er der
krav om økonomisk kompensation svarende til mindst 50% af din løn.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-09-07 19:58

> [...]
> kundeklausuler (restriktioner efter at du er fratrådt), men her er der
> krav om økonomisk kompensation svarende til mindst 50% af din løn.

Det er reglerne om modregning i fritstillings perioden jeg tænker på.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-07 20:37

Morten Klostergaard wrote:

> Det er reglerne om modregning i fritstillings perioden jeg tænker
> på.

Modregning af hvad? Hvis det er afholdelse af ferie, vil jeg ikke
betegne det som modregning.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-09-07 21:06

Jesper Lund wrote:
> Modregning af hvad? Hvis det er afholdelse af ferie, vil jeg ikke
> betegne det som modregning.

Der tænkes formentlig på modregning i lønnen, hvis vedkommende
i fritstillingsperioden opnår ansættelse i et andet firma.
Dette kan være aktuelt hvis det sker efter minimalopsigelsesperioden
dvs. typisk efter 3 måneder.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-07 21:10

Per H. Nielsen wrote:

> Der tænkes formentlig på modregning i lønnen, hvis vedkommende
> i fritstillingsperioden opnår ansættelse i et andet firma.
> Dette kan være aktuelt hvis det sker efter
> minimalopsigelsesperioden dvs. typisk efter 3 måneder.

Naturligvis, men så er der tale om at opsigelsesperioden forkortes ved
frivillig aftale, og når funktionæren ikke længere er ansat, skal
han/hun heller ikke have løn...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-09-07 08:29

Jesper Lund wrote:

> Naturligvis, men så er der tale om at opsigelsesperioden forkortes ved
> frivillig aftale, og når funktionæren ikke længere er ansat, skal
> han/hun heller ikke have løn...

Hvis vedkommende er fritstillet er det ikke nødvendigt med en
kontraopsigelse og dermed en frivillig afkortning af opsigelses-
perioden.
Vedkommende kan tage andet arbejde og har i de første 3 måneder
under alle omstændigheder krav på løn fra den gamle arbejdsgiver dvs.
der kan i en periode oppebæres løn fra begge arbejdsgivere.
Efter 3 måneder kan den gamle arbejdsgiver modregne lønnen fra
den nye arbejdsgiver dvs. hvis det nye arbejde giver samme eller
højere løn, så udbetales der ikke længere noget fra den gamle
arbejdsgiver.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-07 12:08

Per H. Nielsen wrote:

> Hvis vedkommende er fritstillet er det ikke nødvendigt med en
> kontraopsigelse og dermed en frivillig afkortning af opsigelses-
> perioden.

Det kommer vel an på hvad du lægger i ordet fritstilling? Har det en
præcis juridisk betydning i forhold til funktionærloven? (jeg tænker på
en "løs" definition, hvor arbejdsgiveren blot beder medarbejdere blive
hjemme i opsigelsesperioden; det sker også hvis det er medarbejderen som
siger op).

> [...]
> den nye arbejdsgiver dvs. hvis det nye arbejde giver samme eller
> højere løn, så udbetales der ikke længere noget fra den gamle

Henvisning? Jeg synes ikke at jeg kan se dette i funktionærloven?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-09-07 16:32

Jesper Lund wrote:
> [...]
> på en "løs" definition, hvor arbejdsgiveren blot beder medarbejdere
> blive hjemme i opsigelsesperioden; det sker også hvis det er

Så er der ikke nødvendigvis tale om fritstilling men om suspension.

> Henvisning? Jeg synes ikke at jeg kan se dette i funktionærloven?

Eksempelvis:

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-147.html
http://www.kommunikationogsprog.dk/?id=180

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Thomas

Dato : 26-09-07 11:23

On 26 Sep., 08:11, jytte jensen <mismer...@III8Ygmail.dk> (slet III8Y)
wrote:
> [...]
>
> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

Fritstilling er ikke en bortvisning. teoretisk set så kan
medarbejderen vel vælge at arbejde videre i en fritstillingsperiode.

Kun en ting der er bedre end fritstillet og det er ubetinget
fritstillet

VH

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-09-07 20:16

Thomas> On 26 Sep., 08:11, jytte jensen <mismer...@III8Ygmail.dk>
Thomas> (slet III8Y)
Thomas> wrote:
> [...]

Thomas> Fritstilling er ikke en bortvisning. teoretisk set så kan
Thomas> medarbejderen vel vælge at arbejde videre i en
Thomas> fritstillingsperiode.

Forkert. Det skal medarbejderen ikke bestemme.

Thomas> Kun en ting der er bedre end fritstillet og det er
Thomas> ubetinget fritstillet

Vrøvlet der bliver lukker ud i gruppen, afhænger af øjnene der ser.

Best regards
Martin Jørgensen

This space and text line is available for rent.

Fra : Thomas

Dato : 27-09-07 12:52

On 27 Sep., 09:28, "Per H. Nielsen" <p...@dkscan.dkx> wrote:

> [...]
> Per H. Nielsen <p...@dkscan.dkx>
> My Danish Scanner Pages:http://www.dkscan.dk
> To reply to this change .dkx to .dk in my address.

Dette gælder kun hvis der er tale om en ubetinget fritstilling efter
funktionærloven.

VH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-07 16:41

jytte jensen <mismerkur@III8Ygmail.dk> (slet III8Y) wrote in

> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

En bortvisning er vel uden løn og ud af døren lige med det samme?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-07 01:20

jytte jensen <mismerkur@III8Ygmail.dk> (slet III8Y) wrote in

> Er det ikke et lidt drastisk skridt at fritstille en person, istedet
> for at lade personen arbejde opsigelsesperioden ud ?

Oftest fritstiller virksomheder deres afskedigede ansatte for at beskytte
virksomheden mod den ansatte, eller skærme den ansatte fra de øvrige
medarbejdere.

Det har sjældent ret meget med afskedigelsesårsagen at gøre.

> Jeg opfatter det lidt som en slags bortvisning for et eller andet og
> så skal man vel have lavet noget groft ??

En bortvisning sker umiddelbart og skal begrundes, hvorfor der skal vægtige
grunde til en bortvisning. Ofte vil der være tale om lovbrud eller
tillidsbrud.