siger loven noget som helst om hvor hurtig~
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-09-07 21:48

må tage om at reprere en vare der er sendt ind på garentien ?

jeg har en laptop ved EL Giganten her efter knap et par uger kunnne de
endeligt give mig besked om at skærmen skulle skiftes og dte ville koste så
og så meget ...

Nå men det ville jeg så ikke men tastatureret var lette defekt det ville jeg
gerne have lavet på garentien - det ville de så gøre hvis garentien dækkede
at ( nogen af ) knapperne ikke rigtigt virkede ved berøring ....

men ellers er tiden gået med at jeg ringer ind og for omstliingen der så
lover foretningen på Nørrebrogade vil ringe tilbage det er så godt nok
aldrig sket ...

ham der skulle tage i mod maskinen sagde at det kunne ikke betale sig jeg
skulle gå ind og købe en ny ...så jeg måtte hjem og ringe og det viste sig
at det var slet ikke en del af hans stillings beskrivesle at forholde sig
til det ... osv osv.

man spare måske 500 kr ved at købe i de der kærder - men så er fanden også
løs hvis der er et eller andet galt ... men skide nu være med det er der
nogen DER VED NOGET JURIDISK om hvor længe det må tage - meninger er
irelevante ...

Mv.
BMM

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-09-07 23:44

Bo M Mogensen skrev den 25-09-2007:
> [...]
> løs hvis der er et eller andet galt ... men skide nu være med det er der
> nogen DER VED NOGET JURIDISK om hvor længe det må tage - meninger er

Du finder (mig bekendt) ikke nogen lovregler, som netop regulerer
tidsfrister i forbindelse med garanti. Du bliver derfor først og
fremmest nødt til at undersøge, om din garantiaftale siger noget herom?
Hvis ikke, vil jeg personligt mene, at aftalen må kunne udfyldes af
principperne i KBL § 78, stk. 4 og KBL § 79, stk. 1, idet disse nok er
det tætteste du kommer på noget, som minder herom. (disse må i et vist
omfang også være udtryk for almindelige obligationsretlige principper).

Under alle omstændigheder kan du i mange tilfælde blot bruge din
reklamationsret efter KBL i stedet, hvorefter disse regler i hvert fald
finder direkte anvendelse.

Hvad der så nærmere ligger i begrebet inden for rimelig tid, er meget
svært at sige noget helt konkret om. Der er tale om en afvejning, hvor
du self. må kigge på manglens karakter, varens pris osv.

I dette tilfælde vil jeg nok synes, at over en måned er ved at være for
lang tid.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-09-07 00:50

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

Hi Christian Tak for et dejligt sagligt svar ...

> [...]
> vil jeg personligt mene, at aftalen må kunne udfyldes af principperne i
> KBL § 78, stk. 4 og KBL § 79, stk. 1, idet disse nok er det tætteste du

det må være det her :

er det det her :
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad
det vil koste at afhjælpe mangelen.

> [...]
>
> Under alle omstændigheder kan du i mange tilfælde blot bruge din
> reklamationsret efter KBL i stedet, hvorefter disse regler i hvert fald

vi taler om

1.) Ham der tager i mod varen fra råde mig at indsende den til undersøgelse
selv om de ikke er en del af hans jop beskirvelse ved el giganten
2.) der er gået lige knap 2 uger fra at el Giganten modtog maskinen til at
den nåede værkstedet eller retter værkstedet kom med et svar så ville
de have en ?åger pris for at skifte skærmen ( der er flægget inde fra og
ikke ude fra ved slag ) ( jeg køber en ny i Tyskland og sender den gamle ind
til forbruger klage nævnet mener jeg det er )

Nå men så er der en fejl ved tastatur hvor jeg beder om at få det lavet hvor
på jeg bliver *truet* med at det kan tage lang tid
og man må jo sige at indtilvider så har El Giganten bevist at de bruger
rigtig lang tid om at få noget som helst gjort så når noget så grundligene
som at få stillet en dignose kan tage så lang tid så frygter jeg da for hvor
lang tid det kan tage at få det repereret :(
( tastatureret )

> Hvad der så nærmere ligger i begrebet inden for rimelig tid, er meget
> svært at sige noget helt konkret om. Der er tale om en afvejning, hvor du
> self. må kigge på manglens karakter, varens pris osv.

er der ikke en eller anden styrelse der ved noget om det - hvem forvalter
f.eks købe loven er det ved cevile søgs mål eller er der noget reel ret man
kan forholde sig til ?

> I dette tilfælde vil jeg nok synes, at over en måned er ved at være for
> lang tid.

altså havde min egen dbd handler haft en skærm at sætte på så ville jeg
aflevere den om formidagen og hente den kl 15:00 samme dag og gi 400 kr for
at få den sat på ... men når man kommer ud i sådan noget som Fona og EL
Giganten osv så skider de på kunderne de satser på de har noget forsikring
også vrider de dem for et horibelt beløb - hvad ivl du forslå jeg gør hvis
jeg f.eks kan få lavet den til det halve andet stedes ?

Mv.
BMM

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-09-07 17:42

> er der ikke en eller anden styrelse der ved noget om det - hvem forvalter
> f.eks købe loven er det ved cevile søgs mål eller er der noget reel ret man
> kan forholde sig til ?

Jo, du kan klage til forbrugerklagenævnet, som virksomheden dog ikke er
forpligtet til at rette sig efter. Eneste anden udvej vil evt. være et
privat søgsmål (hvilket dog næppe kan betale sig)

> [...]
> også vrider de dem for et horibelt beløb - hvad ivl du forslå jeg gør hvis
> jeg f.eks kan få lavet den til det halve andet stedes ?

Du bliver nødt til at lade dem forsøge at lave det, kan de ikke det, må
du få det lavet et andet sted, hvorefter du kan rette et krav mod EG.
Jeg kunne dog forestille mig, at EG vil være modvillige til at udbetale
et sådan beløb, under henvisning til, at hvis deres værksted ikke kan
lave det, er der ingen der kan (eller lignende)...

Du må desværre bide i det sure æble og håbe på, at du kan få dem til at
lave det hurtigst muligt (eller klage til forbrugerklagenævnet).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-09-07 05:27

> Jo, du kan klage til forbrugerklagenævnet, som virksomheden dog ikke er
> forpligtet til at rette sig efter.

betyder det at en forhandler reelt kan gøre med ens egendel hvad de vil så
længe det bare ikke kan betale sig at lave et cevilt søgs mål ?
jeg har en gang indleveret en pc med en harddisk der skulle sættes i sammen
med noget andet som forhandleren fik væk - den fik jeg aldrig erstattet

> Eneste anden udvej vil evt. være et privat søgsmål (hvilket dog næppe kan
> betale sig)

Nahh nu kan jeg være så stædig igen så det er jeg lige glad med - men hvis
jeg vinder skal de så ikke betale sagens omkostninger ?

> [...]
> sådan beløb, under henvisning til, at hvis deres værksted ikke kan lave
> det, er der ingen der kan (eller lignende)...

De er gået med til at lave det - jeg sendt dem en e-mail med nogen af de
ting du havde skrevet / ref til
hvor efter de på nirakuløs vis gik 1000 kr ned i pris på hele rep og reserve
dele - men jeg har så insisteret på at få skærmen retur
som jeg sender ind til forbruger klage nævnet og hvis jeg så for ret der så
laver jeg et cevilt søgs mål på hele udgiften

> Du må desværre bide i det sure æble og håbe på, at du kan få dem til at
> lave det hurtigst muligt (eller klage til forbrugerklagenævnet).

problemet med at klage til forbruger klage nævnet er at de skal have hele
laptopen ind også skal derres teknikker se den igenem og det kan tage op til
8 mdr også længe kan jeg ikke undvære maskinen .... det er galt nok som det
er nu ....hvor jeg sider v en stationær der larmer som en støvsuger + jeg
ikke kan rejse nogen steder da jeg skal bruge min laptop .... så de er
heldig at jeg ikke kan undvære den men på den anden side hvem kan i længden
undvære sin laptop/pc/tv ret længe hvis man har sådan en og det ved
forhandleren godt hvorfor man bliver bonde fanget den ene gang efter den
anden

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-09-07 20:22

Bo M Mogensen skrev den 27-09-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> betyder det at en forhandler reelt kan gøre med ens egendel hvad de vil så
> længe det bare ikke kan betale sig at lave et cevilt søgs mål ?

Nej, det må de naturligvis ikke. Hvis der er tale om overtrædelse, som
kan sanktioneres med straf, og som er undergivet offentlig påtale, kan
du melde dem til politiet. Hvis der ikke er tale om strafbelagte
overtrædelse, bliver du nødt til at anlægge civilt søgsmål. (men de
store firmaer gør ofte ikke den slags ting, p.g.a. frygt for dårlig
omtale i pressen)

> [...]
>
> Nahh nu kan jeg være så stædig igen så det er jeg lige glad med - men hvis
> jeg vinder skal de så ikke betale sagens omkostninger ?

Det er vist svært at svare på. Jeg har stillet det samme spørgsmål på
juradebat.dk, og her fik jeg følgende svar:

http://www.juradebat.dk/viewtopic.php?f=18&t=30

> [...]
> som jeg sender ind til forbruger klage nævnet og hvis jeg så for ret der så
> laver jeg et cevilt søgs mål på hele udgiften

Mht. hvad?

> [...]
> sin laptop/pc/tv ret længe hvis man har sådan en og det ved forhandleren godt
> hvorfor man bliver bonde fanget den ene gang efter den anden

Jeg er ikke klar over hvordan sagsbehandlingne foregår hos
forbrugerklagenævnet, men det lyder meget muligt.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen