/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Taksator vil have registreringsattest, ind~
Fra : Carsten


Dato : 25-09-07 17:02

Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have registreringsattest,
inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
underligt, er det normalt?

Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
oplysninger der er om bilen.

Carsten


 
 
KxT (25-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 25-09-07 17:14

Da bilen er totalskadet skal den afmeldes som værende indregistreret -
derfor skal taksator/forsikringsselskabet bruge din registreringsattest.
Det er helt normalt procedure og kun til din fordel, hvis din bil er
totalskadet.
Dit vigtigste og næste problem er naturligvis størrelsen af den etstatning
du nu skal have.

Knud


"Carsten" <no@mail.thanks> wrote in message
news:46f93111$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
> registreringsattest, inden han kan komme med en erstatnings pris, det
> synes jeg er meget underligt, er det normalt?
>
> Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
> oplysninger der er om bilen.
>
> Carsten



Carsten (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 25-09-07 17:45


"KxT" <kn.th@pc.dk> skrev i meddelelsen
news:46f933cc$0$2470$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Da bilen er totalskadet skal den afmeldes som værende indregistreret -
> derfor skal taksator/forsikringsselskabet bruge din registreringsattest.
> Det er helt normalt procedure og kun til din fordel, hvis din bil er
> totalskadet.
> Dit vigtigste og næste problem er naturligvis størrelsen af den etstatning
> du nu skal have.
>
> Knud

Men det er da underligt at han ikke kan give mig en pris, før han har fået
den, det er da noget fis!

Værkstedet var også meget opsat på at jeg skulle have den med og lidt
underligt, for hvorfor er et værksted så interesseret i at "hjælpe" mig i en
sag hvor de selv har dømt bilen totalskadet, hvad tjener de på det, nu hvor
de ikke skal lave den?
Jeg fornemmer virkeligt at der stikker noget under, værkstedet får måske
mulighed for at købe bilen for en slik, af taksator og registreringsattesten
skal måske bruges til at omregistrere bilen, for den kan da stadig køre,
selv om forsikringen har dømt den "totalskadet" pga. alder og værdi i
forhold til reparation.

Bilen er en Ford Escort St. car 1.8 Monac fra 1997 og den står til omkring
45.000 kr. hos forhandlere og reparation på værksted blev vurderet til ca.
35.000, men det vil det jo ikke koste værkstedet, hvis de feks. får bilen og
sætter den i stand.

Det er jo stadig min bil, indtil vi er blevet enige om en erstatnings pris.

Carsten


Jesper Juul (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 25-09-07 20:19

Carsten skrev:
>
> "KxT" <kn.th@pc.dk> skrev i meddelelsen
> news:46f933cc$0$2470$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Da bilen er totalskadet skal den afmeldes som værende indregistreret -
>> derfor skal taksator/forsikringsselskabet bruge din registreringsattest.
>> Det er helt normalt procedure og kun til din fordel, hvis din bil er
>> totalskadet.
>> Dit vigtigste og næste problem er naturligvis størrelsen af den
>> etstatning du nu skal have.
>>
>> Knud
>
> Men det er da underligt at han ikke kan give mig en pris, før han har
> fået den, det er da noget fis!
>

Umiddelbart virker det lidt underligt.

> Værkstedet var også meget opsat på at jeg skulle have den med og lidt
> underligt, for hvorfor er et værksted så interesseret i at "hjælpe" mig
> i en sag hvor de selv har dømt bilen totalskadet,

Et værksted kan ikke bedømme en bil som totalskadet, det er taksatoren
som gør det.

> hvad tjener de på det,
> nu hvor de ikke skal lave den?

Ikke ret meget, hvis noget overhovedet.

> Jeg fornemmer virkeligt at der stikker noget under, værkstedet får måske
> mulighed for at købe bilen for en slik, af taksator og
> registreringsattesten skal måske bruges til at omregistrere bilen, for
> den kan da stadig køre, selv om forsikringen har dømt den "totalskadet"
> pga. alder og værdi i forhold til reparation.

Det kan de ikke, hvis den er totalskadet kan den evt. genopbygges men så
skal der betales registreringsafgift igen.

>
> Bilen er en Ford Escort St. car 1.8 Monac fra 1997 og den står til
> omkring 45.000 kr. hos forhandlere og reparation på værksted blev
> vurderet til ca. 35.000, men det vil det jo ikke koste værkstedet, hvis
> de feks. får bilen og sætter den i stand.

Den måde tror jeg ikke du kan regne på, men du kan evt. prøve at flytte
bilen til et andet værksted som har en lavere timepris og se om den
kommer under de 75% af bilens værdi hvor det er dig som kan bestemme om
den skal totalskades eller genopbygges.


>
> Det er jo stadig min bil, indtil vi er blevet enige om en erstatnings pris.
>

Jada.

Jesper

Carsten (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 25-09-07 18:16

Jeg har læst på:

http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_klager/Motorkoeretoejsforsikring/Totalskade.aspx

Afqiftsregler
Som bekendt har vi i Danmark nogle meget høje registreringsafgifter på
motorkøretøjer. For at undgå, at folk i stedet for at købe en ny bil bygger
en gammel op med nye reservedele for at slippe for registreringsafgiften, er
der fastsat regler for, hvordan og hvor meget der må repare­res på en bil,
før der skal betales registreringsafgift på ny.

Reglerne er ret komplicerede og findes i registreringsafgiftslovens § 7,
(Lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002). I grove træk er reglerne
således for personbiler:

Hvis skaden er under kr. 15.000,- incl. moms
I denne situation kan en reparation gennemføres afgiftsfrit uanset
handelsværdien.

Skaden er under 65% af handelsværdien
Køretøjet repareres afgiftsfrit.

Skaden er mellem 65% og 75% af handelsværdien
Forsikrede skal i denne situation have valget mellem reparation og
kontanterstatning svarende til handelsværdien. Vælges reparation, kan det
ske afgiftsfrit. Forsømmer selskabet at give den forsikrede valget mellem
reparation og kontanterstatning, skal der svares ny afgift ved reparation.
Afgiften skal betales af selskabet.

Vælger forsikrede kontanterstatning, kan resterne sælges til genopbygning.
Taksator skal i denne situation inddrage registreringsattesten og indsende
denne til ToldSkat. Typisk vil køretøjet blive solgt til en autoreparatør,
og selv om det ikke er forsikringsselskabet, der står for genopbygningen,
skal taksatoren kontrollere, at genopbygningen sker i overensstemmelse med
taksatorrapporten. Han skal besigtige køretøjet, inden lakering finder sted,
og udstede er­klæring om, at genopbygningen er sket i overensstemmelse med
taksatorrapporten, og at reparationsomkostningerne ikke overstiger
reparationsgrænsen. Derefter skal den nye ejer af køretøjet foretage
anmeldelse til ToldSkat og ligeledes fremstille køretøjet for ToldSkat.

Skaden er over 75% af handelsværdien
Der kan ikke ske reparation, uden at der skal betales ny afgift. Dette
betyder i praksis, at selskabet udbetaler en kontanterstatning, og at
resterne sælges til ophugning.



Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så bare om
det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks. at værkstedet
måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så den lige vipper over
på den anden side af grænsen til at de kan erhverve en billig bil.

Carsten





Jesper Juul (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 25-09-07 20:20

Carsten skrev:
> Jeg har læst på:


Klip

>
>
>
> Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så
> bare om det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks. at
> værkstedet måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så den
> lige vipper over på den anden side af grænsen til at de kan erhverve en
> billig bil.

Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator, og det er
sjældent at forsikringsselskabet synes det er specielt sjovt at betale
100% af bilens værdi i erstatning istedet for eks. 64% hvorved de kan få
den repararet.


Jesper

Erik Olsen DK (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 25-09-07 20:36

Jesper Juul wrote:

> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator

Nå, ok, jeg troede det var sket ved uheldet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Carsten (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 25-09-07 20:43


"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:f1e39$46f962cd$55187a41$12288@news.arrownet.dk...
> Jesper Juul wrote:
>
>> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator
>
> Nå, ok, jeg troede det var sket ved uheldet.
>





Carsten (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 25-09-07 20:34


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:00f81ae4$0$23255$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Carsten skrev:
>> Jeg har læst på:
>
>
> Klip
>
>>
>>
>>
>> Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så bare
>> om det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks. at
>> værkstedet måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så den
>> lige vipper over på den anden side af grænsen til at de kan erhverve en
>> billig bil.
>
> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator, og det er
> sjældent at forsikringsselskabet synes det er specielt sjovt at betale
> 100% af bilens værdi i erstatning istedet for eks. 64% hvorved de kan få
> den repararet.

Nej men værkstedet er lige så gode til at taksere en bil og de sage også til
mig at den vil blive kaldt totalskade, de har jo prøvet det mange gange og
det blev den også af taksator.

Nu skal mit forsikringsselskab også bare sende regningen videre til den part
der var skyld i ulykken..

Carsten




Jesper Juul (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 26-09-07 09:42

Carsten skrev:
>
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:00f81ae4$0$23255$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> Carsten skrev:
>>> Jeg har læst på:
>>
>>
>> Klip
>>
>>>
>>>
>>>
>>> Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så
>>> bare om det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks.
>>> at værkstedet måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så
>>> den lige vipper over på den anden side af grænsen til at de kan
>>> erhverve en billig bil.
>>
>> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator, og det er
>> sjældent at forsikringsselskabet synes det er specielt sjovt at betale
>> 100% af bilens værdi i erstatning istedet for eks. 64% hvorved de kan
>> få den repararet.
>
> Nej men værkstedet er lige så gode til at taksere en bil og de sage også
> til mig at den vil blive kaldt totalskade, de har jo prøvet det mange
> gange og det blev den også af taksator.

Ja, det er klart at værkstedet har en masse erfaring i opgørelse af
bilskader, men det er i sidste ende taksator som træffe beslutningen om
bilen er totalskadet eller ej, efter de regler der er udstukket af Skat.

>
> Nu skal mit forsikringsselskab også bare sende regningen videre til den
> part der var skyld i ulykken..

Jesper

MAndersen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 26-09-07 18:43


"Carsten" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
news:46f93111$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
> registreringsattest, inden han kan komme med en erstatnings pris, det
> synes jeg er meget underligt, er det normalt?
>
> Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
> oplysninger der er om bilen.
>
> Carsten

På reg. attesten står en vognkode. Denne vognkode fortæller hvad bilen er
for en fætter, når den bliver indregistreret. F.eks. en model med klima,
læder, xenon, træk etc.
En Honda Accord 1,8 fra 1987 kan således have 15 forskellige vognkoder, hvis
der var 15 forskellige udstyrsvarianter.

MAndersen



SlashDot (27-09-2007)
Kommentar
Fra : SlashDot


Dato : 27-09-07 13:28

On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:

> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have registreringsattest,
> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
> underligt, er det normalt?

Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
en lavere erstatning.


> Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
> oplysninger der er om bilen.

Netop. Giv fjolset en kopi af registreringsattesten og beting på et
ledsagebrev at din endelige accept afventer en opgørelse af selskabets
erstatningsbeløb.

Forvent fra sagsstart at din sag kan ende i retten, og stol IKKE på
forsikringsselskabet. Tag fotos af bilen mv. og kør sagen skriftligt.
Husk at få din bil vurderet af en uafhængig part INDEN forsikringsselskabet
lister afsted med din bil. Denne vurdering skal du bruge i retten hvis de
fupper dig.



Carsten (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 27-09-07 14:59


"SlashDot" <slashdot@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:fdg7ea$ttl$1@registered.motzarella.org...
> On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:
>
>> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
>> registreringsattest,
>> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
>> underligt, er det normalt?
>
> Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
> en lavere erstatning.

Det er også noget jeg har på fornemmer.




KxT (27-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 27-09-07 17:16


"SlashDot" <slashdot@nospam.invalid> wrote in message
news:fdg7ea$ttl$1@registered.motzarella.org...
> On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:
>
>> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
>> registreringsattest,
>> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
>> underligt, er det normalt?
>
> Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
> en lavere erstatning.
>
>

Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da alt
andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
omfang.

Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000 kr.
vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide 24.000
kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj vurdering
af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.

Knud



SlashDot (28-09-2007)
Kommentar
Fra : SlashDot


Dato : 28-09-07 00:39

On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:

> Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da alt
> andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
> omfang.
>
> Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000 kr.
> vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide 24.000
> kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
> Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj vurdering
> af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.

Nææ du har for gode tanker om sådan en taksatorbandit. Det forholder sig
nok sådan at skaden ville koste 30.000 at udbedre, men han har fundet alle
de billigste salgsannoncer for en tilsvarende bil, og set at den kan købes
for 12.000 så derfor totalskader svinet bilen, så han sparer 18.000

Dit eksempel er helt utænkeligt. Husk lige på at uofficielle undersøgelser
viser at forsikringsselskaberne svindler for 12.000 mill årligt, altså hele
6 gange mere, end kunderne svindler dem for. Det læste jeg på et website
for nylig.

KxT (28-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 28-09-07 06:29

Hvis en reperation koster 30.000 opg bilens værdi er 12.000 (eller i
hvertfald under 35-40.000) så må forsikringen slet ikke gå igang med en
reperationsløsning. SÅ forsikringen handler jo helt korrekt.

Knud


"SlashDot" <slashdot@nospam.invalid> wrote in message
news:fdheq4$pje$1@registered.motzarella.org...
> On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:
>
>> Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da
>> alt
>> andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
>> omfang.
>>
>> Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000
>> kr.
>> vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide
>> 24.000
>> kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
>> Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj
>> vurdering
>> af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.
>
> Nææ du har for gode tanker om sådan en taksatorbandit. Det forholder sig
> nok sådan at skaden ville koste 30.000 at udbedre, men han har fundet alle
> de billigste salgsannoncer for en tilsvarende bil, og set at den kan købes
> for 12.000 så derfor totalskader svinet bilen, så han sparer 18.000
>
> Dit eksempel er helt utænkeligt. Husk lige på at uofficielle undersøgelser
> viser at forsikringsselskaberne svindler for 12.000 mill årligt, altså
> hele
> 6 gange mere, end kunderne svindler dem for. Det læste jeg på et website
> for nylig.



Jesper Juul (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 28-09-07 09:36

SlashDot skrev:
> On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:
>
>> Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da alt
>> andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
>> omfang.
>>
>> Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000 kr.
>> vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide 24.000
>> kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
>> Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj vurdering
>> af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.
>
> Nææ du har for gode tanker om sådan en taksatorbandit. Det forholder sig
> nok sådan at skaden ville koste 30.000 at udbedre, men han har fundet alle
> de billigste salgsannoncer for en tilsvarende bil, og set at den kan købes
> for 12.000 så derfor totalskader svinet bilen, så han sparer 18.000
>

Hvordan ville du reparere for 30.000kr. på en bil der kun er 12.000 kr v
ærd?

Jesper

KxT (28-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 28-09-07 16:45


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
news:0152ca8a$0$13775$c3e8da3@news.astraweb.com...
> SlashDot skrev:
>> On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:
>> >
> Hvordan ville du reparere for 30.000kr. på en bil der kun er 12.000 kr v
> ærd?
>

Kan ikke se det skulle være noget praktisk problem - du skal da bare
hellakere bilen samt sætte alufælge og nye dæk på, så er de penge da brugt,
men bilen bliver da ikke væsentligt mere værd i handel af den grund.


Knud



Jesper Juul (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 28-09-07 18:24

KxT skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
> news:0152ca8a$0$13775$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> SlashDot skrev:
>>> On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:
>> Hvordan ville du reparere for 30.000kr. på en bil der kun er 12.000 kr v
>> ærd?
>>
>
> Kan ikke se det skulle være noget praktisk problem - du skal da bare
> hellakere bilen samt sætte alufælge og nye dæk på, så er de penge da brugt,
> men bilen bliver da ikke væsentligt mere værd i handel af den grund.
>

Er vi ikke enige om at vi taler om forsikringsskader? Hvis ja, hvordan i
alverden vil man så reparere for 30.000 kr. på en bil som er 12.000kr.
værd, når en bil skal erklæres totalskadet når den skal reparares for
mere end 75% af værdien?


Vi ser lige bort fra at de 75% ikke gælder for biler der har en værdi på
15.000kr. eller mindre.

Jesper

KxT (28-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 28-09-07 19:24


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
news:46fd36f9$0$8464$c3e8da3@news.astraweb.com...
> KxT skrev:
> Er vi ikke enige om at vi taler om forsikringsskader? Hvis ja, hvordan i
> alverden vil man så reparere for 30.000 kr. på en bil som er 12.000kr.
> værd, når en bil skal erklæres totalskadet når den skal reparares for mere
> end 75% af værdien?
>

Jeg forstår ikke helt dit problem - det er da meget nemt at forestille sig
reperationer som langt overstiger værdien.
Ved uheldet er karrosseriet måske mere eller mindre totalt 'krøllet' -
sætter du en ny sardindåse ovenpå din gamle motor og undervogn samt skal
lakere det i samme farve som oprindeligt har du ihvertfald langt overskredet
værdien på 12.000 kr. - om det lige bliver 30.000 aner jeg ikke - men find
selv på nogen andre skader.

Din bils værdi vurderes jo som tilstanden sekundet før den bliver ødelagt.
Den værdi er jo nok tæt på 0 efter en større karrosse skade - men den stiger
aldrig til noget væsentligt over de 12000 kr uanset hvor meget du gør ud af
karosseriarbejdet - funktionalitet af bilen hæves jo ikke væsentligt fordi
du har fået skiftet blikket og malingen ud med nyt.

Knud



Jesper Juul (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 28-09-07 19:32

KxT skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
> news:46fd36f9$0$8464$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> KxT skrev:
>> Er vi ikke enige om at vi taler om forsikringsskader? Hvis ja, hvordan i
>> alverden vil man så reparere for 30.000 kr. på en bil som er 12.000kr.
>> værd, når en bil skal erklæres totalskadet når den skal reparares for mere
>> end 75% af værdien?
>>
>
> Jeg forstår ikke helt dit problem - det er da meget nemt at forestille sig
> reperationer som langt overstiger værdien.
> Ved uheldet er karrosseriet måske mere eller mindre totalt 'krøllet' -
> sætter du en ny sardindåse ovenpå din gamle motor og undervogn samt skal
> lakere det i samme farve som oprindeligt har du ihvertfald langt overskredet
> værdien på 12.000 kr. - om det lige bliver 30.000 aner jeg ikke - men find
> selv på nogen andre skader.
>

Hvilken del af: "Vi taler om forsikringsskader" er det du ikke forstår?

> Din bils værdi vurderes jo som tilstanden sekundet før den bliver ødelagt.

Jep.

> Den værdi er jo nok tæt på 0 efter en større karrosse skade - men den stiger
> aldrig til noget væsentligt over de 12000 kr uanset hvor meget du gør ud af
> karosseriarbejdet


Nej, for du repararer ikke en bil, og vi taler stadig om
forsikringsskader, hvis en reparation koster mere end 75% af bilens værdi.

Jesper

KxT (28-09-2007)
Kommentar
Fra : KxT


Dato : 28-09-07 19:45


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
news:015523fd$0$17805$c3e8da3@news.astraweb.com...
> KxT skrev:> Hvilken del af: "Vi taler om forsikringsskader" er det du ikke
> forstår?
>
>> Din bils værdi vurderes jo som tilstanden sekundet før den bliver
>> ødelagt.
>
> Jep.
>
>> Den værdi er jo nok tæt på 0 efter en større karrosse skade - men den
>> stiger aldrig til noget væsentligt over de 12000 kr uanset hvor meget du
>> gør ud af karosseriarbejdet
>
>
> Nej, for du repararer ikke en bil, og vi taler stadig om
> forsikringsskader, hvis en reparation koster mere end 75% af bilens værdi.


Forskellen på forsikringsskader og almindelig reperation ligger altså
primært i, hvordan skaden er opstået og hvem der skal betale for den.
Principielt er der ingen forskel - bortset fra at ved forsikringsskader
foretager man en analyse af om udbedring kan betale sig (eller er lovlig)
inden man sætter den i værk. I modsat fald 'totalskader' man bilen og
erstatter med en tilsvarende.
Derfor vil forsikringen ikke være med til udbedringer som overstiger bilens
værdi (lovgrænsen), men hvis du som privatperson vil spendere en masse penge
er der jo ikke mange andre end banken som vil søge at forhindre det.
Knud



Jesper Juul (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 29-09-07 08:09

KxT skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
> news:015523fd$0$17805$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> KxT skrev:> Hvilken del af: "Vi taler om forsikringsskader" er det du ikke
>> forstår?
>>
>>> Din bils værdi vurderes jo som tilstanden sekundet før den bliver
>>> ødelagt.
>> Jep.
>>
>>> Den værdi er jo nok tæt på 0 efter en større karrosse skade - men den
>>> stiger aldrig til noget væsentligt over de 12000 kr uanset hvor meget du
>>> gør ud af karosseriarbejdet
>>
>> Nej, for du repararer ikke en bil, og vi taler stadig om
>> forsikringsskader, hvis en reparation koster mere end 75% af bilens værdi.
>
>
> Forskellen på forsikringsskader og almindelig reperation ligger altså
> primært i, hvordan skaden er opstået og hvem der skal betale for den.

Ja delvist.

> Principielt er der ingen forskel - bortset fra at ved forsikringsskader
> foretager man en analyse af om udbedring kan betale sig (eller er lovlig)
> inden man sætter den i værk. I modsat fald 'totalskader' man bilen og
> erstatter med en tilsvarende.


Ja, det er jo det jeg har lige tiden har skrevet.

> Derfor vil forsikringen ikke være med til udbedringer som overstiger bilens
> værdi (lovgrænsen), men hvis du som privatperson vil spendere en masse penge
> er der jo ikke mange andre end banken som vil søge at forhindre det.

Nej præcis, og efter vi hele tiden har talt om forsikringsskader er
private reparationer ret så ligegyldige.

jesper

Kell Petersen (30-09-2007)
Kommentar
Fra : Kell Petersen


Dato : 30-09-07 18:10

I Princippet køber forsikrings selskabet jo bilen af dig ..(totalskade)
Du vil heller ikke købe og betale for en bil uden at få papiret..

SÅ derfor afleverere man regattesten og bagefter modtager man en check.
Cirka prisen burde du kunne få oplyst , samt aftale om Radio osv.... ekstra
udstyr må udtages eller om de køber det hele..

Sådan var det , de gange jeg har smadret en bil..
for snart mange år siden



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste