Kan man stille noget op?
Fra : Lenn Spang

Dato : 25-09-07 16:47

Et mindre VVS-firma udfører VVS-installationer i et nyt hus for et
firma(mure), der har hovedentreprisen for byggeriet. Det vil sige
VVS-firmaet og den kommende husejer ikke har noget med hinanden at gøre.
Alle regninger bliver sendt direkte til muren. Projektet blev afsluttet for
snart 2 år siden.

Byggeriet bliver noget forsinket pga. af flere ting. Der er tale om flere
ting der ikke er lavet ordentlig og derfor "skubbes" byggeriet og
VVS-firmaet, el-installatøren og flere andre involverede kan ikke blive
færdige til tiden, pga. de andre håndværkere. Ejeren af huset holder nu ca.
200.000 kr. tilbage pga. fejl og mangler og pga. at tidsplanen er blevet
skubbet.

Ejeren af huset har til VVS-firmaet fortalt, at de eneste arbejde i
forbindelse med byggeriet, han har været 100% tilfreds med er VVS-arbejdet
og el-arbejdet.

Nu vil/kan murefirmaet ikke betale de sidste ca. 45.000 kr. til VVS-firmaet,
før sagen med ejeren af huset har betalt de sidste 200.000 kr. I forvejen
skylder murefirmaet ca. det samme beløb(45.000 kr.) til VVS-firmaet for et
endnu ældre projekt.

Men som det ser ud, er der jo ikke noget at komme efter mht. VVS-arbejdet.
Hvordan er man stillet og kan det på nogen måde hjælpe at hyre en advokat
til at tage sagen???

HSL

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-07 17:03

Lenn Spang wrote:

> Men som det ser ud, er der jo ikke noget at komme efter mht.
> VVS-arbejdet. Hvordan er man stillet og kan det på nogen måde
> hjælpe at hyre en advokat til at tage sagen???

Det er en sag mellem hovedentreprenøren og VVS firmaet, og er bygherre
(husejeren) irrelevant. Bygherre har sikkert også rigeligt med juridiske
problemer, og deraf følgende advokatregninger, i forvejen....

Hvis VVS arbejderne er udført efter forskrifterne, kan bygherre ikke
tilbageholde beløb på grund af denne delentreprise (de 200k skal
modsvare mangler og aftalt bod for forsinkelse, hvis der er en sådan
aftale om bod, ellers *kun* mangler), så der er ikke noget i vejen for
at hovedentreprenøren kan betale VVS firmaet. Men det er en sag mellem
de to parter, ikke bygherre.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-09-07 17:13

"Lenn Spang" <crazy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men som det ser ud, er der jo ikke noget at komme efter mht. VVS-arbejdet.
> Hvordan er man stillet og kan det på nogen måde hjælpe at hyre en advokat
> til at tage sagen???

Det er som udgangspunkt en sag mellem hoved- og underentreprenøren, -
bygherren har jo ikke indgået aftale med VVS-en.
Det bør af entrepriseaftalen fremgå meget klart hvornår betaling skal falde,
så udgangspunktet må være at henholde sig til den.
Hvis hovedentreprenøren ikke holder sig til aftalen, kan det måske godt
betale sig at finde en advokat til at hjælpe ham med at forstå aftalen
I forholdet mellem de to parter er der så vidt jeg kan forstå ialt 90.000
ude at svømme og det kan der nok være grund til at forsøge at redde hjem.

/Per