Eje bil i DK
Fra : QBIC [6400]

Dato : 24-09-07 04:36

Er der nogle regler for hvor gammel man må være for at eje en bil
i Danmark, en af vennerne mener ikke det er en egentlig aldersgrænse
men hvad siger loven der ?

/ Niels

Fra : KxT

Dato : 24-09-07 06:00

"QBIC [6400]" <niels.henrik@pedersen.mail.dk> wrote in message
> Er der nogle regler for hvor gammel man må være for at eje en bil
> i Danmark, en af vennerne mener ikke det er en egentlig aldersgrænse
> men hvad siger loven der ?

Du må da gerne eje en bil uanset alder - men du må ikke (selv) køre den før
du er 18 og har kørekort.

Knud

Fra : Allan F

Dato : 24-09-07 07:07

"KxT" <kn.th@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "QBIC [6400]" <niels.henrik@pedersen.mail.dk> wrote in message
>>

> Du må da gerne eje en bil uanset alder - men du må ikke (selv) køre den
> før du er 18 og har kørekort.
>
> Knud
- medmindre du kører den på et sted, hvor den almindelige færdselslov ikke
gælder. Det vil sige på privat grund (ikke markvej) eller på særlig
indrettet område, f.eks. motorbane.

Jeg har undtaget markvej, fordi færdselsloven gælder alle steder, hvor der
kommer af hinanden uafhængig færdsel. Det betyder, at privat markvej, hvor
postbudet kan risikere at komme, også er omfattet af færdselsloven. Ude midt
på marken er der frit slag for alle uanset alder og kørekort og øvrige
almindelige krav til førlighed og ædrulighed.

En jeg kendte engang havde en søn på 14, som havde fået en bil med
udstødningen ført op gennem motorhjælmen uden lyddæmper. Han fik benzin
betalt, med det formål at han skulle køre rundt i farens kirsebærplantage og
skræmme fuglene væk. Jeg ved ikke om det hjalp, men sønnen kunne bruge timer
på det.

Allan F

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-09-07 19:51

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og skræmme fuglene væk. Jeg ved ikke om det hjalp, men sønnen kunne bruge

LOL. Hvorfor fik jeg ikke sådan et tilbud da jeg var 14

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-09-07 19:54

"KxT" <kn.th@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Du må da gerne eje en bil uanset alder - men du må ikke (selv) køre den
> før du er 18 og har kørekort.

Det at man skal være 18 er vel overflødigt, idet
man skal være 18 for at få køretortet.
Så reelt er eneste krav vel at man har kørekort
(og at det er gyldigt selvfølgelig).

Fra : Holst

Dato : 25-09-07 22:13

Andersen [3650] wrote:

> Det at man skal være 18 er vel overflødigt, idet
> man skal være 18 for at få køretortet.
> Så reelt er eneste krav vel at man har kørekort
> (og at det er gyldigt selvfølgelig).

Der var i øvrigt engang en, der forsøgte at bilde mig ind, at såfremt
man var udenlandsk statsborger med fast bopæl i udlandet og på besøg i
Danmark, så måtte man godt køre bil i Danmark, selvom man var under 18
år, såfremt man blot havde et godkendt kørekort fra hjemlandet.

Jeg havde lidt svært ved at komme med voldsomt gode argumenter imod det.

Fra : Holst

Dato : 24-09-07 07:59

QBIC [6400] wrote:

> Er der nogle regler for hvor gammel man må være for at eje en bil
> i Danmark, en af vennerne mener ikke det er en egentlig aldersgrænse
> men hvad siger loven der ?

Alle kan eje, men man skal være 18 år og have kørekort for at måtte køre
på veje.

Jeg kender en del handicappede børn, som ejer et stort skrummel af en
bil. Det er nemlig barnet, der har fået bevilliget bilen og ikke barnets
forældre.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-09-07 00:47

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
> Alle kan eje, men man skal være 18 år og have kørekort for at måtte
> køre på veje.

Nej da, så ville alle på 19år og derover jo køre ulovligt...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : QBIC [6400]

Dato : 24-09-07 18:48

Jeg siger tak til alle indkommende svar
Det var lige netop det Holst beskriver der var på tale og svaret er perfekt

/ Niels