udmeldelse af fagforening
Fra : tinas_2007@yahoo.dk

Dato : 23-09-07 21:43

Hej gruppe,

Håber dette er det rette sted at poste.

Jeg har et spørgsmål omkring udmeldelse af fagforening. Af forskellige
grunde ønsker jeg - midlertidigt - at melde mig ud af min fagforening.
Som nyuddannet er jeg gået fra mit studerende medlemskab til fuldt
medlemsskab. For et kvartal er prisen 1500 +. Da det er ret mange
penge, når man lige er uddannet og ikke har penge på kistebunden og
endnu ikke fast arbejde (vikariater med forskellig time antal = svært
at få økonomien til at hænge sammen) ønskede jeg at melde mig ud. Stor
var min forbavselse, da jeg vil udmelde mig og finder ud af at jeg
havde en måneds opsigelse for et kvartal. Dvs at jeg skal betale de
1500 kr og ikke kan stoppe medlemskabet før 1/1 2008. Kan de tvinge
mig til at være medlem så længe? Jeg havde regnet med en måneds
opsigelse og så få overskydende penge fra kvartal'et tilbage....

MvhTina

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-09-07 21:50

tinas_2007@yahoo.dk wrote:

> [...]
> at være medlem så længe? Jeg havde regnet med en måneds opsigelse
> og så få overskydende penge fra kvartal'et tilbage....

Inden for rimelighedens grænser vil det være foreningens vedtægter, som
regulerer dette. Det gælder alle foreninger, hvadenten det er
fagforeninger eller drevdueforeninger.

Fra : Holst

Dato : 23-09-07 22:01

tinas_2007@yahoo.dk wrote:

> [...]
> mig til at være medlem så længe? Jeg havde regnet med en måneds
> opsigelse og så få overskydende penge fra kvartal'et tilbage....

Fagforeningen har vel nogle betingelser/vedtægter, som du i sin tid
accepterede, da du meldte dig ind i foreningen. En sådan opsigelse, som
den du har, er vel ikke unormal og urimelig.

Det kan godt være, at 1500 kr. er mange penge, men husk på, at
fagforeningskontingent er fradragsberettiget. Groft sagt betyder det, at
hvis du betaler det, så skal du betale mindre i skat. Så hvis du ikke
betaler det, så sparer du ikke 1500 kr. i kvartalet.

Fra : Bjarne

Dato : 23-09-07 22:04

tinas_2007@yahoo.dk skrev:
> [...]
> mig til at være medlem så længe? Jeg havde regnet med en måneds
> opsigelse og så få overskydende penge fra kvartal'et tilbage....

Eftersom kontingentet er fradragsberettiget, skal du betale mere i skat,
når du melder dig ud, så "fordelen" bliver næppe mere end 300 kr. per
måned, når skatten indregnes. Hvis du ikke har gjort det, kunne du evt.
få ændret skatten for resten af året.

Det skal du så holde op imod, at du ved selv at stille dig uden for
fællesskabet giver afkald på forskellige former for hjælp, støtte fra
tillidsrepræsentant eller advokat, dersom du skulle få brug for den slags.

Var det ikke en mulighed, at du i stedet kunne henvende dig i
fagforeningen og bede om henstand eller en særordning på grund af dine
midlertidige økonomiske problemer?

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-09-07 22:51

Bjarne skrev:

> [...]
> når du melder dig ud, så "fordelen" bliver næppe mere end 300 kr. per
> måned, når skatten indregnes. Hvis du ikke har gjort det, kunne du evt.

Kunne du ikke lige delagtiggøre gruppen i hvilken procentsats du
anvender for at få skatteværdien af 1500 kr til at blive 1200 kr?

Hvis vi skal antage at vores spørger ikke betaler mellem eller topskat.
Hendes økonomiske baggrund taget i betragtning. Så har vi en sats på 40
%. Det betyder altså 1500 kr betalt til fagforeningen, men til gengæld
et fradrag på 1500 kr der ikke skal betales 40 % i skat af. Altså en
besparelse på 600 kr. Nettoudgiften er følgelig 900 kr.

Din "anskuelse" kræver en skattesats på 80 procent. Så må jeg nok sige
at enten har de nydimetterede i vort samfund virkeligt et hårdt møde med
arbejdsmarkedet når vi beskatter dem således, eller osse er der nogen
der sidder med et lidt urealistisk, glorificeret billede af
fagforeningerne, som de gerne vil agitere for her.

Ret skal være ret. Fagforeningskontingent skal ses i det lys at det er
fradragsberettiget, men man skal heller ikke bare slynge om sig med tal
for at sprede egne misforståelser.

Andre har svaret på spørgsmålet angående opsigelse. Det er i vid
udstrækning den frie aftaleret der råder.
En anden mulighed er at kigge på alle de fradrag og muligheder du har
for forbedre din økonomi.
Har du husket at tage højde for dit beskæftigelsesfradrag? Har du husket
at dine korte ansættelser (under 60 dage) giver dig mulighed for det
høje befordringsfradrag efter Ligningslovens § 9C? 3.35 kr/km. Der er
masser af muligheder for at bruge reglerne til din fordel og efter den
nye situation du er i. Du kan jo evt. se om fagforeningen kan hjælpe dig
med noget af det. Hvis ikke må du jo selv gøre op med dig selv, fordele
og ulemper om kontingentet er dine penge værd. Kun du kan vide det når
du kan se hvad de kan gøre for dig, og ved hvad den reelle udgift er.

Min egen fagforening er indrettet med fortsat studiekontigent det første
år efter dimettering. Egentligt en meget fornuftig regel jeg selv gør
brug af. Uagtet det ønsker jeg at være medlem selvom jeg pt ikke laver
noget de ville kunne hjælpe mig med, men jeg kan nok bruge det i
fremtiden. Dog kan jeg selvfølgelig godt se at den "værdi afvejning" i
sidste ende ikke er objektiv men styret af hvor tæt man selv er på
kistebunden. Og da jeg "har råd" kan jeg ikke sætte mig ind i at vurdere
om pengene er det værd for dig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-09-07 23:11

Jonas Kofod wrote:

> [...]
>
> Hvis vi skal antage at vores spørger ikke betaler mellem eller
> topskat. Hendes økonomiske baggrund taget i betragtning. Så har

Faglige kontingenter er ligningsmæssige fradrag, så der er kun fradrag i
kommuneskat, sundhedsskat og kirkeskat (hvis man er medlem af
folkekirken). Det er typisk omkring 33% ialt, selvfølgelig afhængig af
hvor man bor. Om man er topskatteyder eller ej er ligegyldigt. Groft
sagt betaler man altså 2/3 selv, dvs. 1500/kvartal bliver til 333 kr per
måned.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 07:42

Jesper Lund skrev:

> [...]
> hvor man bor. Om man er topskatteyder eller ej er ligegyldigt. Groft
> sagt betaler man altså 2/3 selv, dvs. 1500/kvartal bliver til 333 kr per

Godt nok. Der troede jeg bundskatten var inddraget. Så kan jeg godt se
der ryger nogle procent af.

Fra : alexbo

Dato : 24-09-07 01:14

"Jonas Kofod" skrev i

> [...]
> fradrag på 1500 kr der ikke skal betales 40 % i skat af. Altså en
> besparelse på 600 kr. Nettoudgiften er følgelig 900 kr.

For mig at se er "fordelen" ved at melde sig ud så også 300 kr. pr måned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 07:45

alexbo skrev:
> "Jonas Kofod" skrev i

> For mig at se er "fordelen" ved at melde sig ud så også 300 kr. pr måned.

Hvordan regner du så det ud?

Fra : alexbo

Dato : 24-09-07 10:16

"Jonas Kofod" skrev

> Hvordan regner du så det ud?

Når udgiften er 900 kr. kvartalet, er "fordelen", besparelsen ved at melde
sig ud 900 kr.

Jeg tror du har vendt tallene om, "fordelen" er ikke at være i fagforening,
"fordelen" er den besparelse der er ved at melde sig ud.

Citat Bjarne.

Fra : Allan F

Dato : 24-09-07 07:35

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse news:46f6dfcf$0$90264$

> [...]
> fradrag på 1500 kr der ikke skal betales 40 % i skat af. Altså en
> besparelse på 600 kr. Nettoudgiften er følgelig 900 kr.

Du har overset at det er 1500 kr pr. 3 måneder.

Allan F

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 07:48

Allan F skrev:

> Du har overset at det er 1500 kr pr. 3 måneder.

Og hvorledes er det du mener det har indvirkning på regnestykket?
40 % af 1500 kr er det samme ligegyldigt om de skal fradrages over 1
eller 4 måneder.

Fra : tinas_2007@yahoo.dk

Dato : 23-09-07 22:15

Tak for jeres hurtige svar

Jeg mindes ikke at have skrevet under i sin tid, men det kan da være
min hukommelse som slår fejl her.

Lige nu er de økonomiske vanskeligheder store, så jo det gør desværre
en forskel at skulle af med 300 eller 500 kr om måneden (og nu er det
til og med på en gang - jeg får ingen budgetkonto før jeg har nogle
penge at lægge til side).

Og jo så snart jeg har fået et fast arbejde med faste timer og hermed
fast indtægt og kan få økonomien til at hænge sammen, så vil jeg
selvfølgelig være medlem igen.

Men det der undrede mig var den lange opsigelse. Det mindes jeg
bestemt ikke der var da jeg sin tid stoppede i min gamle fagforening
for at læse.

Mvh Tina

Fra : Bjarne

Dato : 24-09-07 07:57

tinas_2007@yahoo.dk skrev:
> [...]
>
> Men det der undrede mig var den lange opsigelse. Det mindes jeg
> bestemt ikke der var da jeg sin tid stoppede i min gamle fagforening

Det er uden tvivl forskelligt fra fagforening til fagforening, og man
kan naturligvis diskutere, om det er rimeligt med jeres opsigelsesfrist,
men det er jo kun noget som du kan påvirke ved at forblive medlem.
Som flere af os har påpeget er det reelt "kun" 300 per måned, og da det
forhåbentlig er forbigående økonomiske problemer, burde du kunne finde
en bedre løsning end at melde dig ud.
Hvis du henvender dig til fagforeningen og forklarer om dit dilemma,
burde de være så interesseret i at beholde dig, at de kunne overveje en
henstand eller lignende mod at du annullerer opsigelsen. Du vil ikke
opleve imødekommenhed ved at melde dig ud.

Sagen er jo den - set fra fagforeningens side - at de færre medlemmer
skal betale mere for samme service, hvis nogle står udenfor.

Du kan også tjekke dit skattekort og se, om du evt. betaler for meget i
skat.

Endelig burde det normalt ikke være et problem at få banken til at
hjælpe i et tilfælde som dit.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 08:03

Bjarne skrev:

> Som flere af os har påpeget er det reelt "kun" 300 per måned, og da det
> forhåbentlig er forbigående økonomiske problemer, burde du kunne finde

Du kan påpege så meget du vil. Det bliver det ikke sandt af.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-07 08:10

> Du kan påpege så meget du vil. Det bliver det ikke sandt af.

Hvor meget mener du da, at egenbetaling netto udgør?

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 08:15

Per Christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget mener du da, at egenbetaling netto udgør?

Du kan se min egen udregning samt Jesper Lunds korrektion til den
andetsteds i tråden.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-07 08:22

> Du kan se min egen udregning samt Jesper Lunds korrektion til den
> andetsteds i tråden.

Jesper siger 333, -/pr. måned, - det svarer da meget godt til Bjarnes tal.
Eller er det de 33, - der er problemet?

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 08:46

Per Christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Jesper siger 333, -/pr. måned, - det svarer da meget godt til Bjarnes tal.
> Eller er det de 33, - der er problemet?

Når det kommer i samme ombæring som man omtaler hvor stor en forskel som
påstået 200 kr (korrekt 167 kr) i besparelse gør. Så ja.
200 kr er altså en afgørende lettelse, mens 33 kr er helt negligibelt?
Man må ligesom bekende sig til de proportioner man har tillagt sig i sin
argumentation. Og de ligegyldige 33 kr er altså 20 % af den reelle
besparelse der prises som udslagsgivende.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-07 19:19

Jonas Kofod wrote:

> Man må ligesom bekende sig til de proportioner man har tillagt sig i
> sin argumentation. Og de ligegyldige 33 kr er altså 20 % af den reelle
> besparelse der prises som udslagsgivende.

Besparelsen vil afvige en del alt efter hvor meget man bliver flået i
kommuneskat
Så om det bliver 300 eller 330 har vel ikke nogen betydning udover det rent
akademiske?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-09-07 19:42

Peter Lykkegaard wrote:

> Besparelsen vil afvige en del alt efter hvor meget man bliver
> flået i kommuneskat
> Så om det bliver 300 eller 330 har vel ikke nogen betydning
> udover det rent akademiske?

Er der steder i landet hvor kommune+sundhed+kirke skat udgør 40%
tilsammen? Med fare for at virke akademisk, er det nemlig hvad der skal
til for at udgiften efter skat kan komme ned på 300 kr.

(jeg kender ikke svaret på spørgsmålet, så det er ikke retorisk ment, og
med kun 75 kommuner så vidt jeg husker må det være til at undersøge...)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-09-07 15:34

Jesper Lund wrote:

> Er der steder i landet hvor kommune+sundhed+kirke skat udgør 40%

Den er vist ca 38% i den dyreste ( - sundhedsskat)

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-07 15:51

Peter Lykkegaard wrote:

> Den er vist ca 38% i den dyreste ( - sundhedsskat)

Tallene for 2007 er åbenbart en statshemmelighed, eller også arbejder
SKAT bare langsomt, men for 2006 var højeste sats 36.74% i Rudkøbing
(for de religiøst anlagte)
http://www.skm.dk/tal_statistik/kommuneskatter/160.html?vis_total=1&year=2006

Alt andet lige vil jeg forvente at max-tallet er *lavere* for 2007, da
Rudkøbing vel er lagt sammen med andre kommuner hvilket må give en vis
udligning? (og vi har jo skatte"stop", *host*host*).

Fra : Bjarne

Dato : 24-09-07 09:02

Per Christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Jesper siger 333, -/pr. måned, - det svarer da meget godt til Bjarnes tal.
> Eller er det de 33, - der er problemet?

Med mindre nogen her har den altid gældende helt eksakte procent for
nettoværdien af fradraget, synes jeg ærligt talt, at det er ret
underordnet for problemstillingen, om man afrunder til 300 eller
spcificerer til *ca* 333,33333333333333333 kr. per måned.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 09:55

Bjarne skrev:

> [...]
> underordnet for problemstillingen, om man afrunder til 300 eller
> spcificerer til *ca* 333,33333333333333333 kr. per måned.

Hvis 20 % afvigelse er underordnet er resultatet osse underordnet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-09-07 19:30

tinas_2007@yahoo.dk skrev den 23-09-2007 23:15:
> Tak for jeres hurtige svar
>
> Jeg mindes ikke at have skrevet under i sin tid, men det kan da være
> min hukommelse som slår fejl her.

Tja, så find din indmeldelsessblanket igen

> [...]
> en forskel at skulle af med 300 eller 500 kr om måneden (og nu er det
> til og med på en gang - jeg får ingen budgetkonto før jeg har nogle

Så se at få lavet om på dit skattekort!
Fx får du sandsynligvis dagpenge mod tidligere kun at have modtaget SU.
Eller måske endda er så heldig at have et arbejde.

Herefter: se at få lavet en budgetkonto.
Det kræver ikke at have noget på kistebunden at have en budgetkonto.
Men ved at have en budgetkonto får man penge på kistebunden OG man
undgår de seje måneder fx juli og december, hvor forsikringer* og
julegaver skal betales.

*: mine forfalder i juli. Der kan naturligvis være på et andet
tidspunkt for dig.

> [...]
>
> Men det der undrede mig var den lange opsigelse. Det mindes jeg
> bestemt ikke der var da jeg sin tid stoppede i min gamle fagforening

Der er forskel på fagforeningerne.
HK har løbende måned plus en måned som opsigelsesfrister.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 24-09-07 13:45

Jonas Kofod wrote:

> Og hvorledes er det du mener det har indvirkning på regnestykket?
> 40 % af 1500 kr er det samme ligegyldigt om de skal fradrages over 1
> eller 4 måneder.

Hmm kvartal = 3 mdr
nettoudgift pr kvartal ~ 900 kr
nettoudgift pr måned ~ 300 (som Bjarne skrev)

Eller er jeg helt hen i hegnet?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-07 17:53

plykkegaard@gmail.com skrev:

> Hmm kvartal = 3 mdr
> nettoudgift pr kvartal ~ 900 kr
> nettoudgift pr måned ~ 300 (som Bjarne skrev)
>
> Eller er jeg helt hen i hegnet?

Fejlen i mit regnestykke er rettet af Jesper Lund. Men det havde ikke
noget med mdr. at gøre.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-07 19:09

Jonas Kofod wrote:

> Fejlen i mit regnestykke er rettet af Jesper Lund. Men det havde ikke
> noget med mdr. at gøre.

Bjarne nævner ca 300 kr pr måned hvortil du svarer:

"Kunne du ikke lige delagtiggøre gruppen i hvilken procentsats du
anvender for at få skatteværdien af 1500 kr til at blive 1200 kr?"

Kunne du ikke lige delagtiggøre gruppen i hvordan du får 300 kr pr måned i
et kvartal til at blive 1200 kr?
Sidst jeg så efter var et kvartal "kun" 3 måneder - (1/4 af 12 = 3)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Kell Petersen

Dato : 30-09-07 18:15

Man kan vel melde sig ud ved en måneds udgang ved ikke at betale ,,
Hvis man er en måned bagud sender 3F ihvertfald et trusselsbrev afsted..
om at man bliver smidt ud hvis betalingen ikke finder sted snarest..

Husk bare at bevare a-kassen.
Eventuelt skifte A-kasse til et sted hvor administrationen er billigere