DR-Licens
Fra : Søren

Dato : 22-09-07 22:48

Hej, det har måske været oppe og vende før, men...

I følge: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20060165705
- skal vores 'husstand' betale to licenser.

Vores husstand består at et ægtepar (jeg og konen) plus konens søster. Vi
ejer og betaler 1/3 af alle husstandens udgifter.

Jeg har en computer i soveværelset, søsteren har computer og tv på sit
værelse og vi har et fjernsys i stuen.

Er vi (semi-)sortseere, eller overholder vi loven?

Hvordan forholdte sig før loven om medielicens?

Søren

Fra : Rea721

Dato : 22-09-07 23:43

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Er vi (semi-)sortseere, eller overholder vi loven?

Det fremgår slet ikke af dit indlæg om i overhovedet betaler medielicens??
Men ellers ja i overtræder loven hvis i ikke betaler to medielicenser.

> Hvordan forholdte sig før loven om medielicens?

Mener at det var samme regler..... Mener ovenikøbet at kunne huske at
hjemmeboende børn over 16 (18???) år med egen indtægt også skulle betale
licens

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-09-07 08:42

Rea721 wrote:
> Mener at det var samme regler..... Mener ovenikøbet at kunne huske at
> hjemmeboende børn over 16 (18???) år med egen indtægt også skulle
> betale licens

Tidligere skulle hjemmeboende børn over en vis alder (25 år?)
betale licens. Det blev ændret for nogen år siden, så de
blev omfattet af husstandslicensen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Søren

Dato : 23-09-07 09:15

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Det fremgår slet ikke af dit indlæg om i overhovedet betaler medielicens??
> Men ellers ja i overtræder loven hvis i ikke betaler to medielicenser.
Vi betaler selvfølgelig 1 gang licens.

> Mener at det var samme regler..... Mener ovenikøbet at kunne huske at
> hjemmeboende børn over 16 (18???) år med egen indtægt også skulle betale
> licens

Dvs. at vi 'skylder' 1 x licens for alle de år vi har boet under samme tag.

Vildt!

Søren

Fra : Peter

Dato : 23-09-07 01:02

> [...]
> værelse og vi har et fjernsys i stuen.
>
> Er vi (semi-)sortseere, eller overholder vi loven?
>
> Hvordan forholdte sig før loven om medielicens?

Jeg vil umiddelbart tro at i overholder loven, selv om den godt nok ikke
lige omtaler andre familiemedlemmer på samme folkeregisteradresse:

"En licens pr. husstand
Der skal fortsat kun betales én licens pr. husstand. Den dækker alle
licenspligtige apparater i hjemmet, i sommerhuset, i bilen og i båden.
Licensen dækker licenshaveren selv, ægtefælle og alle hjemmeboende børn, når
de er tilmeldt samme folkeregisteradresse."

Peter

Fra : Barney Gumble

Dato : 23-09-07 08:05

Peter skrev:

> [...]
> Licensen dækker licenshaveren selv, ægtefælle og alle hjemmeboende børn, når
> de er tilmeldt samme folkeregisteradresse."

Den korrekte ordlyd i bekndtgørelsen (om licens) er:

§ 9. Licens betales for husstande til dækning af besiddelse af
licenspligtige apparater i:

1) bolig(er),
2) fritidsbolig(er),
3) biler, og
4) både.

Stk. 2. Desuden dækker licensen besiddelse af alle bærbare apparater og
egne apparater medbragt udenfor hjemmet, medmindre indehaveren/brugeren
har folkeregisteradresse på stedet og er fyldt 18 år.

Stk. 3. En husstand omfatter i denne bekendtgørelse licensbetaleren,
hans/hendes samlevende ægtefælle eller samlever i ægteskabslignende
forhold og deres hjemmeboende børn, såfremt disse er tilmeldt
Folkeregisteret på samme adresse.

Stk. 4. En husstand, jf. stk. 3, omfatter endvidere licensbetalerens
ægtefælle eller samlevende i ægteskabslignende forhold, der har
folkeregisteradresse i botilbud og lign. oprettet i henhold til §§ 107
og 108 samt § 192 i lov om social service.

Stk. 5. Beboere i ældre- og handicapegnede boliger i henhold til lov om
almene boliger m.v. samt beboere i kollektiver, bofællesskaber,
kollegier og lign. betaler selvstændig licens, når de er i besiddelse af
apparat(er) i egen bolig eller rum. Betaler ingen af beboerne licens,
betales én medielicens for samtlige eventuelle apparater i fællesrum.

http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/B20060165705

------ citat slut

Søren oplyser ikke, om der er ægteskabslignende forhold mellem hans kone
og hendes søster, men hvis vi nu går ud fra at det er der ikke, så vil
jeg mene, at det kræver 2 licenser, jf. opremsningerne i stk. 3 og 4
(som jeg går ud fra er udtømmende).

BG

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-09-07 08:41

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og 4 (som jeg går ud fra er udtømmende).

"Ægteskabslignende forhold mellem hans kone og hendes søster" ???

mvh/Preben

Fra : Søren

Dato : 23-09-07 09:24

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i en meddelelse

> "Ægteskabslignende forhold mellem hans kone og hendes søster" ???
>
> mvh/Preben

Jeg er ikke helt klar over hvad 'ægteskabslignende forhold', men de to
søstre er altså ikke biseksuelle og jeg boller ikke med søsteren!

Derimod deler vi de fleste udgifter. Vi spiser og laver mad sammen, skiftes
til opvasken, tager på ferie sammen etc.

Hvor kan man finde en præcis fortolkning af begrebet: 'ægteskabslignende
forhold'?

Søren

Fra : Barney Gumble

Dato : 23-09-07 10:02

Søren skrev:

> Jeg er ikke helt klar over hvad 'ægteskabslignende forhold', men de to
> søstre er altså ikke biseksuelle og jeg boller ikke med søsteren!

Jeg skrev det måske nok lidt i spøg, men det var lige umiddelbart det
tætteste forhold jeg kunne få til at passe ind i stk. 3. Som jeg også
skrev, så går jeg ud fra, at et sådan forhold ikke eksisterer. Hverken
rent teknisk i forhold til paragraffen og heller ikke i en sådan mere
fantasifuld fortolkning.

> Derimod deler vi de fleste udgifter. Vi spiser og laver mad sammen, skiftes
> til opvasken, tager på ferie sammen etc.

Jeg vil umiddelbart tro det bliver betragtet som et bofællesskab.

> Hvor kan man finde en præcis fortolkning af begrebet: 'ægteskabslignende
> forhold'?

Jeg ved det ikke. I en lidt anden sammenhæng fandt jeg dette fra
Folketingets Ombudsmand, der siger at et "Bofællesskab ikke er
ægteskabslignende forhold i relation til børnetilskudsloven":

http://www.ombudsmanden.dk/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/89-165/

BG

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-09-07 10:25

Barney Gumble skrev:

> Jeg vil umiddelbart tro det bliver betragtet som et bofællesskab.

Ja, hvis alle tre står på skødet/lejekontrakten.

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-09-07 17:31

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt klar over hvad 'ægteskabslignende forhold', men de to
> søstre er altså ikke biseksuelle og jeg boller ikke med søsteren!

Umiddelbart vil jeg tro, du bliver nødt til at bolle søsteren for at
slippe for dobbelt licens
mvh/Preben

Fra : Klaus H

Dato : 23-09-07 17:30

> [...]
>
> "Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart vil jeg tro, du bliver nødt til at bolle søsteren for at

Nej, det er nok at påstå det

Klaus H

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-09-07 20:30

Klaus H skrev den 23-09-2007:

> Nej, det er nok at påstå det
>
> Klaus H

Jeg kunne forestille mig, at der var grænser for, hvor mange man kan
være samlevende med. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen