sygedagpenge
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 16:54

Hvis man ikke har noget arbejde og går og bygger f.eks. eget hus på fuld tid
(man er altså ikke til rådighed for arbejdsmarkedet), kan man så melde sig
syg og få sygedagpenge?

Der er tale om "reel" sygdom og ikke noget med arbejdsskade.

Jeg går ud fra, at man skal være i A-kasse for, at det overhovedet kan lade
sig gøre.

Fra : Thomas

Dato : 19-09-07 17:31

On 19 Sep., 17:53, "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote:
> [...]
>
> Der er tale om "reel" sygdom og ikke noget med arbejdsskade.
>
> Jeg går ud fra, at man skal være i A-kasse for, at det overhovedet kan lade

Nej det kan du ikke for du opfylder bl.a. ikke beskæftigelseskravet
som siger du skal have været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste
13 uger før sygefraværet og i denne periode har arbejdet i mindst 120
timer eller
ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en
ydelse, der træder i stedet herfor efter lov om
arbejdsløshedsforsikring eller lov om arbejdsmarkedsuddannelser -
eller
har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse på mindst 18 måneder inden
for den seneste måned, eller
er ansat i fleksjob.

Der gælder endvidere særlige regler for elever.

Og nej du behøver ikke at være medlem af en a -kasse for at få syge
dagpenge

VH

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 19:55

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> wrote in message

> Og nej du behøver ikke at være medlem af en a -kasse for at få syge
> dagpenge

Tak for svaret også selvom du af ukendte årsager havde erstattet "man" med
"du". Spørgsmålet gik ikke på min egen situation, men en tildels tænkt
problemstilling, hvor vi måtte erkende at ingen kendte reglerne for
sygedagpenge særlig godt.

Mvh.
Uffe

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-07 22:13

Uffe Kousgaard skrev den 19-09-2007 17:53:
> [...]
>
> Der er tale om "reel" sygdom og ikke noget med arbejdsskade.
>
> Jeg går ud fra, at man skal være i A-kasse for, at det overhovedet kan lade

Hmmmm, sygedagpenge forudsætter vel, at man er så syg at man ikke kan
arbejde. (og naturligvis opfylde betingelserne for sygedagpenge i øvrigt)
At bygge hus lyder på mig som et arbejde.

Hvis du med citationstegnene i "reel" mener, at der er tale om
pjækkeri.....jamen så har modtageren af sygedagpengene et ganske
alvorligt problem med de sociale myndigheder.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 22:55

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Hmmmm, sygedagpenge forudsætter vel, at man er så syg at man ikke kan
> arbejde. (og naturligvis opfylde betingelserne for sygedagpenge i øvrigt)
> At bygge hus lyder på mig som et arbejde.

Man er for syg til at bygge hus, OK?

> Hvis du med citationstegnene i "reel" mener, at der er tale om
> pjækkeri

Nej, du er vist ude i noget "tyv tror hver mand stjæler" logik nu.

Thomas har svaret på mit spørgsmål.

Fra : Holst

Dato : 20-09-07 07:28

Uffe Kousgaard wrote:

> Nej, du er vist ude i noget "tyv tror hver mand stjæler" logik nu.

Hvad mener du så med citationstegnene?

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-07 22:51

Uffe Kousgaard skrev den 19-09-2007 23:54:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
>
> Man er for syg til at bygge hus, OK?

Læs igen.

> Nej, du er vist ude i noget "tyv tror hver mand stjæler" logik nu.

som Holst skriver: Hvad mener du så med citationstegnene?

Fra : Thomas

Dato : 20-09-07 09:32

On 19 Sep., 23:13, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
> pjækkeri.....jamen så har modtageren af sygedagpengene et ganske
> alvorligt problem med de sociale myndigheder.

Der tager du faktisk fejl. Sygedagpenge kræver at man ikke i fuldt
omfang kan passe sit sædvanlige arbejde men det betyder på ingen måde
at der er krav om at man skal ligge hjemme i sengen, tværtimod. Der
kan både være krav om at man deltager i arbejdsprøvning og andet
derudover så ville jeg som Lægekonsulent i en kommune synes det var en
rigtig god ide hvis en der var sygemeldt med depression eller
traumatisk stress fra sit kontor job holdt sig fysisk i gang med
moderart udendørs arbejde.

Som sygemeldt må man gøre alt så længe det ikke forlænger eller
forværrer.

VH

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-07 22:48

Thomas skrev den 20-09-2007 10:32:

> Der tager du faktisk fejl.

Hvorhenne?

Prøv lige at læs sygedagpengeloven:

Den er beregnet til:

--------------------
§ 2. Sygedagpenge ydes til:

1) Lønmodtagere.

2) Selvstændige erhvervsdrivende.

3) Ledige med ret til arbejdsløshedsdagpenge.

4) Personer, der har pådraget sig en arbejdsskade, som er omfattet af
lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade.

Stk. 2. Det er en betingelse for retten til sygedagpenge for
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, at personen opfylder
beskæftigelseskravet efter §§ 30 eller 32 eller efter § 42.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter særlige regler om
sygedagpenge til søfarende.
fra: http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20060056330-REGL

Den person som der spørges til: står udenfor arbejdsmarkedet.
Og derfor hverken er: lønmodtager, selvstændig eller ledig.
Og arbejdsskaden kommer som navnet antyder fra et arbejde, hvilket igen
forudsætter at være lønmodtager eller selvstændig.

Det spørgeren spørger til er, om en person kan stå udenfor
arbejdsmarkedet, men alligvel bygge sit hus på skatteydernes bekostning.