Fængselsstraf længde i DK
Fra : Ralph

Dato : 19-09-07 16:47

Jeg har googlet lidt, men synes ikke jeg kan finde noget om subj. selvom jeg
ved det har været diskuteret før. Er her en venlig sjæl der vil give mig et
link eller to.

Det jeg søger er straffen for overlagt mord, forværrende omstændigheder
o.lign.

Grunden er at min søn i samfundsfag har fået at vide at maksimumsstraffen
herhjemme er 12 år. Jeg mener den er meget længere, hjælp venligst.

--
Ralph

Fra : KT

Dato : 19-09-07 17:00

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Grunden er at min søn i samfundsfag har fået at vide at maksimumsstraffen
> herhjemme er 12 år. Jeg mener den er meget længere, hjælp venligst.

Der findes vist eksempler på at nogen har fået livstid for overlagt mord!

Knud

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 19-09-07 17:15

"KT" <kn.th@c.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes vist eksempler på at nogen har fået livstid for overlagt mord!
> Knud

Ja Peter Lundin, som allerede er nævnt, samt Palle Sørensen, der i 1965 skød
og dræbte 4 politifolk:
http://da.wikipedia.org/wiki/Palle_S%C3%B8rensen

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-09-07 10:42

Christian Jakobsen <christian@sletteshunters.dk> wrote:

> Ja Peter Lundin, som allerede er nævnt, samt Palle Sørensen, der i 1965 skød
> og dræbte 4 politifolk:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Palle_S%C3%B8rensen

Men er Palle ikke på fri fod igen ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-07 12:51

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Men er Palle ikke på fri fod igen ?

Jo, men det ændrer ikke på at han blev idømt livstid.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-09-07 12:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, men det ændrer ikke på at han blev idømt livstid.

Er der overhovedet livstidsfanger i nyere tid, som har siddet fængslet
resten af deres liv?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-07 13:31

Jesper Lund skrev:

> Er der overhovedet livstidsfanger i nyere tid, som har siddet fængslet
> resten af deres liv?

Nej. De er alle sammen døde.

--
Bertel

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 19-09-07 17:06

> [...]
> give mig et link eller to.
> Det jeg søger er straffen for overlagt mord, forværrende omstændigheder

Strafferammerne står i straffeloven, find dem på www.retsinformation.dk

F.eks. er straffen for manddrab (§ 237) fængsel fra 5 år og indtil på
livstid.

Skærpende (og formildende) omstændigheder findes i straffelovens kapitel 10

> Grunden er at min søn i samfundsfag har fået at vide at maksimumsstraffen
> herhjemme er 12 år. Jeg mener den er meget længere, hjælp venligst.

Det er forkert. Der er også mange der fejlagtigt tror at den længste straf
er 16 år. Det er kun når der er tale om en tidsbestemt straf. Den længste
fængselstraf er livstid jf. § 33:
Fængsel idømmes på livstid eller på tid, ikke under 7 dage og ikke over 16
år.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 17:07

Livstid: http://da.wikipedia.org/wiki/Peter_Lundin

Fra : Per

Dato : 19-09-07 17:15

Ralph wrote:
> [...]
>
> Grunden er at min søn i samfundsfag har fået at vide at
> maksimumsstraffen herhjemme er 12 år. Jeg mener den er meget længere,

Det står beskrevet i Straffeloven her:

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Bemærk § 33, stk. 2 - max tidsbestemte straf er 20 år - det er der rigtig
mange der ikke er klar over. Jeg har vundet flere væddemål ved den viden

Drab giver fra 5 år indtil livstid jf. Stfl. § 237.

Forsætligt drab giver "normalt" 16 år eller livstid. Er gerningsmanden under
18 år er straffen max 8 år.

Der kan så være en masse formidlende omstændigheder afhængigt af sagen.

/ Per

Fra : Wilstrup

Dato : 19-09-07 19:54

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Grunden er at min søn i samfundsfag har fået at vide at
> maksimumsstraffen herhjemme er 12 år. Jeg mener den er meget

Nu skal du nok tage din søns fremstilling med en gran salt -
især når han er 12 år - mange af mine elever (også de ældre)
tror fejlagtigt at livstidsstraf er 16 år. Det, din søn
formentlig taler om er den praksis der er for løsladelse fra
16 års fængsel - altså når en vis mængde af straffen er
overstået.
Den er vistnok 12 år for 16 års fængsel og noget længere for
livstidsstraf, før man kan benådes og evt- prøveløslades.

Fra : Ralph

Dato : 19-09-07 20:14

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Nu skal du nok tage din søns fremstilling med en gran salt - især når han
> er 12 år - mange af mine elever (også de ældre)

Han er 15 år og ret kvik, fik 12 idag i en engelskopgave (den nye
karakterskala)

> [...]
> Den er vistnok 12 år for 16 års fængsel og noget længere for
> livstidsstraf, før man kan benådes og evt- prøveløslades.

Jeg har fået svar længere oppe i tråden som forklarer at maksimumstraf er 16
år, den KAN forlænges til 20 år, og så er der livstid som kan revurderes
efter 12år. Palle Sørensen sad 32 år og 8 mdr.

Hvilken straf fik Peter Lundin og ? Væver (bornholmsk kvindelig læge der
indebrændte sin rivalinde (+ hendes barn?)?)

Tak til alle - so far.

--
Ralph

Fra : blue

Dato : 19-09-07 20:40

> Hvilken straf fik Peter Lundin og ? Væver (bornholmsk kvindelig læge der
> indebrændte sin rivalinde (+ hendes barn?)?)

De fik begge livstid.

Elisabeth Wæver hedder hun.

Fra : Per

Dato : 19-09-07 20:45

Ralph wrote:

> [...]
> Hvilken straf fik Peter Lundin og ? Væver (bornholmsk kvindelig læge
> der indebrændte sin rivalinde (+ hendes barn?)?)

De fik begge to livsvarigt fængsel - Elisabeth Væver er vist den eneste
kvinde pt. der sidder livsvarigt i fængsel.

/Per

Fra : JBH

Dato : 19-09-07 22:17

> De fik begge to livsvarigt fængsel - Elisabeth Væver er vist den eneste
> kvinde pt. der sidder livsvarigt i fængsel.

Sidder ?

http://ekstrabladet.dk/112/article202409.ece

Hun blev lukket ud i 2006 og grunden til det først blev i 2006, er at hun
har allieret sig med en anden barnemorder. I sandhed et kønt par

mvh
JBH

Fra : JBH

Dato : 19-09-07 20:59

> [...]
>
> Hvilken straf fik Peter Lundin og ? Væver (bornholmsk kvindelig læge der
> indebrændte sin rivalinde (+ hendes barn?)?)

Peter Lundin blev i 2001 idømt livsvarigt fængsel. I praksis er
livstidsstraf lig med 15,4 år, så om en 9 -10 år er han nok løs igen.

I 1997 idømte Højesteret børnelæge Elisabeth Wæver livsvarigt fængsel. Hun
er forlængst blevet lukket ud igen

http://ekstrabladet.dk/112/article202409.ece

(Personligt mener jeg at sådanne "dyr" i menneskekroppe burde aflives inden
de gør mere skade.)

mvh
JBH

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-07 21:12

JBH wrote:

> I 1997 idømte Højesteret børnelæge Elisabeth Wæver livsvarigt
> fængsel. Hun er forlængst blevet lukket ud igen

Her er en redegørelse for reglerne for prøvelødsladelse af livstidsdømte
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/spor_sv/S2023.htm
(et ualmindeligt langt svar på et ualmindeligt fladpandet §20
spørgsmål).

Fra : JBH

Dato : 19-09-07 22:21

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Her er en redegørelse for reglerne for prøvelødsladelse af livstidsdømte
> http://www.folketinget.dk/Samling/20001/spor_sv/S2023.htm
> (et ualmindeligt langt svar på et ualmindeligt fladpandet §20 spørgsmål).

Ja, at tale om "livsvarigt fængsel" må siges at være falsk varebetegnelse
når selv de mest afstumpede mordere slippes løs efter ca. 15 års fængsel

/JBH

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-09-07 09:18

Blot for en ordens skyld:

Wæver er ikke bornholmsk. Hun tog flyveren til Bornholm, begik sin
forbrydelse og returnerede igen til Sjælland. Dette gør hende ikke til
bornholmer
Vi har problemer nok i forvejen!

Ivar Holm

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-09-07 20:16

Wilstrup skrev:

> Nu skal du nok tage din søns fremstilling med en gran salt -
> især når han er 12 år -

Hvor står der, at han er 12 år?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Rea721

Dato : 19-09-07 20:44

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en
meddelelse

> Hvor står der, at han er 12 år?

Shhh, det er noget Wilstrup kan...altså læse noget der ikke står.

--
Jeg har adopteret en Orangutang og støtter opdyrkning
af regnskov på Borneo, hvad med dig??

Fra : Wilstrup

Dato : 19-09-07 23:43

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i meddelelsen
> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Shhh, det er noget Wilstrup kan...altså læse noget der ikke
> står.

Uha - den stribede tinsoldat er på færde igen - nu i en
juragruppe - bliver du aldrig træt af at lege "karl smart"?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-09-07 06:16

Wilstrup skrev:
> "Rea721" <skod3@721.dk> skrev i meddelelsen

> Uha - den stribede tinsoldat er på færde igen - nu i en
> juragruppe - bliver du aldrig træt af at lege "karl smart"?

Jeg er hverken stribet, tinsoldat eller Karl Smart. Og jeg stillede
faktisk et spørgsmål.

Dikte