arving
Fra : holgersen

Dato : 18-09-07 19:49

Hej
Jeg har en datter fød t i 1972, fra et tidlig ægteskab som jeg opgav
faderskabet til i 1978 til min fraskilte hustrus daværende mand.
Der er heldigvis sket det, at jeg og min bioligiske datter efterfølgende har
fået et rigtig godt forhold , og de sidste 20 år har haft et normalt far
datter forhold.
Hvad gør jeg for at hun arver mig på normakt vis , og kan jeg overhovedet
det ? .
jeg har en søn fra mit nuværende ægteskab der har varet i 27 år .
mvh
John

Fra : Holst

Dato : 18-09-07 20:20

holgersen wrote:

> [...]
> det ? .
> jeg har en søn fra mit nuværende ægteskab der har varet i 27 år .

Ikke på normal vis, men du kan via testamente forsøge at ligestille din
datter og søn mest muligt, såfremt det er det, du ønsker.

Tal med en advokat om udarbejdelse af et sådant testamente.

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 21:53

"holgersen" skrev

> [...]
> far datter forhold.
> Hvad gør jeg for at hun arver mig på normakt vis , og kan jeg overhovedet

Hvis din datter er adopteret af en "fremmed" mand er hun hans datter, og
arver ham som datter.
Hun kan arve dig ved hjælp af testamente på samme vilkår som alle andre.

Man kan selvfølgelig forestille sig denne adoption ophævet og du igen bliver
far, evt. ved en adoption.
Jeg har ingen anelse om hvorvidt der er nogen fortilfælde.

Det er også muligt du bare har afgivet forældremyndigheden, så er din datter
stadig din datter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-09-07 22:31

> Det er også muligt du bare har afgivet forældremyndigheden, så er din
> datter stadig din datter.

LOL - jeg ved godt hvad du mener, men det lyder altså sjovt, når man ikke er
jurist.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 22:50

"Maria Frederiksen" skrev

> LOL - jeg ved godt hvad du mener, men det lyder altså sjovt, når man ikke
> er jurist.

Hvis jeg havde været jurist, havde det ikke lydt sjovt men uforståeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-09-07 21:21

> LOL - jeg ved godt hvad du mener, men det lyder altså sjovt, når man ikke
> er jurist.

Sådan er der så meget.
Jeg kan huske, vi skraldgrinede sådan ca. 1960, da vi i radioen hørte, at
der nu var lovgivet for, at man kun kunne have én far.
Logikken var, at iflg. den gamle lov blev alle mulige fædre idømt
børnebidrag, hvor "overskuddet" blev brugt til at betale til de børn, hvor
ingen mulige fædre var...

Hilsen Inger

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-09-07 12:00

alexbo skrev:

> Man kan selvfølgelig forestille sig denne adoption ophævet og du igen bliver
> far, evt. ved en adoption.

Det er adoptionslovens §18, der i givet fald skal bruges.

Adoptivforhodlet kan ophæves efetr ansøgning til familie- og
forbrugerministeriet, hvor ministeren skal give sin tilladelse.

Ophævelse forudsætter at adoptant ("adoptivforælderen") og adoptivbarn
er enige om det.

Læg dog mærke til at en ophævelse af adoptivforholdet *ikke* pr
automatik betyder, at adoptivbarnet genintræder i retsforholdet til den
virkelige slægt. Dette skal først særskilt godkendes af ministeren og af
de forældre, som adoptivbarnet skal genindtræde i retsforhold til (se §23)

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Holst

Dato : 19-09-07 12:12

Jesper Brock wrote:

> [...]
> forbrugerministeriet, hvor ministeren skal give sin tilladelse.
>
> Ophævelse forudsætter at adoptant ("adoptivforælderen") og adoptivbarn

Det er så også værd at nævne, at datteren derved vil meste retten til at
arve efter adoptivfaren, ligesom hun i dag ikke arver den biologiske far.

Men meget kan klares ved et testamente.

Fra : alexbo

Dato : 19-09-07 13:19

"Jesper Brock" skrev

> [...]
> slægt. Dette skal først særskilt godkendes af ministeren og af de
> forældre, som adoptivbarnet skal genindtræde i retsforhold til (se §23)

Interessant nok, man kan blive forældreløs med nulevende forældre.

At et bortadopteret barn ikke lige uden videre kan blive ens barn igen er
logisk, da navnlig hvis man er død, det kunne give mange spændende
komplikationer.
Men at man kan blive forældreløs, med op til flere nulevende forældre er
lidt pudsigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-07 14:16

Jesper Brock skrev:

> Det er adoptionslovens §18, der i givet fald skal bruges.

Kan John ikke bare lade sønnen arve tvangsarven på 50 % og så
testamentere resten til datteren? (forudsat at der ikke er andre
børn).

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 19-09-07 14:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan John ikke bare lade sønnen arve tvangsarven på 50 % og så
> testamentere resten til datteren? (forudsat at der ikke er andre
> børn).

Jo, det kan han. Han skal bare være opmærksom på, at sønnen vil skulle
betale væsentlig mindre i afgift end datteren.

Det væsentligste i denne sag er, at såfremt datteren skal arve på lige
fod med sønnen, så skal adoptionen ophæves, hvorefter faderen igen skal
indsættes som far for hende. I denne henseende er det også vigtigt, at
huske på, at hun derved mister retten til at arve efter adoptivfaderen,
hvor hun i dag arver på lige fod med andre barn, som hendes mor og
adoptivfader måtte have sammen.

Ophæves adoptionen ikke, så kan faderen tilstræbe en ligelig fordeling
af arven via et testamente.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 16:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan John ikke bare lade sønnen arve tvangsarven på 50 % og så
> testamentere resten til datteren? (forudsat at der ikke er andre
> børn).

Og forudsat, at hans hustru ikke lever, hun tvangsarver en tredjedel.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-07 19:18

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Og forudsat, at hans hustru ikke lever, hun tvangsarver en tredjedel.

Da vel ikke den fraskilte (eks)hustru?

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 19:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Da vel ikke den fraskilte (eks)hustru?

Nej, men så vidt jeg forstår af den oprindelige post, er der også et
nuværende ægteskab.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Thomas

Dato : 19-09-07 14:12

On 18 Sep., 20:48, "holgersen" <honoresvejvæk...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> det ? .
> jeg har en søn fra mit nuværende ægteskab der har varet i 27 år .

Kan ikke læse nogen steder at adoption kan ophæves når det drejer sig
om en person der er over 18. Så det eneste der er at gøre er at
begunstige din datter via testamente.

VH

Fra : holgersen

Dato : 19-09-07 16:35

Ok takker for alle de gode svar
mvh
John

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-09-07 19:19

Thomas skrev:
> Kan ikke læse nogen steder at adoption kan ophæves når det drejer sig
> om en person der er over 18. Så det eneste der er at gøre er at
> begunstige din datter via testamente.

Forkert.

Adoptionen kan sagtens hæves. Se Adoptionslovens §18 (og mit svar fra
kl. 13)