OPhavsret og Bogomslag - Cover til Film m.~
Fra : Keld Gydum

Dato : 18-09-07 14:33

Undertegnede er i en debat omkring anvendelse af billeder scannet eller
Fotograferet af Bøger i forbindelse med en af nutidens stor hit: Blogs
Jeg mener at det er brud på alm. ophavsret at man blot anvender billeder
scannet eller Digitale i forbindelse med både Bøger - Film - DVD og lignende
Og håbede evt. at kunne finde lidt hjælp her i gruppen.
Ophavsloven og Copyright er jo et kringlet emne og til tider besværligt at
finde sammenhæng i ...
Har jeg på min Blog lov til at Benytte Bogomslag eller lignende - CD Omslag
frit .. i forbindelse med anmeldelse af samme .. det er sådanset humlen ....
Og hvis NEJ eller JA - hvor finder jeg så svaret ...

Med venlig hilsen
Keld - Frederikshavn
--
Hjemmeside: www.gydum.com

Fra : PerX ...

Dato : 19-09-07 01:13

In article <46efd435$0$25415$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, kg@lite.dk
says...
> [...]
> scannet eller Digitale i forbindelse med både Bøger - Film - DVD og lignende

I USA er det jo tilladt hvis man anmelder eller omtaler noget. Men her
hjemme er der sikkert store bøder i vente.

--
Parallel import: EU's måde at sikre alle køber software til 500% af hvad
man ellers ville kunne købe den for.

Fra : el_serpiente

Dato : 19-09-07 08:45

On 19 Sep., 02:12, PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:
> [...]
>
> --
> Parallel import: EU's måde at sikre alle køber software til 500% af hvad

hmm, Vil det ikke kunne dækkes ind som et citat jf. §22:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet.

/Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-07 14:14

Keld Gydum skrev:

> Har jeg på min Blog lov til at Benytte Bogomslag eller lignende - CD Omslag
> frit .. i forbindelse med anmeldelse af samme .. det er sådanset humlen ....
> Og hvis NEJ eller JA - hvor finder jeg så svaret ...

Svaret er måske - forudsat at det ikke sker i erhvervsøjemed (du
må ikke tjene penge på det). Ellers kræves der en aftale.

Lov om ophavsret siger bl.a.

§ 23. Offentliggjorte kunstværker og værker af beskrivende art,
   jf. § 1, stk. 2, må gengives i kritiske eller videnskabelige
   fremstillinger i tilslutning til teksten, når det sker i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
   formålet. Gengivelsen må ikke ske i erhvervsøjemed.

Problemet er at du ikke anmelder bøgernes omslag, men deres
indhold. Jeg vil dog vurdere at du godt kan gøre det. Hvis du er
utryg, kan du spørge et forlag om hvordan de ville stille sig. De
vil formentlig kun være glade for reklamen.

På Fidusos side om bogtitler har jeg gengivet flere bøgers
forside, men det er problemfrit fordi det netop er deres
udformning der er til debat.

--
Bertel

Fra : Keld Gydum

Dato : 28-09-07 10:29

Tak for de venlige svar - har været på Ferie - så derfor mit sene svar til
Gruppen og Jer der har deltaget ...

Hygge ... !

Med venlig hilsen
Keld Gydum