efterkravspakke
Fra : Pedersen

Dato : 18-09-07 05:39

Man har en vare til salg ( 1000 kr )
køber sender en mail, at han gerne vil købe den,
og have den tilsendt pr. efterkrav.

Varen blive sendt, efter en god uge er der ikke sket noget,
ringer køber op, han påstår at pakken ikke er på posthuset

Ringer Postdanmark, som kontrollerer at pakken er på
modtagernes postkontor, sender ham en ny besked om at pakken
er der, og forlænger fristen med 7 dage.

Han henter den ikke, og den kommer retur, men hvordan kan
man få modtageren til at betale portoudlæg på 101,25 kr ?

mvh. B.Pedersen

Fra : KT

Dato : 18-09-07 06:15

"Pedersen" <pedersen@XXXmail.nu> wrote in message
newsIHi.9$AZ5.2@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Han henter den ikke, og den kommer retur, men hvordan kan
> man få modtageren til at betale portoudlæg på 101,25 kr ?

Han har nok fortrudt eller har ikke pengene.
Dine chancer for at hente portoen hjem er nok yderst minimale.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-09-07 08:01

"KT" <kn.th@c.dk> skrev i en meddelelse

> Han har nok fortrudt eller har ikke pengene.
> Dine chancer for at hente portoen hjem er nok yderst minimale.

Endnu et godt "juridisk" underbygget svar fra Knud :-|

Fra : Holst

Dato : 18-09-07 08:09

Allan Soerensen wrote:

> Endnu et godt "juridisk" underbygget svar fra Knud :-|

Kan du selv gøre det bedre?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-09-07 08:47

> Kan du selv gøre det bedre?

Nej, og derfor undlader jeg at svare og det burde Knud også for det meste
afholde sig fra.

Her var det måske oplagt at diskuterer om køber overhovedet har ret til at
fortryde købet når der er tale om handel mellem 2 privatpersoner. Mit bud er
at den indgåede aftale er bindende for begge parter.
At det muligvis bliver svært at få penge op af købers lomme er er ikke et
juridisk problem, men et praktisk problem.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 16:23

Allan Soerensen wrote:

> Her var det måske oplagt at diskuterer om køber overhovedet har ret til at
> fortryde købet når der er tale om handel mellem 2 privatpersoner.

En saadan ret eksisterer ikke.

> at den indgåede aftale er bindende for begge parter.

Det re et godt bud.

> At det muligvis bliver svært at få penge op af købers lomme er er ikke et
> juridisk problem, men et praktisk problem.

I dette tilfaelde vil jeg nu give Knud ret. Juridiske svar kan ikke
bruges til noget, hvis man ikke tager hensyn til den praktiske
gennemfoersel. I dette tilfaelde, hvor koeber helt aabenlyst har
fortrudt og dermed misligholdt en bindende aftale, vil eneste mulighed
formentlig vaere et civilt soegsmaal, hvilket langt fra kan betale sig.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-07 16:29

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> En saadan ret eksisterer ikke.

Medmindre aftalen er *formidlet* af en erhvervsdrivende, f.eks. en QXL
auktion.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-07 18:20

Jesper Lund skrev:

> Medmindre aftalen er *formidlet* af en erhvervsdrivende, f.eks. en QXL
> auktion.

.... eller privataftalen omfatter en sådan ret.

--
Bertel

Fra : KT

Dato : 18-09-07 17:07

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> "KT" <kn.th@c.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu et godt "juridisk" underbygget svar fra Knud :-|

Netop - der er vist ikke megen jura, som kan løse det praktiske problem.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 09:09

"Pedersen" <pedersen@XXXmail.nu> skrev

> Han henter den ikke, og den kommer retur, men hvordan kan
> man få modtageren til at betale portoudlæg på 101,25 kr ?

Det kan man ikke med sikkerhed.
Men du kan skrive til ham at ifølge aftaleloven skal han overholde den
aftale I har om købet.

Aftaleloven
§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i §§ 2-9
kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet følger af tilbudet eller
svaret eller af handelsbrug eller anden sædvane

Det er han ligeglad med, så svaret fra Knud er ganske dækkende.

mvh
Alex Christensen