Fraflytning af lejlighed (KVN din bolig)
Fra : Stig Sørensen

Dato : 15-09-07 13:15

Hej gruppe.

Jeg har idag fået brev fra min tidligere udlejer om fraflytningen af
min gamle lejlighed i Randers.
Det drejer sig om en lejlighed på 60m2, 2 værelset.
Regning lyder på: 8.810kr,- inkl. moms.

15 liter vægmaling og 5 liter panelmaling, lidt afdækningstape og så i
alt 18 timer a 315kr,- (eksl moms).

Ved fraflytning besigtigede jeg lejligheden med viceværten, jeg skrev
under på et stykke papir over hvad der skulle laves ved lejligheden,
jeg fik ikke en kopi selvom han ville sende den til mig.
Jeg optog alt på min mobiltelefon da jeg før har haft rigtig meget
bøvl med udlejningsfirmaet.

Jeg har lige genhørt optagelserne og nøgleordene var:

Soveværelset skal males 1 gang
Stuen skal males 1 gang
Paneler skal males 1 gang
Loftet skal males 1 gang, nogle steder.

Alt i alt siger han at det ser rigtig pæn ud og der ikke skal laves
meget ved det.

Han siger at han nok skal sørge for varmeaflæsning, men dette har jeg
heller ikke fået noget om endnu og det er en 3 måneder siden vi
flyttede.

Han siger tilsidst: Der skal bare males lidt, intet andet skal laves.

I konvolutten fra KVN bolig ligger også en regning fra
rengøringsfirma, hvilket jeg ikke forstår.
Jeg har med garanti ikke skrevet under på at et rengøringsfirma skal
gøre rent, og ej heller at det behøves.
Jeg har gjort rent inden og har overladt lejligheden i pæn rydelig
stand!

Regningen er en håndskrevet regning fra Seriøs Rengøring i Randers.
Der står blot "Rengøring Lejlighed (adresse) (dato: 13.08.07)
Pris inkl moms: 1437,50kr,-

Jeg har prøvet at ringe til rengøringsfirmaet men må vel vente til
mandag før jeg kan få fat på dem, ligeledes med KVN bolig.

Da jeg flyttede ind betalte jeg 9.210kr,- som depositum og forudbetalt
leje (sidste månede) 3.070kr,-
Fra da jeg opsagde lejligheden fik jeg fortalt af KVN bolig at jeg kun
skal betale de sidste to måneder da den sidste var forudbetalt,
hvilket jeg vil mene stemmer.

Alligevel har de påskrevet på regningen "Skyldig husleje :
3.766,03kr,-"
Ikke noget med fra hvornår denne skyldige husleje skulle have fundet
sted eller ligende.
I øvrigt har de også lagt et varmeaflæsningsgebyr på, på 450kr,- men
har ingen kopier fået om det rent faktisk er blevet gjort!

Ialt: 14.463,95kr,- , derved påstår de at jeg skal betale 2.183,95kr
indbetalt på et kontonummer med angivelse af lejenr.

Jeg har dog flere problemer med alt dette:

1) Jeg synes det er vanvittigt mange timer (18timer) et proffesionelt
malerteam har brugt på at male en lejlighed på 60m2 hvor det kun
skulle have 1 gang, for det var rigtig godt holdt ved lige. (Har
billeder af hele lejligheden i høj opløsning fra flytterdagen der
viser hvor god i stand den er!)

2) Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal betale for et rengøringsfirma når;
Der i min lejekontrakt står:

"Er det aftalt at lejemålet ved lejemålets ophør ligeledes skal
afleveres nyistandsat? (Ja)"

Når jeg på papir har underskrift fra KVN bolig, ang. de 14 dage man
har ved mangelfulde forhold:

"Hvide malingpletter på samtlige gulve"
"Hvide malingrester på stikkontakter"
"Brændemærker i gulvet i stuen"
"Rust omkring blandingsbatteriet i badeværelset"
"Rust (beskidt) i hjørnerne i badeværelset"
"Duer og evt. andre skadedyr på loftet. Afgiver luftgener og meget
larm"

- Dette var kun nogle af punkterne jeg lige ville fremhæve, dette har
jeg udlejers underskrift på.
De punkter, virker for mig ikke som en nyistandsat lejlighed. Javist
var væggene hvide, men det var i hvertfaldt ikke gjort af et
proffesionelt malerteam som evt. ville tage 8-9000kr,- for det!!

Og det var bestemt heller ikke gjort rent, som ved et prof.
rengøringsfirma!

Der står mere i min lejekontrakt om at det påhvilker lejeren, mig, at
lave indvendige vedligeholdelses.
Og: "Hvis lejeren ikke opfylder sine vedligeholdelsesforpligtelser
inden 8 dage efter at være opfordret dertil, kan udlejer lade
arbejdernes udføre for lejerens regning. Udgiften betragtes som
pligtig pengeydelse i lejeforholdet."

- Burde de så ikke have kontaktet mig, eller sagt det ved besigtigelse
af lejligheden ved fraflytning, hvis de ikke synes jeg havde gjort
rent godt nok?!
Jeg har intet hørt fra dem, det samme beviser mine optagelser at han
siger alt ser fint ud.

3) Det skyldige husleje synes jeg ikke er dokumenteret godt nok. Jeg
kan med bankudskrift dokumentere at jeg har betalt for de sidste to
måneder ud af de sidste 3 som jeg skal (som der står i min
lejekontrakt).

Det har været et mindre mareridt at bo i lejligheden, med skadedyr på
loftet som tog dem over to år at fjerne, samt hul fra loftet i
badeværelset så der pissede vand ind hver dag i en måned.
Desuden har jeg haft ringet til politiet angående, de har været inde i
min lejlighed uden min samtykke.

Så det nemme ville være bare at betale og så ser jeg forhåbentligt
ikke mere til dem, men jeg fylder mig altså rigtig dårligt behandlet
af dem, og vil gerne vide om der er noget jeg kan gøre?

På forhånd mange tak.
Hilsen en fortvivlet mig.

Fra : Thomas

Dato : 15-09-07 15:06

On 15 Sep., 14:14, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ikke mere til dem, men jeg fylder mig altså rigtig dårligt behandlet
> af dem, og vil gerne vide om der er noget jeg kan gøre?

Ja du kan melde dig ind i LLO og prøve at få dem til at hjælpe dig.
Umiddelbart synes jeg også det lyder som om du er ved at blive taget
rigtigt godt i røven.

Rengøring er dog mange steder standard når der har været håndværkere.

VH

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 15-09-07 15:40

Thomas <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev :

>Rengøring er dog mange steder standard når der har været håndværkere.

Ja, desværre - håndværkerene er nogen steder sløje ;(

ps... du kunne have skåret en dynge væk.

--
Jan_stevns

Fra : Kasper

Dato : 15-09-07 19:10

Ja du kan melde dig ind i LLO og prøve at få dem til at hjælpe dig.
Umiddelbart synes jeg også det lyder som om du er ved at blive taget
rigtigt godt i røven.

Hej
Jeg kan kune sige vi har ikke haft meget held med LLO :(
Men det er jo nok fra by til by hvor gode de er.

Skriv det hele ned og aflever det ved lejeankenævnet, det koster 121kr, det
er det samme som LLO kan gøre, de kan dog hjælpe dig med at skrive brevet,
hvis de har tid...

Kasper

Fra : KT

Dato : 15-09-07 15:18

Din malerregning er billig - endog meget billig, så det ville jeg ikke klage
over.
Rengøringen er sikkert oprydning fra maleren - så det er vel heller ikke
specielt højt.

Hvad angår restleje mv. er det vanskeligt at gennemskue hvad du har aftalt.

Knud

Fra : Ralph

Dato : 15-09-07 15:48

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej gruppe.
Regning lyder på: 8.810kr,- inkl. moms.

JEG fik malet min stue - kr. 7.500,-

--
Ralph

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 15-09-07 16:07

> "Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> Regning lyder på: 8.810kr,- inkl. moms.
>
> JEG fik malet min stue - kr. 7.500,-

Skal vi lige holde os til paragraffer og retshenvisninger, istedet for
sammenligning af
diverse håndværkers priser ?

Best regards

Bo G. Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : sluppermand

Dato : 15-09-07 21:12

> [...]
> jeg fik ikke en kopi selvom han ville sende den til mig.
> Jeg optog alt på min mobiltelefon da jeg før har haft rigtig meget

Jeg har fundet dette på retsinfo vedr. fraflytning:

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på
fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som
ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid
og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt,
samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke
pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han
overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når
der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder
dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren
sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang
af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med
beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade
beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der
på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal
beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter efter forhandling med
landsomfattende sammenslutninger af grundejerforeninger og
lejerforeninger nærmere regler om udarbejdelse af standardblanketter
for fraflytningsrapporter.

- - -

Nu har jeg ikke den store erfaring omkring fraflytninger af
lejeboliger, men de to gange jeg har medvirket, er der ikke fra
fraflytters side skrevet under på fraflytningsrapport og begge gange
er samtlige _regninger_ vedr. istandsættelse kommet indenfor 14 dage
fra fraflytningsdagen.

Det kan vel være væsentligt hvorvidt et flyttesyn er krav der er gjort
gældende, eller om der skal foreligge en regning på et beløb for
udført arbejde? Omvendt har du vel med din underskrift accepteret at
dette og hint skal udføres?

Mvh
Kent

Fra : Jubii

Dato : 16-09-07 10:02

"sluppermand" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Gælder ikke når der i lejekontrakten står at lejemålet skal afleveres
nyistandsat. Dog skal dette står særlig fremhævet for at gælde, da det giver
lejer mindre retigheder end lejeloven. (i de autoriserede blanketter står
det i en særlig §)
- - -

[...]

Flyttesyn med lejer, som sker inden 14 dage fra fraflytningen, er det
lovpligtige krav i privat udlejning og regningen for kravet kan udsendes
lang tid bagefter. Ved flyttesyn uden lejer skal lejer have et krav om
flytteistandsættelse inden 14 dage efter fraflytningen, igen kan selve
regningen vente til senere. D.v.s. at flyttesynet konstaterer hvad og hvor
meget der skal laves og ikke hvor meget det koster.

Ved almen udlejning skal regningen være udsendt inden 14 dage efter
fraflytningen.

Mvh
Kent

Fra : Jubii

Dato : 16-09-07 10:16

[...]

..
..
..
..
Så det nemme ville være bare at betale og så ser jeg forhåbentligt
ikke mere til dem, men jeg fylder mig altså rigtig dårligt behandlet
af dem, og vil gerne vide om der er noget jeg kan gøre?

Fra nu af skal alle dine henvendelser, til hvem det end måtte være i denne
sag, være skriftlige.
Du kontakter huslejenævnet i din kommune med en skriftlig klage, når du har
det skriftlige materiale klar du vil benytte til din klage over
flytteistandsættelsen og andre krav fra den udlejer du ikke mener du skal
betale.
Den udlejer kan ikke fremsætte retskrav mod dig når sagen behandles i
huslejenævn m.m. så tag det roligt og hids dig ikke op til at gå i den
udlejers fælde og bare betale for at blive fri for besværet med ham.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-09-07 13:25

Tak for svar til alle!

Jeg har taget kontakt med min tidligere udlejer, og hvis vi ikke kan
blive enige vil jeg gå til husklagenævnet.

- Selvom jeg har skrevet under på HVAD der skal laves synes jeg de har
lavet lejligheden langt bedre (eller ihvertfald til en alt for dyr
pris) end hvad jeg modtog den i.
På min fejl og mangelliste med udlejers underskrift står der jo at der
var malingrester over alt på gulve, stikkontakter og paneler. Samt
meget beskidt på badeværelset.

Et malerfirma der laver malingrester på gulve, stikkontakter osv der
maler samlet 40 kvm til 8800kr,- lyder meget dyrt synes jeg!
Rengøring der koster 1400kr,- når jeg modtog lejligheden beskidt synes
jeg også er en meget unfair deal!
--- Er jeg helt forkert på den eller?

Jeg har dog et par tillægsspørgsmål:

Måden jeg skal betale regningen på fra KVN bolig er ved at overfører
beløbet til deres bankkonto - og i "beskrivelse" skrive mit tidligere
lejenr.
Er dette en legal måde at gøre det på? Jeg mener, hvad nu hvis jeg -
rent tilfældigvis - skyldte dem præcis samme beløb? Virker en
bankoverføring som en kvittering i dette tilfælde?

Regningen fra rengøring - som er sendt til KVN bolig, en kopi er sendt
til mig, der står INGEN timeantal på og intet angivet om HVAD der er
gjort. Blot rengøring: pris.
Er dette legalt?

Fra : Jubii

Dato : 19-09-07 14:40

Tak for svar til alle!

Jeg har taget kontakt med min tidligere udlejer, og hvis vi ikke kan
blive enige vil jeg gå til husklagenævnet.

Privat udleje er huslejenævnet.
Almen udleje er beboerklagenævn.

[...]

NEJ.

[...]

Ja, det bliver jo noteret på din bankkonto til hvem og hvor meget.
Jeg kan desuden bede om en skriftlig kvitering tilsendt, koster vist 5 kr.
Desuden kan jeg, hvis jeg glemmer ovenstående, få en udskrift af netop den
post enten på skærmen(ogudprint derfra) eller tilsendt, koster en del mere.

Regningen fra rengøring - som er sendt til KVN bolig, en kopi er sendt
til mig, der står INGEN timeantal på og intet angivet om HVAD der er
gjort. Blot rengøring: pris.
Er dette legalt?

Der står da rengøring så det er hvad der er gjort, men hvis du mener hvor i
lejligheden det er gjort så må du gå ud fra det er hele lejligheden der er
rengjort.
Det skulle være legalt, men ikke legalt hvis det er rengøreing efter
håndværkere.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-09-07 16:35

On 19 Sep., 15:39, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:

> [...]
> rengjort.
> Det skulle være legalt, men ikke legalt hvis det er rengøreing efter

Tusind tak for svar.
Jeg har kontaktet KVN bolig og de bekræfter at rengøringen har gjort
rent efter malerne, så dette er ikke legalt?

Jeg har desuden kontaktet rengøringsfirmaet, et enmandfirma - eller
nærmere kvinde ved navn Jolanta, hun lød meget udlandsk, jeg spurgte
hende om hun kunne fortælle mig hvor mange timer hun har brugt, hun
ville ringe tilbage til mig når hun kom hjem på "kontoret" men hun
ringede aldrig.....

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-09-07 17:01

Stig Sørensen wrote:

> Tusind tak for svar.
> Jeg har kontaktet KVN bolig og de bekræfter at rengøringen har
> gjort rent efter malerne, så dette er ikke legalt?

Hvis du har aftalt at istandsættelse skal ske for din regning ved
fraflytning, er det vel helt naturligt at du også skal betale for
rengøringen efter håndværkerne. Hvem skulle ellers betale?

Fra : Stig Sørensen

Dato : 21-09-07 11:43

On 20 Sep., 18:00, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvis du har aftalt at istandsættelse skal ske for din regning ved
> fraflytning, er det vel helt naturligt at du også skal betale for
> rengøringen efter håndværkerne. Hvem skulle ellers betale?

Naturligvis.
Har fået kontaktet rengøringsdamen der gjorde rent. Hun fortalte mig
at hun vaskede vinduer, gjorde køleskab ren, gjorde ovnen ren,
badeværelset osv.
Alt dette var slet ikke rent da jeg flyttede ind!! Jeg måtte købe en
ny bageplade til ovnen og bruge knofedt i flere timer for at gøre på
den og køleskab rent!

Hvorfor skal jeg betale for at de gør lejligheden i bedre stand end da
jeg overtog den? Uanset hvad hulen jeg har sat min underskrift på hvad
der skal gøres?

Har desuden fået en kopi, der står KUN at det er maling jeg har
skrevet under på. Intet med rengøring af vinduer osv.!