Testamentere samkvem?
Fra : Charlotte

Dato : 14-09-07 20:48

Hej,

Jeg har et spørgsmål omkring testamentering af samkvem. Mit barns far
har i øjeblikket fraskrevet sig retten til at se sit barn. Jeg har den fulde
forældremyndighed. Mine forældre er tæt knyttede til mit barn og jeg ønsker
at de altid har muligheden for at have kontakt til deres barnebarn, uanset
hvad der sker med mig.

Kan jeg sikre, igennem et testamente, at mine forældre kan få lov at se mit
barn i tilfælde af at der sker mig noget alvorligt(dødsfald eller lignende).
Uanset hvad faren har af ønsker?

PS: Er der noget med at ved en given aldersgrænse hvor reglerne ændres for
modpartens krav på at se barnet? Eksempelvis hvis barnet har været uden
kontakt med faderen i 3år?

På forhånd tak!

MVH
Charlotte

Fra : Thomas

Dato : 14-09-07 23:12

On 14 Sep., 21:47, "Charlotte" <hem...@hemlig.hemlig> wrote:
> [...]
> modpartens krav på at se barnet? Eksempelvis hvis barnet har været uden

Nej umiddelbart er der ikke noget du kan gøre. Hvis du dør så er det
den nye forældre myndigheds indehaver der fuldt og helt bestemmer med
hvem barnet skal have samkvem med og nej så vidt jeg ved findes der
ikke sager hvor forældre helt er blevet afskåret for at have en eller
anden form for samkvem med deres barn uanset hvad de har gjort og hvor
lang tid siden det er de har set deres børn.

For nogle år siden var der en sag hvor en far havde slået sin kone og
dermed sine børns mor ihjel. Under hans afsoning boede de hos deres
mors forældre og havde ingen kontakt til faren. Da han kom ud krævede
han dem hjemgivet alternativt overført til en anden plejefamilie. da
jeg sidst hørte om sagen kæmpede bedsteforældrene stadig for at komme
til at se de børnebørn der havde boet hos dem.

Vi har desværre lovgivere der synes at forældres ret er vigtigere end
børns tarv !

Der er lige kommet ny lov og vejledning på området jeg lægger lige et
link http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/C20070986060-REGL

VH

Thomas

Fra : Bjarne

Dato : 15-09-07 10:36

Charlotte skrev:
> [...]
> modpartens krav på at se barnet? Eksempelvis hvis barnet har været uden

Jeg synes, du skal oprette et børnetestamente, hvor du ønsker, at
forældrene opnår forældremyndigheden ved din død.
Det er det eneste og bedste du kan gøre.
Der er selvfølgelig ingen garanti for at myndighederne vil følge
ønskerne i testamentet, men du kan begrunde din beslutning bedst muligt.

Jeg kunne forestille mig, at din erklæring i et sådant testamente også
vil gavne mulighederne for samkvem, men ved ikke, om der findes
eksempler på, at dette har været afprøvet.

Bjarne

Fra : Charlotte

Dato : 16-09-07 11:16

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gavne mulighederne for samkvem, men ved ikke, om der findes eksempler på,

Tak for hjælpen.

Jeg tror at resultatet bliver at jeg snakker med en advokat om det og så får
lavet et testamente alligevel. Så kan jeg jo håbe på at reglerne bliver
ændret

MVH
Charlotte

Fra : Thomas

Dato : 15-09-07 11:21

On 15 Sep., 11:36, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:

> [...]
> vil gavne mulighederne for samkvem, men ved ikke, om der findes
> eksempler på, at dette har været afprøvet.

Barne testamente har ingen juridisk værdi og hvis der er en biologisk
far hvis krav er i modstrid med børnetestamentet ja så er det helt
udelukket at der overhovedet vil blive set på det.

VH

Fra : Klaus H

Dato : 15-09-07 12:16

> [...]
> far hvis krav er i modstrid med børnetestamentet ja så er det helt
> udelukket at der overhovedet vil blive set på det.

Men skriv et alligevel.
Der bliver ændret meget i "reglerne" omkring børn, så hvem ved hvad der er
muligt den dag der bliver brug for børnetestamentet?

Klaus H

Fra : Bjarne

Dato : 15-09-07 16:38

Thomas skrev:

> Barne testamente har ingen juridisk værdi og hvis der er en biologisk
> far hvis krav er i modstrid med børnetestamentet ja så er det helt
> udelukket at der overhovedet vil blive set på det.

Efter hvad jeg har fået oplyst, da jeg selv oprettede et sådant, er det
ganske vist ikke bindende for myndighederne, men det er noget, der helt
sikkert tages med i overvejelsen om forældremyndighed, ligesom det burde
være et ret væsentligt argument imod faderen, at han har fraskrevet sig
retten til at se sit barn.

Børnetestamentet er muligheden for at være tilstedet efter sin død og
blive hørt omkring børnenes fremtid.

Bjarne

Fra : Thomas

Dato : 15-09-07 22:42

On 15 Sep., 17:38, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:

> [...]
> retten til at se sit barn.
>
> Børnetestamentet er muligheden for at være tilstedet efter sin død og

1. Børnetestamente er ikke et Juridisk dokument. Hvis det er jurister
der opretter sådanne så er der tale om folk der lever højt på
forældres frygt og stiller dem nogle håb i udsigt som de juridisk ikke
kan stå inde for.2. Hvis der er en biologisk forældre med et minimum
af forældreevne tilbage er det denne person der kommer til at træffe
alle væsentlige afgørelser. 3.Man kan lade være med at udnytte sin ret
til samkvem men man kan ikke juridisk fraskrive sig den. Hvis
biologisk far gerne vil se sit barn alligevel og fortryder hvad han
eventuelt tidligere har skrevet og sagt, så kommer han til det
hurtigere end biologisk mor kan nå at sige familieminister.

Vi har en lovgivning der vægter biologiske forældres ret væsentligt
højere end barnets tarv.

VH