gulpladebiler - igen?
Fra : Ralph

Dato : 13-09-07 21:17

Jeg er ny i gruppen, kunne ikke lige finde mit spørgsmål, så bær over med
mig hvis det er stillet før.

Jeg har firmabil, har købt et hvidt klistermærke (+5000 i vægtafgift -
hedder det det?), betalt 30.000 i moms, og min løn bliver beskattet med kr.
52000 pa ekstra. Rimeligt nok, datteren bruger privatbilen MEGET , så jeg
bliver nødt til at bruge firmabilen privat, så derfor betaler jeg gerne de
90.000 kroner.

Nu hører jeg at told har andre regler end SKAT, hvad KAN jeg have gjort
forkert - jeg er ikke meget for at betale 90 kilo for ingenting - dette er
meget nyt, så bogføringen KAN føres tilbage (indtil ultimo sep.).

Har jeg en god sag?

Har lidt lyst til at købe firmabilen privat og få kørselsgodtgørelse af
firmaet (fuldt fradragsberretiget selvf. for både jeg og firma). Jeg kører
min. 40.000 km om året, bilen er under et år, så der er ikke mange
reparationer, bilen kører næsten 20km/l.

Hvad gør jeg?

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 13-09-07 22:41

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> Hvad gør jeg?

Starter forfra et andet sted
dk.erhverv vil være bedre, der sidder folk der kender de forskellige
bilordninger.

Du kan ikke både have firmabil, betalt moms, blive beskattet, købe
klistermærke, betale 90.000 kr.
Kørselsgodtgørelse er heller ikke fradragsberettiget både hos firma og
bruger, man kan ikke både få skattefri godtgørelse og trække det fra i
indkomst.

Skil tingene ad, f.eks.

Jeg har et firma, et APS, A/S, personligt ejet, det firma har købt en
varevogn, undladt at trække momsen fra, indreg. til både erhverv og privat,
og betaler ekstraafgift for det.
Denne bil kører jeg i privat og bliver beskattet af det.

Kan det måske betale sig at jeg i stedet køber bilen privat og får udbetalt
skattefri godtgørelse.

Hvis det er sådan det hænger sammen afhænger svaret af hvor meget du kører
privat og hvor meget firma.
Kører man meget privat er det en fordel af have firmabil, man betaler skat
af et fast beløb, men får alle udgifter dækket.
Kører man meget firma er det en fordel at firmaet betaler km.penge, ca. 3,5
for de første 20.000 km og det halve for resten.

De 90.000 kr. lyder af du har lagt momsen på bilen sammen med skatten og
tillægsafgiften i en stor pærevælling.
Momsen og ekstraafgiften vil også være der hvis du køber bilen privat.

Hvad du mener med at Told og Skat skulle have forskellige regler forstår jeg
ikke, Told er Skat.
Hvilke regler mener du?

Men som sagt prøv dk.erhverv og prøv at forklare tingene som de hænger
sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 13-09-07 23:23

> Du kan ikke både have firmabil, betalt moms, blive beskattet, købe
> klistermærke, betale 90.000 kr.

Nu er det delvist mit firma - ApS - firmaet har betalt bilen, momsen og
registreringsafgift, personligt bliver jeg beskattet af 25% af bilens værdi

> Kørselsgodtgørelse er heller ikke fradragsberettiget både hos firma og
> bruger, man kan ikke både få skattefri godtgørelse og trække det fra i
> indkomst.

Såh, kan mit firma ikke trække kørselsgodtgørelse fra? Bliver JEG beskattet
af skattefri kørselsgodtgørelse?

> Skil tingene ad, f.eks.

Det hermed gjort.

> Hvis det er sådan det hænger sammen afhænger svaret af hvor meget du kører
> privat og hvor meget firma.

Jeg kører ca. 10% privat 90% firmakørsel, men grænsen går ved 25%, det må
jeg så leve med.

> De 90.000 kr. lyder af du har lagt momsen på bilen sammen med skatten og
> tillægsafgiften i en stor pærevælling.

90.000 = moms kr. 32890, vægtafgift + 5000, skat af fri bil = 52.000, tæt
på.

> Momsen og ekstraafgiften vil også være der hvis du køber bilen privat.
>
> Hvad du mener med at Told og Skat skulle have forskellige regler forstår
> [...]

DET var faktisk mit oprindelige spørgsmål, har hørt - på anden hånd - at
told og SKAT har forskellige regler.

--
Ralph