Demonstrationer og tilladelse dertil
Fra : Kim Larsen

Dato : 12-09-07 19:18

Jeg har et spørgsmål til nyhedsgruppen som jeg stiller på baggrund af en
lille diskussion om emnet i dk.politik (som jeg ikke deltog noget videre i).
Da jeg ikke ønsker en politisk vinkel men kun en juridisk vinkel laver jeg
ikke x-post til dk.politik vil bede om at der heller ikke bliver lavet en
sådan i besvarelserne.

Jeg har følgende spørgsmål:

1. Skal en demonstration altid anmeldes til politiet før afholdelse ? Her
mener jeg en ”offentlig” demonstration.

2. Kan politiet forbyde en demonstrations afholdelse ? Med spørgsmålet
mener jeg en demonstrationen ikke ændres geografisk efter politiets
anvisninger men total forbydes af samme. Jeg har aldrig hørt om et sådant
forbud men er nysgerrig om hvordan ligger sagen omkring dette.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Codexx

Dato : 12-09-07 19:50

Kim Larsen wrote:
> Jeg har følgende spørgsmål:
>
> 1. Skal en demonstration altid anmeldes til politiet før afholdelse ?
> Her mener jeg en ”offentlig” demonstration.

Ordensbekendtgørelsen:
§ 5 stk. 1 Optog og møder på veje skal anmeldes ved personlig henvendelse
til politiet senest 24 timer, før de skal finde sted. Anmeldelsen skal
foretages af arrangøren eller af en repræsentant for denne og indeholde
angivelse af formålet med mødet eller optoget, tidspunktet, mødestedet og
ruten samt det forventede antal deltagere.

----------

Bemærk det skal ikke søges om tilladelse, kun anmeldes. Demonstrationen
bliver ikke ulovlig ved ikke-anmeldelse, men arrangøren kan idømmes bøde.

> 2. Kan politiet forbyde en demonstrations afholdelse ?

GRL: § 79
Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede.
Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger under
åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den
offentlige fred.

-------

Altså udendørs forsamlingerne kan i særlige tilfælde forbydes jf. sidste
sætning.

> [...]
> politiets anvisninger men total forbydes af samme. Jeg har aldrig
> hørt om et sådant forbud men er nysgerrig om hvordan ligger sagen

Se ovenstående §. Derudover kan "opløb" jo opløses jf. GRL § 80.

/Bacher

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-09-07 22:41

Mange tak for info.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-09-07 17:52

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev:

> Bemærk det skal ikke søges om tilladelse, kun anmeldes.
> Demonstrationen bliver ikke ulovlig ved ikke-anmeldelse, men
> arrangøren kan idømmes bøde.

Nej det kan arrangøren ikke. §79 i Grundloven omfatter nemlig spontant
opståede forsamlinger.

"Om definitionen af en forsamling er s. 471 anført følgende:
Formålet med forsamlingen kan være udtrykkeligt erklæret eller
stiltiende forudsat ved den blotte tilstedeværelse, Henrik Zahle 1997
bd. 3 s. 114. Deltagernes tilstedekomst kan være planlagt, således Alf
Ross 1980 bd. 2 s. 766, endda annonceret, eller spontan, idet
deltagerne f.eks. har ladet sig inspirere ved at se en demonstration
passere."

http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=61984

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-07 17:56

Morten Bjergstrøm wrote:

> http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=61984

HTTP error: dokumentet er opløst i Dronningens navn

Fra : Codexx

Dato : 13-09-07 23:28

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej det kan arrangøren ikke.
Gu' kan de så.

> §79 i Grundloven omfatter nemlig spontant
> opståede forsamlinger.

Ja, det er korrekt. Men hvis forsamlingen ikke er /spontan/ eksiterer der en
anmeldelsespligt.

> [...]
> Ross 1980 bd. 2 s. 766, endda annonceret, eller spontan, idet
> deltagerne f.eks. har ladet sig inspirere ved at se en demonstration

Ja, det er jo korrekt, men det ændrer ikke på det jeg skrev. Husk jeg skrev
/kan/ idømmes bøde.

Se punkt 5.3.1.1.4. her:

http://www.folketinget.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L159.htm

"Tilsidesættes anmeldelsespligten efter bestemmelsen, kan arrangøren ifalde
strafansvar, men forsamlingen bliver ikke ulovlig og kan således ikke
forbydes af den grund. 24 timers fristen i bestemmelsen er ikke absolut.
/Hvis det ikke har været muligt/ at overholde fristen, fordi arrangementet
ikke har været planlagt så lang tid i forvejen, er det tilstrækkeligt, at
anmeldelsen indgives til politiet umiddelbart efter, at beslutningen om
arrangementet er truffet. "

/Bacher

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-09-07 18:07

> Gu' kan de så.

Nej det kan de ikke. Jeg har givet dig de citater der viser dig
hvorfor. Du kan så diskutere med forfatterne til de pågældende citater,
hvis du har lyst.

> Ja, det er korrekt. Men hvis forsamlingen ikke er /spontan/
> eksiterer der en anmeldelsespligt.

Glem det. Grundloven muliggør ikke dette.

Dit eget citat viser også, at anmeldelse er et andet ord for en
ansøgning om tilladelse til at demonstrere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 18:30

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej det kan de ikke. Jeg har givet dig de citater der viser dig
> hvorfor. Du kan så diskutere med forfatterne til de pågældende
> citater, hvis du har lyst.

Hvor ser du det i dine egne citater? Inden for rammerne af Grundloven
kan Folketinget godt pålægge borgerne nogle forpligtelser (f.eks. at
betale topskat under visse betingelser), og nogle sanktioner hvis de
ikke overholder disse forpligtelser. Her er forpligtelsen for arrangøren
at anmelde en planlagt demonstration (eksempelvis så politiet kan
planlægge deres arbejde).

P.S. Dit link virkede ikke, hvis du forstod min hentydning.