Beskatning ved salg af ejendom
Fra : Lars V

Dato : 11-09-07 17:55

Jeg håber på lidt kvalificeret hjælp her, da jeg er meget i tvivl;

Jeg ejer et hus, der er delt på midten i to identiske mindre lejligheder
(to-familieshus?). Siden jeg købte huset i 1999, har jeg beboet den ene af
lejlighederne, og lejet den anden ud. Jeg påtænker nu at sælge huset, men er
blevet i tvivl, om jeg bliver beskattet af fortjenesten. Eller evt. bliver
beskattet af 50%, da jeg jo kun selv beboer 50%. Jeg har kigget lidt rundt
på nettet, og læst lidt i ejendomsavancebeskatningsloven, men da jeg jo ikke
er jurist, er det lidt svært at læse og forstå Men jeg hæfter mig
specielt ved §8, hvor der står; "Fortjeneste ved afståelse af en- og
tofamilieshuse og ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller
lejligheden har tjent til bolig for ejeren....." (
http://www.boligassistancen.dk/Ejendomsavancebeskatningsloven.htm ).

Det samlede grundareal er under 600 m2.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig lidt videre.

Lars V