11 timers regel....
Fra : Q

Dato : 10-09-07 23:57

I f.eks underholdningsindustrien er det normalt at man har lange dage..
Oftest meget lange, efterfulgt at flere lange dage uden hviledage
indimellem.. Hvordan hænger det sammen med den såkaldte 11 timers regel som
jeg fik tudet ørerne fulde af på en tidligere arbejdsplads..

Selve arbejdstiderne ser jeg ikke som noget problem - det er ikke et job men
en livsstil

Men hvordan ser det ud med forsikring, hvis jeg f.eks arbejder fra 07-0.30
den ene dag og møder ind igen kl 07 og derefter f.eks vælter med en lift og
brækker et ben?.. Alternativt kunne jeg vel falde i søvn bag rattet i en
lastbil med dertilhørende personskade..

Fra : Bo

Dato : 11-09-07 01:35

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message news:46e5cb7e$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
> og
> brækker et ben?.. Alternativt kunne jeg vel falde i søvn bag rattet i en

Hvis du ikke finder svar ved at google " 11 timers regel", skal du læse
betingelserne i din aftale med dit forsikringsselskab. Eller spørge
din fagforening.
Det gode svar på usenet ( Uanset hvad, får du 30 milliarder efter skat)
kan du ikke bruge til noget.
At du ikke kan overholde 11-timersreglen kan vel ikke rage andre - de kan jo
bare lade være
med at være modkørende trafikanter på de færdselsårer hvor du falder i søvn
bag rattet, og kommer over i
den forkerte vejbane ... med din store lastbil.
Læger har ofte 24-timers vagter. :o/

God tur hjem, Bo.

Fra : Bo Armand

Dato : 12-09-07 21:05

"Bo" <bo.braendstrup@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Læger har ofte 24-timers vagter. :o/
>
> God tur hjem, Bo.

Jeg undrede mig noget da jeg var indlagt på en medicinsk afd.
Der kunne man tit opleve de samme sygeplejersker både dag og aften.
Men som de selv sagde da jeg spurgte, dobbeltvagter er en lokal aftale !

Hvad man ikke gør for at få en fridag...

Hilsen Bo Armand

Fra : Bjarne

Dato : 11-09-07 06:14

Q skrev:
> [...]
> indimellem.. Hvordan hænger det sammen med den såkaldte 11 timers regel som
> jeg fik tudet ørerne fulde af på en tidligere arbejdsplads..
Det er ikke alle steder man altid skal have 11 timers hvile mellem to
tjenester. Nogle gange kan man gå ned til 8.

> [...]
> brækker et ben?.. Alternativt kunne jeg vel falde i søvn bag rattet i en

Du må under ingen omstændigheder køre bil, hvis du er for træt. Det er
simpelthen ulovligt, og din arbejdsgiver må selvfølgelig ikke tvinge dig
til at bryde loven.

Så er spørgsmålet, hvad man da gør. Du kan jo godt møde op på arbejde,
men du kan bare ikke udføre de sikkerhedsbetonede opgaver, som du er for
træt til.

Bjarne

Fra : Q

Dato : 12-09-07 04:10

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> Det er ikke alle steder man altid skal have 11 timers hvile mellem to
> tjenester. Nogle gange kan man gå ned til 8.

Det er heller ikke alle steder man kan overholde de 8 timer

> Du må under ingen omstændigheder køre bil, hvis du er for træt. Det er
> simpelthen ulovligt, og din arbejdsgiver må selvfølgelig ikke tvinge dig
> til at bryde loven.

Klart nok - jeg ringer lige til næste stop på tourneen og melder at vi er
for trætte til at kunne nå dem, så enten udskyder vi showet eller også
kommer vi 5 timer for sent

> Så er spørgsmålet, hvad man da gør. Du kan jo godt møde op på arbejde,
> men du kan bare ikke udføre de sikkerhedsbetonede opgaver, som du er for
> træt til.

Tjaa.. En stor del af opgaverne omfatter arbejde med stærkstrøm eller ting
der kan falde ned i hovederne på folk

/peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-09-07 19:24

Q skrev:
> Klart nok - jeg ringer lige til næste stop på tourneen og melder at vi er
> for trætte til at kunne nå dem, så enten udskyder vi showet eller også
> kommer vi 5 timer for sent

Teknisk set er det jo ikke "næste stops" problem, at I ikke er folk nok
til at arbejde i to-holdsskift og dermed overholde de gældende regler.

Det er udelukkende din arbejdsgivers problem.

Nu er jeg jo selv i samme branche, og ved godt hvordan forholdene er -
men dybest set er det jo os selv, der skaber de elendige forhold ved at
acceptere dem gang på gang på gang...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Q

Dato : 13-09-07 21:28

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Teknisk set er det jo ikke "næste stops" problem, at I ikke er folk nok
> til at arbejde i to-holdsskift og dermed overholde de gældende regler.

Egentlig ikke, og det er heller ikke sket i min tid, men du ved selv hvor
svært det er at få kompetente freelancers til at møde en lørdag morgen, når
man ringer efter dem fredag eftermiddag ( Det er da ikke ret lang tid siden
jeg havde fat i dig i sidste øjeblik for at låne folk

> Det er udelukkende din arbejdsgivers problem.

Ja, og dog, for det bliver også vores problem hvis kunderne fyrer os som
leverandør fordi vi ikke er færdige til tiden.. En deadline er stadig en
deadline, selvom man er 5 mand til at udføre 8 mands arbejde, også selvom
det til tider betyder 18 timers arbejdsdage

> Nu er jeg jo selv i samme branche, og ved godt hvordan forholdene er -
> men dybest set er det jo os selv, der skaber de elendige forhold ved at
> acceptere dem gang på gang på gang...

Det er nu ikke fordi jeg er utilfreds med forholdene, men jeg er bare
nysgerrig omkring forsikringsdækning osv. Som tidligere nævnt var min
tidligere arbejdsgiver meget obs på at 11 timers reglen blev overholdt, og
der var der ikke farligt arbejde i samme grad som her..

/p

Fra : Peter T.

Dato : 13-09-07 09:36

Q udviste en rettidig omhu og skrev:

> Klart nok - jeg ringer lige til næste stop på tourneen og melder at vi
> er for trætte til at kunne nå dem, så enten udskyder vi showet eller
> også kommer vi 5 timer for sent

Jeg har selv 14 års erfaring som lystekniker i teaterbranchen og oftest
skyldes umulige turneplaner en meget lidt erfaren producer
(kæreste/kone/ven med lidt papirnusseri- og økonomierfaring til en
medvirkende osv.), der ikke har det mindste begreb om turneteknik mv.. Den
slags skal altid fanges i planlægningsfasen.
De gange, hvor jeg først er hyret ind efter de indledende knæøvelser fra
producerens side, stikker jeg en finger i jorden og vender emnet med en
overordnet. Men det kræver altså også erfaring, at kunne forudse hvor
meget fysisk arbejde, der er under en turne.

--
Peter T.

Fra : Q

Dato : 13-09-07 21:38

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> [...]
> overordnet. Men det kræver altså også erfaring, at kunne forudse hvor
> meget fysisk arbejde, der er under en turne.

Jeg har freelancet for en del firmaer i underholdningsindustrien
efterhånden, og har aldrig nogensinde hørt 11/8 timers reglen omtalt -
derfor undrer jeg mig lidt..

Jeg har efterhånden ikke tal på hvor mange gange jeg er kommet ind ad døren
kl 6 om morgenen efter 20 timers arbejde, sovet et par timer, og afsted igen

/p

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-07 17:09

Q skrev den 11-09-2007 00:57:
> [...]
> brækker et ben?.. Alternativt kunne jeg vel falde i søvn bag rattet i en

11 timers reglen kan fraviges under helt specielle omstændigheder.

Læs her:
---------------

§ 50. Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en
hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på
24 timer.

Stk. 2. Hvileperioden kan nedsættes til 8 timer ved

1) holdskifte i virksomheder, der arbejder i holddrift, når det ikke er
muligt at holde den daglige eller ugentlige hviletid mellem afslutningen
af det ene holds arbejde og begyndelsen af det andet holds arbejde, og

2) landbrugsarbejde indtil 30 dage i et kalenderår.

Stk. 3. Lastning og losning, der fortrinsvis udføres af løsarbejdere,
samt nødvendige arbejder i tilslutning hertil omfattes ikke af stk. 1 og
2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om en mindste
hvileperiode, inden de pågældende ansatte atter beskæftiges efter udført
overarbejde.

§ 51. Inden for hver periode på 7 døgn skal de ansatte have et ugentligt
fridøgn, der skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig
hvileperiode. Det ugentlige fridøgn skal så vidt muligt falde på søndage
og så vidt muligt samtidig for alle, der er ansat i virksomheden.

Stk. 2. Reglen i stk. 1, 2. pkt., gælder ikke for landbrug og gartneri.

Stk. 3. Ved arbejde med pasning af mennesker, dyr og planter samt ved
arbejde, der er nødvendigt for at bevare værdier, kan det ugentlige
fridøgn udskydes og erstattes af tilsvarende frihed senere, når det er
nødvendigt af beskyttelseshensyn eller for at sikre kontinuerlige
ydelser eller vedvarende produktion. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.

§ 52. §§ 50 og 51 kan fraviges i nødvendigt omfang, når
naturomstændigheder, ulykker, maskinsammenbrud eller lignende uforudsete
begivenheder forstyrrer eller har forstyrret den regelmæssige drift af
virksomheden. Fravigelsen skal noteres i tilsynsbogen eller anden
tilsvarende dokumentation.

§ 53. For fag og faglige områder eller særlige arbejdsformer, hvor
forholdene gør det nødvendigt, kan beskæftigelsesministeren fastsætte
regler om

1) den daglige hvileperiode, herunder om nedsættelse af den daglige
hvileperiodes længde til 8 timer og om hvileperiodens beliggenhed, og

2) det ugentlige fridøgn, herunder om omlægning af fridøgnet.

§ 54. Personer i overordnede stillinger samt repræsentanter og agenter,
der arbejder uden for virksomhedens faste arbejdssted, omfattes kun af
§§ 50 og 51 i det omfang, det nærmere fastsættes af
beskæftigelsesministeren.

§ 55. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, under hvilke
vilkår §§ 50 og 51 kan fraviges ved aftale.

§ 56. I tilfælde af fravigelse efter §§ 50-55 skal der ydes tilsvarende
kompenserende hvileperioder eller fridøgn, eller der skal ydes passende
beskyttelse, hvis forholdene undtagelsesvis er af en sådan art, at det
ikke er muligt at yde kompenserende hvileperioder eller fridøgn.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte, at 1. pkt. ikke gælder for
personer i overordnede stillinger.

§ 57. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om begrænset
arbejdstid for arbejde, der i særlig grad kan bringe sikkerhed og
sundhed i fare.

§ 58. Regler, der fastsættes efter §§ 53 og 57, kan finde anvendelse på
enhver, der fører eller er besætningsmedlem på et køretøj, herunder også
arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver.
-------------------
fra arbejdsmiljøloven http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050026829-REGL

Om dit arbejde er nævnt i reglerne ovenfor...tja, det må du lige selv
bedømme.

Du bør være mand nok til at indrømme, hvornår du er for træt til at
udføre en given opgave som er for farlig enten for dig selv eller andre!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-09-07 22:45

> [...]
> 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om en mindste
> hvileperiode, inden de pågældende ansatte atter beskæftiges efter udført

Denne del af loven beskriver et at de arbejdsområder hvor hvileperioder
ikke er dem der er flest af!
En havnearbejder skal have 9 timers hvileperiode fra han går hjem og til
han igen møder på arbejde - og så er det sagen uvedkommende om han har
arbejdet 24 timer i træk forinden!
Forsvarligt... Tjah...
Nemt at administrere og registrere... Bestemt!

Christian

Fra : Bjarne

Dato : 13-09-07 10:13

Carsten Riis skrev:

> [...]
> begivenheder forstyrrer eller har forstyrret den regelmæssige drift af
> virksomheden. Fravigelsen skal noteres i tilsynsbogen eller anden

Dvs at f.eks. en lokomotivfører, chauffør, flyveleder eller
trafikdisponent ikke overtræder loven ved at gå under de 11 hhv 8 timer,
såfremt årsagen er en teknisk kalamitet, der eksempelvis udløser en
forsinkelse?

Vil en akut sygemelding af en afløser i et skift kunne berettige til det
samme i forhold til loven?

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-07 15:43

Bjarne skrev den 13-09-2007 11:12:

> [...]
> trafikdisponent ikke overtræder loven ved at gå under de 11 hhv 8 timer,
> såfremt årsagen er en teknisk kalamitet, der eksempelvis udløser en

Umiddelbart ja. jeg vil dog mene, at de beskrevne omstændigheder skal
være sjældne.
Hvis de beskrevne omstændigheder er en del af den regelmæssige drift, så
skal man i planlægningen af arbejdet tage højde for disse omstændigheder.

> Vil en akut sygemelding af en afløser i et skift kunne berettige til det
> samme i forhold til loven?

Nej, hvis du ser på hvilke typer af omstændigheder som er konkret er
nævnt, så er der ikke tale om: en persons sygemelding
men begivenheder har langt et meget større omfang.

Fra : Bjarne

Dato : 13-09-07 17:10

Carsten Riis skrev:

> [...]
> skal man i planlægningen af arbejdet tage højde for disse omstændigheder.
Det lyder rimeligt.

> Nej, hvis du ser på hvilke typer af omstændigheder som er konkret er
> nævnt, så er der ikke tale om: en persons sygemelding
> men begivenheder har langt et meget større omfang.

Nu er der lige det, at en persons fravær kan udløse begivenheder af
mindst lige så stort omfang som alvorlige tekniske kalamiteter.
Hvis f.eks. personens fravær vil få tog-, fly- eller skibstrafik til at
gå i stå...

Bjarne