referat fra bestyrelsesmøder i andelsforen~
Fra : UnlimitedCph

Dato : 09-09-07 23:14

Hejsa.

Jeg har netop købt en andel. Og har et par spørgsmål hertil som I
måske kan hjælpe mig med.

Bestyrelsen har besluttet at referater fra bestyrelsesmøderne ikke er
tilgængelige for andelshaverne. Og et ønske om at se referater, bliver
afvist.

Må de det ? Jeg mener, det er jo rart at vide lidt om hvad der foregår
i foreningen, udover den ene gang om året der er generalforsamling.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer og 2 supplanter. Disse to supplanter
får besked på ikke at møde op til generalforsamlingen da formanden
"Ikke vil holde mødet med for mange deltagere".

Det er vel heller ikke ok eller hvad ? Jeg skulle ihvertfald ikke være
supplant, og risikere at komme ind i en bestyrelse hvor jeg ikke aner
noget som helst om hvad der foregår.

Til sidst står der i vedtægterne at foreningen står for
vedligeholdelse og reperation af udvendige døre/vinduer i foreningen.
Gentagne henvendelser til bestyrelsen, har stadig ikke resulteret i en
terrassedør i min andel er blevet lavet endnu.

Hvad har jeg af muligheder for at sparke bestyrelsen i gang med at få
lavet døren, udover selv at finde og betale en tømrer der kan lave
det. (Skal til at male træværk og det skulle nødig blive skrammet
bagefter ved en reperation af døren.)

Det var alt jeg havde at spørge om lige pt.

Ville blive glad for evt. henvisninger til andelsbolig loven eller
andre love.

På forhånd tak.

Flemming Hansen

Fra : Holst

Dato : 10-09-07 07:35

UnlimitedCph wrote:

> [...]
>
> Bestyrelsen har besluttet at referater fra bestyrelsesmøderne ikke er
> tilgængelige for andelshaverne. Og et ønske om at se referater, bliver

Jeg har været i en del foreninger, herunder også en andelsforening, og
de fleste steder ser de almindelige medlemmer ikke referater fra
bestyrelsens møder.

Så medmindre det står nævnt i vedtægterne, at medlemmerne skal have
referater fra bestyrelsesmøderne, så er det helt fint, at de ikke sender
sådanne ud til medlemmerne.

> Det er vel heller ikke ok eller hvad ? Jeg skulle ihvertfald ikke være
> supplant, og risikere at komme ind i en bestyrelse hvor jeg ikke aner
> noget som helst om hvad der foregår.

En suppleant sidder jo ikke i bestyrelsen, men skal først træde til,
såfremt et af bestyrelses øvrige medlemmer falder fra. Hvis du som
suppleant skal træde ind i bestyrelsen, ved du ganske rigtig ikke særlig
meget om, hvad der foregår, men du ved jo lige så meget, som da du måske
ni måneder tidligere stillede op som suppleant på generalforsamlingen.

Fra : urlex

Dato : 10-09-07 07:55

On 10 Sep., 01:13, UnlimitedCph <unli...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> får besked på ikke at møde op til generalforsamlingen da formanden
> "Ikke vil holde mødet med for mange deltagere".

Generalforsamlingen der skal afholdes 1.gang årligt, er for ALLE
andelshavere og skal varsles skriftligt med mindst 14. dage før
afholdelse af administrator(kan være en advokat), der udsender
dagsorden og revideret regnskab med budget for kommende år.
Administrator og revisor plejer at deltage i Generalforsamlingen og
dirigenten er normalt administrator. Formandens beretning fra det
afsluttende år. Revisor gennemgår regnskab og noter. Administrator
fremligger budget for kommende år. Administrator indhenter fuldmagter
og tilkendegiver om alt er OK, ifm eventuelt skriftlige afstemninger
der måtte blive krævet. Forinden har bestyrelsen holdt for-møde 1.
månedstid i forvejen og godkendt regnskab og taler også om budget og
større vedligeholdelsesarbejder. Flere AB har en vedligeholdelsesplan
a'la bilens servicehæfte.
vh urlex

Fra : alexbo

Dato : 10-09-07 08:03

"UnlimitedCph" skrev

>Bestyrelsen har besluttet at referater fra bestyrelsesmøderne ikke er
>tilgængelige for andelshaverne. Og et ønske om at se referater, bliver
>afvist.
Naturligvis, bestyrelsen behandler ofte personfølsomme sager, klager og
lign.
Hvis bestyrelsen tager en beslutning der er af interesse for alle
andelhavere, får de sikkert besked.

>Bestyrelsen består af 5 medlemmer og 2 supplanter. Disse to supplanter
>får besked på ikke at møde op til generalforsamlingen da formanden
>"Ikke vil holde mødet med for mange deltagere".
Jeg formoder du her mener bestyrelsesmøderne, der har supplanter heller ikke
noget at gøre, en supplant er en reserve.
Det er håbløst at holde bestyrelsesmøder med supplanter, med hverken tale
eller stemmeret, resultatet er en reelt større bestyrelse.

>Det er vel heller ikke ok eller hvad ? Jeg skulle ihvertfald ikke være
>supplant, og risikere at komme ind i en bestyrelse hvor jeg ikke aner
>noget som helst om hvad der foregår.
Så skal du ikke stille op til valg, du risikerer at blive valgt til
bestyrelsen.

>Hvad har jeg af muligheder for at sparke bestyrelsen i gang med at få
>lavet døren,
Stille et forslag til generalforsamlingen, om at bestyrelsen skal udarbejde
en offentlig liste over hvilke arbejder der er ønsket, hvilke der er
besluttet, og hvilke der er afvist

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas

Dato : 10-09-07 12:37

On 10 Sep., 00:13, UnlimitedCph <unli...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det var alt jeg havde at spørge om lige pt.
>
> Ville blive glad for evt. henvisninger til andelsbolig loven eller

Bestyrelses referater er at betragte som et arbejdsredskab for
bestyrelsen og medmindre andet fremgår af jeres vedtægter så bestemmer
de suverænt hvordan de skal bruges.

Hvad angår bestyrelsens arbejdsform, om møderne er åbne eller lukkede,
om eventuelle ikke medlemmer af bestyrelsen har taleret ja så gælder
det samme. Bestyrelsen bestemmer suverænt selv sin arbejdsform når
andet ikke fremgår af jeres vedtægter.

Hvordan du får dem i tale. Ja kom med forslag på generalforsamlingen
og forsøg selv at blive medlem af bestyrelsen.

Men husk at hvis du først får stemplet kværulant eller besværlig så er
mange af dine muligeder opbrugte så prøv at tale dig frem til
mindelige løsninger

Fra : Jubii

Dato : 11-09-07 12:18

"UnlimitedCph" <unlim97@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa.

Ville blive glad for evt. henvisninger til andelsbolig loven eller
andre love.

På forhånd tak.

Flemming Hansen

der er et eksempel på normalvedtægter her:

http://www.retssal.dk/billeder/13251992.doc

på hovedlinket kan du finde andelsboligloven.