afgift størrelse, hvad skal den st
Fra : Søren Dam

Dato : 07-09-07 09:39

Hejsa
jeg har læst i FAQ

"..
Langt de fleste "parkeringsbøder" er i virkeligheden ikke bøder men
afgifter. Forskellen er vigtig, fordi en "afgift" ikke behandles som en
straf - eventuelle retssager om parkeringsafgifter sker altså efter den
borgerlige retspleje, ikke strafferetsplejen. Der indebærer at
formodningen om at en tiltalt er uskyldig indtil andet positivt bevises,
ikke gælder i sager om parkeringsafgift.
..."

Jeg har et generelt spørgsmål angående privates ret til at opkræve afgifter.

Jeg går ud fra at der er en lov for hvad man anser er rimeligt for en
afgift i forhold til forseelsen

Nu i parkerings afgiftens tilfælde ligger størrelsenorden af afgiften
fra de private selskaber inden for den ramme som de offentlige bruger.

Men hvad med ting som ikke kan sammenlignes, feks. tilfældet med den
afgift på 10000 kr. som Parken påtænker at indføre for folk der løber
ind på fodbold banen?

Det må jo siges at være et tilfælde uden præcedens så at sige..

/Søren

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-07 11:05

"Søren Dam" <post@damschott.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et generelt spørgsmål angående privates ret til at opkræve
> afgifter.
>
> Jeg går ud fra at der er en lov for hvad man anser er rimeligt for en
> afgift i forhold til forseelsen

Det er der ikke. Afgifterne er ikke en bøde, der gives som straf for en
forseelse.
Afgiften er en konsekvens af en indgået aftale, hvorunder hører en
bestemmelse om betaling ved visse særlige omstændigheder.
I eksemplet med de private parkeringsafgifter er aftalen, at man skal
erhverve sig retten til parkeringen på en eller anden måde feks. ved køb af
en billet. gør man ikke det skal man istedet betale afgiften.

Om afgiftens størrelse er for stor skal afgøres efter aftalerettens
bestemmelser, hvorefter en aftale kan hæves helt eller delvist hvis den er
for byrdefuld for den ene part.

> Nu i parkerings afgiftens tilfælde ligger størrelsenorden af afgiften fra
> de private selskaber inden for den ramme som de offentlige bruger.

Det er nok valgt omhyggeligt, for at parkeringsselskaberne kan argumentere
med, at afgiften så er på et rimeligt niveau.

> Men hvad med ting som ikke kan sammenlignes, feks. tilfældet med den
> afgift på 10000 kr. som Parken påtænker at indføre for folk der løber ind
> på fodbold banen?

Det bliver så efter aftalerettens grundbestemmelser, - domstolene må i
sidste ende afgøre, hvordan det skal udmøNtes i praksis i det konkrete
tilfælde.

/pER

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-07 11:31

per christoffersen wrote:

> Det bliver så efter aftalerettens grundbestemmelser, - domstolene
> må i sidste ende afgøre, hvordan det skal udmøNtes i praksis i
> det konkrete tilfælde.

Et beløb af den størrelse vil nok kræve et meget tydeligt skilt, således
at kunderne eksplicit er opmærksomme på dette aftaleelement inden
billetten købes. Hvis det overhovedet er nok? Det lugter lidt af
dummebøder for noget som dybest set er strafferetsligt sanktioneret.

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-07 12:06

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billetten købes. Hvis det overhovedet er nok? Det lugter lidt af
> dummebøder for noget som dybest set er strafferetsligt sanktioneret.

Hvis aftalen skal kunne hævdes, så skal aftalegrundlaget selvfølgelig være
helt oplyst for begge parter.
Jo mere byrdefuldt og usædvanligt et forhold, jo tungere må
dokumentationskravet være for den, der vil hævde sin ret.

Men derudover, så er det da en voldsom afgift at lægge på en ret simpel
handling.
Omvendt så er det jo ikke ret svært for tilskueren at undgå afgiften, så der
kan siges både for og imod muligheden for at hævde denne del af aftalen.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-07 12:23

per christoffersen wrote:

> [...]
> Omvendt så er det jo ikke ret svært for tilskueren at undgå
> afgiften, så der kan siges både for og imod muligheden for at

Kan man ikke sammenligne Parkens "dummebøde" med en aftalt
konventionalbod? Så vidt jeg ved bliver en konventionalbod i
forbrugeraftaler generelt tilsidesat efter aftalelovens bestemmelser, se
f.eks. her
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb96/oplysninger-om-udvalgte-sagsomraader/

Hvis Parken lider et tab, som skadevolder må påregne ved at løbe ind på
banen, kan de bruge dansk erstatningsrets almindelige bestemmelser. Det
er langt fra givet at Parken lider et tab fordi en tosse løber ind på
banen; han/hun kunne eksempelvis blive stoppet af vagterne, hvis de
ellers passede deres arbejde.

Man kan heller ikke, efter min mening, sammenligne med private
parkeringsafgifter, da der her sker levering af en ydelse til kunden
(hvis den private parkerings"bøde" var 10000 kr ville der nok være
problemer med aftalelovens bestemmelser om urimelighed).