køber ind under 18 år
Fra : Peter K

Dato : 05-09-07 19:27

Hej

er der nogle grænser til hvem en butik må sælge varer til? Sagen er en jeg
kender har en datter som er under 18 år gammel og som har købt en guitar
til kr 6000,-

Er der mulighed for at "annullere" sådan en handel mht pigens alder og den
høje pris/værdi af varen?

Jeg tror der er nogle former for kontrakter som mindreårige ikke må indgå,
men jeg er ikke sikker på om køb i en butik er af den slags.

mvh,
Peter

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-09-07 19:35

Peter K <xdzgor@hotmail.com> skrev :

>er der nogle grænser til hvem en butik må sælge varer til?

Ja - tobaksvarer må ikke sælges til unge under 16

>Er der mulighed for at "annullere" sådan en handel mht pigens alder og den
>høje pris/værdi af varen?

Nøehhhhh - en handel er en handel - om hun så havde købt en Folkevogn,
ville hendes alder, eller prisen på bilen ikke give ret til at hæve
handlen.

>Jeg tror der er nogle former for kontrakter som mindreårige ikke må indgå,
>men jeg er ikke sikker på om køb i en butik er af den slags.

Jep - købekontrakter, og andre aftaler/forpligtigelser der kræver at
personen er myndig

--
Jan_stevns

Fra : Codexx

Dato : 05-09-07 19:40

Peter K wrote:
> Hej
>
> er der nogle grænser til hvem en butik må sælge varer til? Sagen er
> en jeg kender har en datter som er under 18 år gammel og som har købt
> en guitar til kr 6000,-

Over 15 år formoder jeg.

Er der betalt kontant? -med hendes "egne" penge?

> [...]
>
> Jeg tror der er nogle former for kontrakter som mindreårige ikke må
> indgå, men jeg er ikke sikker på om køb i en butik er af den slags.

Værgemålsloven:

§ 42. Umyndige råder selv over,

1) hvad de har erhvervet ved eget arbejde, efter at de er fyldt 15 år, eller
efter at de er frataget den retlige handleevne,
2) hvad de har fået til fri rådighed som gave eller som friarv ved
testamente, og
3) hvad værgen har overladt dem efter § 25, stk. 3.

Stk. 2. Rådigheden omfatter også indtægter af det erhvervede, og hvad der
træder i stedet herfor. Den medfører ikke adgang til at påtage sig
gældsforpligtelser.

/Bacher

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-07 19:41

Peter K skrev den 05-09-2007 20:26:
> [...]
>
> Jeg tror der er nogle former for kontrakter som mindreårige ikke må indgå,
> men jeg er ikke sikker på om køb i en butik er af den slags.

Hvis hun har købt for sine egne penge (løn fra fritidsjob mv), så er det
nok intet at gøre.

Der er meget vidde rammer for, hvad personer under 18 år må købe, når
det gøres for penge de selv har optjent (enten ved lønnet arbejde eller
fx gennem opsparing af lommepenge).

Det personer under 18 år ikke må lave er, at de ikke må indgå bindende
aftaler fx mobilabonnementet Xpress fra Telia eller tilsvarende. Ligeså
må de heller ikke stifte gæld fx de nye smskviklån.
Det er i disse tilfælde den erhvervsdrivende som skal sikre sig, at
personen er over 18 år.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 06-09-07 07:28

"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> er der nogle grænser til hvem en butik må sælge varer til? Sagen er en jeg
> kender har en datter som er under 18 år gammel og som har købt en guitar
> til kr 6000,-

Med de rådighedsbeløb, unge mennesker har i dag, er det da ikke noget
særligt!
Man kan vel også sige, er man voksen nok, til at gå rundt med så mange
penge, så er man også voksen nok til at bruge dem.

Men ellers er det over 15 år. så har man fuld råderet over sine egne penge.

Carsten