instruktionsbog til bil
Fra : Disney

Dato : 05-09-07 08:38

Hej

Når man køber en brugt bil af en forhandler, skal der så (med lov øjne)
føgle en instruktionsbog med til bilen???

MVH
Jens

Fra : Holst

Dato : 05-09-07 09:03

Disney wrote:

> Når man køber en brugt bil af en forhandler, skal der så (med lov øjne)
> føgle en instruktionsbog med til bilen???

Det er nok mest et spørgsmål om, hvad man kan forvente medfølger.

Køber du en brugt bil, vil det for alle være naturligt at forvente, at
den for eksempel inkluderer 4 hjul. Hvis den ikke gør det, må sælgeren
sørge for at fortælle det i forbindelse med salget.

Men en instruktionsbog er lidt noget andet. Er bilen 1 måned gammel, må
man vel kunne forvente, at instruktionsbogen fortsat forefindes. Men
begynder bilen at blive et par år gammel - eller 15 år - så mener jeg
ikke, du kan forvente det, medmindre du direkte har fået at vide, at en
sådan forefindes.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-09-07 09:14

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Når man køber en brugt bil af en forhandler, skal der så (med lov øjne)
> føgle en instruktionsbog med til bilen???

Sælger skal give oplysninger om bilens pasning og vedligehold jvf.
Købeloven:
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Den nemmeste for sælger er at gøre det, ved at vedlægge fabrikkens
instruktionsbog, men det er ikke et krav.

Hvis ikke instruktionsbogen medfølger, så må han finde en anden måde at
videregive de relevante oplysninger.

Hvis ikke § 75 a er opfyldt er der tale om en mangel, som sælger skal
udbedre.

Hvis han oplyser om forholdet inden salget er gennemført, kan det dog ikke
regnes for en mangel jvf.:

§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller måtte
være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt herfor
i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Jeg vil nu mene, at en manglende instruktionsbog er et væsentligt forhold,
som bør medføre en reduktion i prisen ifht. andre tilsvarende biler. Men det
er jo op til en forhandling.

/Per

Fra : Gunnar007

Dato : 05-09-07 20:05

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil nu mene, at en manglende instruktionsbog er et væsentligt forhold,
> som bør medføre en reduktion i prisen ifht. andre tilsvarende biler. Men
> det er jo op til en forhandling.

Instruktionsbog er der snak om, ikke en servicebog.

Reduktion i prisen må vel modsvare det som man skal give for bogen.
Jeg er nu sikker på at den erhvervsdrivende som bilen er handlet hos skaffer
en bog uden diskussion.
Og er det hos en autoriseret Mazda forhandler, og de ikke vil gi sig, så
kontakt Mazda Danmark i Ballerup

Hilsen G

Fra : Disney

Dato : 06-09-07 06:43

Han er ikke meget for det. Det er ikke en Mazda forhandler.
Han træk bare på skulderne da jeg nævnte det da jeg hentede bilen.
Nu har jeg sendt en mail til ham, så må vi se hvad der sker. Jeg må erkende
at jeg ikke har store forvendingere.

MVH
Jens

Fra : Snuden

Dato : 06-09-07 12:52

On Thu, 6 Sep 2007 07:43:07 +0200, "Disney"
<disney__dkfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Han træk bare på skulderne da jeg nævnte det da jeg hentede bilen.
>Nu har jeg sendt en mail til ham, så må vi se hvad der sker. Jeg må erkende

sqdda en dårlig forhandler så. Da jeg købte min Ford manglede
instruktionsbogen også - den skaffede forhandleren uden diskussion og
uden beregning
--
Snuden

Fra : Disney

Dato : 07-09-07 19:21

Nu ser det ud til at blive løst. Men først efter at jeg brugte den viden jeg
har fået af jer. Med købe loven osv...
Fik ham også til at betale et eftersyn imens vi nu var igang... *S*

Så tak for hjælpen

Mvh
Jens