Hvis fodboldfjolset dømmes, så kan vi alle~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-09-07 01:33

Hvis fodboldfjolset dømmes, så kan vi alle blive ruineret af uagtsomhed.

Belært af en række amerikanske juraprofessorer, som Glistrup forskede sammen
med under sit år på Missisippi University (hvor han valgte at bo hos en sort
professor), mener Glistrup at al erstatning bør fjernes fra lovgivningen.
Folk må selv forsikre sig mod skade på deres ting.

Den jødiske øjeforøje hævn er ofte uigennemtænkt og skadelig.

Debatten om fodboldfjolset, der daskede til en dommer, så denne straffede
vort landshold med bl.a. nederlag og entreindtægtstab de næste kampe, bør
åbne folks øjne for, at Glistrup har ret.

Fjolset havde motiv til uskyldig drengestreg og forstod ikke konsekvenserne,
så han havde

*ikke fortsæt*

- og bliver derfor næppe dømt til at betale noget

Mild voldsdom , evt betinget er sandsynlig, men ikke erstatning

Elles ville konsekvensen være, at hvis du sætter en taske lidt uheldigt og
en medborger falder over den og forsinkes og ikke når sit fly og derved
taber en million kroner, så skal du betale ham de mistede penge. Er det
fair?

Livet er en risiko. Materialisme er dum, for som Henrik Ibsen siger "Evigt
ejes kun det tabte"

En tegner der fornærmer Muhamed-troende så de brænder en ambassade - skal
han betale ambassaden?

Fra : JBH

Dato : 01-09-07 08:03

> [...]
> åbne folks øjne for, at Glistrup har ret.
>
> Fjolset havde motiv til uskyldig drengestreg og forstod ikke

Han skal altså ikke erstatte et økonomisk tab fordi han er ubegavet ?
Han skal ikke straffes for vold mod et andet menneske fordi han er ubegavet
?
Det kunne da være interessant hvis generelt (der kan være undtagelser)
begyndte at graduere folks straf og erstatning efter intelligens.

> - og bliver derfor næppe dømt til at betale noget

Det forekommer mig at der før er blevet rejst erstatningskrav overfor et par
unge mennesker som havde brændt deres skole ned.

> Mild voldsdom , evt betinget er sandsynlig, men ikke erstatning

Sæt ham ind og af sone sammen med nazi Jonni, han sidder på anden måned for
at slå ud efter en politimand.

> [...]
> en medborger falder over den og forsinkes og ikke når sit fly og derved
> taber en million kroner, så skal du betale ham de mistede penge. Er det

Og du mener ikke der er en forskel på et hændeligt uheld og en bevidst
handling som fodboldfjolset udførte ?

> [...]
> ejes kun det tabte"
>

> En tegner der fornærmer Muhamed-troende så de brænder en ambassade - skal

Næh, han kan ikke være skyld i andres ulovlige handlinger.

mvh
JBH

Fra : Bjarne

Dato : 01-09-07 09:51

JBH skrev:

> [...]
> Det kunne da være interessant hvis generelt (der kan være undtagelser)
> begyndte at graduere folks straf og erstatning efter intelligens.

Helt undtagelsesvis må jeg holde med Bo Warming i denne specifikke sag
uden dog at følge hans på det nærmeste racistiske udtalelser i øvrigt.

Der er mig bekendt ikke tale om noget økonomisk tab i normal forstand,
men om at man inden for et netværk af fodboldorganisationer kan idømme
medlemmer/foreninger/virksomheder i netværket disciplinære straffe.
Disse straffe vil man herefter tørre af på den iltre gerningsmand.

Objektivt set er det ikke ham, der har påført økonomiske tab, men de
beslutningstagere, som har truffet efterfølgende beslutninger.

Skal denne kollektive straf iøvrigt give mening, hvilket den ikke
nødvendigvis skal, det det er et privat foretagende, så er meningen at
straffe arrangørerne for ikke at forvalte sikkerheden godt nok.

Perspektivet af at straffe den iltre gerningsmand ud over de gerninger,
som han objektivt har begået i henhold til straffeloven, kunne være
uoverskuelige. Hvad nu hvis man laver en aktion imod en institution i
Scientology og den lokale menighed derefter idømmes en bøde på 100.000
kr af moderorganisationen? Vil aktionisterne da kunne drages til ansvar
for dette "økonomiske tab"?

Bjarne

Fra : JBH

Dato : 01-09-07 22:42

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af moderorganisationen? Vil aktionisterne da kunne drages til ansvar for

Det må vel afhænge af om "auktionen" er lovlig. Hvis ikke det er ulovligt
for tilskuerne at løbe ind på banen kan jeg godt se et problem i at kræve
erstatning.

/JBH

Fra : Bjarne

Dato : 02-09-07 00:48

JBH skrev:

> Det må vel afhænge af om "auktionen" er lovlig. Hvis ikke det er ulovligt
> for tilskuerne at løbe ind på banen kan jeg godt se et problem i at kræve
> erstatning.

Det har ikke noget med auktioner at gøre. Det er uden u.
Det er givetvis ikke tilladt tilskuerne at løbe ind på banen, og det kan
utvivlsomt retfærdiggøre en bortvisning og måske endda en mindre bøde.

Er tilskueren voldelig mod nogen, kan han straffes for det også.

Hvis banen beskadiges derved, kan erstatning desuden være relevant.

Men hvis nogle private organisationer beslutter nogle indbyrdes
disciplinære forholdsregler og derved efterfølgende straffer hinanden
for noget, som en tilskuer har gjort, må det være disse organisationers
interne problem. Hvis retten ikke står fast over for den slags krav, så
skrider retssikkerheden.

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-09-07 19:15

Bjarne skrev:
> [...]
> for noget, som en tilskuer har gjort, må det være disse organisationers
> interne problem. Hvis retten ikke står fast over for den slags krav, så

Vi er ikke altid enige - men i dette tilfælde er vi.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Per

Dato : 04-09-07 22:10

On 1 Sep., 02:33, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> ejes kun det tabte"
>
> En tegner der fornærmer Muhamed-troende så de brænder en ambassade - skal

Jeg har selv undret mig meget over de forskellige instansers
udmeldinger om sagsanlæg.

Parken og DBU vil så vidt jeg forstår have et millionbeløb af
"idioten".

Kan med ikke med lidt god vilje sidestille Parken med et værtshus ?
Der er salg og servering og både mad, vin og øl og alkohol.

Der er ikke bestilt Allan Olsen til at underholde, men man har
arrangeret underholdning med to hold der spiller bold og nogle mænd
der skal sørge for at nogle regler, som man internt har aftalt bliver
overholdt.

Så bliver en af aktørerene (dommeren) overfaldet, næsten ihvertfald.
Han bliver så sur at han beslutter at standse underholdningen, han
henviser ovenikøbet til nogle aftaler som man internt har lavet; der
siger at man så kan stoppe showet, sende betalende tilskuere og
aktører hjem.

Alt sammen noget der ikke er lovgivet om, hverken i grundloven eller
andre kilder til vort retssamfund beståen.

Udelukkende nogle interne regler der aftalt i foreningen. Ganske vist
ikke i bankoklubben, men i selveste DBU med tilhørende internationale
fraktioner.

Men man kunne sagtens have valgt at fortsætte, uden entre tab o.s.v.

Det gjorde man ikke, tværtimod påfører man den stakkels overfaldsmand
et erstatningskrav for et tab man har haft, men som man sagtens kunne
have undgået.

Jeg ved godt at fodbold for nogle mennesker er næsten Gud, fædreland
og Grundlov.

Men forestil Jer denne situation.

Alla Olsen optrræder på Vega, 35.000 cash up front eller hvad han nu
koster, et par kvajpander vælter Deres øl, og slår uhjælpeligt ud
efter en dørmand.

Det medfører da ikke Vega kan sende alle koncertgæsterne hjem,
udfærdige en regning for AO honorar samt tabt fortjeneste, og bede
urostifterne betale hele balladen.

Eller en anden situation, en halvkedelig julefrokost afholdt på et
bedre hotel.
Værten opdager at han med højest sandsynlighed taber penge på denne
aften. Det eneste han skal håbe på, er et par fuldebøtter sætter ild i
en cigaret indendøre. Så kan han med den nye rygelov og velsignelse
fra arbejdstilsynet sende gæster, musik, personale etc.hjem kl. 21.30
og sende regningen for hele arrangemenet til de glade gæster der
overtrådte et rygeforbud.

Jeg tror ikke den holder, hverken for Parken, DBU eller nogen anden.

Jeg ved det ikke, men jeg tror de skal være glade hvis de bare bliver
tilkendt en erstatning der kan betale for en lille bitte tipskupon på
lørdag. Så må man håbe de vinder her, for i retten gør de ikke !

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-07 21:48

Det er noget vrøvl. I USA måske, men ikke i DK.

Det er noget vrøvl.

Per> Jeg har selv undret mig meget over de forskellige instansers
Per> udmeldinger om sagsanlæg.

Per> Parken og DBU vil så vidt jeg forstår have et millionbeløb af
Per> "idioten".

Det kan jeg godt forstå de vil. Det samme her, hvis jeg var i deres
sko.

Per> Kan med ikke med lidt god vilje sidestille Parken med et
Per> værtshus ? Der er salg og servering og både mad, vin og øl
Per> og alkohol.

Nej.

> [...]

Per> som man internt har lavet; der siger at man så kan stoppe
Per> showet, sende betalende tilskuere og aktører hjem.

Og hvad så?

> [...]

Per> DBU med tilhørende internationale fraktioner.

Og hvad så?

Per> Men man kunne sagtens have valgt at fortsætte, uden entre tab

Du vrøvler.

Per> Det gjorde man ikke, tværtimod påfører man den stakkels
Per> overfaldsmand et erstatningskrav for et tab man har haft, men
Per> som man sagtens kunne have undgået.

Selvfølgeligt gør man det. Han er skyld i det - ene og alene. Det er
ikke dommerens skyld.

> [...]

Per> hjem, udfærdige en regning for AO honorar samt tabt
Per> fortjeneste, og bede urostifterne betale hele balladen.

Nu var det heller ikke det, parken gjorde så det eksempel holder
ikke. Det var *DOMMEREN* og ikke parken der stoppede kampen.

> [...]
Per> kl. 21.30 og sende regningen for hele arrangemenet til de
Per> glade gæster der overtrådte et rygeforbud.

Hvem siger man kan det? Det har jeg ikke hørt noget om. Man kan gå hen
og fortælle dem der ryger at de skal forsvinde og så kan man ellers
fortsætte.

> [...]

Per> bare bliver tilkendt en erstatning der kan betale for en
Per> lille bitte tipskupon på lørdag. Så må man håbe de vinder

Jeg mener ikke at det er det rigtige argument. Jeg mener at parkens
egne vagter burde have stoppet manden inden han løb ind på græsplænen
(istedet for at "fede den af") og efter samme logik burde man altså
kunne rejse et erstatningskrav mod vagternes øverste chef, fordi
vagterne lod en fuld tilskuer stoppe kampen...

Hvad er vagternes rolle egentligt, hvis ikke de skal forhindre
tilskuerne i at løbe ind på banen? Jeg troede ihvertfald netop at det
var det vagterne var til for...

Bortset fra det, så tør jeg ikke gætte på udfaldet af
erstatnings-spørgsmålet. Jeg tror let man kan blive overrasket og
udfaldet kan gå begge veje og sagen vil måske/sikkert også blive anket
uanset hvem der taber, så der kan gå lang tid før sagen er afklaret.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-07 11:09

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udfaldet kan gå begge veje og sagen vil måske/sikkert også blive anket
> uanset hvem der taber, så der kan gå lang tid før sagen er afklaret.

Fra visse juridiske sider rejses der nu tvivl om, hvorvidt erstatningskravet
kan gå igennem.
Pointen er, at det ikke på forhånd var sandsynligt for fodboldfjolset, at
hans handlng ville medføre det store tab, og han derfor ikke kan dømmes til
erstatning efter de almindelige regler for dette.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-07 11:37

per christoffersen wrote:

> [...]
> fodboldfjolset, at hans handlng ville medføre det store tab, og
> han derfor ikke kan dømmes til erstatning efter de almindelige

Den diskussion var fremme allerede dagen efter fodboldkampen, idet en
juraekspert udtalte at det var tvivlsomt om DBU kunne sende en eventuel
bøde fra EUFA videre som erstatningskrav, netop på grund af den
manglende påregnelighed hos skadevolder (lyder mere neutralt end
"fodboldfjolset").
http://avisen.dk/dbu-faar-svaert-ved-vinde-erstatsningssag-mod-tilskuer-030607.aspx

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-07 19:59

Jesper> per christoffersen wrote:
> [...]

Jesper> Den diskussion var fremme allerede dagen efter
Jesper> fodboldkampen, idet en juraekspert udtalte at det var
Jesper> tvivlsomt om DBU kunne sende en eventuel bøde fra EUFA
Jesper> videre som erstatningskrav, netop på grund af den
Jesper> manglende påregnelighed hos skadevolder (lyder mere
Jesper> neutralt end "fodboldfjolset").
Jesper> http://avisen.dk/dbu-faar-svaert-ved-vinde-erstatsningssag-mod-tilskuer-030607.aspx

Tja, det kan da godt være at han har ret.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-07 19:54

per> "Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
per> meddelelse news:46e067bd$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

per> Fra visse juridiske sider rejses der nu tvivl om, hvorvidt
per> erstatningskravet kan gå igennem. Pointen er, at det ikke på

Så det er din mening. Jeg holder fast i det jeg skrev om at jeg ikke
ville forsøge at gætte og jeg mener at udfaldet kan falde til begge
sider, hvorefter afgørelsen sikkert bliver anket fordi der er tale om
så stort et pengebeløb.

per> forhånd var sandsynligt for fodboldfjolset, at hans handlng
per> ville medføre det store tab, og han derfor ikke kan dømmes
per> til erstatning efter de almindelige regler for dette.

Hvad er det for nogen almindelige regler du snakker om? Mener du at
det at man "er dum" betyder at man ikke behøves at betale noget?

Så hvis man "er klog" og begår fejlen, så straffes man og hvis man "er
dum" og begår fejlen, så mener du der er forskel? Hvem siger at man
skal sætte sig ind i hvad fodboldfjolset troede ville ske?

99,999% af alle de andre tilskuere kunne nok godt tænke sig til at man
ikke skulle løbe ind og pande dommeren én...

Jeg har nogen noter om culpa m.m. (kræver forsæt/uagtsomhed), men jeg
gider ikke at finde dem frem. Det er faktisk umuligt at finde dem
frem, pga. de ikke er i nærheden af mig, p.t.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-07 21:29

Martin "Jørgensen" wrote:

> Jeg har nogen noter om culpa m.m. (kræver forsæt/uagtsomhed), men
> jeg gider ikke at finde dem frem. Det er faktisk umuligt at finde
> dem frem, pga. de ikke er i nærheden af mig, p.t.

Lidt om erstatning uden for kontrakt
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=1677

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-07 12:10

Jesper Lund wrote:

> Lidt om erstatning uden for kontrakt
> http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=1677

Der skal være er en relevant årsagssammenhæng mellem tabet og den
ansvarspådragende handling/undladelse.

Det var dommeren der afbrød kampen ikke tilskueren
Dommeren kunne også have valgt at genoptage kampen efter at tilskueren var
fjernet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-09-07 21:59

On 2007-09-07, Martin Jørgensen <megafedt@hotmail.com> wrote:

> Jeg har nogen noter om culpa m.m. (kræver forsæt/uagtsomhed), men jeg
> gider ikke at finde dem frem. Det er faktisk umuligt at finde dem
> frem, pga. de ikke er i nærheden af mig, p.t.

Jeg tror ikke nogen stiller spørgsmålstegn ved culpa-betragtningen i den
sag, men nærmere mellem årsagssammenhængen mellem handlingen og de
udgifter den har haft for DBU og Parken.

--
Andreas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-09-07 12:39

Andreas> On 2007-09-07, Martin Jørgensen <megafedt@hotmail.com> wrote:

> Jeg har nogen noter om culpa m.m. (kræver forsæt/uagtsomhed), men

Andreas> Jeg tror ikke nogen stiller spørgsmålstegn ved
Andreas> culpa-betragtningen i den sag, men nærmere mellem
Andreas> årsagssammenhængen mellem handlingen og de udgifter den
Andreas> har haft for DBU og Parken.

Jaja, enig... Men man er altså dum, hvis man løber ind og pander
dommeren én og man kan så diskutere hvad "man" burde have indset det
ville få af konsekvenser og om man kan forstå dommerens reaktion? Jeg
kan godt forstå dommeren - jeg havde gjort det samme, fordi jeg
betragter det som vagternes opgave at forhindre det skete.

Der er jo ikke så mange der har prøvet det før, så det må jo åbenbart
ligge dybt i os allesammen at sådan noget gør man bare
ikke... Egentligt ved vi allesammen jo også godt at det slet ikke
hjalp/hjælper noget at pande dommeren én, så det er fuldstændigt
vanvid det han gjorde... Det kan man filosofere lidt over...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-09-07 21:53

On 2007-09-08, Martin Jørgensen <megafedt@hotmail.com> wrote:

> vanvid det han gjorde... Det kan man filosofere lidt over...

Du kan filosofere alt det du vil, bare du gør det andetsteds.

--
Andreas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-09-07 20:44

Andreas> On 2007-09-08, Martin Jørgensen <megafedt@hotmail.com> wrote:

> vanvid det han gjorde... Det kan man filosofere lidt over...

Andreas> Du kan filosofere alt det du vil, bare du gør det
Andreas> andetsteds.

Idiotisk kommentar. Men lad os da bare tage diskussionen:

Hvad har du så i sinde at gøre, lad os antage at jeg begynder at
filosofere side op og side ned i denne gruppe, både om juridiske og
ikke-juridiske emner (vælg selv). Hvad har du tænkt dig at gøre, som
jeg skulle være bekymret over? Putte mig i dit kill-filter? Klage til
min udbyder? Udråbe mig som "vandal" eller andet? Hvad? Tror du jeg er
nervøs for det eller andet eller tror du på at din idiotiske kommentar
ændrer på noget som helst, overhovedet?

Måske du bare skulle have undladt den kommentar, da den i forvejen var
off-topic hvis ikke du havde noget fornuftigt at sige?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 10-09-07 07:43

> [...]
>
> per> Fra visse juridiske sider rejses der nu tvivl om, hvorvidt
> per> erstatningskravet kan gå igennem. Pointen er, at det ikke på

Næh.
Det er som tydeligt skrevet står andres mening, jeg refererer.
Men argumentationen er da klar nok hvis man tager erstatningsreglerne i
betragtning.
Det bliver i sidste ende domstolene der skal vurdere om udlægningen skal
tillægges vægt.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-09-07 22:37

-snip-

per> Fra visse juridiske sider rejses der nu tvivl om, hvorvidt
per> erstatningskravet kan gå igennem. Pointen er, at det ikke på

per> Næh. Det er som tydeligt skrevet står andres mening, jeg
per> refererer. Men argumentationen er da klar nok hvis man tager

Nå. Så det vil sige at du er uenig, når du svarer "næh" til at det er
din mening? Hvad er du så uenig i, hvis du ikke er enig i det som
andre siger (om at der er tvivl om erstatningsspørgsmålet)?

per> erstatningsreglerne i betragtning. Det bliver i sidste ende

"Klar og klar". Man er før blevet overrasket og der er da ihvertfald
mindst én part i den sag som mener at sagen kan vindes (ellers ville
kravet slet ikke være rejst). Men der er nok også noget taktik i det.

per> domstolene der skal vurdere om udlægningen skal tillægges
per> vægt.

Du glemte et: "Amen".

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-07 22:39

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betragtning.
> Det bliver i sidste ende domstolene der skal vurdere om udlægningen skal

Hvis fodboldsfjolset dømmes, så kan man lisså godt dømme en cyklist uden
lygte for at en forretningsmand taber millionkontrakt, hvis lygtemangel
fører til kollision der forsinker forretningsmanden så han ikke når fly og
derfor ikke for kontrakt