Opsigelse af lejlighed før tid.
Fra : Kim Christensen

Dato : 31-08-07 17:15

Jeg har lejet en lejlighed hvor der er 3 måneders opsigelse. Hvis jeg nu
finder en anden lejer som vil overtage den efter f.eks 14 dage eller 1 mnd,
kan jeg så opsige den med det varsel?

Eller kan udlejer sige han ikke vil leje ud til vedkommende og kræve jeg
bliver de 3 måneder?

Fra : Jubii

Dato : 31-08-07 18:03

"Kim Christensen" <kim@FJERNmesleepy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lejet en lejlighed hvor der er 3 måneders opsigelse. Hvis jeg nu
> finder en anden lejer som vil overtage den efter f.eks 14 dage eller 1
> mnd, kan jeg så opsige den med det varsel?

Nej, loven er klar.

> Eller kan udlejer sige han ikke vil leje ud til vedkommende og kræve jeg
> bliver de 3 måneder?

Loven siger jo at hvis en lejer flytter før de 3 måneder er gået eller i det
hele taget flytter før tid, så har udlejer pligt til at udleje så hurtigt
som muligt, da han jo har krav på at få de 3 måneders leje eller have
rådighed over indskudet. Det han så indtjener ved hurtig udlejning skal så
fragå i hans krav over for lejer.
Så der kan komme et dilemma der, da loven ikke siger hvem der skal finde en
ny lejer. Dog har udlejer jo nok den lange ende til at bestemme hvem han vil
udleje til. Men går der for lang tid og kravet på lejer bliver højt, så er
der jo det med at der har været en ansøger i god tid.