11 timers reglen i arbejdsmiljøloven
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 30-08-07 11:35

hej

Kan et firma se bort fra den, hvis de aftaler med det med de pågældende
medarbejdere?

Per

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 12:00

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> Kan et firma se bort fra den, hvis de aftaler med det med de pågældende
> medarbejdere?

Nej, arbejdsmiljøloven er lavet for at beskytte medarbejdere.
Herunder er bekendtgørelsen, det er §3 du skal have fat i - undtagelserne
gælder for landbrug, butiksansatte op mod jul og et par småting mere, men
generelt kan den ikke fraviges.
Mvh Tommy

Kapitel 2 - Hvileperiode og fridøgn

§ 3. Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en
hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24
timer.

§ 4. Inden for hver periode på 7 døgn skal de ansatte have et ugentligt
fridøgn, der skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode.
Det ugentlige fridøgn skal så vidt muligt falde på søndage og så vidt muligt
samtidig for alle, der er ansat i virksomheden.

Stk. 2. Reglen i stk. 1, 2. pkt., gælder ikke for landbrug og gartneri.

§ 5. § 3 og § 4 kan fraviges i nødvendigt omfang, når naturomstændigheder,
ulykker, maskinsammenbrud eller lignende uforudsete begivenheder forstyrrer
eller har forstyrret den regelmæssige drift af virksomheden. Fravigelsen
skal noteres i tilsynsbogen eller anden tilsvarende dokumentation.

§ 6. Personer i overordnede stillinger omfattes af bestemmelserne i § 3 og §
4, medmindre de
1.. udelukkende eller hovedsagelig udfører arbejde af ledende art og ikke
er forpligtet til arbejdstidsmæssigt at følge dem, de skal lede, eller følge
en forud fastlagt arbejdsturnus, eller
2.. på grund af specialviden eller lignende forhold har en særlig
selvstændig stilling inden for former for arbejde, som er omfattet af
bilaget til bekendtgørelsen.
§ 7. Inden for former for arbejde, som er omfattet af bilaget til
bekendtgørelsen, kan § 3 og § 4 fraviges for en enkelt hvileperiode eller et
enkelt fridøgn, når dispensation efter § 33 ikke kan indhentes i rette tid,
og
1.. arbejdets udførelse efter dets art ikke kan opsættes, eller
2.. særlige arbejdsformer gør en fravigelse nødvendig.
§ 8. Den daglige hvileperiode kan nedsættes til 8 timer ved
1.. holdskifte i virksomheder, der arbejder i holddrift, når det ikke er
muligt at holde den daglige hvileperiode mellem afslutningen af det ene
holds arbejde og begyndelsen af det andet holds arbejde
2.. landbrugsarbejde indtil 30 dage i et kalenderår
3.. virksomheders årlige regnskabs- og statusopgørelse eller udsalg, men
højst 14 gange i et kalenderår, og
4.. arbejde i lagre og butikker de sidste 14 dage før juleaften.
Stk. 2. Inden for former for arbejde, som er omfattet af bilaget til
bekendtgørelsen, kan den daglige hvileperiode nedsættes til 8 timer, når der
gennemføres mødevirksomhed, kulturelle arrangementer og lignende i
forbindelse med arbejde, som normalt udføres i dagtimerne, men hvor navnlig
kontakten til andre persongrupper gør det hensigtsmæssigt, at dette arbejde
lægges i aftentimerne. Nedsættelsen af hvileperioden kan i sådanne tilfælde
højst ske 20 gange i et kalenderår.

§ 9. Lastning og losning, der fortrinsvis udføres af løsarbejdere, og
nødvendige arbejder i tilslutning hertil, såsom lager- og pakhusarbejde,
omfattes ikke af § 3 og § 8, stk. 1, nr. 1 og 2. Såfremt der ved sådant
arbejde udføres overarbejde, bortset fra arbejde, der udføres med skiftende
hold, samt arbejde ved de indenrigske rutebåde og landbrugseksportbådene,
skal der fra overarbejdets ophør være mindst 9 timers samlet hvil, forinden
de pågældende arbejdere atter beskæftiges.

§ 10. Ved arbejde med pasning af mennesker, dyr og planter samt ved arbejde,
der er nødvendigt for at bevare værdier, kan det ugentlige fridøgn udskydes
og erstattes af tilsvarende frihed senere, når arbejdet er omfattet af
bilaget til bekendtgørelsen.

Stk. 2. Ved landbrugsarbejde kan det ugentlige fridøgn omlægges. Der må dog
ikke være mere end 12 døgn mellem 2 fridøgn. Fridøgnene bør endvidere så
vidt muligt lægges i sammenhæng og således, at mindst det ene døgn ligger i
umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode.

§ 11. Arbejdsgiveren skal drøfte tilrettelæggelsen af arbejdet og omfanget
af nedsættelsen af hvileperioden og omlæggelsen af fridøgnet med
tillidsrepræsentanten eller, hvis en sådan ikke findes, med de ansatte, før
han træffer beslutning efter reglerne i § 8, stk. 1, nr. 3 og 4, § 8, stk.
2, § 10, stk. 2, § 16 og § 17.

§ 12. I tilfælde af fravigelse efter § 5 og §§ 7-10 skal der ydes
tilsvarende kompenserende hvileperioder eller fridøgn. Hvor forholdene
undtagelsesvist er af en sådan art, at det ikke er muligt at yde
kompenserende hvileperioder eller fridøgn, skal der ydes passende
beskyttelse.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 30-08-07 14:50

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gælder for landbrug, butiksansatte op mod jul og et par småting mere, men

Sjovt, det var ellers det svar jeg fik fra en større supermarkedskæde, at
sådan var det, Og der ved jeg da, at mindst 4 medarbejdere i en af dens
butikker fik fri kl 21:30 og mødte senest ind kl 7:30 næste morgen.

Men det er vel typisk at mange af den slags er ligeglade med lovgivningen og
overenskomsten.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 16:24

> [...]
> butikker fik fri kl 21:30 og mødte senest ind kl 7:30 næste morgen.
>
> Men det er vel typisk at mange af den slags er ligeglade med lovgivningen

Tjae.. det kan jeg ikke svare på. Der er jo en undtagelsen med de 14 dage
før jul..
Men de får ihvertfald en bøde, hvis de bliver opdaget i det. Hvis det
ovenikøbet er systematisk planlagt med overtrædelser, kan den ansvarlige
leder drages til ansvar, med enten bøde eller i grove tilfælde fængsel.
De fleste supermarkeder har vel overenskomst med HK? Det burda da nævnes
der - alternativt til arbejdstilsynet som har opsigten med arbejdsmiljø.

Mvh Tommy