Står der Jean Pelvener? (Hjælp til tydning~
Fra : Toke Nørby

Dato : 14-10-07 15:55

Jeg har en gut blandt "mine" postfolk, men jeg er frygtelig i tvivl om
hans efternavn og er blevet "blind" af prøve at "oversætte" de gotiske
bogstaver, så jeg beder om lidt hjælp:

http://www.norbyhus.dk/misc/pelvener.jpg

Google kender ingen Pelvener i denne verden, så der må stå noget
andet.

PFT for enhver hjælp!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : baertel

Dato : 14-10-07 20:01

Pelsener skulle være rigtigt.
Caroline Pelseners uægte søns dåbsindførelse bekræfter det.
Dåben er på AO - Odense, Båg, Assens 1778-1805, 1799 d. 20 maj, opslag 198.
Postmester Pelseners datter ... Pouline Caroline Pelsener ... kaldet
Johan Christian, udlagt barnefader Hans Jensen Fuglevig.

mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-10-07 20:20

Toke Nørby skrev:
> [...]
> bogstaver, så jeg beder om lidt hjælp:
>
> http://www.norbyhus.dk/misc/pelvener.jpg
>
> Google kender ingen Pelvener i denne verden, så der må stå noget

I Assens kirkebog hedder de Pelsener.

Børge

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-10-07 07:59

Børge Fogsgaard <fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> wrote:

...snip
> [...]

Leif:
> [...]
> Postmester Pelseners datter ... Pouline Caroline Pelsener ... kaldet
> Johan Christian, udlagt barnefader Hans Jensen Fuglevig.

Børge:
>I Assens kirkebog hedder de Pelsener.

Mange tak, Leif og Børge for de ekstra opslag. Det lyder helt rigtigt.
Jeg har også fundet ham i FT1787 og her lyder han det gode danske
"navn": Pilsner (jeg kunne nok også have fundet på at skrive sådan,
men jeg er nu også sikker på, at det skal være Pelsener. "Schang" må
være lydordet for Jean)

Hans kone hed selvfølgelig Susane og ikke Sudane. Jeg har sat FT1801
og FT1787 opslag sammen her:

http://www.norbyhus.dk/misc/pilspels.jpg

Titlen på Agende Postførere var korrekt "postmester", så det undrer
mig, at jeg ikke har ham i anden forbindelse - endnu.

(Også tak til Børge for tidligere massiv hjælp!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/