/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Omskoling til Kædesmøremester, hvordan??
Fra : Birger Poulsen


Dato : 11-07-01 22:18

Jeg har anskaffet mig en SV650 m. kædetræk, ikke noget odiøst i det.
Nu er jeg vandt til at smøre kardan på CX'eren samt rode med
remstrammeren på LS'eren, så det er noget af et kulturchock.
Hvilken kædeolie kan anbefales? Økonomi og effektivitet kontra svineri.
WD40? Det brugte jeg på min gamle CB250, men jeg erindrer noget med en
stribe på ryggen af passageren, samt tilsølet fælg.
Hvor ofte skal der smøres?

Beklager hvis emnet har været oppe for nylig, men jeg har ikke kunnet
finde noget, og da det var oppe sidst var det selvfølgelig aldeles
uinteressant

Birger

 
 
Jes Vestervang (11-07-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-07-01 22:57


"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Jeg har anskaffet mig en SV650 m. kædetræk, ikke noget odiøst i det.
> Nu er jeg vandt til at smøre kardan på CX'eren samt rode med
> remstrammeren på LS'eren, så det er noget af et kulturchock.
>
Luksusdyr

> Hvilken kædeolie kan anbefales? Økonomi og effektivitet kontra svineri.
> WD40? Det brugte jeg på min gamle CB250, men jeg erindrer noget med en
> stribe på ryggen af passageren, samt tilsølet fælg.
>
Det sidste er kun et problem hvis du ikke bruger en rigtig kædeolie, da
almindelig olie langt fra klæber så godt som rigtig kædeolie. Jeg har ikke
prøvet så mange forskellige mærker, så her kan jeg ikke lige hjælpe dig.
Kædesmøring generelt:
Det der er det smarte ved de rigtige kædeolier er at de indeholder nogle
additiver der gør den rigtigt tyndflydende og skummende, lige når det kommer
ud af dåsen, så olien trænger ind alle steder. Disse additiver fordamper på
omkring en halv time, og derefter er olien _meget_ klistret og sprøjter
stort set ikke.
Svjh. har SV'eren ingen centerfod, men det gør heller ikke så meget. Bare
sæt dig på knæene ved siden mc'en, og smør et stykke kæde af gangen. Når du
skal til den næste 'strimmel' trækker du lige mc'en over mod dig et par
gange, så der lige kommer lidt selvsving i skidtet. Derved får du løftet
vægt nok af baghjulet til at du meget let kan dreje det frem til den næste
kædestrimmel. Når man lige får indøvet teknikken tager det ikke lang tid at
smøre kæde

> Hvor ofte skal der smøres?

Det kommer an på vejret. I almindeligt vejr skal man regne med at smøre for
hver 300 km svjv., men inspicér alligevel kæden lidt oftere. I skidt vejr
skal den selvfølgelig smøres oftere. På en O-ringskæde er det kun rullerne,
der berører tandhjulsfladerne man skal holde smurt, så hold godt øje med
dem. Hvis de er helt blank skal de have en omgang smøring. Sammenlign evt.
forskellige kædeoliers holdbarhed på dette område.
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanker om... Nåjo, lige en ting mere.
Brug lige et stykke pap til at holde ved indersiden af kæden, så du undgår
at pjaske bagdækket ind i olie. Nogle olier sprøjter mere end andre, for den
jeg bruger nu (husker ikke navnet) sprøjter stort set ikke.
Det var vist lige hvad jeg kunne bidrage med
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250



Adam Christensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-07-01 08:50

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjernmig> wrote in message
news:N5437.4408$ae6.285673@news010.worldonline.dk...

> Svjh. har SV'eren ingen centerfod, men det gør heller ikke så meget. Bare
> sæt dig på knæene ved siden mc'en, og smør et stykke kæde af gangen. Når
du
> skal til den næste 'strimmel' trækker du lige mc'en over mod dig et par
> gange, så der lige kommer lidt selvsving i skidtet. Derved får du løftet
> vægt nok af baghjulet til at du meget let kan dreje det frem til den næste
> kædestrimmel. Når man lige får indøvet teknikken tager det ikke lang tid
at
> smøre kæde

Og hvis man er to er øvelsen endnu lettere

Alternativ 1:
Smør et stykke af kæden og tril modellen lidt frem (ca. 70-75 cm for en
SV'er) og smør så næste stykke af kæden. Brug et stykke pap til at beskytte
bagfælg og dæk.

Alternativ 2:
En billig donkraft til lige at smide ind under motorblokken og så op med
dyret så baghjulet slipper. Det er en god idé at afbremse forhjulet med en
strip eller et velcrobånd så modellen ikke smutter fremover mens man sidder
og smører. Læg et stykke avis el.lign på asfalten så man ikke laver en sø af
kædefedt som man senere triller for- eller baghjul hen over :-/

Alternativ 3:
Køb et centralstøtteben til SV'eren:
http://www.mo-tech.de/staender/hauptstaender.htm

--
Adam
SV650S



Mikkel Christensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 12-07-01 09:44

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> wrote in article
<FEc37.44$vh2.3513@news.get2net.dk>...
>
> Alternativ 3:
> Køb et centralstøtteben til SV'eren:
> http://www.mo-tech.de/staender/hauptstaender.htm
>

Alternativ 4:
En af mine kammerater har lavet sig en kædesmørepind til sin SV. Et stykke
træ, der lige nøjagtig var langt nok til at løfte baghjulet fra jorden når
den blev placeret på modsatte side af støttebenet.
Ret så nemt. Sæt modellen på sidestøttebenet, sæt pind i klemme mellem
jorden og bagsvingeren og spark den på plads. Kæden kan nu smøres uden at
køre frem og tilbage.

Han har så nu købt sig en paddock stand...

--
Mikkel

Niels S. (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 12-07-01 10:52

Mikkel Christensen skrev

> Alternativ 4:
> En af mine kammerater har lavet sig en kædesmørepind
..................................

Alternativ 5:
Køb en scottoiler, glem alt om kædesmøring og kør nogle flere kilometer
)
http://www.holtugmc.dk/images/uds/scotoiler.htm

--
Niels S.
VFR800FI



Kasper (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 12-07-01 11:45

"Niels S." skrev d. 12-07-01 10:52 dette indlæg :
> Mikkel Christensen skrev
>
> > Alternativ 4:

Alternativ 5:

En "Wheelspin device", som jeg dog kun har set på denne hjemmeside:

http://www.bladerunners.co.uk/cgi-bin/framebuild.pl

Mvh,

Kasper


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Adam Christensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-07-01 12:24

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> wrote in message
news:wre37.84$vh2.7027@news.get2net.dk...
> Mikkel Christensen skrev
>
> > Alternativ 4:
> > En af mine kammerater har lavet sig en kædesmørepind
> .................................
>
> Alternativ 5:
> Køb en scottoiler, glem alt om kædesmøring og kør nogle flere kilometer
> )
> http://www.holtugmc.dk/images/uds/scotoiler.htm

Kardan wanna-be )

--
Adam
SV650S



Allan jørgensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 12-07-01 21:54

Niels S. <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en
news:wre37.84$vh2.7027@news.get2net.dk...
> Mikkel Christensen skrev
> > Alternativ 4:
> > En af mine kammerater har lavet sig en kædesmørepind
> Alternativ 5:
> Køb en scottoiler, glem alt om kædesmøring og kør nogle flere kilometer
> )


alternativ 6: en 1 1/2 liters sodavandsflaske helst ikke coca-cola da den
kan bukke sammen. flasken skal være af den lige type. om den er fuld eller
tom er ligemeget.
flasken sættes under bagsvingeren på modsatte side og baghjulet kan frit
drejes rundt.

Allan(fzr600us)brugte overnævte trick i ferien med succes, for hvem faen
gider køre rundt med en paddock-stand som vejer 10-15 kg.



Dennis Hellan Peders~ (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 12-07-01 22:37


"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:wre37.84$vh2.7027@news.get2net.dk...
> Alternativ 5:
> Køb en scottoiler, glem alt om kædesmøring og kør nogle flere kilometer
> )
> http://www.holtugmc.dk/images/uds/scotoiler.htm
>
> --
> Niels S.
> VFR800FI
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hej Niels.

Hwoffor har du ikk' købt "magnum" udgaven


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Moto Guzzi Nevada 750 Club



Niels S. (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 13-07-01 07:39

Dennis Hellan Pedersen skrev

> Hwoffor har du ikk' købt "magnum" udgaven

Det vejer alt sammen. Desuden er standard udgaven væsentlig nemmere at
skjule!

--
Niels S.
VFR800FI



Adam Christensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-07-01 08:39

"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3B4CC27F.45529FD5@mail1.stofanet.dk...

> Jeg har anskaffet mig en SV650 m. kædetræk, ikke noget odiøst i det.

Bestemt ikke! Tillykke med den, det er en dejlig cykel

> Hvilken kædeolie kan anbefales? Økonomi og effektivitet kontra svineri.

Brug kædefedt i stedet for olie. Doseret rigtigt sviner det ikke så meget på
bagfælgen - og da slet ikke på passageren. Afslynget fedt på bagfælgen kan i
øvrigt let fjernes med lugtfri petroleum.

Jeg har tidligere brugt Maxima kædefedt, men det er noget skidt og slynges
let af synes jeg. Pt. bruger jeg Motorex og det fungerer godt. Prøv dig
frem, det er ikke det der ruinerer dig

> Hvor ofte skal der smøres?

Når kæden trænger; dvs. når rullerne er blanke. Ved alm. kørsel i tørvejr
kan man køre rigtig langt mellem smøringerne, mens motorvejskørsel i
regnvejr er en killer. Gør det til en vane lige at give kæden et kig hver
gang du triller ud...

--
Adam
SV650S





Gaarde (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Gaarde


Dato : 12-07-01 08:55

>Gør det til en vane lige at give kæden et kig hver
> gang du triller ud...

Ja, men smør helst ikke lige før du kører ud, for de fleste kædesmøremidler
skal helst tørre et par timer, ellers flyver det meste af det af igen.

Mvh
Mogens
Y2K R1

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
news:quc37.42$vh2.3422@news.get2net.dk...
> "Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3B4CC27F.45529FD5@mail1.stofanet.dk...
>
> > Jeg har anskaffet mig en SV650 m. kædetræk, ikke noget odiøst i det.
>
> Bestemt ikke! Tillykke med den, det er en dejlig cykel
>
> > Hvilken kædeolie kan anbefales? Økonomi og effektivitet kontra svineri.
>
> Brug kædefedt i stedet for olie. Doseret rigtigt sviner det ikke så meget

> bagfælgen - og da slet ikke på passageren. Afslynget fedt på bagfælgen kan
i
> øvrigt let fjernes med lugtfri petroleum.
>
> Jeg har tidligere brugt Maxima kædefedt, men det er noget skidt og slynges
> let af synes jeg. Pt. bruger jeg Motorex og det fungerer godt. Prøv dig
> frem, det er ikke det der ruinerer dig
>
> > Hvor ofte skal der smøres?
>
> Når kæden trænger; dvs. når rullerne er blanke. Ved alm. kørsel i tørvejr
> kan man køre rigtig langt mellem smøringerne, mens motorvejskørsel i
> regnvejr er en killer. Gør det til en vane lige at give kæden et kig hver
> gang du triller ud...
>
> --
> Adam
> SV650S
>
>
>
>



Adam Christensen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-07-01 09:00

"Gaarde" <mgaarde@grundfos.com> wrote in message
news:3b4d57c2$0$898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >Gør det til en vane lige at give kæden et kig hver
> > gang du triller ud...
>
> Ja, men smør helst ikke lige før du kører ud, for de fleste
kædesmøremidler
> skal helst tørre et par timer, ellers flyver det meste af det af igen.

Ups ja, en vigtig forglemmelse.

--
Adam
SV650S



Birger Poulsen (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 13-07-01 17:57



Adam Christensen wrote:
>
> "Gaarde" <mgaarde@grundfos.com> wrote in message
> news:3b4d57c2$0$898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >Gør det til en vane lige at give kæden et kig hver
> > > gang du triller ud...
> >
> > Ja, men smør helst ikke lige før du kører ud, for de fleste
> kædesmøremidler
> > skal helst tørre et par timer, ellers flyver det meste af det af igen.
>
> Ups ja, en vigtig forglemmelse.
>
> --
> Adam
> SV650S
Tak for de mange gode råd, nu er jeg klædt på med hensyn til smøring.

Birger

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste