/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
css: problem med "right" i IE4
Fra : Carsten Kaa


Dato : 11-07-01 22:02

Jeg er så småt ved at blive vild med css, men hold da helt ferie,
hvor er det svært at få version 4 browserne med.
Lige nu er det noget så simpelt som absolut placering med right
der driller mig i IE4.

Her er linjerne fra det eksterne style doc:
#nextnum {
position: absolute;
top: 0px;
right: 0px;
}
#backnum {
position: absolute;
top: 0px;
left: 0px;
}
og sådan bliver de brugt via link rel:

<BODY>
<DIV id='backnum'>bla<a href='dataprodset.asp?Nummer=bla'
target='dataframeset'>
<img src='/weblab/ideline/billeder/mikro/bla.gif' border='0'
alt=''></a>
</DIV>
<DIV id='nextnum'>blabla<a href='dataprodset.asp?Nummer=blabla'
target='dataframeset'>
<img src='/weblab/ideline/billeder/mikro/blabla.gif' border='0'
alt=''></a>
</DIV>
</BODY>

IE5.5 og NN6 viser det fint men i de 2 versioner af IE4 jeg har
tjekket, IE4.5(mac) og IE4.7(NT), lader det ikke til at placering
med right virker!

Har jeg lavet ged i det med DIV'erne, eller er der andre der har
problemer med right og IE4.x ?

Mvh
Carsten



--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

 
 
Knud Gert Ellentoft (11-07-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 11-07-01 22:30

Wed, 11 Jul 2001 21:01:51 +0000 (UTC), skrev Carsten Kaa
<carsten.kaa@mail.dk>:

>Har jeg lavet ged i det med DIV'erne, eller er der andre der har
>problemer med right og IE4.x ?

IE 4.x, Opera 3.5 og Netscape understøtter ikke right.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Carsten Kaa (11-07-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Kaa


Dato : 11-07-01 23:58

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> IE 4.x, Opera 3.5 og Netscape understøtter ikke right.
>

Tak !

Den stod listet i html.dk's css tutorial, som gyldig for IE4, så jeg var
sikker på at det var mig der havde lavet noget forkert

Har du et godt link til information omkring css og browser understøttelse
?

Mvh.
Carsten

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Jonas Astrup - html.~ (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 12-07-01 00:21

Carsten Kaa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Den stod listet i html.dk's css tutorial, som gyldig for IE4, så jeg var
> sikker på at det var mig der havde lavet noget forkert

Det er hermed rettet

Et alternativ til position: "right" er at lave en <div> 100% bred -
positionere den efter "left" - og derefter text-aligne:right indholdet af
<div>'en.

Men Hvor mange bruger egentlig IE4 efterhånden? er det meget mere end et
par procent?

Mvh
Jonas

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Kasper Kyndsberg (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Kasper Kyndsberg


Dato : 12-07-01 02:10

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Carsten Kaa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Den stod listet i html.dk's css tutorial, som gyldig for IE4, så jeg var
> > sikker på at det var mig der havde lavet noget forkert
[SNIP]
> Men Hvor mange bruger egentlig IE4 efterhånden? er det meget mere end et
> par procent?

Jeg har ikke nogen rigtig statistik på det, men jeg ved, at specielt på
offentlige institutioner er de stadig i drift. Nedenstående er et udsnit af
browserstatistikken for Næstved Kommune.

MSIE v5.X 56993 82,1%
MSIE v4.X 10341 14,9%
Netscape v4.X 1364 1,96%

Den kan ses på:
<http://www.zip.dk/cgi-bin/zipstat/stats.cgi?brugernavn=il1sb&alle=vis>

Den har faktisk en rimelig stor andel af IE 4 browsere. Så vidt jeg ved, så er
de besøgende der bliver registreret som IE 4 brugere Kommunens egne ansatte
fra deres arbejds pc'ere på kommunen.

Min personlige hjemmeside er også lokalt orienteret. Jeg selv har indtil
videre ikke haft nogen IE 4 besøgende (Godt det samme, jeg tror ikke på, man
kan se min side med sådan en browser alligevel).

Min konklussion er: Hvis ens side henvender sig til offentlige institutioner
skal man optimere til IE 4. Ellers vil jeg mene det er lige meget.

/Kasper

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Jonas Astrup - html.~ (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Astrup - html.~


Dato : 12-07-01 02:45

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Så vidt jeg ved, så er de besøgende der bliver registreret
> som IE 4 brugere Kommunens egne ansatte fra deres
> arbejds pc'ere på kommunen.

Det er s.. utroligt - jeg troede godt nok at de fleste 4'ere døde da man
opdaterede software i forbindelse med Y2K - men det kan jo være at pågældende
kommune har taget lidt let på den problematik ?

En anden uhensigtsmæssighed er at Statens Information (bl.a. af hensyn til
handicappedes muligheder for at bruge Internettet) kæmper for at man skal
overholde W3C retningslinierne på alle offentlige websteder - men det er da
umuligt når stort set alle universiteter bruger Netscape 4 og kommunerne
åbentbart også snorksover når det gælder om at opdatere browsere.

Nogen burde gøre noget! F.eks. lukke for pengekassen til kommunerne indtil de har
fået opdateret deres browsere

Jonas

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Peter Brodersen (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 12-07-01 03:00

On Thu, 12 Jul 2001 01:44:37 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>En anden uhensigtsmæssighed er at Statens Information (bl.a. af hensyn til
>handicappedes muligheder for at bruge Internettet) kæmper for at man skal
>overholde W3C retningslinierne på alle offentlige websteder - men det er da
>umuligt når stort set alle universiteter bruger Netscape 4 og kommunerne
>åbentbart også snorksover når det gælder om at opdatere browsere.

Retningslinierne omhandler tilgængelighed, ikke bare "HTML for
HTML'ens skyld". Lad mig igen understrege, at HTML ikke er et mål, men
et middel.

Omvendt set kan du da bare lobby'e for at MSIE laver en ORDENTLIG
udgave af deres browser til Solaris, m.m. Eller i det mindste laver en
Linux-version. Det er jo ganske enkelt: Hvis en browser ikke kan hvile
på sig selv, holder det ikke at smide den ind. Uanset om den så kan
lave 100% korrekt kaffe.


--
- Pede
Professionel nørd

Kasper Kyndsberg (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Kasper Kyndsberg


Dato : 12-07-01 12:11

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Så vidt jeg ved, så er de besøgende der bliver registreret
> > som IE 4 brugere Kommunens egne ansatte fra deres
> > arbejds pc'ere på kommunen.
>
> Det er s.. utroligt - jeg troede godt nok at de fleste 4'ere døde da man
> opdaterede software i forbindelse med Y2K - men det kan jo være at pågældende
> kommune har taget lidt let på den problematik ?

Nej jeg tror ikke det er det, problematikken drejer sig om. Jeg har selv været ansat
på en stor offentlig institution i edb afdelingen og jeg tror egentlig at "min"
offentlige institution ligner mange andre.

Jeg havde i sin tid lidt diskution omkring at opdatere browserne på klient
maskinerne, idet mine foresatte i edb afdelingen ikke ønskede vi brugte edb
afdelingens ressourcer på browseropdateringer. Problemet er, at på en maskine der er
på netværk oplever man tit at den mindste ændring af maskinernes konfiguration kan
give problemer med alle mulige andre programmer og gøre, maskinerne oftere end
ellers udfører ulovlige handlinger.

Edb afdelingens opgave er jo ikke at give brugerne den bedste oplevelse på
Internettet men derimod at sørge for maskinerne kører nogenlunde smertefrit.

Det er filosofien bag. Jeg selv er dybt uenig, nok mest pga. min interesse for
Webdesign og fordi jeg overvejde lidt, hvordan jeg selv ville have det (som alm.
ansat på institutionen) med, at nye ting ikke blev installeret og jeg opdaterede
derefter alligevel browserne på institutionens maskiner. Men filosofien som
beskrevet ovenfor tror jeg nok er meget generel. Færre ændringer på klient
maskinerne - færrer problemer!

[SNIP]
> Nogen burde gøre noget! F.eks. lukke for pengekassen til kommunerne indtil de har
> fået opdateret deres browsere



/Kasper

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Allan Vebel (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 12-07-01 23:55

Kasper Kyndsberg <kasper@kyndsberg.sletmig.dk> skrev

> Min konklussion er: Hvis ens side henvender sig til
> offentlige institutioner skal man optimere til IE 4.

Det må da være omvendt. Offentlige institutioner skal opgradere deres
software for at se mine sider - mener du vel?

> Ellers vil jeg mene det er lige meget.

Alle må følge med tiden - også det offentlige

Hvor er vi ellers henne hvis vi skal lave specielle udgaver, bare for at
offentlige institutioner også skal kunne se det?

Browsere er gratis, så der er slet ingen undskyldning for at opgradere,
medmindre institutionerne bruger noget gammel udstyr der ikke kan klare det.

--
Allan




mola (13-07-2001)
Kommentar
Fra : mola


Dato : 13-07-01 12:47

Lige for at rette en lille misforståelse:

Browsere er kun gratis for private (non-kommercielle) brugere. De er ikke
gratis for virksomheder, læreanstalter, offentlige institutioner osv...

mvh
mola


"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
news:sVp37.375$vh2.21303@news.get2net.dk...
> Kasper Kyndsberg <kasper@kyndsberg.sletmig.dk> skrev
>
> > Min konklussion er: Hvis ens side henvender sig til
> > offentlige institutioner skal man optimere til IE 4.
>
> Det må da være omvendt. Offentlige institutioner skal opgradere deres
> software for at se mine sider - mener du vel?
>
> > Ellers vil jeg mene det er lige meget.
>
> Alle må følge med tiden - også det offentlige
>
> Hvor er vi ellers henne hvis vi skal lave specielle udgaver, bare for at
> offentlige institutioner også skal kunne se det?
>
> Browsere er gratis, så der er slet ingen undskyldning for at opgradere,
> medmindre institutionerne bruger noget gammel udstyr der ikke kan klare
det.
>
> --
> Allan
>
>
>



Per Christoffersen (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 13-07-01 13:26


"mola" <mola@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9imn06$2gob$1@news.cybercity.dk...
> Lige for at rette en lille misforståelse:
>
> Browsere er kun gratis for private (non-kommercielle) brugere. De er ikke
> gratis for virksomheder, læreanstalter, offentlige institutioner osv...
>
> mvh
> mola

Visse vasse -
Der står da ikke noget om pris på denne side feks.:
http://www.microsoft.com/windows/ie/download/ie55sp1.htm

eller på denne her:
http://home.netscape.com/download/0402101/10004-en-win32-6.01-base-128_qual.
html

Begge skulle vist være anerkendte fabrikater...

/Per



Stefan Bruhn (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 13-07-01 13:35

On Fri, 13 Jul 2001 13:47:03 +0200, "mola" <mola@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Browsere er kun gratis for private (non-kommercielle) brugere. De er ikke
>gratis for virksomheder, læreanstalter, offentlige institutioner osv...

Det var vist i version 3 (muligvis 4) og tidligere...

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

mola (13-07-2001)
Kommentar
Fra : mola


Dato : 13-07-01 14:05

Ja, jeg må jo pænt undskylde min manglende indsigt. Har heller ikke kunnet
finde noget der skulle indikere at de ikke er gratis for alle.

Jeg er er dog stadig overbevist om, at de (NN og IE) ikke altid har været
gratis (som Stefan også indikerer med sit svar), men det er der måske nogen
der ved noget eksakt om? Opera har ihvertfald ikke været gratis før version
5.0 (heller ikke for private brugere).

mvh
mola



"Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk> skrev i en meddelelse
news:6mqtktsimol1cbsj5sjr2t9l4pmtmp1ob2@ghashul.dk...
> On Fri, 13 Jul 2001 13:47:03 +0200, "mola" <mola@vip.cybercity.dk>
> wrote:
>
> >Browsere er kun gratis for private (non-kommercielle) brugere. De er ikke
> >gratis for virksomheder, læreanstalter, offentlige institutioner osv...
>
> Det var vist i version 3 (muligvis 4) og tidligere...
>
> --
> Mvh. Stefan
> Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
> "I demand the right to keep and arm bears"
> "A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"



Per Christoffersen (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 13-07-01 14:19


"mola" <mola@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9imrir$2sgt$1@news.cybercity.dk...
> Ja, jeg må jo pænt undskylde min manglende indsigt. Har heller ikke kunnet
> finde noget der skulle indikere at de ikke er gratis for alle.
>
> Jeg er er dog stadig overbevist om, at de (NN og IE) ikke altid har været
> gratis (som Stefan også indikerer med sit svar), men det er der måske
nogen
> der ved noget eksakt om? Opera har ihvertfald ikke været gratis før
version
> 5.0 (heller ikke for private brugere).

Som Stefan skriver, så var der begrænsninger tidligere. I Netsscape vers. 3
var prøveperioden begrænset til 90 dage (!), men dea var der jo som regel
kommet en ny version inden.
HVordan det har været med IE ved jeg ikke, - jeg er først for nylig
koverteret, og i så gamle dage brugte jeg mac, hvor IE vist ikke var noget
værd.

Men det er længe siden browserne blev frigivet (ihvertfald de to store).

/Per



Carsten Kaa (12-07-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Kaa


Dato : 12-07-01 07:28

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Et alternativ til position: "right" er at lave en <div> 100% bred -
> positionere den efter "left" - og derefter text-aligne:right indholdet af
> <div>'en.

Hvis jeg skal have et billede med, virker text-align så i div'en ?

> Men Hvor mange bruger egentlig IE4 efterhånden? er det meget mere end et
> par procent?
>

Ja det var også min indstilling, men da jeg skulle "blære mig" for mine
kollegaer med mit seneste css, viste det sig at den version af IE vi havde på
kontoret var 4.7 (gennem Citrix/Lotus Notes) - det blev lidt pinligt

Vi betragter da ellers os selv som rimeligt med på IT vognen.

Dine tutorials er påtrods af denne lille smutter, et kanon sted at starte -
tak for dem.

Mvh.
Carsten


--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Jesper Brunholm (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 13-07-01 14:54

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Men Hvor mange bruger egentlig IE4 efterhånden? er det meget mere end et
> par procent?

det er vist ca et par på 15 i så fald - så vidt jeg kan se rundt omkring
- uhyggeligt!

Sammen med NN brugerne giver det os over 20% "disablede" brugere at tage
hensyn til

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm


-----------------------------------
H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>
-------------------------------------

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste