Newbie: Kan OS9 køre på en PowerMac 6400?
Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 11-07-01 21:58

Hej;

Jeg er helt grøn i Mac-verdenen, men da jeg lige har skiftet job og skal til
at udvikle (C++ i Codewarrior+SourceSafe) på en Mac-maskine, tænkte jeg at
jeg nok hellere måtte kigge efter en brugt hjemme-Mac så jeg kan
arbejde/eksperimentere hjemme...

Jeg har i øjeblikket kig på en PowerMac 6400 200 MHz med 6 gb harddisk og
136 mb ram (til 1300,-) og jeg mener det må være noget i den klasse jeg er
ude efter. Jeg har dog lige et OS-relateret spørgsmål inden jeg tør beslutte
mig: på arbejdet udvikles under OS9 og supported-OS listen for 6400'eren på
et website set så stopper ved OS8. Så er mine spørgsmål: (A) kan OS9 køre på
denne Mac, og (B) er der væsentlige arkitekturmæssige forskelle mellem OS8
og OS9; med andre ord, ville man kunne udvikle under OS8 og uden videre
afvikle programmerne på OS9?

Ah lige endnu et, måske dumt, spørgsmål: jeg kan se at 6400 maskinen har 2
PCI slots - vil man kunne anvende "almindelige" (PC) kort (såsom
skærmkort/netkort) i disse (forudsat, selvfølgelig, at der findes drivere)?

På forhånd tak! :)
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 11-07-01 21:27

Mads Orbesen Troest <mads@troest.NEVERMORE.dk> wrote:

> [...]
> og OS9; med andre ord, ville man kunne udvikle under OS8 og uden videre

Der er sket en væsentlig opdatering af koden fra OS8 til OS 9 som bl.a.
muliggøre at OS 9 kan læse og boote fra HFS+ og afvikle Carbon
programmer (med carbonlib installeret). Begge dele kræver minimum OS 8.1
og visse programmer (herunder visse carbon programmer) kræver minimum OS
8.6.

En PowerMac 6400/200 med 136MB RAM vil ikke have nogen problemer med at
køre OS 9.1

> Ah lige endnu et, måske dumt, spørgsmål: jeg kan se at 6400 maskinen har 2
> PCI slots - vil man kunne anvende "almindelige" (PC) kort (såsom
> skærmkort/netkort) i disse (forudsat, selvfølgelig, at der findes drivere)?

Ja.

--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-01 22:07

> [...]

> et website set så stopper ved OS8. Så er mine spørgsmål: (A) kan OS9 køre på

ja.

> og (B) er der væsentlige arkitekturmæssige forskelle mellem OS8
> og OS9; med andre ord, ville man kunne udvikle under OS8 og uden videre
> afvikle programmerne på OS9?

både og, med 8.0, 8.6 og 9.1 er der indtroduceret væsentlige ændringer
i OS'et. Tyg dig selv igennem Apples developer sider.

> Ah lige endnu et, måske dumt, spørgsmål: jeg kan se at 6400 maskinen har 2
> PCI slots - vil man kunne anvende "almindelige" (PC) kort (såsom
> skærmkort/netkort) i disse (forudsat, selvfølgelig, at der findes drivere)?

mht skærmkort, nej! PC kortene har BOIS mens Mac kortene har
OpenFirmware i ROM. Det eneste kort der kan bruges er 3Dfx V3 (beta
drivere og firmware der ikke længere udvikles).
Nogle PC netkort virker.

Prisen på 6400'eren er OK, men jeg vil mene at du istedet bør få fat i
en brugt 1. generations iMac (233, 266 eller 333Mhz). Sådan en sag bør
kunne fås for mellem 2000 og 3000kr. På væsentlige områder er 6400'en
hardware arkitektur anderledes fra iMac og nyere. Desuden er en 233MHz
imac ca. 4 gange så hurtig.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 11-07-01 23:37

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Hmmmm?

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/jmfink
-> http://homepage.mac.com/biddet

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 12-07-01 12:09

Hej Morten,

Tak for dit svar.

> [...]
> kunne fås for mellem 2000 og 3000kr. På væsentlige områder er 6400'en
> hardware arkitektur anderledes fra iMac og nyere. Desuden er en 233MHz

I første omgang ville jeg egentlig bare have - basically, så billigt som
muligt :) - noget jeg kan komme i gang med, og som tillader mig at arbejde
hjemmefra. Hastigheden er ikke som udgangspunkt vigtig, bare jeg kan køre de
basale ting jeg skal. Nu har jeg ikke rigtig nogen idé om hvor tungt et
værktøj som Codewarrior er, men jeg forestiller mig, at det ikke burde være
noget problem på 6400'eren...

Med venlig hilsen,
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-01 07:14

> [...]

> værktøj som Codewarrior er, men jeg forestiller mig, at det ikke burde være

Hej Mads

Netop 6400 er lidt noget rod, da den ikke kan køre en bedre opløsning
end tusinder af farver med det indbyggede skærmkort, hvilket oversat til
dansk betyder at alt på nettet er grynet. Der er godt nok et par PCI
slots som kan tage fx. et Voodoo kort, men det er lidt fjollet at bruge
en af de pladser til noget som burde være OK i grundkonstruktionen.

Gør som Morten skriver - find en brugt iMac (bare ikke den allerførste)
og smid en ordentlig røvfuld RAM i, så har du en 500 gange bedre maskine
og vil ikke på samme måde opleve
hold-kæft-hvor-er-de-Mac'er-bare-langsomme, som mange PC folk netop
oplever med gammelt Mac udstyr.

En brugt iMac er faktisk en kanon lille computer og den er hurtig, smart
og billig at købe RAM, printer og andet eksternt udstyr til.

Hvis du bor i København vil jeg gerne assistere dig, hvis du er
interesseret - send mig en mail off list.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 15-07-01 22:20

Hej Jesper;

> Gør som Morten skriver - find en brugt iMac (bare ikke den allerførste)
> og smid en ordentlig røvfuld RAM i, så har du en 500 gange bedre maskine

OK, OK, jeg tror I har fået mig overbevist. Jeg kigger mig om efter en
brugt iMac i stedet - den er jo også lidt labrere at se på, så kan det være
det bliver nemmere at overbevise kæresten om, at der skal stå ENDNU en
computer her...

Tak for jeres respons,
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 15-07-01 22:20

> [...]

> det bliver nemmere at overbevise kæresten om, at der skal stå ENDNU en

Jeg har set brugte iMacs så billigt som 2500 kr. (og _det_ er billigt!).

Undgå helst den allerførste model (rev.a) - den har et alt for langsomt
grafikkort. De andre modeller er helt ok!

Meld gerne tilbage til ng'en når du har fundet et tilbud.

--
mvh Jesper

homepage.mac.com/jmfink | zap.to/mong | go.to/biddet