Ærter
Fra : Robinson

Dato : 11-07-01 20:08

Jeg er både ny i forbindelse med havearbejde og i denne nyhedsgruppe, så jeg
ved ikke om emnet allerede har været oppe.
Jeg vil gerne lave en økologisk have, og har derfor plantet ærter på et ret
stort område, jeg har nemlig hørt, at de er gode til at lave kvælstof, og at
de ikke kræver det store af den jord de skal vokse i.
Problemet er bare, at de ikke vokser! efter næsten to måneder er de kun ca.
to centimeter store, hvad kan forklaringen være?
De ser ikke "spiste" ud, og både gulerødderne, salaten og kartoflerne, ja
selv persillen trives udmærket. Kan nogen finde en forklaring, ville jeg
blive meget glad.
M.v.h.
Sussi

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-07-01 19:13

Robinson <famrob@mail.mira.dk> skrev i en
> [...]
at
> de ikke kræver det store af den jord de skal vokse i.

Ærterne samler selv kvælstof - faktisk så meget at der
udvaskes større mængder kvælstof herfra end fra
afgrøder, der gødes med mineralsk kvælstofgødning.

> Problemet er bare, at de ikke vokser! efter næsten to måneder er de kun
ca.
> to centimeter store, hvad kan forklaringen være?

Der er flere muligheder. Har der aldrig været bælgplanter før
kan det knibe med en naturlig bestand af de specielle
kvælstofsamlende bakterier, som ærterne skal have.
Der kan være tale om angreb af fugle, skadevoldende
dyr og insekter. Mange skadevoldere er så små, at de er
vanskelige at erkende.
Ærtebakteriose skyldes en bakterie, der smitter med udsæden.

Jeg vil tro det mest sandsynlige er svampeangreb - f.eks. af
rodbrandsvampen, der især angriber ved lavt pH i jorden og hvor
der er dårlig vækst. Ved hyppig dyrkning af værtsplanter er
angrebene værst - sørg for at jorden er kalket - husk at tage
en jordprøve ( for Rt ) først.
Økologer har efter megen diskussion godkendt brugen
af dolomitkalk.

Per A. Hansen

Fra : Robinson

Dato : 13-07-01 13:47

Tak for svaret, det var meget oplysende.
Men som sagt er jeg nybegynder, og nu har jeg hørt fra flere, at det ville
være en god ide at tage en jorbundsprøve, men skal man bruge noget specielt
til det, og hvor får man den analyseret?
M.v.h.
Sussi

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-07-01 19:54

> [...]
> være en god ide at tage en jorbundsprøve, men skal man bruge noget
specielt
> til det, og hvor får man den analyseret?

Man kan f.eks. lade en havebrugskonsulent klare det -
han kan give vejledning til evt. kalkmængder.
Eller du kan selv tage en jordprøve i det pågældende
felt ( f.eks. tag lidt 10 forskellige steder ) og sende den ind
til et statsanerkendt laboratorium ( se i telefonbogen ) .
Bed dem tage en rekationstalsbestemmelse ( Rt).
Ud fra resultataet kan der siges noget om, hvor meget
der evt. skal kalkes.
Der kan i samme prøve analyseres for fosfortal ( Pt) og
kaliumtal ( Kt), spørg evt. om prisen.
Se evt. på siden:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm
hvor der står et par afsnit om kalkning.

Per A. Hansen