Hjælp
Fra : Sachiel

Dato : 11-07-01 17:50

Jeg er lige started min kamp mod fedtet, og håber på at kunne få et par gode
links og råd, fra folk der er eller har været i denne situation. Jeg er 24
år, 178cm, mand og vejer 88 kg, desværre sidder alle kiloene på bagen og
maven.

Jeg er begyndt med at skære mit cola forbrug til nul, drikker kun vand i
øjeblikket.
Jeg spiser i øjeblikket et stykke franksbrød med et stykke pålægschokolade
om morgenen (dette er en dårlig ting, er jeg klar over, men det er hvad der
er ude på mit arbejde)
Til frokost spiser jeg en klapsammen med en skive kalkun imellem.
Til aften spiser jeg ris/pasta, nogle gange bart, andre gange med en meget
lav kalorie pasta sovs til (hjemmelavet)
I løbet af dagen spiser jeg omkring 2-4 æbler, 2-3 pærer og 2-3 blommer.

Jeg træner 3 gange ugentligt, i øjeblikket er det hovedsagligt
styrketræning, men jeg stepper dog 20 min efter hver session, så mine
sessioner er mellem 1½ og 2 timer inklusiv stepping.

Nu til alle spørgsmålene, jeg er klar over at jeg skal lave min kostplan om,
men mangler nogle råd, eller links til nemme måltider, jeg er meget nem at
stille tilfreds hvad mad angår, så længe det er nemt at lave og ikke tager
for længe. Ville yoghurt af eller anden art være et bedre morgenmadside?
Jeg har læst op omkring alt dette fedt mod kalorier ting, og tror jeg har
nogenlunde fat i det, så jeg vil umiddelbart mene at jeg skal prøve at holde
mig til omkring 1400 kal, om dagen. men jeg er begyndt at kigge på
deklarationen på det jeg spiser, og jeg ser at meget pasta liger omkring 350
kal pr. 100g, hvilket jeg synes virker som meget, min pasta sovs er kun på
30 kal. jeg troede ting som pasta, ris og kartofler var gode at spise når
man var på slank. Jeg er ikke parat til at lægge alt det sjove på hylden, så
jeg nyder en pizza hver søndag med vennerne. Og så til det store spørgsmål,
hvor længe skulle jeg vente inden jeg kan begynde at se en forskel, 1 år?,
jeg er klar over at det ikke er noget der sker på en måned, men det er her
jeg kunne forestille mig, min mur ville være, man er jo så stolt af sig
selv, når man holder sig fra alle de søde ting, men jeg undrer mig over,
hvorfor det tager så meget længere den anden vej, når man er vant til at
spise store portionen mad, en del slik og alt så noget, uden egentlig at
tage så meget på af den som jeg ville forvente,det skal siges at jeg kommer
fra 60 kg som 18 årig, til mine 88 kg nu, jeg har været omkring de 88 kg de
sidste 2 år, uden at tage mere på at ikke at have sunde mad vaner, hvordan
kan det være at jeg ikke gør det når mit kalorie indtag helt sikkert har
været større end mit forbrug. Enough rambling, hvis nogen kan finde hoved og
hale på denne smøre, tager jeg gerne mod alle slags ideer, links, og andet
brugbart

Fatboy

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 12-07-01 00:03

"Sachiel" <jsv@mondo.dk> wrote in message
> [...]
> år, 178cm, mand og vejer 88 kg, desværre sidder alle kiloene på bagen og

Well, de gør de svjv tit på mænd. Sådan er det. Kvinder har deres
problemområder (overarme, balder, lår...), og vi har vores. Nogen stakler
har gakkede problemområder (synes de selv), og døjer med det.
Problemområderne er de steder fedtet først deponeres og sidst fjernes.
Tough, men det gav vel evolutionsmæssig mening på savannen...

> [...]
> lav kalorie pasta sovs til (hjemmelavet)
> I løbet af dagen spiser jeg omkring 2-4 æbler, 2-3 pærer og 2-3 blommer.

Det lyder umiddelbart fornuftigt, bortset fra at du da burde variere lidt.
Der er masser af ting med en fornuftig energitæthed man kan spise, og det
behøver overhovedet ikke blive kedeligt. Prøv at anskaffe en grillpande
eller en no-stick, så du kan stege uden fedt. Så kan man pludselig lave ting
som totillas (uden ost og creme fraishe) oma.

Det væsentligste er at holde et rimeligt energibudget, og samtidigt at
opretholde en varieret kost, der ikke bliver kedelig eller udelukker vigtige
sporstoffer som mineraler eller fedtsyrer. Den nemmeste løsning er
selvfølgelig at undgå ting der har stor energitæthed, såsom rent fedtstof
(olie, smør, margarine, ost, slik, is), men principielt er det ikke
nødvendigt helt at undgå fedt - det er bare svært at rationere, da det
indeholder megen energi pr. cm3 i forhold til kulhydrater og protein.

De seneste dage har jeg f.eks. spist så forskelligt som røde bøffer
(tørstegt/grillet) med ris, hjemmelavet sushi med laks, en cafe-købt
sandwich med magert kød og sennep. Alle rimeligt fornuftige måltider med
højt indhold af kulhydrater og protein, som dog er forskellige nok til at
jeg ikke keder mig, og f.eks. får lidt grønt, lidt fisk, lidt brød... Det
hjælper selvfølgelig at have madlavning som hobby i forvejen, og være frisk
på at eksperimentere. At min periode med indisk mad (meget smør og yogurth)
så måske var medvirkende til problemet, er så en anden sag :D :D

Du kan finde gode vejledninger til kostsammensætning hos f.eks. netdoktor og
forbrugerstyrelsen.

Internettet er fyldt med gode madopskrifter, men uheldigvis er det ikke alle
steder der har bud på energiindholdet i portionerne. Det kan være besværligt
at regne det ud selv :(

> Jeg træner 3 gange ugentligt, i øjeblikket er det hovedsagligt
> styrketræning, men jeg stepper dog 20 min efter hver session, så mine
> sessioner er mellem 1½ og 2 timer inklusiv stepping.

Måske du skulle supplere styrketræningen med konditionstræning, såsom
jogging, løb, svømning, roning... Det virker mindre dramatisk/effektivt når
man sådan udfører det, men kan være det der mangler for at sætte
forbrændingen i gang. Jeg har valgt at svømme en time 2-3 gange om ugen, og
supplerer med en eller to serier af styrkeøvelser (rettet mod mave, talje,
arme og bryst) til fjernsynet på ca. 45 minutter. Styrkeøvelserne giver mig
en bedre holdning (kønnere at se på - maven virker mindre når ryggen er
rankere), og giver mig (forhåbentligvis) lidt mere muskelvæv, hvilket både
er et kosmetisk plus og giver bedre mulighed for forbrænding.

> [...]
> for længe. Ville yoghurt af eller anden art være et bedre morgenmadside?

Letmælksyogurth burde være OK. Jeg er selv til havregrød, da det også giver
maven lidt fibre at arbejde med. Nogen anbefaler ren frugt, men det er ikke
lige min smag - det er mig for "tøset" og "snadsket". Smag og behag er som
bekendt forskellig. Havregrøden virker for mig, fordi det er nemt at lave og
passer ind i min morgenrutine. Jeg sætter kasserollen over på en to-tre
stykker med en kop gryn og to kopper vand medens jeg er i bad, og så skal
der bare røres rundt når jeg kommer ud. Jeg kommer uden at blinke en halv
til en hel theskefuld sukker på for smagens skyld - mere fanatisk er jeg
ikke.

> [...]

spørgsmål,
> hvor længe skulle jeg vente inden jeg kan begynde at se en forskel, 1 år?,

Hmm... Jeg synes ikke selv jeg nægter mig så meget, men træner nok også mere
end de fleste har tid til (glæden ved at være programmør i sit eget hjem),
og er bestemt tilfreds med resultaterne på ca. en måned. Min vægt er nok
ikke faldet så meget (1/4-½ kg. pr. uge), men til gengæld ser jeg noget
bedre ud fra navlen og op. I denne uge forventer jeg at "bryde" 80 kilo
barrieren, så jeg er godt på vej til de ca. 75kg jeg har sat mig som mål.

Min løsning har været helt at droppe cola, ost, smør, chokolade og sidst men
ikke mindst kantinesmørrebrød, der tit er gjort lækkert med mayonaise,
ristede løg eller remoulade. Nu er det så også nemt for mig, da jeg ikke i
forvejen var daglig forbruger af ting som mayonaise, ristede løg,
salatdressing, chokolade og andre typiske skjulte kaloriebomber. Er du meget
glad for en eller flere af disse ting, kan det jo være et problem. På den
anden side skal man jo ikke ende der, hvor man seriøst overvejer
energiindholdet i en tic-tac...

Jeg gider ikke erstatningprodukter som minarine, cola-light og fedtfri
salatdressing. For mig tænder det bare lysten til den ægte vare, og det
smager ikke nær så godt som originalen. Desuden mener jeg det er dårlig
psykologi (for mig) at "undvære uden at undvære". Mit mål er også at omlægge
vaner permanent, snarere end at holde en slankediæt i en periode.

Til gengæld har jeg valgt at holde "fri" i weekends, og når jeg er til fest.
Ikke at jeg ligefrem forgriber mig på peanuts og snacks, men jeg gider
simpelthen ikke sidde og være diæt-fjæs når jeg skal have det sjovt. Så kan
man jo bare lade være med at komme smør på brødet og bacon ved æggene når
man spiser brunch dagen derpå :D En enkelt udskejelse pr. uge/14 dage burde
ikke skade, og kan SÅ VIDT JEG ER INFORMERET (anekdotisk = pas på med at
tage bogstaveligt) faktisk være en fordel, da det hjælper til at undgå at
kroppen går i faste-tilstand pga. overdreven nedskæring på kalorieindtaget.

Bemærk at det er aldeles muligt at gå til grill-fest, og stadig spise
fornuftigt. Man kan jo tage noget godt magert kød med, og supplere med salat
og flute. Igen: Ingen grund til at nægte sig noget, når bare man planlægger
lidt i forvejen.

> [...]
> kan det være at jeg ikke gør det når mit kalorie indtag helt sikkert har

OK, jeg er samme højde som dig, og 31 år, hvilket vil sige at mit stofskifte
formegentlig er mere tilbøjeligt til at ophobe fedtdepoter end dit (som
udgangspunkt - en egentlig sammenligning vil måske vise noget andet). Til
gengæld er jeg startet på et lavere antal kilo, nemlig omkring 82. Lad os
kalde det en nogenlunde lige kamp :)

Mit bud er et af fire:
1) Du taber dig ikke fordi du opbygger muskler i stedet for det fedtvæv du
forbrænder. Du kan bare ikke se musklerne for fedtlaget, og det virker
derfor for dig som om intet sker.
2) Du taber dig ikke, fordi din kost er for ensidig (proteinfattig måske?)
til at give din krop de nødvendige byggesten til at opbygge muskelmasse
3) Du taber dig ikke, fordi du indtager så få kalorier at din krop er gået i
spare-tilstand, dvs. for ambitiøs diæt.
4) Du har overset en eller flere skjulte kaloriekilder i din kostplan

Disse er alle typiske problemer diæt-folket kan rende ind i.

Der er mange andre mulige svar, men hold fast i det væsentlige:
* Du har motiveret dig selv til at *gøre noget* - bliv ved med det
* Du har været fornuftig, og har kombineret motion med kostomlægning i
stedet for kun at gøre en af tingene - det virker typisk bedre.
* Du er indstillet på at lære mere, og eksperimentere dig frem til en
rimelig kombination af motion og kostsammensætning.

Du har til gengæld undgået to typiske fejl jeg har begået tidligere:
* Springe måltider over
* Tro at motion alene er svaret

Det nytter jo ikke noget at lave 200 mavebøjninger om dagen, når man ikke
kan se vaskebrædtet for ølmaven, vel? :) Så er det sgu svært at holde sig
motiveret.

> Enough rambling, hvis nogen kan finde hoved og
> hale på denne smøre, tager jeg gerne mod alle slags ideer, links, og andet
> brugbart

Håber du kan bruge dette til noget. Hang in there!

Et sidste forslag: Tal eventuelt med din læge. Han/hun har mulighed for at
undersøge dig, og komme med et bud på en individuel diæt- eller
livsstilsomlægningsplan, som passer til netop din krops behov. Folk er meget
forskelligt opbygget, og har derfor meget forskellige behov. Råd der virker
for mig, behøver således ikke at være det rette for dig.

Prøv dig frem! Spørg omkring! Bevar en kritisk og skeptisk holdning til de
råd du får!

....og held og lykke!

Mvh
Anders

Fra : Sachiel

Dato : 14-07-01 13:10

Tak for lange svar, var rart med et svar med lidt kød på :)

Sachiel

Fra : Tower

Dato : 12-07-01 08:39

Sachiel:
> [...]
> lav kalorie pasta sovs til (hjemmelavet)
> I løbet af dagen spiser jeg omkring 2-4 æbler, 2-3 pærer og 2-3 blommer.

Prøv med en masse grøntsager og meget mere protein (er din aftensmad
vegetarisk?)

> Ville yoghurt af eller anden art være et bedre morgenmadside?

Youghurt fra Cheasy er fedtfattig og kunstigt sødet. Hvis du kombinerer det
med brød med skinke/ost og frugt, har du en "god start på dagen" for nu at
bruge en kliché.

> så jeg vil umiddelbart mene at jeg skal prøve at holde
> mig til omkring 1400 kal, om dagen.

Det er en meget hård diæt for sådan en som dig (med dit køn, dit
aktivitetsniveau og din størrelse). Du skal snarere op på dit energiforbrug
minus 500 kcal.

> jeg troede ting som pasta, ris og kartofler var gode at spise når
> man var på slank.

Det er ikke nødvendigvis rigtigt.

> Og så til det store spørgsmål,
> hvor længe skulle jeg vente inden jeg kan begynde at se en forskel, 1 år?

Det er en god ide at tabe 1-2 kg/måned. Hvis du gør det kan du nok se
resultater efter en månedstid eller to.

Energiforbruget stiger med vægten.

-Tower

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 13-07-01 01:13

Feder cola da meger ?
Hvad vil det svare til af anden mad?

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 26-07-01 20:35

Hej.

et par gode råd ud fra egne erfaringer og nogle links til sidst.

mvh

Karina
"Sachiel" <jsv@mondo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om morgenen (dette er en dårlig ting, er jeg klar over, men det er hvad

Du foreslår selv youghurt til morgenmad - Cheasy har nogle gode produkter.
Jeg spiser ofte All Bran(Kellogs) med A38 ell. skummetmælk og frisk frugt.
Eller youghurt med All Bran.

> Til frokost spiser jeg en klapsammen med en skive kalkun imellem.

Her kunne du tilsætte nogle grøntsager - agurk, tomat, løgringe.
Gulerodsstave er også nemt at forberede hjemmefra og tage med til frokost
eller som et mellemmåltid.
Det er sundt at spise fisk, så hvad med at tage makrel eller tun med på dåse
engang i mellem + grøntsager.

> Til aften spiser jeg ris/pasta, nogle gange bart, andre gange med en meget
> lav kalorie pasta sovs til (hjemmelavet)

Når du laver pasta kan du nemt tilsætte nogle grøntsager - løg, hvidløg,
squash i tern, revne gulerødder, champignons, peberfrugt osv.
Hvis du har en travl hverdag(og en fryser) kan du jo evt. lave nogle store
portioner i weekenden og fryse dem ned, så har du nem mad i løbet af ugen. -
Grøntsagssuppe, magre gryderetter m.m
Hvis det er svært at nå at bruge de friske grøntsager, kan du få en hel del
varianter på frost som er nemme og tage op og tilberede på kort tid!
> I løbet af dagen spiser jeg omkring 2-4 æbler, 2-3 pærer og 2-3 blommer.

Prøv også gulerodsstavene og evt. bladselleri, det skulle være så sundt(jeg
kan ikke li´ dem)

> [...]
> man var på slank. Jeg er ikke parat til at lægge alt det sjove på hylden,

> jeg nyder en pizza hver søndag med vennerne. Og så til det store

Det er også vigtigt at man ikke føler at det bliver for surt!

http://www.fedtfattig.dk/
http://www.sundsmart.dk/Default.asp?category=17
http://www.aktuelt.dk/opskrifter/
http://www.anjalysholm.dk/slank/slank.htm
> http://www.alex.dk/index-sundhed.htm
http://annelarsen.dk/

Her er lidt forskelligt - god fornøjelse:)