Nedslag i skorsten.
Fra : Erik Hansen

Dato : 13-10-07 15:18

Hejsa.

Nogen gange når jeg skal tænde op i min brændeovn så vil den ikke
trække, og jeg kan mærke når jeg stikker min hånd ind at det lige frem
blæser nedad.

Jeg har været udsat for det et par gange, og normalt når jeg tænder op
begynder den at trække ca. ½ min efter jeg har tændt op, men her til
morgen kunne jeg slet ikke få den til at trække, hvilket resulteret i
røg i stuen. Jeg varmede den nederste del af stålskorstenen op min en
varmblæser og efter lidt tid fik jeg gang i skorsten, om det var
varmblæseren ved jeg ikke.

Er der nogen som kan give en forklaring på dette og hvad jeg evt. kan
gøre for at løse det.?

Jeg bor i et almindeligt 70er parcelhus med lodret stålskorsten som er
isoleret der hvor den går i gennem loftet samt det loftrum jeg har.
Jeg har skorstensfejeren på besøg 1 gang om året og fyrer fortrinsvis
med briketter.

--
....::Hilsen Erik

Fra : KS

Dato : 13-10-07 15:53

"Erik Hansen" <nej_tak_spam00@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> isoleret der hvor den går i gennem loftet samt det loftrum jeg har.
> Jeg har skorstensfejeren på besøg 1 gang om året og fyrer fortrinsvis

Jeg har mange gange dette problem og enkelte gange må jeg opgive at få tændt op
i ovnen.

Min skorsten er muret og ca. 6 m lodret op fra aftrækket bag på ovnen (0,5 m fra
ovn til skorsten) og ved bestemte vindretninger er der ligefrem undertryk i stue
så det konstant trækkes luft ind ad skorstenen - med sur lugt og kulde til
følge - jeg har sat et spjæld ind i aftræksrøret bag på ovnen som stort set kan
lukkes helt - og det er skorstensfejeren meget utilfreds med næsten hver gang
han er her - det løser (næsten) problemet med lugt og kulde.

Når jeg skal tænde op gør jeg følgende:
1) holder en tændt tændstik hen foran ovnlågen, som er åbnet ca. 0,5 cm

2a) hvis flammen suges ind i ovnen tænder jeg bare op på normal vis og det kører
bare fint
2b) hvis flammen blæses udad (- altså der kommer luft ned fra skorstenen) bruger
jeg varmepistolen i skorstenens sodlem - som sidder lige ved siden af ovnen

3a) kan jeg her få varmet "luftsøjlen" op - kan jeg fyre op på normal vis og det
kører bare fint
3b) kan jeg ikke få det til at "trække" med varmen fra varmepistolen - ja, så må
jeg opgive at fyre den dag

Jeg lever med det på denne måde - alternativet ville vel være at få monteret en
elektrisk suger i toppen af skorstenen, men det vil jeg alligevel ikke ofre.

Jeg bruger metoden med varmepistolen efter jeg én gang har haft KONSTANT
rørafgang ud i stuen i stedet for op af skorstenen - det prøver man kun én gang
!

Håber det kan give dig nogle ideer til en løsning, som du kan leve med.

Mvh KS

Fra : Armand

Dato : 13-10-07 18:38

KS skrev:
> [...]
> elektrisk suger i toppen af skorstenen, men det vil jeg alligevel ikke ofre.

Er det ikke ganske normalt at "stød-fyre" med en stak sammenkrøllede
aviser for at få produceret noget akut varme, som kan give træk op
gennem skorstenen!? At bruge sodlemmen/skorstensbunden til dét er oveni
et godt trick hvis ovnens røgafgang er for lang og kringlet!

Ellers er problemets forekomst årsag til konstruktionen af alskens
forekommende vindfløje til skorstenstoppen - Sagt på en anden måde: Køb
jer en sådan!

--
Armand.

Fra : Kim S

Dato : 14-10-07 23:26

> Ellers er problemets forekomst årsag til konstruktionen af alskens
> forekommende vindfløje til skorstenstoppen - Sagt på en anden måde: Køb
> jer en sådan!

Jeg kan så tilføje, at jeg har prøvet omkring 5 forskellige "dimser"
af forskellig udformning til toppen af skorstenen.
INGEN af dem har kunnet løse mit problem med, at jeg med en
ganske bestemt vindretning ikke kan fyre.
Og det på trods af, at skorstenen er en god meter højere end min
rygning på huset, d.v.s. ca. 8 m.

Mvh, Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-10-07 18:34

Erik Hansen skrev:

> Er der nogen som kan give en forklaring på dette og hvad jeg evt. kan
> gøre for at løse det.?

Jeg har nogen gange kunnet åbne eller lukke en dør eller et vindue hvis der
ellers var vacuum omkring ovnen.
Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-10-07 18:38

> Jeg har nogen gange kunnet åbne eller lukke en dør eller et vindue hvis
> der ellers var vacuum omkring ovnen.

Jeps.. Forsøg jer med at åbne i den ene eller anden ende af huset. For det
meste den side af huset vinden står på. Det handler om at skabe overtryk i
huset.

- Martin

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-10-07 19:51

Erik Hansen <nej_tak_spam00@mail.dk> wrote:

> Er der nogen som kan give en forklaring på dette og hvad jeg evt. kan
> gøre for at løse det.?

Skorstene er fuld af old luft, og det søger nedad når du åbner lågen, og
derved åbner for gennemtræk.
Lad lågen stå åben nogle minutter for at skabe "ligevægt".
Start evt., som andre også skriver, med at lægge nogle sammenkrøllede
aviser ind og tænde dem. Det skulle kunne skabe træk nok i skorsten, og
varme den op.
Åben et vindue eller dør ud til det fri i starten for at skabe
gennemtræk.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-10-07 21:45

Ole Jensen skrev:

> Skorstene er fuld af old luft, og det søger nedad når du åbner lågen,

Old luft?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-10-07 21:51

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Old luft?

Det må være særligt gammel, tung luft.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-07 22:09

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev

> Det må være særligt gammel, tung luft.

Kan også forekomme i underbukser, eller trænge gennem samme med varierende
hast, undertiden sammen med lydafgivelse og evt. farvekode (stregkode).

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : KS

Dato : 14-10-07 08:26

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varme den op.
> Åben et vindue eller dør ud til det fri i starten for at skabe

Hvad vil du gøre med røgen - den kommer jolige ud i stuen !

Du har tilsyneladende aldrig prøvet problemet, når du siger sådan.

Mvh KS

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-10-07 16:17

"KS" <keld.soerensenSLET DETTE@.os.dk> wrote:

> Hvad vil du gøre med røgen - den kommer jolige ud i stuen !
>
> Du har tilsyneladende aldrig prøvet problemet, når du siger sådan.
>
> Mvh KS

Ork jo, jeg har prøvet det tit, og det er derfor jeg skriver som jeg
gør, for det virker.

Fra : KS

Dato : 15-10-07 08:04

> Ork jo, jeg har prøvet det tit, og det er derfor jeg skriver som jeg
> gør, for det virker.

Jamen så svar på spørgsmålet - røgen, de3r kommer ud i stuen ?

Den stammer fra avisen og du får IKKE avisen til at give træk i skorstenen.

Mvh KS

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 15-10-07 17:32

"KS" <keld.soerensenSLET DETTE@.os.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen så svar på spørgsmålet - røgen, de3r kommer ud i stuen ?
>
> Den stammer fra avisen og du får IKKE avisen til at give træk i
> skorstenen.

nu kan det altså være meget forskelligt, jeg har prøvet mange forskellige
prændeovne og fastbrændselsfyr, også nogen vi opgav at tænde op om morgenen,
men det kan bestemt hjælpe med en avis i renselemmen i nogen tilfælde, i
andre tilfælde er det nok bare at brænde et par sider af med alle spjæld
lukket og så lige vendte lidt.

men bare fordi det ikke virker hjemme ved dig, kan det altså godt virke
andre steder.

Jens

Fra : Leif Neland

Dato : 15-10-07 12:58

> Hvad vil du gøre med røgen - den kommer jolige ud i stuen !
>
> Du har tilsyneladende aldrig prøvet problemet, når du siger sådan.

Lad lågen stå åben et par minutter FØR du tænder op. Der er jo ingen røg
uden brand

Leif

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-10-07 16:17

Ole Jensen <newsplus@website.dk> wrote:

> Skorstene er fuld af old luft,

Hovsa. Det skulle jo være KOLD luft.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 13-10-07 20:36

Efter mange tanker skrev Erik Hansen:
> [...]
> isoleret der hvor den går i gennem loftet samt det loftrum jeg har.
> Jeg har skorstensfejeren på besøg 1 gang om året og fyrer fortrinsvis

_Efter_ at vi fik lavet Isodor i vores 11m høje skorsten, har jeg
heller ikke kunnet få liv i ovnen.
Ikke noget svar, men en sølle trøst :oÞ
Kai

Fra : sluppermand

Dato : 13-10-07 21:10

On 13 Okt., 16:17, Erik Hansen <nej_tak_spa...@mail.dk> wrote:
> [...]
> varmblæseren ved jeg ikke.
>
> Er der nogen som kan give en forklaring på dette og hvad jeg evt. kan

Køb en røghætte. Vi havde samme problem samt røgnedslag når vinden var
"rigtig". Begge dele blev løst med monteringen af en "snurrebasse".

Mvh
Kent.

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 14-10-07 00:59

> [...]
> isoleret der hvor den går i gennem loftet samt det loftrum jeg har.
> Jeg har skorstensfejeren på besøg 1 gang om året og fyrer fortrinsvis

Du skriver at du her til morgen har haft problemer, og hvis det mest er om
morgenen du har problemer, og du ikke har problemer med at den skyder en
lille røgsky ud efter at den er varmet godt op, så tror jeg ikke du har brug
for de store forkromede løsninger. dit problem er nok nærmest at der i løbet
af natten er faldet kold luft ned i din skorsten, og når så morgenen kommer
er luften varmere både i stuen og udenfor, og så kan den kolde luft være
meget svær at få presset op.

det kan løses på mange måder, en foreslår varmepistol, men hvis man bruger
sin brændeovn for at spare er der nok ikke meget fidus i det.
en sprittaplet kunne nok også gøre det med lukket spjæl, men ellers bleger
den med en sammen krøllet avis i renselemen at være god.

tror den bedste løsning ville være hvis man lukkede godt ned for natten så
den slet ikke brændte helt ud.
Jens

Fra : MGJ

Dato : 14-10-07 02:52

"Erik Hansen" <nej_tak_spam00@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa.
>
> Nogen gange når jeg skal tænde op i min brændeovn så vil den ikke
> trække, og jeg kan mærke når jeg stikker min hånd ind at det lige frem
> blæser nedad.

Sluk for emhætten i køkkenet....

MGJ

Fra : Erik Hansen

Dato : 15-10-07 18:19

Hejsa.

>Sluk for emhætten i køkkenet....

Den har slet ikke været tændt.

Tak til de mange gode råd, jeg har noget at prøve med næste gang jeg
oplever det.

--
....::Hilsen Erik

Fra : HH

Dato : 19-10-07 17:58

Erik Hansen skrev:
> Hejsa.
>
> Nogen gange når jeg skal tænde op i min brændeovn så vil den ikke
> trække, og jeg kan mærke når jeg stikker min hånd ind at det lige frem
> blæser nedad.

Tjek dette link:

http://www.exhausto.dk/composite-71.htm

Mvh.
Hans-Henrik

Fra : Armand

Dato : 19-10-07 21:01

HH skrev:

> Tjek dette link:
> http://www.exhausto.dk/composite-71.htm

Jeg synes bare at problemet skulle være til at løse uden at man skal
ofre såvel investeringen af en sådan samt op til 600W elforbrug blot for
at fyre op i sin brændeovn på kolde aftener :-|

--
Armand.

Fra : charlotte

Dato : 09-11-07 07:34

Hej

Jeg har med spænding fulgt tråden her
Jeg har det samme problem når vinden er stik sønden og kraftig.

Jeg troede godt nok at der var nogen der gjorde grin med os, men har
nu prøvet at åbne et vindue i vindsiden når der har været problemer.
Og til min store overraskelse så virker det. Rigtig mange tak, så
slipper jeg for fornemmelsen af at sidde i vindsiden ved et lejrbål.

Der var i øvrigt en der skrev at man skulle slukke emhætten. Det stod
i vejledningen til min emhætte at hvis man havde brændeovn, så skulle
man åbne et vindue for at undgå røgnedslag som følge af det kraftige
sug

Charlotte

Fra : JM

Dato : 10-11-07 07:23

Hej

Jeg har godt nok ikke fulgt med i tråden, men vi havde en gang samme probelm
med nedsalg i skorstenen.

Det løste vi ved at lægge et element fra en gammel foderkrybbe hen over
skortenen. Sådan et element er et halvt rør ca. 30 cm langt og ligger som en
bue hen over skorstenen. Så slår det aldrig ned igen og I kan holde vinduer
og døre lukkede.

HIlsen Jacob