Små tåbelygter/fjernprojektører?
Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-07 19:29

Hvor små kan man få dem i diameter? Jeg spørger fordi jeg er ifær
med et projekt som vil kræve lygter på en diameter der ikke
overstiger 40mm, kan det lade sig gøre?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-07 19:37

Henning Lund tastede:
> Hvor små kan man få dem i diameter? Jeg spørger fordi jeg er
> ifær
> med et projekt som vil kræve lygter på en diameter der ikke
> overstiger 40mm, kan det lade sig gøre?

55mm er max får jeg hvisket i øresneglen

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-07 21:18

Henning Lund tastede:
> Henning Lund tastede:
>
> 55mm er max får jeg hvisket i øresneglen

Og da folk ikke står i kø for at hjælpe, kan det oplyses at
lygterne skal bruges til små 4 hjulstrukne offroad på en
forlystelsesbane der skal køre båda dag og aften, derfor mangler
jeg hjælp.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-10-07 21:34

Hej!

Henning Lund wrote:
> Og da folk ikke står i kø for at hjælpe, kan det oplyses at lygterne
> skal bruges til små 4 hjulstrukne offroad på en forlystelsesbane der
> skal køre båda dag og aften, derfor mangler jeg hjælp.

Hvor langt frem skal der oplyses? Måske kunne en stribe 10W LEDs klare ærterne:

http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.power

Med de rigtige linser kan de faktisk lyse ret kraftigt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-10-07 21:44

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> writes:

> Hej!

> Hvor langt frem skal der oplyses? Måske kunne en stribe 10W LEDs klare ærterne:
>
> http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.power
>
> Med de rigtige linser kan de faktisk lyse ret kraftigt :)

Nu er det jo ikke alle der lige har den slags informationer på
lager... Du kunne evt. prøve henne i dk.teknik.bil.

Hvor store er tågelygterne til Yaris? De ser ret små ud, men om det er
55 eller 70 mm slår mit øjemål ikke til til at bedømme.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-10-07 21:48

Hej!

Peter Dalgaard wrote:
> Nu er det jo ikke alle der lige har den slags informationer på
> lager... Du kunne evt. prøve henne i dk.teknik.bil.

Jamen, så ville Henning jo ikke se mit svar

> Hvor store er tågelygterne til Yaris? De ser ret små ud, men om det er
> 55 eller 70 mm slår mit øjemål ikke til til at bedømme.

Aner det ikke, kører ikke i sådan noget skrammel

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-10-07 21:57

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> writes:

> Hej!

> Jamen, så ville Henning jo ikke se mit svar

> Aner det ikke, kører ikke i sådan noget skrammel

Nåja du ser dem mest bagfra, altså....

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 09:08

Kim Voss Schrader tastede:
> [...]

> klare ærterne:
> http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.power
>
> Med de rigtige linser kan de faktisk lyse ret kraftigt :)

De skal kunne oplyse terrænet rimeligt godt da de små sataner
kører ca 60 km/t hvor det er muligt.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 13-10-07 22:05

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev :

>Og da folk ikke står i kø for at hjælpe

Vrøvl med dig ;) - men det hænder jo folk har andet at lave, end
hænge over putteren.

Du har formodentligt kigget de vanlige steder sådan nogle dimser ofte
findes ? Biltema, Højer, Thansen ?

Har du prøvet google ? at skrive mini tågelygter

det giver nemmerligen noget der smager af fugl

http://carzone.dk/shop/taagelygte-saet-mini-9934p.html

--
Jan_stevns

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 09:09

jan@bygteknik.dk tastede:

> http://carzone.dk/shop/taagelygte-saet-mini-9934p.html

Max 55 mm må ikke overskrides pga placeringen.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 14-10-07 09:16

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev :

>Max 55 mm må ikke overskrides pga placeringen.

Så har du en opgave ;)

--
Jan_stevns

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 09:30

jan@bygteknik.dk tastede:

> Så har du en opgave ;)

Ja nemlig ja og derfor spørger jeg bilfreakene her.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 14-10-07 09:47

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev :

>Ja nemlig ja og derfor spørger jeg bilfreakene her.

Har du kigget hos dem jeg nævnte tidligere ?

--
Jan_stevns

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 09:47

jan@bygteknik.dk tastede:

> Har du kigget hos dem jeg nævnte tidligere ?

Det overgår min viden, de der små fiduser.

Fra : Claus Frørup

Dato : 14-10-07 16:21

Isang tao pinangalanan, "Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com>
nagsulat:

>jan@bygteknik.dk tastede:

>Max 55 mm må ikke overskrides pga placeringen.

Brug en stor hammer, så skal de nok passe

--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : Jacob Ask

Dato : 14-10-07 12:40

Henning Lund wrote:
> Hvor små kan man få dem i diameter? Jeg spørger fordi jeg er ifær med et
> projekt som vil kræve lygter på en diameter der ikke overstiger 40mm,
> kan det lade sig gøre?

Lidt afhængigt af hvor handy i selv er, så kunne et par sure-fire LED
paraboler sagtens moddes til at kunne bruges til formålet:

http://www.wolf-eyes.dk/shop/nyhed%21%21-led-paere-249p.html

170 lumes burde kunne gøre det

Eller en 12Volts 195W xenon pære?

http://www.wolf-eyes.dk/shop/12v-xenon-paere-191p.html

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 15:43

Jacob Ask tastede:

> Eller en 12Volts 195W xenon pære?
>
> http://www.wolf-eyes.dk/shop/12v-xenon-paere-191p.html

Den var nok det bedste der kunne fåes, hvor mange W trækker den
mon?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-07 17:25

Henning Lund skriver:

> Jacob Ask tastede:

> Den var nok det bedste der kunne fåes, hvor mange W trækker den
> mon?

Ingen, den optager nok 195W som skrevet, divider med din
indgangsspænding og så har du nogenlunde strømmen den trækker

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 17:55

Klaus D. Mikkelsen tastede:

> Ingen, den optager nok 195W som skrevet, divider med din
> indgangsspænding og så har du nogenlunde strømmen den trækker
>

> Klaus

Nu har jeg ikke en pind forstand på xenon lygter, kan man
umiddelbar montere sådan en pære til 12V eller skal der en
omformer af en art imellem?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-07 18:31

Henning Lund skriver:

> Nu har jeg ikke en pind forstand på xenon lygter, kan man
> umiddelbar montere sådan en pære til 12V eller skal der en
> omformer af en art imellem?

En forfærdentlig masse elektronik......

Vi har været i nærheden af dette emne før og jeg vil satdigvæk påstå at
dien drømme bedst bliver opfyldt med varenummer 40677 fra Thansen (til
trods for at du ikke vil handle der

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 18:56

Klaus D. Mikkelsen tastede:

> [...]
> at dien drømme bedst bliver opfyldt med varenummer 40677 fra
> Thansen
> (til trods for at du ikke vil handle der

Som før skrevet er det for mange W de lygter vil trække.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-07 18:58

Henning Lund skriver:

> Som før skrevet er det for mange W de lygter vil trække.

(Av, det husker jeg ikke)

Hvad har du til rådighed af strøm og spænding ?

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-07 19:10

Klaus D. Mikkelsen tastede:

> (Av, det husker jeg ikke)
>
> Hvad har du til rådighed af strøm og spænding ?

I følge data på motorene så er der 12V 35W at gøre godt med pr.
køretøj.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-07 19:45

Henning Lund skriver:

> I følge data på motorene så er der 12V 35W at gøre godt med pr.
> køretøj.

Det var ikke meget......

Xenonpærer trækker mindre strøm, men er ldit "hysteriske" at have med at
gøre og skal bygges ind i nogle lygter. Diodelys kan være svaret, men
når du kommer op i den lysmængde du ønsker er de sku også hystriske og
giver en masse spildvarme.

Halogenpærer er og bliver fint til arbejdsbrug.

Jeg kan se at du hos "Thansen" kan få H8 pærer på 35W, men hvad en H8
pære passer i aner jeg ikke...

Alternativet er sådan nogle indbygningsspots til indendørs brug. Her kan
du få med 10 eller 20W pærer i små runde (pæne?) fatninger. Eksempelvis
Harald-Nyborg varenummer 3916. Vandtæthed er nok bare en by i kina på
sådanne.

Fra : Jan Vennike

Dato : 14-10-07 20:17

> [...]
> sådanne.
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Kig til "cykelverdenen"

Jeg har selv sådan en her:
http://www.heino-cykler.dk/Andre+varegrupper/Lygter/Sigma+-+Mirage+EVO+X+10w.html

Jeg tror nok det er 6 volt - men jeg skal love for at den kan sparke noget
lys fra sig - jeg kan se vejen klart 50-100 meter frem og reflekser
"reagerer" op til omkring 900 meter frem.

Sæt sådan 4 foran på hver køretøj, 2 og 2 i serie, så de trækker de 12
volt - så er der pænt med lys på.

Udvendigt på huset er de ca 45 mm.

/Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-07 15:58

Jan Vennike tastede:

> [...]
> reflekser "reagerer" op til omkring 900 meter frem.
>
> Sæt sådan 4 foran på hver køretøj, 2 og 2 i serie, så de

Den var da godt nok brian, dvs 900 kr pr køretøj, det er lige i
overkanten, men så må jeg til at forhandle med ejerne af
jordfræserne

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-07 16:01

Klaus D. Mikkelsen tastede:

> [...]
> kan du få med 10 eller 20W pærer i små runde (pæne?) fatninger.
> Eksempelvis Harald-Nyborg varenummer 3916. Vandtæthed er nok

Sjovt du omtaler disse, jeg har netop her idag afprøvet nogle
stykker på den lokale XL Byg, men der er forbavsende lidt lys i
de små skidderikker, 2 m frem er maks.

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-10-07 19:42

Henning Lund wrote:
> Jacob Ask tastede:

> Den var nok det bedste der kunne fåes, hvor mange W trækker den mon?

Jeg er lidt sent ude igen, men som der står lyser den ca. 50 min ved 12V
og 1300mAh - så kan du selv regne det ud.

Der findes en del af disse "surefire" agtige paraboler (med pære) som
giver rigtigt meget lys. Sådan en 195 lumen parabol er godt
sammenlignelig med en af de 1.000.000 candela lamper der sælges i harald
nyborg eller lign. De paraboler jeg har nævnt samler bare lyset meget
meget mere.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-07 19:54

Jacob Ask tastede:

> [...]
> sammenlignelig med en af de 1.000.000 candela lamper der sælges
> harald nyborg eller lign. De paraboler jeg har nævnt samler

Ok jeg skrev til firmaet og spurgte til pæren der blev linket
til, ikke så meget som de gad at svare på mål, forbrug mm, jeg
fik bare et totalt ubrugeligt svar der hed "ja" og det har jeg
grublet på hele dagen hvad skulle betyde.

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-10-07 08:40

Henning Lund wrote:
> [...]
> så meget som de gad at svare på mål, forbrug mm, jeg fik bare et totalt
> ubrugeligt svar der hed "ja" og det har jeg grublet på hele dagen hvad

har handlet der et par gange, men har ikke haft brug for at stille dem
spørgsmål...

Det er (så vidt jeg husker) den parabol der sidder i disse:

http://www.surefire.com/maxexp/main/co_disp/displ/prrfnbr/403/sesent/00

Men et sted de ved rigtigt meget om disse lygter og paraboler er
www.airsoftzone.dk/community <-- der er et airsoft forum, men du vil
blive forbavset så mange steder de kan bygge en lygte ind....
Der er garanteret også flere der har disse paraboler liggende, og lige
kan måle efter for dig.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-07 18:17

Jacob Ask tastede:
> har handlet der et par gange, men har ikke haft brug for at
> stille dem
> spørgsmål...

Det får man heller ikke, jeg kan ikke hoste det mindste ud af dem
ud over "ja", fin service

Jeg lurer siden af, tak for linket.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-10-07 11:22

Henning Lund wrote:
> Hvor små kan man få dem i diameter? Jeg spørger fordi jeg er ifær med et
> projekt som vil kræve lygter på en diameter der ikke overstiger 40mm,
> kan det lade sig gøre?

Here ya' go :
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10033727

--
vh
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-07 15:56

Torben Scheel tastede:

> Here ya' go :
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10033727

Das ist for højt strømforbrug desværre

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-10-07 07:39

Henning Lund wrote:
> Torben Scheel tastede:

> Das ist for højt strømforbrug desværre

Skal der være 2 forlygter på hver? Jeg har googlet 20w halogen H1 pærer,
så det er muligt hvis du kan nøjes med en.

Skal der være 2, vil jeg sige 2 stk. Sigma Mirage X 20w cykelforlygte i
serie. Den bruger en halogenspot - Philips 6v 20w 10grader - 6v finder
du nok nemmest hos cykelhandleren. Mirage er 47mm i diameter på
lygtehuset - måske lidt anderledes på de nye modeller.

Led er også et alternativ - f.eks. et par Cree 3w lygter fra
www.dealextreme.com (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6177)-
der er masser af blændkraft, men de definerer ikke tærrænet så godt som
halogen IMHO. Til gengæld er levetiden lang, og forbruget lavt. Du kan
finde stumper til selvbyg på hjemmesiden.

Dine genvordigheder med halogenindsatserne til boligbrug er nok fordi du
finder de diffuse typer (f.eks. 35grader spredning) - du skal ned i 6
til 10 grader hvis du skal lyse langt - til forlystelsesbane/offroadbrug
er det nok rart med et vist lys til siden

--
vh
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-07 18:14

Torben Scheel tastede:
> Skal der være 2 forlygter på hver? Jeg har googlet 20w halogen
> H1
> pærer, så det er muligt hvis du kan nøjes med en.

Ikke nødvendigvis, bare det giver lys ala tågelygter på en bil.

> [...]
> diameter på
> lygtehuset - måske lidt anderledes på de nye modeller.

Det ser ud til de lyser fremragende.

> [...]
> lavt.
> Du kan finde stumper til selvbyg på hjemmesiden.

Tak for linket, kigger nærmere påén.

> [...]
> skal ned
> i 6 til 10 grader hvis du skal lyse langt - til
> forlystelsesbane/offroadbrug er det nok rart med et vist lys

Ja de halogenparaboler jeg har testet lyser kun et par meter
frem, men det er jo sikkert bare at finde dem med den rette
hældning på parabolen, men så kan det være det bare er en
koncentreret stråle de frembringer og der skal gerne være som før
sagt, lys ala en bils tågelygter for at jordfræserne ikke havner
i toppen af et træ.

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-07 08:11

Henning Lund wrote:

> [...]
> der skal gerne være som før sagt, lys ala en bils tågelygter for at
> jordfræserne ikke havner i toppen af et træ.

Jeg kan kun anbefale en LED lygte fra dealextreme - lyskeglen er helt
rund, har en meget skarpt lysende center og en kæmpe kegle udenom der
oplyser træerne i siden og fremme hvis man kører i skoven. Kombineret
med en halogen til at se underlæaget lige fremme vil det være optimalt.

Jeg kørte et cykelløb på lidt over 3 døgn i frankrig med sådan en fætter
- på halv kraft. Der var rigeligt med lys til landeveje

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-07 08:14

Torben Scheel wrote:

> Jeg kørte et cykelløb på lidt over 3 døgn i frankrig med sådan en fætter
> - på halv kraft. Der var rigeligt med lys til landeveje

BTW så er dealextreme konceptet lidt specielt - man betaler til
dealextreme i USA (f.eks. via PayPal) og en taiwanforhandler/fabrik
sender så stumperne. Fragten er gratis i de fleste tilfælde

Man skal naturligvis fortolde varerne som den hensynsfulde skatteyder
man er. Min pakke var mærket som gave.

Reklamationer foregår vist oftest ved at de sender en ny stump u.b.

--
vh
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 17-10-07 12:29

Torben Scheel tastede:

> [...]
> skatteyder
> man er. Min pakke var mærket som gave.
>
> Reklamationer foregår vist oftest ved at de sender en ny stump

Ok tager de mod vestjyske dollars?

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-07 12:32

Henning Lund wrote:
> Ok tager de mod vestjyske dollars?

Jeps, men Paypals vekselkurs er ikke god - de skal jo trods alt laves
til rigtige penge

--
vh
Torben

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-10-07 17:41

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Jeps, men Paypals vekselkurs er ikke god - de skal jo trods alt laves
>til rigtige penge

Jeg har da et punkt på PayPal's opsætning til CreditCard der hedder:

"Conversion Options" med valgene mellem:

"Use PayPal's conversion process to complete my transaction using my card's
currency."

Og:

"Bill me in the currency listed on the seller's invoice."

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav