|
| Hemmeligheden bag opretning af buler ? Fra : Don't@mail |
Dato : 13-10-07 08:15 |
|
Et enkelt firma har deres speciale i at oprette "Bilkabuler" hvor det ikke
skulle være nødvendigt at spartle og male hele fladen.
Jeg undrer mig over at det er et meget stort hemmelighedsklammeri, om hvor
og hvordan de gør.
Jeg har hørt at når de kommer for at oprette bulen, bliver der opsat et telt
e.l. omkring bilen, så man ikke kan se hvad der bliver lavet og hvordan.
Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde ud
af hvordan det bliver gjort
ikke fordi jeg selv ville gå ud og indkøbe div. værktøj for f.eks flere
tusind kroner. Men skulle der være nogle herinde
der ved hvad hvad den helt store firmahemmelig er og hvordan de opretter
disse små buler ?
mvh Kim
| |
Sune Storgaard (13-10-2007)
| Kommentar Fra : Sune Storgaard |
Dato : 13-10-07 08:36 |
|
"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
news:471070ca$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har hørt at når de kommer for at oprette bulen, bliver der opsat et
> telt e.l. omkring bilen, så man ikke kan se hvad der bliver lavet og
> hvordan.
Det har jeg så aldrig set/hørt om.
> Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde
> ud af hvordan det bliver gjort
Jeg ved det findes en metod hvor man ganske enkelt bruger vakuum til at suge
bulen ud med. Det sætter selvfølgelig sine begrænsninger i hvor store buler
man kan lave på den måde, men nu nævnte du også selv bilkabuler..
| |
Don't@mail (13-10-2007)
| Kommentar Fra : Don't@mail |
Dato : 13-10-07 09:18 |
|
"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
news:47107519$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
> news:471070ca$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg har hørt at når de kommer for at oprette bulen, bliver der opsat et
>> telt e.l. omkring bilen, så man ikke kan se hvad der bliver lavet og
>> hvordan.
>
> Det har jeg så aldrig set/hørt om.
Det kan sagens være mig der tager fejl. Det var bare hvad jeg havde hørt
mvh Kim
| |
Morten Vinding Svend~ (14-10-2007)
| Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ |
Dato : 14-10-07 00:17 |
|
"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message
news:47107519$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde
>> ud af hvordan det bliver gjort
>
> Jeg ved det findes en metod hvor man ganske enkelt bruger vakuum til at
> suge bulen ud med. Det sætter selvfølgelig sine begrænsninger i hvor store
> buler man kan lave på den måde, men nu nævnte du også selv bilkabuler..
Det siges også at man kan bruge tør-is, men jeg har dog aldrig selv prøvet.
Der er en demostration her: http://www.youtube.com/watch?v=jAOXxnaw4YY
Andre siger at kuldespray eller en trykluftsflaske vendt på hovedet, kan
gøre det i kombination med en hårtørrer:
http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM
Dét har jeg heller ikke prøvet.
Hvis det virker formoder jeg at det kun virker ordentligt på meget bløde
buler.
/Morten
Vectra B 2,0 CD '98
Corsa C 1,2 Comfort '01
| |
Don't@mail (14-10-2007)
| Kommentar Fra : Don't@mail |
Dato : 14-10-07 08:15 |
|
> Det siges også at man kan bruge tør-is, men jeg har dog aldrig selv
> prøvet.
> Der er en demostration her: http://www.youtube.com/watch?v=jAOXxnaw4YY
>
> Andre siger at kuldespray eller en trykluftsflaske vendt på hovedet, kan
> gøre det i kombination med en hårtørrer:
> http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM
> Dét har jeg heller ikke prøvet.
>
Der var godt nok mange videoer på opretning af buler hvis man søger på dent.
Og de er ikke bage for at vise hvordan de laver det
Der var endda en side hvor man kan købe værktøjet til opretningen.
Så tak for linket Morten
mvh Kim
| |
Morten Vinding Svend~ (18-10-2007)
| Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ |
Dato : 18-10-07 13:26 |
|
"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> wrote in message
news:4711c1e6$0$25399$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Der var godt nok mange videoer på opretning af buler hvis man søger på
> dent. Og de er ikke bage for at vise hvordan de laver det
> Der var endda en side hvor man kan købe værktøjet til opretningen.
> Så tak for linket Morten
Velbekomme Kim :)
| |
Jacob Rungwald (13-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 13-10-07 10:34 |
|
"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> wrote in message
news:471070ca$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Et enkelt firma har deres speciale i at oprette "Bilkabuler" hvor det ikke
> skulle være nødvendigt at spartle og male hele fladen.
> Jeg undrer mig over at det er et meget stort hemmelighedsklammeri, om hvor
> og hvordan de gør.
> Jeg har hørt at når de kommer for at oprette bulen, bliver der opsat et
> telt e.l. omkring bilen, så man ikke kan se hvad der bliver lavet og
> hvordan.
Det har jeg ikke hørt.
> Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde
> ud af hvordan det bliver gjort
Jeg så en bilkabule blive rettet ud i min bagdør, der stak han bare en spids
syleagtig ting(bøjet på en underlig måde), ind gennem et hul i siden af
døren(hullet var de fra fabrikken), og så pressede han ellers bare de
rigtige steder, og 5 min senere, ingen bule, ingen maling, ingen spartling
:)
Mvh
Jacob
| |
Kasper Hansen [8270] (13-10-2007)
| Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 13-10-07 11:45 |
|
> Jeg så en bilkabule blive rettet ud i min bagdør, der stak han bare en
> spids syleagtig ting(bøjet på en underlig måde), ind gennem et hul i siden
> af døren(hullet var de fra fabrikken), og så pressede han ellers bare de
> rigtige steder, og 5 min senere, ingen bule, ingen maling, ingen spartling
Samme metode blev brugt på min bil - blot "gik han ind" igennem sprækken ved
ruden...
/Kasper Hansen
| |
Jørgen M. Rasmussen (14-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 14-10-07 17:57 |
|
"Kasper Hansen [8270]" <newsgroups@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Jeg så en bilkabule blive rettet ud i min bagdør, der stak han bare en
>> spids syleagtig ting(bøjet på en underlig måde), ind gennem et hul i
>> siden af døren(hullet var de fra fabrikken), og så pressede han ellers
>> bare de rigtige steder, og 5 min senere, ingen bule, ingen maling, ingen
>> spartling
>
> Samme metode blev brugt på min bil - blot "gik han ind" igennem sprækken
> ved ruden...
>
Der er flere måder man som GDS. mamd kan gøre tilsv., de er baseret på man
hiver i bulen med en sugekop el. en lim-stick til en limpistol Har selv
rettet flere Bilka-buler på disse måder :(. Varm lidt med en hårtørre,
varmepistol først.
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-10-07 12:06 |
| | |
ChipMIK (19-10-2007)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 19-10-07 11:14 |
|
Med en hård stålstang (lidt som golfkølle med spids ende) laver de helt små
(nærmest mikroskopiske) buler omkring den oprindelige bule. disse småbuler
optager det stål der er blevet strukket (bulen). derved går det fra en
synlig 3D til synlig 2D overflade igen... (sådan lidt populært & håber du
forstår)
Det tager 5-10 min. pr. bule når der er adgang til den bagfra. (fået
demonstreret det af værktøjs-grossist for 6-7 år siden)
Hygge
Mikker
"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
news:471070ca$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Et enkelt firma har deres speciale i at oprette "Bilkabuler" hvor det ikke
> skulle være nødvendigt at spartle og male hele fladen.
> Jeg undrer mig over at det er et meget stort hemmelighedsklammeri, om hvor
> og hvordan de gør.
> Jeg har hørt at når de kommer for at oprette bulen, bliver der opsat et
> telt e.l. omkring bilen, så man ikke kan se hvad der bliver lavet og
> hvordan.
> Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde
> ud af hvordan det bliver gjort
> ikke fordi jeg selv ville gå ud og indkøbe div. værktøj for f.eks flere
> tusind kroner. Men skulle der være nogle herinde
> der ved hvad hvad den helt store firmahemmelig er og hvordan de opretter
> disse små buler ?
>
> mvh Kim
>
| |
Don't@mail (19-10-2007)
| Kommentar Fra : Don't@mail |
Dato : 19-10-07 17:50 |
|
"ChipMIK" <Michael@snabelaChipper.dk> skrev i en meddelelse
news:ffa007$2g5j$1@newsbin.cybercity.dk...
> Med en hård stålstang (lidt som golfkølle med spids ende) laver de helt
> små (nærmest mikroskopiske) buler omkring den oprindelige bule. disse
> småbuler optager det stål der er blevet strukket (bulen). derved går det
> fra en synlig 3D til synlig 2D overflade igen... (sådan lidt populært &
> håber du forstår)
>
> Det tager 5-10 min. pr. bule når der er adgang til den bagfra. (fået
> demonstreret det af værktøjs-grossist for 6-7 år siden)
>
Så er det da lidt af en timepris de holder sig. Mener at de reklamerer at
prisen for en opretning af "bilkabule" er omkring 800,00 kr.
Jeg så tilgengæld at man kunne købe en opretter hvor man brugte lim og så
trak bulen ud. Det så altså ret smart ud. Og nemt
mvh Kim
| |
ChipMIK (19-10-2007)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 19-10-07 20:37 |
|
Jaeh, men sådan er det jo med prisen på mange ting.... hvordan kan det koste
1500 + moms for renovering af en HDi-dyse afleveret demonteret ved et
dieselværksted (nej gjorde det ikke...købte 16* anbefalet mængde dyserens
ved biltema & nu spinder den igen som den skal ;)... eller ABS-sensor
(Xantia bag) koster 620 + moms...ret sindssygt for en spole der i anden
elektroniksammenhæng ville koste en 10´er...
Hygge
Mikker
"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
news:4718e025$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "ChipMIK" <Michael@snabelaChipper.dk> skrev i en meddelelse
> news:ffa007$2g5j$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Med en hård stålstang (lidt som golfkølle med spids ende) laver de helt
>> små (nærmest mikroskopiske) buler omkring den oprindelige bule. disse
>> småbuler optager det stål der er blevet strukket (bulen). derved går det
>> fra en synlig 3D til synlig 2D overflade igen... (sådan lidt populært &
>> håber du forstår)
>>
>> Det tager 5-10 min. pr. bule når der er adgang til den bagfra. (fået
>> demonstreret det af værktøjs-grossist for 6-7 år siden)
>>
>
> Så er det da lidt af en timepris de holder sig. Mener at de reklamerer at
> prisen for en opretning af "bilkabule" er omkring 800,00 kr.
>
> Jeg så tilgengæld at man kunne købe en opretter hvor man brugte lim og så
> trak bulen ud. Det så altså ret smart ud. Og nemt
>
> mvh Kim
>
| |
Kim Voss Schrader (19-10-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 19-10-07 20:44 |
|
Hej!
ChipMIK wrote:
> Jaeh, men sådan er det jo med prisen på mange ting.... hvordan kan det koste
> 1500 + moms for renovering af en HDi-dyse afleveret demonteret ved et
> dieselværksted
....
Fordi en ny koster væsentligt mere, såre simpelt.
> (nej gjorde det ikke...købte 16* anbefalet mængde dyserens ved biltema & nu
> spinder den igen som den skal ;)... eller ABS-sensor (Xantia bag) koster 620
> + moms...ret sindssygt for en spole der i anden elektroniksammenhæng ville
> koste en 10´er...
En ABS-sensor (til forhjul) koster 1800,- til Carisma. Og det er jo helt
sindssygt for sådan en simpel ting, enig
Godt man kører Escort. ABS-sensorerne bagi går ihvertfald aldrig istykker på
sådan en '96'er
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
jan@bygteknik.dk (19-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 19-10-07 20:58 |
|
Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :
>Godt man kører Escort. ABS-sensorerne bagi går ihvertfald aldrig istykker på
>sådan en '96'er
der er vel ikke nogen - bortset fra det, er det desværre også på en
Ford en djævelsk dyr dims
--
Jan_stevns
| |
Kim Voss Schrader (19-10-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 19-10-07 21:28 |
|
Hej!
jan@bygteknik.dk wrote:
> Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :
>
>> Godt man kører Escort. ABS-sensorerne bagi går ihvertfald aldrig istykker
>> på sådan en '96'er
>
> der er vel ikke nogen
....
Damn, afsløret :)
> bortset fra det, er det desværre også på en Ford en djævelsk dyr dims
Men så længe skidtet ikke går istykket lever jeg nok med det Der har aldrig
været pillet ved ABS / åbnet motor / rodet med tændingskomponenter (sikringsboks
dog skiftet) o.lign. over 282.000km og 11 år, hvilket jeg synes er ganske flot.
Især når bilen kun er beregnet til at holde 99.999km iflg. instrumentpanelet :)
Og så fik jeg skiftet til vintersutter igår - jow, jow :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Klaus D. Mikkelsen (19-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 19-10-07 22:48 |
| | |
ChipMIK (20-10-2007)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 20-10-07 13:02 |
|
Det var min så heller ikke længere...en sjat plastik omkring spolen er jo
ligesom alt der er i sådan en bandit...
Mikker
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4719262A.C19F9138@du.kan.finde.den...
> ChipMIK skriver:
>>
>> ret sindssygt for en spole der i anden
>> elektroniksammenhæng ville koste en 10´er...
>
> Men så er den heller ikke vejrbestandig.....
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-10-07 14:07 |
|
ChipMIK skriver:
>
> Det var min så heller ikke længere...en sjat plastik omkring spolen er jo
> ligesom alt der er i sådan en bandit...
Hvad koster en almindelig induktiv aftaster da, som er IP67 ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Lars (21-10-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 21-10-07 18:40 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4719FD56.9ED8C12D@du.kan.finde.den...
> ChipMIK skriver:
>>
>> Det var min så heller ikke længere...en sjat plastik omkring spolen er jo
>> ligesom alt der er i sådan en bandit...
>
> Hvad koster en almindelig induktiv aftaster da, som er IP67 ?
>
Klip
Tja sidst jeg købte induktive aftastere i høj tætheds klasse til offshore
kostede de ca 70 kr stykket for M6 modellen i 316L, dog ikke EEX modellerne
Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-10-07 19:08 |
|
Lars skriver:
>
> Tja sidst jeg købte induktive aftastere i høj tætheds klasse til offshore
> kostede de ca 70 kr stykket for M6 modellen i 316L, dog ikke EEX modellerne
Altså ikke 10 kr ?
Tak
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
ChipMIK (22-10-2007)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 22-10-07 15:41 |
|
Seriøst....hvis du nu købte 5 millioner....tror du så stadig prisen hed
noget i nærheden af 70 kr. stk. ?
Nu er vi vist ude i fluekne**eri... der er vist også et stykke fra 70 til
600 + moms... tak for saglig kommentar
Hygge
Mikker
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:471B9574.8A6B62E3@du.kan.finde.den...
> Lars skriver:
>>
>> Tja sidst jeg købte induktive aftastere i høj tætheds klasse til offshore
>> kostede de ca 70 kr stykket for M6 modellen i 316L, dog ikke EEX
>> modellerne
>
>
> Altså ikke 10 kr ?
>
>
> Tak
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-07 15:48 |
|
ChipMIK skriver:
>
> Seriøst....hvis du nu købte 5 millioner....tror du så stadig prisen hed
> noget i nærheden af 70 kr. stk. ?
Skulle du bruge 5 millioner ?
> Nu er vi vist ude i fluekne**eri... der er vist også et stykke fra 70 til
> 600 + moms... tak for saglig kommentar
Vi er ikke uenige om at 600 kr er i overkanten....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik Villadsen (20-10-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Villadsen |
Dato : 20-10-07 12:10 |
|
On Sat, 13 Oct 2007 09:15:18 +0200, "Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> wrote:
..
>Det er måske utroligt nemt. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at finde ud
>af hvordan det bliver gjort
>ikke fordi jeg selv ville gå ud og indkøbe div. værktøj for f.eks flere
>tusind kroner. Men skulle der være nogle herinde
>der ved hvad hvad den helt store firmahemmelig er og hvordan de opretter
>disse små buler ?
>
>mvh Kim
>
Du kan se her hvordan de retter haglbuler:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=381179&r=7
--
Henrik
| |
|
|