To fødselsdatoer?
Fra : Toke Nørby

Dato : 08-10-07 09:42

Jeg "har" en gut, Casper Gottlob Moltke, der jf. een kilde er f.
30.04.1668 i Mechlenburg. En anden foreliggende kilde anfører f.
13.05.1668.

Det pudsige er, at DBL-I skriver:

Moltke, Casper Gottlob, 1668-1728, Amtmand, fødtes 30. April
(13. Maj) 1668 i Meklenborg.

Er datoen i parentes dåbsdagen for det er ikke en juliansk dag, da der
kun var 10 dages forskel på den tid?

PFT for hjælpen!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lou

Dato : 08-10-07 10:38

On Mon, 08 Oct 2007 10:42:25 +0200, Toke Nørby wrote:

> Jeg "har" en gut, Casper Gottlob Moltke, der jf. een kilde er f.
> 30.04.1668 i Mechlenburg. En anden foreliggende kilde anfører f.
> 13.05.1668.

Har du aldrig hørt udtrykket "... som at blive født påny"? Hvad der gik
galt første gang, får vi formentlig aldrig opklaret

/ Lou

Fra : Toke Nørby

Dato : 08-10-07 15:33

Lou <lou@strawman.com> wrote:

>Har du aldrig hørt udtrykket "... som at blive født påny"? Hvad der gik
>galt første gang, får vi formentlig aldrig opklaret
>
>/ Lou

Ha! Det var godt nok en kort fortrydelsesperiode! Jeg hælder selv til,
at den anden dag er dåbsdatoen, men jeg kunne ikke finde forklaring på
skrivemåden i DBL.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 09-10-07 09:58

Men hvilken er den anden kilde?

Har du set, hvad der står om Caspars Gottlob Moltke i Danmarks Adels Aarbog,
hvor han ganske givet findes omtalt....

Mvh

Ulrich Alster Klug

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-10-07 23:05

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> wrote:

>Men hvilken er den anden kilde?
>
>Har du set, hvad der står om Caspars Gottlob Moltke i Danmarks Adels Aarbog,
> [...]

Undskyld, men det er Dansk Biografisk Leksikon - I
http://runeberg.org/dbl/

Nej, jeg må på Statsbiblioteket i Århius for at lede - men det gør jeg
gerne! Tak fot hintet!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 10-10-07 09:33

Velbekomme - I DAA er der ofte kommentarer vedrørende divergerende
oplysninger i andre kilder og også mange kildehenvisninger, dog ikke så
meget i de tidligste årgange.

Mvh

Ulrich

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-11-07 13:42

Toke Nørby wrote:
> Jeg "har" en gut, Casper Gottlob Moltke, der jf. een kilde er f.
> 30.04.1668 i Mechlenburg. En anden foreliggende kilde anfører f.
> 13.05.1668.

Formentlig den samme gut som Wikipedia kender, som var amtmand 1703-28

Hvor han var ejer af Marienborg på Møn:

http://da.wikipedia.org/wiki/Marienborg_(M%C3%B8n)

Jan

--